Paranoia of niet - DSG7/1.8TSI

Chicco_Himself

Forumguru
@haassie, ik heb mijn auto ook bij De Waal in Zaltbommel gekocht. Bij de koop bemerkte ik al dat de DSG-bak niet goed werkte (na hier reeds van alles gelezen te hebben daarover). Ik heb toen met de chef werkplaats gereden met de auto welke dit inderdaad bevestigde (man van rond de 50-55 jaar).
Uiteindelijk afgesproken dat ik een tijdje met de auto zou rijden en dat daarna een nieuwe koppeling geplaatst zou worden door hun (onder garantie). Ik heb dit toen vast laten leggen bij het koopcontract.
Uiteindelijk 3 a 4 mnd gereden en toen de auto naar Zaltbommel gebracht om de koppeling te laten vernieuwen (heeft bijna 2 dgn geduurd). Een paar dagen later ben ik naar TVS gegaan voor de tuning van 160 pk naar 209 pk (met E95).
Zou je verder nog info willen dan hoor ik het wel !!

Hier staat oa eea beschreven --> https://www.skodaforum.nl/forum/i/een-superb-kopen-problemen-of-genot-chiccos-topic.23070/page-4
 

haassie

Forumguru
@Chicco_Himself bedankt voor je reactie. Ik heb geen aankoopkeuring gedaan omdat ik tijdens de proefrit geen rare zaken heb bemerkt. Dus niet vast laten leggen dat de koppelingen onder garantie worden vervangen. Denk dat ik zowieso bij TVS langs om de boel eens intensief te laten bekijken. Heb ook een ritje gemaakt met dezelfde man, die heeft niets geconstateerd en de boel uitgelezen. Hij wist echter niet welke waarden hij uit moest lezen om de slijtage te bekijken. Volgens hem geeft het originele VAG systeem alleen maar aan of er storingen/waarschuwingen zijn. Maar die waren er niet. Vreemd dat je met veel goedkopere software dit wel kunt mijns inziens. Ga eerst maar eens rijden en belasten met de caravan!
 

Chiellinda

Actief lid
@haassie ik weet niet of je mijn topic al gevonden maar wat jij beschrijft komt mij bekend voor. Ik weet niet of het om dezelfde versnellingsbak gaat? In mijn topic staat wat ik heb doorlopen en inmiddels rijd ik al maanden tevreden rond.
 

haassie

Forumguru
@Chiellinda....heb het net gelezen. Je moet er inmiddels wel een baard van hebben. Het probleem is idd 100% hetzelfde en niet te reproduceren na een langere rit. Het filmpje geeft het precies weer!!! Kleine slipjes met zware brom. Er is bij jou niets vervangen toch? Uiteindelijk heeft de aanpassing van de software heeft oplossing geboden?
 

Chiellinda

Actief lid
@haassie nee er is niets vervangen waarvan ik het idee had dat daar het probleem in zat. De dealer heeft de mechatronic vervangen maar daarna was het probleem nog precies hetzelfde. Hetgeen mij ook de conclusie gaf dat het probleem software matig zou kunnen zijn.

Uiteindelijk 2x bij tvs geweest want na de eerste keer kwam het na een aantal weken terug. Daarna hebben ze de auto meer dan een week gehad geloof ik zodat ze meerdere keren konden proberen. Heel de auto is afgesteld op de bank en hij rijd nu echt super.

Als je dit met een forum actie kan krijgen zou ik dat zeker doen. De kortingen daar zijn best aardig. Want al met al was ik wel 900 euro kwijt en twee keer op en neer voordat het opgelost was.

Aardig hoofdpijn dossier geweest maar uiteindelijk genieten van deze prachtige auto.
 

haassie

Forumguru
Weer even een korte update en een voor mij helaas niet zo mooie. Het lijkt er inderdaad op dat ik aan de beurt ben voor wat betreft de DSG koppeling. De onderbuik gevoelens kloppen dus toch. De onderhouds historie gaf aan dat de koppeling bij 60K is vervangen en nu staat de teller op 126K...en wat schetst mijn verbazing.:cry:

Wilde de optimalisatie uit laten voeren maar bij het uitlezen vooraf (VCDS) bleek dat de 2e koppeling nagenoeg aan zijn eind zit en de eerste koppeling ook niet al te best is. Bak is te schokkerig en met name een drempel van 1 naar 2.

Met dit VCDS rapport direct bij de dealer langs geweest, daar ik nog binnen mijn garantie periode zit. Natuurlijk is iedereen op vakantie die hier een besluit over mag nemen. De dealer heeft het nu in behandeling. Ik heb pas 4000km met de auto gereden sinds de aankoop medio April 2017, dus heb ik een auto gekocht met een versleten koppeling!!! ECHT HEEL SLORDIG VAN DE DEALER! Men moet dit soort zaken checken zou je zeggen? Wellicht dat hier ook het gonzende geluid in de 4 en 5 vandaan komt tijdens de korte slipjes (toerenteller) op de koudere April/mei ochtenden.

Aangezien de dealer de waarden die VCDS geeft zelf niet uit kan/mag of wil lezen gaat het alweer stroef. Je hebt iets geconstateerd met niet Volkswagen software...bla bla...protocol bla bla...ik begrijp u maarrrr..... Heb ook aangegeven dat ze misschien dit spul maar eens aan moeten schaffen zodat ze weten in welke staat zij een auto verkopen. Aan mijn geld zat immers ook geen luchtje.

VCDS geeft geen storing aan voor de DSG (net als de diagnose apparatuur van Volkswagen zelf 1 maand geleden) Echter de adaptiewaarden is dermate hoog voor de 2e koppeling dat deze versleten is. Op de eerste koppeling is het Koppel opbouw niet gelijkmatig, moet lineair zijn maar vertoont een golfbeweging.

Wordt een lastig verhaal met een hoop tijdsdruk en hopelijk verleent de dealer zijn medewerking op basis van de garantie, dit te meer omdat ik over twee weken vertrek met een caravan achter de auto en ik dit zeker niet wens te doen met deze wetenschap!

Ik hoop dat de dealer het gezegde kent ......een goede reputatie komt te voet en gaat te paard.....ik hoop dat hij niet op het paard wed maar voor de eerste optie gaat.
 

haassie

Forumguru
Nog maar eens de dealer gebeld om te zien of er schot zat in de zaak.....gezien de tijdsdruk.

YEEHAA...er is een akkoord gegeven om de koppeling te vervangen. Blijft nog wel spannend. De auto moet 2 dagen weg en de opvolgende dag ga ik op vakantie. Geen tijd meer voor de optimalisatie denk ik.

Dat ga ik maar doen wanneer ik terug ben van vakantie. Zal later nog even een update geven over de uiteindelijke afwikkeling van het verhaal. Bij goede afloop gaan de credits ook zeker naar de dealer.
 

haassie

Forumguru
Inmiddels alweer 4500KM verder met jawel de nieuwe koppeling.

Op dinsdag de auto naar de garage gebracht en op donderdagmiddag weer opgehaald met een set verse platen. Vrijdags op vakantie. De auto heeft de sleurhut probleemloos door de Bergen getrokken, fernpass, Brenner, zuid italiaanse bergpaden, geen probleem. Lof voor "De Waal" in Zaltbommel voor het adeguate handelen. Ik denk dat hiermee mijn vakantie gered was.

Gisteren toch de stoute schoenen aangetrokken en weer langs geweest bij TVS (180km verder) om alsnog de DSG optimalisatie en motor aanpassing uit te laten voeren. Hij rijdt nu echt wel anders. Het vermogen vind ik persoonlijk geen wereld van verschil maar het schakelgedrag is er toch echt wel beter op geworden. Tijdens de proefrit ondervond ik nog wat schokken in de 4e versnelling (manual mode) maar na het resetten van wat foutcodes was dit verholpen. Vanmorgen echter ineens twee lampjes aan....bandenspanning en dimlicht defect....dimlicht is idd defect, gelukkig....bandenspanning is denk ik een kwestie van even opnieuw instellen....had ik nog niet eerder gehad de afgelopen maanden dat ik de auto in het bezit heb.

Nu maar eens een tijdje genieten en hopen dat de DSG problemen weg blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
.bandenspanning is denk ik een kwestie van even opnieuw instellen
Ik zou na elk signaal van het TPMS toch zeker ook even de spanning controleren en waar nodig corrigeren en niet alleen maar resetten.
Je kunt namelijk best een band hebben waar niets aan te zien is, maar die toch een paar tienden zachter is geworden. Ervaringsfeitje!:jaja:
 

sandurtjuh

Forumguru
Beter! Gelukkig een goede vakantie gehad dus. De DSG optimalisatie is echt top en de service van TVS ook, ze passen het zo voor je aan. De bandenspanning is bekend (bij mij iig), een keer in de zoveel maanden springt dat bij mij ook aan. Na controle (en eventueel lucht erbij), de sensoren resetten en je kunt weer door.
 

haassie

Forumguru
Vanavond maar even langs de tango rijden en alle 4 op gelijke spanning zetten en dan de boel resetten. Na alle geluidjes en andere ervaringen schrik je van ieder waarschuwings lampje dat ineens aan gaat branden, zeker omdat je dan gisteren weer iets hebt laten wijzigen:maakmegek:....."gelukkig" was mn rechter dimlicht echt stuk. Zijn die een beetje makkelijk zelf te vervangen bij een skoda of moet dan ook eerst de halve auto uit elkaar zoals vaak bij andere merken....in het boekje zag het er eenvoudig uit.
 

sandurtjuh

Forumguru
Dat is redelijk eenvoudig. Volgens mij met zo'n dun ding je kapje in kofferbak eraf halen (soort haak), dan met torx je achterlicht en dan lampje vervangen. (als het goed is)
 

sandurtjuh

Forumguru
Omg, schele :deuk:
Dan gewoon je voorlamp losschroeven en lampje vervangen :D

Edit: Knipperlicht vervangen is wel meer werk, mocht je dat ooit willen doen, moet je wat tijd over hebben ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou ze allebei vervangen, dan weet je zeker dat je links en rechts gelijke lichtopbrengst hebt. Die andere zal toch wel net zo oud zijn...
 

TDI_DSG

Senior Member
Haassie ben je de "brom" nu ook kwijt? Ik heb namelijk hetzelfde probleem als hij koud is...
 

haassie

Forumguru
@TDI_DSG Net na het vervangen van de koppeling hoorde ik het niet meer. Op vakantie met de caravan voornamelijk in manual of S gereden en toen heb ik het ook niet gehoord. Dus ik was blij. Bij terugkomst naar mn werk rijdende hoorde ik de brom weer in de D4 en sprong de teller weer met stapjes omhoog. Iets minder blij. Dit was dus met de standaard software en nieuwe koppeling. Nu met de TVS software is het helemaal weg, ik heb het vooralsnog niet meer gehoord, eindelijk!!! Die brom is zo vreselijk irritant.Tijdens de brom maakte mijn toerenteller sprongetjes.

Het deed zich bij mij idd voornamelijk voor als de bak koud was en iets minder bij warme bak en warmere omstandigheden. Bij tvs gaven ze aan dat dit een bekend euvel is van de dsg. Bij diesels schijnt het nog erger te zijn dan bij benzine motoren.
 

Chiellinda

Actief lid
@haassie mooi dat het opgelost is. Ik rijd inmiddels al 20.000 km met de software en nog steeds fantastisch.

Lees ik nou dat je het vermogen geen wereld van verschil vind? Van 160 naar 226 pk gegaan bij mij. Verschil vind ik wel werelds hoor. Of rijd jij als tweede auto een sportwagen met 500pk:D
 

andrehj

Forumguru
Origineel hebben ze vaak al meer dan 160pk, de mijne had er al 186 en is dus ook niet getuned.
 

haassie

Forumguru
@Chiellinda....Wat ik van Rico van TVS begreep was dat het nu zo'n 210 PK is. Dacht eigenlijk dat dit na tuning hoger zou zijn. Wat ik wel vreemd vond is dat de wagen getuned is, op de factuur staat chip op maat, maar dat ik geen vermogensrapport heb gekregen. Ben dr niet heel de tijd bij geweest. Tuurlijk merk je dat de wagen vlotter is maar ik vind het geen extreem verschil....en nee ik rijd geen sportwagen...i'd wish....maar ja drie kids die mee willen :)
 
Bovenaan Onderaan