Paranoia of niet - DSG7/1.8TSI

haassie

Forumguru
Zo afgelopen donderdag maar weer eens naar TVS geweest om een modificatie uit te laten voeren op de reeds geoptimaliseerde DSG7 software. Dit om de microslip in de 4e en 5e versnelling te onderdukken. Hoopte dat dit reeds na de vervanging van de koppeling (gevalletje garantie) verholpen zou zijn maar helaas. Het maken van sprongetjes en het bijbehorende resonerende geluid waren er nog steeds en kwam pas weer naar voren bij wat koudere ochtenden terug in nederland.

Na de 1e modificatie afgelopen donderdag was het euvel nog erger. Daarna is Rico meegereden en heeft zelf ook even gereden met de laptop eraan. Na een tweede modificatie aan de software was het probleem weg. Niet te vroeg juichen omdat het probleem zich met name in koude toestand laat zien/horen. Heb nu twee koude starts gehad sinds donderdag en het lijkt weg te zijn. Maar durf nog steeds niet echt te juichen haha. Mocht het nu nog echt niet verholpen zijn dan zijn alle software matige oplossingen uitgeput.

Dus resumé....April auto gekocht, 2 maanden later naar tvs om te tunen, koppeling bleek versleten na meting, onder garantie koppeling vervangen, op vakantie met caravan naar Italie(probleem deed zich niet voor), na vakantie probleem was er weer bij kouder weer, bij TVS de DSG7 software laten modificeren en motortuning, Probleem nog steeds aanwezig, software laten modificeren, probleem was er nog steeds, Software is weer gemodificeerd, probleem lijkt weg....man man man.....

Het rijdt nu echt goed maar je moet echt een engelen geduld hebben en 1000+ km willen rijden van west naar oost. Gelukkig had TVS de skills om dit probleem uiteindelijk op te lossen. @Chiellinda bedankt voor de PB over de bij jou geboden oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

haassie

Forumguru
Misschien toch (weer) te vroeg gejuicht. Nu een aantal weken verder na de laatste sw aanpassing bij tvs en weer wat kouder ochtend weer is het geluid toch weer hoorbaar en zichtbaar op de toerenteller :mad: het probleem , althans voor mij, doet zich nog steeds voor in zn 4e/5e versnelling. Als het zaakje warm is doet het probleem zich niet voor of in veel mindere mate!!! Is het de motor of de bak die voor dit fenomeen zorgt, omdat het hele zaakje met elkaar samenspeelt.

Zijn er nog meer mensen met een dsg7 die deze slip hebben? Kleine hupjes vooruit op de rpm meter met een zwaar brommend geluid als gevolg? TVS vertelde dat er een hoop dsg bakken zijn zoniet alle die dit niet te verhelpen probleem hebben. Maar is dat ook zo.

Koppeling is reeds 7000km geleden vv na mijn eerste bezoek aan tvs.

Zie op youtube zelfs 2017 passat met dsg7 die dit probleem heeft. Zie link rond 10 seconden

 

andrehj

Forumguru
Ik heb ook iets dergelijks, vooral in de oneven versnellingen, hier in 2014 al een VCDS-logging van gemaakt en de resultaten hier gepost. (Let vooral op de tweede grafiek in het stukje 120 - 130s, bij toenemende snelheid), Inmiddels ben ik al weer drie jaar verder, en het wordt niet beter of erger. Ik heb dus besloten om me er maar niet druk over te maken. En dat scheelt een hoop kopzorgen.
Slijtage van de koppeling lijkt bij mij ook wel mee te vallen, ik zit inmiddels op 86.000 km met alle onderdelen van de DSG nog origineel (op de software na).
 

spikehome

Forumguru
Logisch de oneven versnellingen let maar eens op bij langzaam rijden laat de dag de koppeling altijd slippen in de eerste versnelling terwijl indicator al 2 aangeeft.
Dus file rijden of met caravan over de camping stapvoets heen gaat jde koppeling van je oneven versnellingen slijten.
Dat is voor mij ook een reden geen dsg meer te nemen.
Dus zf bak of hand.
 
Bovenaan Onderaan