Particulier diesel of benzine?

Tacovia

Nieuw lid
Als regelmatige bezoeker van dit forum heb ik de indruk dat ik zowat de enige ben die een O2 particulier rijd. Zo te zien wemelt het van de lease rijders. Die geven mij het idee dat je alleen kunt verantwoord dieselen als je erg veel kilometers maakt. Ik heb sinds 2 maanden een 2 jaar oude O2 2.0 TDI terwijl ik maar zo’n 15.000 km per jaar rijd. Eerst gekeken naar een 2.0 FSI omdat ik een caravan heb en graag meer vermogen wilde. Gebruikt nauwelijks te vinden en nog flink geprijsd. En al zeker niet het uitrustingsniveau waar ik naar op zoek was. Diesels zijn er aanzienlijk meer en schelen in prijs relatief weinig met een gebruikte 2.0 benzine en met veel meer leuke dingen (dat zal de lease wel doen). Mijn “nieuwe” O2 heeft 48.000 km op de klok, DSG, vol leer, audience + sound system en alle leuke dingen behalve elektrische stoelen voor een zeer redelijke prijs. Bij ongeveer gelijke aanschafprijs met benzine en 8 liter euro per 100 km en 6 liter diesel per 100 km als verbruik kom ik al eerder dan 15.000 km op het omslagpunt, zeker als ik ook nog bedenk dat 4000 km met caravan gereden wordt. Maak ik een reken of een denkfout, beste lease-rijders?
 

Constant

Erelid
Ik ben ook particulier diesel, het rijdt gewoon geweldig prettig vergeleken met benzine. Veel trekkracht in de lage toeren, geweldig als je een helling op moet.

Omslagpunt ligt inderdaad omstreeks de 15000 km, maar met de huidige hoge dieselprijzen (en lange termijn voorspellingen) maak ik me een beetje zorgen of het omslagpunt niet hoger komt te liggen :shocked:. Bij zwaar verbruik (de genoemde caravan, airco, etc) komt omslagpunt weer flink lager te liggen.

En niet te vergeten een aanzienlijk hogere wegenbelasting, hogere bpm, duurdere APK bij een diesel, duurdere verzekering?
 

Ron

Lid
Omslagpunt ligt inderdaad omstreeks de 15000 km, maar met de huidige hoge dieselprijzen (en lange termijn voorspellingen) maak ik me een beetje zorgen of het omslagpunt niet hoger komt te liggen

De tijd dat het kantelpunt bij 15.000 lag is al heel lang geleden. Toen ik in 2003 mijn Octavia kocht heb ik er eens aan gerekend. Toen kwam ik op 30.000 uit. Dit verhaal werd toen bevestigd door de dealer. Toen in onlangs mijn nieuwe Mazda6 kocht heb ik het opnieuw berekend. Ik kwam uit op 35.000.

Op deze site staat een vergelijkbaar kantelpunt:
http://www.occasionadvies.nl/handboek/Brandstof,_omslagpunt

Het ligt overigens wat lager als je 2e hands rijdt, maar 15.000 haal je nooit. Ik rij nu 26.000 per jaar en rij nog steeds benzine.

Als jij denkt dat het 15.000 is mag je dat wel eens voorrekenen.
 

Constant

Erelid
Bij gelijke tweedehands aanschafwaarde zoals in de casus van de topic starter?

Bij een nieuwe auto is de dieselmotor (zowel motor als belasting) flink duurder in aanschaf, dus dan weer wel. En bij lease auto's (grote afschrijving in 4 jaar) heb je een andere rekensom dan bij particulieren die lang met één auto gaan doen.

En in genoemde link lees ik deze onwaarheid, hiermee gaat men voorbij aan de eigenschap dat diesels altijd zuiniger zijn dan benzine.
In dit puur theoretische voorbeeld is een auto genomen die op beide brandstoffen 1 op 15 rijdt (
 

Heukie

Lid
Ik ben ook een particulier met een O2, maar heb bewust gekozen voor de benzine uitvoering omdat ik volgens de dealer niet genoeg kilometers rijdt voor een diesel
Ik rijdt rond de 15k per jaar.
 

Ron

Lid
Vooruit, dan een rekenvoorbeeld, voor jou overigens prachtige Scout. Hier kun je natuurlijk allerlei mitsen en maren bij plaatsen maar het geeft wel een beeld.


Skoda Octavia Combi 2.0 16V FSI 4x4 Scout Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Scout

Nieuwprijs 31.505 33.960
Extra afschrijving diesel / jaar 500
Extra verzekering diesel / jaar 100
Wegenbelasting / jaar 540 1188
Brandstofverbruik / 100km 8,7 6,4
Brandstofprijs 1,35 1,2
Brandstofkosten/km 0,117 0,077

Kosten (extra afschrijving, extra verzekering, wegenbelasting en brandstof)
15.000 2302 2940
20.000 2889 3324
25.000 3476 3708
30.000 4064 4092
35.000 4651 4476
40.000 5238 4860

In dit rekenvoorbeeld ligt het kantelpunt iets boven de 30.000
 

Captain Hook

Forumguru
Als regelmatige bezoeker van dit forum heb ik de indruk dat ik zowat de enige ben die een O2 particulier rijd....
Nee hoor, je bent niet de enige.
Ik reed lease (O2 2.0 TDI) en heb mijn O2 overgenomen (voor een redelijke prijs van de leasemij). En ik ben zeer tevreden, vanwege:

-Diesel rijdt veel rustiger, niet zo gehaast en gestresst als een benzine. Ik lach me altijd een deuk als de petjes-en-scheef-achter-het-stuur-hangende-bestuurders me vol gas voorbij vliegen (rokende uitlaat; koude motor) en bij de volgende bocht vol in de ankers gaan en vervolgens bij het volgende stoplicht weer naast me staan te gassen. :bye:
Meer rust tijdens cc ritjes in NL (toerental ligt veel lager dan bij een benzine)
Het gemak van de grote trekkracht, soeplesse van de motor.
Redelijk veel opties op deze (ex-lease) auto. Het enige wat ik mis is nog de dubbele beglazing. Maar zelfs stoelverwarming heb ik, en dat is in dit jaargetijde heerlijk. :xyxthumbs:
Het enorm lage brandstofverbruik (maar dat is een en al afhankelijk van je rechtervoet). Zoals al eerder vermeld is die van mij bijzonder zuinig. Gemiddeld (over een volle tank van ruim 50 liter) rijd ik rond de duizend kilometer (1:20). En als ik er extreem op let, haal ik zelfs nog gunstigere verbruikscijfers (is gewoon een sport). Daar kan een Prius niet aan tippen!

Nadelen zijn wel de hogere wegenbelasting en iets hogere verzekering (maar ik zit op > 20 jaar schadevrij; dus dan valt het wel mee)
De grootste afschrijving is in de eerste 3-4 jaar gebeurd (en derhalve voor rekening van de leasemij geweest). Nu rijd ik wel minder (zo rond de 25K/jaar) maar dan nog is het interessant om op diesel te rijden. En onderhoud (longlife) is dan ook amper 1 x per jaar.

Kan het nog beter? Ja altijd.
Het liefst had ik een 4x4 gehad, met een stillere dieselmotor dan de 2.0 pompverstuiver. Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Ik denk dat bij kilometrages onder de 35K per jaar je prive geen NIEUWE diesel moet nemen (tenzij je expliciet zo'n type motor wilt natuurlijk). Maar puur op economische afwegingen worden veel auto's toch niet gekocht. Anders zag je niet zoveel Alfa's, Lancia's en vette (foute) BMW's rondrijden. :blush:
Waarom rijden we dan niet allemaal in een Daihatsu Cuore rond?:winkie:
 
Voor België is er een totaal andere situatie:

Ik vergelijk even mijn Ambiente Combi TDI met de 1.6 TSI.
Nieuwprijs catalogus TDI €19680 en TSI €19380.
Verkeersbelasting per jaar TDI €282 en TSI €243.
Verzekering blijft quasi gelijk want de prijs en vermogen zijn +- hetzelfde.
Brandstofprijs: momenteel is er een verschil van 15 cent per liter.
Afschrijving kan enkel zwaar in het voordeel van de TDI, niet omdat Skoda goed van de hand gaat maar vooral omdat je in België een benzine enkel verkocht krijgt als je bij wijze van spreken geld toestopt.
Rekening houdend met bovenstaande gegevens ligt het kantelpunt hier waarschijnlijk een stuk lager dan in Nederland.
 
Dé oplossing?
tank_ipv_reservewiel.jpg


Hét nadeel? De VW-groep monteert bijna (zo ongeveer op de 1.6MPI na) geen indirect geïnjecteerde benzinemotoren meer en er zijn nog geen LPG-systemen voor directe injectie op de markt :(
 

Hetzer

Forumguru
Mijn vorige Skoda was een diesel, een Fabia Combi Elegance SDI, ik reed toen nog 30.000 km per jaar,
Destijds in oktober 2004 nieuw gekocht, ik heb er uiteindelijk bijna 90.000 mee gereden in 3 jaar tijd,
nu rij ik slechts 10.000 km per jaar, dus voor mij geen diesel meer, de prijzen van diesel zijn ook aardig gestegen en vergeet de "belofte" van onze regering niet , zij willen immers de prijs van diesel gelijk trekken met euro-95..
Ook is de wegenbelasting een stuk meer van een diesel, evenals de verzekering en de onderhoudsbeurten..
 

Tacovia

Nieuw lid
Mijn skoda was een 2 jaar oude leaseauto. Aanschaf ongeveer gelijk aan (gebruikt populairdere) 2.0 FSI. Geen Combi maar hatchback.
Volgens de gegevens van Autoweek voor wagens uit 2005:
Afschrijving bezineversie 2005--> nu: net geen 11.000 euro
Idem diesel: net iets meer dan 12.000 euro
Verschil in 3 jaar tijd: ongeveer 340 euro per jaar (let wel: de 1e drie jaar, waar de grootste klappen vallen).
Ik denk mijn auto nog minstens 6 jaar te rijden. Ik verwacht dat de afschrijving niet dramatisch zal schelen met een benzineversie.
Blijft over: 100 euro extra verzekering per jaar (ik heb 75% korting)
Witte pomp in mijn buurt: Diesel 1,25 / Benzine 1,10
Verbruik diesel 6l/100, benzine 8,3l/100 (Weer volgens autoweek, ikzelf kom niet onder 1:18); belasting 528 - 1060 (weer autoweek)

Vergelijking benzinekosten = dieselkosten (X=100 km)
(8,3 liter x 1,25) X + 528 = (6,0 liter x 1,10) X + 1060 + 100
X = ongeveer 16.600 km per jaar.
(maar dit zonder het caravanverhaal van 4000 km)

En vooral: Ik vind diesel veel prettiger rijden dan bezine.
 

MarcoO2

Forumguru
Ha ha scherp... zelfs (of juist) van die km's heb ik genoten... alleen achteraf wat minder! ;-(
 

Porettuhcs

Senior Member
... behalve die waarvoor je beboet werd dan zeker? Zie andere topic over het quotum verkeersboetes.

:1819:

Een boete is een moment van balen... maar als je dan weer in je 1.8 tsi stapt... sleutel omdraait en wegrijdt dan.... huh waar hadden het ook alweer over ? :D
 

MarcoO2

Forumguru
Een boete is een moment van balen... maar als je dan weer in je 1.8 tsi stapt... sleutel omdraait en wegrijdt dan.... huh waar hadden het ook alweer over ? :D

Over die fijne kilometers en die bakken rijplezier, what else? :grin::grin::grin:
 

Porettuhcs

Senior Member
Goh man je moet me eens achter het stuur zien zitten.... maar om eerlijk te zijn ... ik had dat ook met mijn vorige 1.6 fsi en heb ook een ritje gemaakt met een 2.0 fsi tiptronic.... allemaal heerlijke auto's.... maarrrrr die 1.8 tsi is euh....... euh ..... euh ..... shit heb er geen woorden voor...:cheer: :super: :1439: :D....

ojee we dwalen af....
 
Bovenaan Onderaan