Particulier diesel of benzine?

Tacovia

Nieuw lid
Als starter van dit topic even terugkomend op de belangrijkste van debegingegevens: ik ga uit van een aanschafprijs GEBRUIKT die ongeveer gelijk is. Nieuw kopen ligt totaal anders: Ex lease Octavia's in diesel zijn er genoeg en daar is de prijs na 2 tot 3 jaar ook naar. Groot aanbod dus de prijs valt mee. Een vergelijkbare Octavia in benzine was sowieso gebruikt niet te krijgen (weinig extra's!: geen leer, DSG, sound systems, 2.0 FSI, etc.) omdat die veelal door particulieren wordt gekocht (meestal zijn dat standaard 1.6-en). Weinig aanbod dus de prijs is relatief hoog. Bij een gelijke aanschafprijs, nog 6 jaar erbij rijden, 1:12 voor benzine/ 1:18 voor diesel, 15 cent verschil in brandstof per liter, komt de berekening op http://www.volkswagen.nl/home/over_...jden/omslagpunt_diesel/0,19156,_D0Lnl,00.html op een omslagpunt van ongeveer 12.500 km uit. :) En dan rijd je veel leuker (als je tenminste geen 1.8 tfsi speed freak bent).
En brandstof zal alleen maar schaarser, dus duurder worden en dan kun je hoe dan ook beter meer km's uit een liter halen.

Captain Hook

Forumguru
Als starter van dit topic even terugkomend op de belangrijkste van debegingegevens: ik ga uit van een aanschafprijs GEBRUIKT die ongeveer gelijk is. Nieuw kopen ligt totaal anders: Ex lease Octavia's in diesel zijn er genoeg en daar is de prijs na 2 tot 3 jaar ook naar. Groot aanbod dus de prijs valt mee.
Exacto! Dat is ook mijn situatie.
Ik heb mijn 'eigen' leaseauto overgenomen.

Skombi

Actief lid
.
En brandstof zal alleen maar schaarser, dus duurder worden en dan kun je hoe dan ook beter meer km's uit een liter halen.
De Nederlandse regering heeft de diesel uitgeroepen tot duivelsbrandstof dus de eerste accijnsverhoging zal de laatste niet zijn ben ik bang.
Dit is ook een reden geweest voor mij om onze diesel in te ruilen toen mijn vrouw dichterbij huis kwam werken (35000 km/j naar 20000 km/j)

Hetzer

Forumguru
off-topic??

Exacto! Dat is ook mijn situatie.
Ik heb mijn 'eigen' leaseauto overgenomen.

Ik weet het niet maar is het wel zo voordelig om je eigen lease auto over te kopen ,ik bedoel
Ik denk toch wel , je de bedragen die je in jouw lease contract per maand kwijt was toch ook wel bij het aankoopbedrag moet tellen.

Skombi

Actief lid
Hé een Top Gear fan :)

Die hetze tegen diesel door de regering heeft bij mij ook meegespeeld om voor benzine te gaan.

ja nou, straks mag je met je diesel de stad niet meer in. Let maar op.
Krijg je speciale parkeerterreinen voor diesels aan de rand van de stad om met het openbaar vervoer verder te kunnen.

Captain Hook

Forumguru
off-topic??

Ik weet het niet maar is het wel zo voordelig om je eigen lease auto over te kopen ,ik bedoel
Ik denk toch wel , je de bedragen die je in jouw lease contract per maand kwijt was toch ook wel bij het aankoopbedrag moet tellen.
He? Die begrijp ik niet?
Ik heb nooit zelf die leasebedragen betaald, dat deed mijn (ex)werkgever. Ik draaide alleen op voor de fiscale bijtelling. Maar die bijtelling (ondanks al het geklaag erover) is nog altijd zodanig dat je voor dat geld NOOIT zelf die auto kan rijden (met alles d'rop en d'ran)

Als ik de leasebedragen terugreken over 40 maanden (zolang is mijn O2 geleased geweest).
40 x 780 = EUR 31.200 (ex BTW) (inclusief al het onderhoud, verzekering, winter/zomerbanden, schades, exclusief brandstof).
In totaal 150.000km mee gereden. Vervolgens moest ik zelf nog EUR 15.000 (incl. BTW) betalen voor die auto.
De nieuwwaarde (met alle opties) was destijds rond de 33.500 EUR.
Maar je kunt niet zomaar de totale leasesom + overkoopwaarde bij elkaar optellen. Dat is echt appels met peren vergelijken.

Bovenaan Onderaan