Particulier diesel of benzine?

Vacaro

Senior Member
Hier ook een particuliere dieselrijder, maar met 40000km/jaar zou ik gek zijn om benzine te kiezen, zeker hier in België. Ik kom met mijn 1.9TDI 4x4 op een gemiddeld verbruik van 7.5l/100km, waarvan toch ook een deel met een paardentrailer van 1300a1400kg erachter.
Ik durf er ni aan te denken wat ik zou verbruiken met de 2.0 4x4 op benzine.
 

Captain Hook

Forumguru
Maak maar geen proefrit in een 1.8 TSI ... je bent gelijk een illusie armer ;)
Maar in 2005 bestond er nog geen 1.8TSI... (naar mijn weten, en toen moest ik diesel kiezen vanwege het hoge kilometrage)
Dus tja.
Blijft daarnaast het verschil van de brandstofkosten.

Als je ieder half jaar een nieuwe auto zou kopen met de allerlaatste technologie erin (zowel motorisch als alle andere snufjes) dan heb je altijd baas boven baas. Ik vergelijk een tweedehands diesel met een tweedehands benzine in mijn specifieke situatie. Ieders persoonlijke voorkeuren en situatie zijn weer anders. Daarom blijft het zo moeilijk om een algemeen advies te geven.

Daarnaast blijf ik van mening dat benzine (zeker de krachtige, felle motoren) ook uitnodigen tot van dat 'nerveuze' gedrag. Van dat volkomen zinloze, vol gas wegscheuren bij een stoplicht, het liefst tegen de ESP grenzen aan door de bocht. Achter iemand hangen, er snel voorbij trekken en er vervolgens weer voor gaan hangen want onderwijl moeten we weer niet-handsfree bellen. :winkie:
 

Ralph

Lid
Ik heb gisteren in de nieuwe 1.8 tsi proefgereden. Ik moet eerlijk bekennen, het is een zalige motor.

Als de auto overigens zakelijk wordt gereden mag je ook nog eens het verschil van bijtelling meerekenen tussen de diesel en benzine...... In mijn geval, ik heb een eigen zaak, en rij de auto zakelijk met 33.000 km per jaar.

In maart loopt mijn huidige lease contract af. De volgende auto ga ik gewoon kopen via de zaak. Deze nieuwe auto wil ik 4 jaar gaan rijden. Dit zou mijn berekening zijn voor bijvoorbeeld een nieuwe superB:

Aanschaf Diesel 41390
Aanschaf Benzine 36890
Verschil> 4500 euro

Bijtelling Diesel +/- 16556 over 4 jaar
Bijtelling Benzine +/- 14756 over 4 jaar
Verschil> 1800 euro

Verbruik Diesel 6.0/100km = 1:17 ( over 4 jaar bij 33.000km dus 7650 liter ) x 1.18=9027
Verbruik Benzine 7.6/100km = 1:13 (over 4 jaar bij 33.000km dus 10000 liter) 1.37=13700
Verschil> 4673 euro

Wegenbelasting Diesel over 4 jaar = 5616
Wegenbelasting Benzine over 4 jaar = 3152
Verschil> 2465

Verzekering van beide auto's is gelijk
Restwaarde is moeilijk te bepalen, de diesel zal iets meer waard zijn na 4 jaar. Maar laten we deze even buiten beschouwing laten.

Dan wordt het verschil dus:

Aanschaf verschil 4500
Bijtelling verschil 1800 +
------
Diesel duurder 6300
Verbruik verschil 4676 -
-------
Diesel duurder 1624
Wegenbelasting verschil 2465
-------
Diesel duurder over 4 jaar 4089
 

Porettuhcs

Senior Member
Maar in 2005 bestond er nog geen 1.8TSI... (naar mijn weten, en toen moest ik diesel kiezen vanwege het hoge kilometrage)
Dus tja.
Blijft daarnaast het verschil van de brandstofkosten.

Als je ieder half jaar een nieuwe auto zou kopen met de allerlaatste technologie erin (zowel motorisch als alle andere snufjes) dan heb je altijd baas boven baas. Ik vergelijk een tweedehands diesel met een tweedehands benzine in mijn specifieke situatie. Ieders persoonlijke voorkeuren en situatie zijn weer anders. Daarom blijft het zo moeilijk om een algemeen advies te geven.

Daarnaast blijf ik van mening dat benzine (zeker de krachtige, felle motoren) ook uitnodigen tot van dat 'nerveuze' gedrag. Van dat volkomen zinloze, vol gas wegscheuren bij een stoplicht, het liefst tegen de ESP grenzen aan door de bocht. Achter iemand hangen, er snel voorbij trekken en er vervolgens weer voor gaan hangen want onderwijl moeten we weer niet-handsfree bellen. :winkie:

Off-topic

Klopt de 1.8 tsi was er in 2005 nog niet .... maar jij scheert alle (krachtige, felle) benzinemotorrijders over een kam...... ontspan kijk om je heen.... waarvoor zijn er zoveel 2.0 tdi, 3.0 tdi, 535, D5 etc etc op de weg.... toch niet voor de kilometers die ze maken of voor die sleurhut 1 of 2 x per jaar mee moet.... en die bestuurders bellen altijd handsfree in de auto.. zijn niet met "zaken" bezig.... hebben nooit haast..... rijden nooit onnodig links en kleven ook niet...
Ga eens een dagje staan waar veel jonge mensen werken die een lease auto mogen uitzoeken...... ik denk dat je heel wat TDI voor bij ziet komen.... de ene nog mooier dan de andere met een sport pakket of dergelijke.... misschien zetten ze zelfs in het weekend wel een petje op in de auto ;)

Misschien wordt het tijd voor een nieuw topic "de dieselrijder vs de benzinerijder" dan vervuilen we niet de topic van de TS

Ontopic

Ik lees nergens in de berekeningen het verbruik van de diesel in file.... misschien een rare opmerking maar je zit de bijna de hele dag in de file (niet ondenkelijk hier in NL) airco, radio, verlichting aan dat kost toch ook geld (lees:diesel - benzine) ...

Als het bij mij om het even zal zijn zou ik toch voor de diesel gaan als het alleen al gaat dat je langer op een tank kan doorrijden en het psychologisch moment aan de pomp.... die automatisch afschrijving van de houderschapsbelasting zie je toch niet meteen je portomonnee uitgaan... en er is een heeeeeeel klein puntje op de 1.8 tsi..... hij is niet heel erg zuinig...
 

Oli4

Actief lid
En nòg een particuliere Dieselrijder; jaarkilometrage ±28.000Km.
Na 2 jaar met een schakel/benzine bak (Golf III station) me 't "klep" geërgerd te hebben op de A-12 rijd ik nu (alweer 1½jaar)prins-heerlijk met m'n O2-2.oTDI DSG/DPF.
Combi van Diesel met DSG is haast therapeutisch aan te bevelen tegen hoge bloeddruk ;)) .
Groet,
Olivier
 

Captain Hook

Forumguru
...Combi van Diesel met DSG is haast therapeutisch aan te bevelen tegen hoge bloeddruk ;)) .
Groet,
Olivier
Dat bedoel ik! :super:
Velen die altijd afgeven op diesels en benzinefreak zijn of perse tot in het uiterste gechiptunede zelfontbranders motten hebben. Begrijp het nou eens; het is een stuk gezonder voor je bloeddruk (en die van je medeweggebruikers) als we allemaal eens wat minder gestressed en meer rekening houdend met elkaar zouden rijden.
En dat heb ik het niet over Vmax. Want je kunt ook 'rustig' snel rijden. Maar bij menig 'petje' schijnt snel altijd overeen te komen met asociaal. Dat bedoelde ik uit te leggen.
Je ziet het wel eens voor je: dikke auto (ongeacht het merk) van rechts naar links over de snelweg, geeft geen richting aan tijdens het rijstrook verwisselen, neemt af en toe een stukje streep van de vluchtstrook mee. Kortom; je ziet gewoon de 'laksheid' tijdens het rijden.
Geniet er nou van! Ik kan b.v. rustig ontspannen 180-190km/h cruisen (in Duitsland) en lekker opschieten. Maar dat continu harder, zachter, van links naar rechts, kortom dat onrustige, dat veroorzaakt de ergernis bij de medeweggebruikers en als resultaat daarvan de ongelukken. :icon_smile_dead:

Destijds toen ik mjn O2 uitzocht was helaas de DSG nog niet leverbaar. Anders had ik 'm er zeker bij genomen.
 

sitechris

Donateur
En nòg een particuliere Dieselrijder; jaarkilometrage ±28.000Km.
Na 2 jaar met een schakel/benzine bak (Golf III station) me 't "klep" geërgerd te hebben op de A-12 rijd ik nu (alweer 1½jaar)prins-heerlijk met m'n O2-2.oTDI DSG/DPF.
Combi van Diesel met DSG is haast therapeutisch aan te bevelen tegen hoge bloeddruk ;)) .
Groet,
Olivier

Hier ook een particuliere dieselrijder. Reed circa 35k per jaar. Nu met nieuwe baan wordt dat tegen 55 a 60k per jaar. Diesel is dus echt het enige alternatief voor mij.

Ik heb net met interesse de berekening zitten lezen tussen de 1.8 TSI en de TDI. Nog wel een klein nadeel van benzine. Als je met een benzine af en toe het gaspedaal flink gaat kietelen, schiet het verbruik omhoog. Bij volle belasting van diesel is dit in verhouding minder heftig het geval. Bij diesel zak je terug naar 1 op 16 (ipv 1 op 17), bij benzine mag je dan blij zijn als je de 1 op 11 haalt (ipv 1 op 13)
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik heb net met interesse de berekening zitten lezen tussen de 1.8 TSI en de TDI. Nog wel een klein nadeel van benzine. Als je met een benzine af en toe het gaspedaal flink gaat kietelen, schiet het verbruik omhoog. Bij volle belasting van diesel is dit in verhouding minder heftig het geval. Bij diesel zak je terug naar 1 op 16 (ipv 1 op 17), bij benzine mag je dan blij zijn als je de 1 op 11 haalt (ipv 1 op 13)

Dat bedoel ik .... bij stevig doorrijden lust de 1.8 tsi wel wat extra :biggthumpdown: maar de benzineprijzen zijn gelukkig weer naar beneden:) maar je hebt gelijk ...... trouwens die berekening van 1 op 11 is nog erg netjes moet ik zeggen dat haal ik echt niet bij het oud hollands gaspendaal kietelen
 

sitechris

Donateur
Is gas geen alternatief met zoveel km's?

helaas niet, de keus van LPG auto's is vrij beperkt en het zijn vaak de niet zo sterke motoren (bv de 1.6 mpi) die op gas geleverd worden. Direct ingespoten benzinemotoren (alle tfsi motoren etc) worden niet op gas aangeboden. Jammer, want als ze een tfsi op gas zouden aanbieden, zou ik die direct aanschaffen. En volgens mij ben ik dan niet de enige ;). Enige serieuze optie op LPG is de Saab 9.3 2.0T (175 pk). Dat vind ik echter een veel te dure en totaal niet bijzondere auto. De Focus 2.0 16v 145 pk is ook een LPG auto, maar ik vind een turboloze 4-cilinder net niet voldoende.
 

Eastwood

Nieuw lid
Sinds enkele weken bezit ik een nieuwe O2-Scout FSI 2.0
Ook ik heb overwogen om een TDI te nemen, juist vanwege het rijden met caravan.
Per jaar rijd ik ook 15.000 km waarvan 6.000 à 7.000 km met caravan in het buitenland. Mede hierom heb toch voor benzine gekozen.

Ik denk inderdaad dat Tacovia een denkfout maakt, of het moet zijn dat hij zijn caravan km's in Nederland maakt.
In Nederland compenseer de de meerprijs van het dieselrijden d.m.v. de brandstofprijs. In het buitenland is dit verschil er niet of nauwelijks, er zijn zelfs landen waar de dieselprijs hoger ligt dan die van bv Euro95 benzine.
Voor die km's heb je dus geen compensatie.
Zo blijven er dus amper 10.000 km's over en dat is toch echt veel te weinig om economisch verantwoord diesel te rijden.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je kiest voor de betere caravantrekker, de diesel dus, en bereid bent daarvoor extra te betalen.
 

jvd

Nieuw lid
Ook particulier

Heb zelf een 2.0 TDI DSG. Afgeleverd in januari 2008 en nu 21.000 KM. Zal ongeveer neutraal uitkomen (zonder te letten op meerkosten onderhoud) maar dat boeit me minder dan: Het plezier een 2.0 TDI te rijden met zo'n fijne DSG-bak.:laugh:

Daar kan de tiptronic toch echt niet aan tippen (en 2.0 FSI is een euro 98 slurper en redelijk onzuinig)...

Zelfstandig een auto kopen kost munten en er in rijden ook. Als je je dan toch blauw moet betalen (en het is mogelijk) dan betaal ik graag nog net dat beetje extra om je auto ook echt compleet naar je zin te maken!
 
In juli de berekening gemaakt voor de Scout, toen lag het omslagpunt bij 35000km/j
In die berekening werd ook het verschil in afschrijving tussen diesel en benzine meegenomen.
 
Bovenaan Onderaan