Maar in 2005 bestond er nog geen 1.8TSI... (naar mijn weten, en toen moest ik diesel kiezen vanwege het hoge kilometrage)
Dus tja.
Blijft daarnaast het verschil van de brandstofkosten.
Als je ieder half jaar een nieuwe auto zou kopen met de allerlaatste technologie erin (zowel motorisch als alle andere snufjes) dan heb je altijd baas boven baas. Ik vergelijk een tweedehands diesel met een tweedehands benzine in mijn specifieke situatie. Ieders persoonlijke voorkeuren en situatie zijn weer anders. Daarom blijft het zo moeilijk om een algemeen advies te geven.
Daarnaast blijf ik van mening dat benzine (zeker de krachtige, felle motoren) ook uitnodigen tot van dat 'nerveuze' gedrag. Van dat volkomen zinloze, vol gas wegscheuren bij een stoplicht, het liefst tegen de ESP grenzen aan door de bocht. Achter iemand hangen, er snel voorbij trekken en er vervolgens weer voor gaan hangen want onderwijl moeten we weer niet-handsfree bellen. :winkie:
Off-topic
Klopt de 1.8 tsi was er in 2005 nog niet .... maar jij scheert alle (krachtige, felle) benzinemotorrijders over een kam...... ontspan kijk om je heen.... waarvoor zijn er zoveel 2.0 tdi, 3.0 tdi, 535, D5 etc etc op de weg.... toch niet voor de kilometers die ze maken of voor die sleurhut 1 of 2 x per jaar mee moet.... en die bestuurders bellen altijd handsfree in de auto.. zijn niet met "zaken" bezig.... hebben nooit haast..... rijden nooit onnodig links en kleven ook niet...
Ga eens een dagje staan waar veel jonge mensen werken die een lease auto mogen uitzoeken...... ik denk dat je heel wat TDI voor bij ziet komen.... de ene nog mooier dan de andere met een sport pakket of dergelijke.... misschien zetten ze zelfs in het weekend wel een petje op in de auto
Misschien wordt het tijd voor een nieuw topic "de dieselrijder vs de benzinerijder" dan vervuilen we niet de topic van de TS
Ontopic
Ik lees nergens in de berekeningen het verbruik van de diesel in file.... misschien een rare opmerking maar je zit de bijna de hele dag in de file (niet ondenkelijk hier in NL) airco, radio, verlichting aan dat kost toch ook geld (lees:diesel - benzine) ...
Als het bij mij om het even zal zijn zou ik toch voor de diesel gaan als het alleen al gaat dat je langer op een tank kan doorrijden en het psychologisch moment aan de pomp.... die automatisch afschrijving van de houderschapsbelasting zie je toch niet meteen je portomonnee uitgaan... en er is een heeeeeeel klein puntje op de 1.8 tsi..... hij is niet heel erg zuinig...