Passat vs superb

@Jan A wellicht is er iets mis met je gaspedaal, bij mij zit er ook een soort punt in (vrij diep weliswaar) waar je hem doorheen moet trappen. Dat is overigens ook pas echt "vol gas", dus misschien toch iets om even na te kijken?

Zou er een verschil kunnen zitten tussen DSG en handgeschakeld? En heeft @Jan A wellicht een handgeschakelde bak?
 

maartenv84

Senior Member
Nee ik heb een handgeschakeld, wel de kick-down, maar niet het gevoel dat ie er dan nog een schepje bovenop gooit ten opzichte van regulier vol gas. Wellicht is de ervaring in een dsg anders. Dat ie bij kickdown eerder een versnelling terug gaat ofzo?
 
Nee ik heb een handgeschakeld, wel de kick-down, maar niet het gevoel dat ie er dan nog een schepje bovenop gooit ten opzichte van regulier vol gas. Wellicht is de ervaring in een dsg anders. Dat ie bij kickdown eerder een versnelling terug gaat ofzo?

Inderdaad, maar vooral als de limiter er op staat, accelereert hij dan wel voorbij de ingestelde snelheid.
 

B.Stuurder

Forumguru
Inderdaad, maar vooral als de limiter er op staat, accelereert hij dan wel voorbij de ingestelde snelheid.
Dat zou wel moeten, al is het maar uit veiligheidsoverwegingen. Als je weg moet uit een situatie en de limiter blijft ondanks volgas gewoon op snelheid, daar zou ik niet blij van worden.
 

CDK

Forumguru
Op de Fabia 3 handgeschakeld gaat de limiter er af bij het volledig vloeren van het pedaal, dus door de kick-down klik heen trappen. Dit gaat gepaard met een luide piep. Ik mag hopen én aannemen dat het bij de andere Skoda's ook zo is en zeker bij de Superb 3.
 

Bakkertje

Forumguru
Hier geen piep bij het doortrappen van het gaspedaal (behoudens dan af en toe vanaf de bijrijdersstoel..). De limiter blijft ook gewoon en na het verlagen van de snelheid onder de ingestelde limiet begrenst ie gewoon weer.
 

robvv

Senior Member
De Passat viel voor mij af, omdat het sedan is. De Superb is hatchback.
En ik ben uitgekeken op stationwagens.
Verder bevalt het imago van Volkswagen mij niet, maar dat is persoonlijk.
 

maartenv84

Senior Member
Hoewel smaak en
De Passat viel voor mij af, omdat het sedan is. De Superb is hatchback.
En ik ben uitgekeken op stationwagens.
Verder bevalt het imago van Volkswagen mij niet, maar dat is persoonlijk.

Smaak en perceptie van imago zijn natuurlijk erg persoonlijk. Ik vind het altijd leuk om te lezen als het imago van het ene merk niet goed, men een ander merk uit dezelfde groep kiest. Of het nu audi, skoda, seat of VW is. Uiteindelijk vallen ze onder 1 hoedje.

Ik vind overigens de Superb hatchback mooier dan de Passat limousine. Dus wat dat betreft begrijp ik je keuze :)

Na 2 maanden en bijna 10.000 kilomter ben ik overigens nog steeds super tevreden met de Passat. Zeker dat pano dak is met dit weer echt lekker
 

robvv

Senior Member
Hoewel smaak en


Smaak en perceptie van imago zijn natuurlijk erg persoonlijk. Ik vind het altijd leuk om te lezen als het imago van het ene merk niet goed, men een ander merk uit dezelfde groep kiest. Of het nu audi, skoda, seat of VW is. Uiteindelijk vallen ze onder 1 hoedje.

Ik vind overigens de Superb hatchback mooier dan de Passat limousine. Dus wat dat betreft begrijp ik je keuze :)

Na 2 maanden en bijna 10.000 kilomter ben ik overigens nog steeds super tevreden met de Passat. Zeker dat pano dak is met dit weer echt lekker

Het is inderdaad 1 concern. Een concern kiest verschillende merken om verschillende doelgroepen aan te spreken (o.a. op basis van imago).
Het imagoverschil tussen Skoda, Audi en Volkswagen is m.i. substantieel en trekt (gemiddeld) een behoorlijk ander publiek.
 

Bakkertje

Forumguru
Wel een R-pakket, maar geen echte sportvariant qua motorisering als je dat bedoeld.
Volgens mij loopt dat gelijk op met de S3.. dus ook een 2.0TSI met 280 pk als sterkste variant..
 

Schep

Forumguru
Volgens mij loopt dat gelijk op met de S3.. dus ook een 2.0TSI met 280 pk als sterkste variant..
En ze hebben een 2.0 BiTDI met 240 pk/500 Nm. Die heb ik liever dan dat benzineblok ;)
Moet je wel een héle diepe portemonnee hebben
Niet veel dieper dan bij de Superb, die kost met dat blok ook minimaal €53k. Prijsverschil tussen gelijk uitgevoerde Superb vs. Passat is ongeacht de motor ongeveer gelijk.
 

philippe bakker

Forumguru
Want 280 pk zonder chip is beter dan 289 pk met chip? Die 2.0 TFSI gaat in stage 1 naar 365 pk, he ;)
een volgende auto moet ongechipt meer hebben dan nu gechipt. vooruitgang he . en dan rijdt je nog altijd met een deinende boot. daarom mijn vraag of er daar ook een RS versie in was. op zich raar want in Audi heb je dat wel in elk model
 
Bovenaan Onderaan