Politie-O2 aan barrels

MarcoO2

Forumguru
Zondagmiddag deed zich een zware aanrijding voor tussen 2 voertuigen op de Singel in Borgerhout.
Eén van de voertuigen was een wagen van de lokale politie (een nieuwe Skoda Octavia). De ploeg was komende van Deurne op weg richting Berchem vor een vechtpartij en reed dus op alarm.
Een personenwagen (Audi) met Nederlanse nummerplaten, bestuurd door een jonge man uit Borgerhout, reed volgens getuigen met hoge snelheid het kruispunt op. Een aanrijding kon niet vermeden worden.
De brandweer kwam ter plaatse voor ongeval geknelde. (1e H. Deurne en SIW + GIW Noord.
De bestuurder van het politievoertuig was er het ergste aan toe. Zijn vrouwelijke collega en de bestuurder van de tegenpartij konden op eigen kracht uit hun voertuig geraken en kregen ter plaatse de eerste zorgen.
Brandweer en medische diensten ontzetten de zwaar gewonde agent uit het voertuig. Hij verkeerde even in levensgevaar, maar zou nu aan de beterhand zijn.
Door het ongeval werd het kruispunt grotendeels afgesloten voor het verkeer.


sized_IMG_8743.jpg



sized_IMG_8737.jpg


sized_IMG_8757.jpg


sized_IMG_8762.jpg

http://www.bloggen.be/brandweerantwerpen/archief.php?ID=370746
 
Zo zie je maar weer hoe goed een auto ook is met een prutser aan het stuur is d'r geen redding mogelijk.

Als ik zo naar die schades kijk dan valt het wel op dat ze uit dezelfde stal komen... :)



[edit]
Die O2 is zo te zien een FaceLift model, sonde met zo weinig KM's op de teller nu al totalloss...
 
Datum aanvang tenaamstelling van de Audi is 12-06-2009. De bestuurder had hem waarschijnlijk nog maar net...
 

Michel

Forumguru
Het is wel weer rolbevestigend: een jongeman in een Audi A3. Helaas kom ik in het dagelijks verkeer ook (te)veel van dit soort combinaties tegen, waarbij er ook stevig asociaal door die lieden wordt gereden. Zodra ze in zo'n vierwieler met vier ringen op de voorplecht stappen voelen ze zich superieur en boven iedereen verheven. Dat moet gewoon een keer fout gaan en dit incident is hier (helaas) een voorbeeld van.

Jammer voor beide auto's dat ze zo voortijdig aan hun eind zijn gekomen en gelukkig dat dit niet ernstiger gevolgen voor de inzittenden heeft gehad.
 

LenK

Forumguru
Kan toch ook best zijn dat ie de sirene van de politieauto niet gehoord heeft of te laat gemerkt waar het vandaan kwam. Hebben jullie dat niet, dat je een sirene hoort maar dat je geen idee hebt van welke kant het geluid komt.
De Audi bestuurder zal vast schuldig verklaard worden maar om zo maar de conclusie trekken dat er roekeloos gereden is...
 
Klapper

Zo, dat moet een klap geweest zijn zeg!!
Ik hoop dat de inzittenden er goed vanaf zijn gekomen.
Ik heb zelf (helaas) de nare ervaring met de politie, dat het onwaarschijnlijk moeilijk aan te tonen is, dat je geen schuld hebt aan een ongeluk, waarbij zij betrokken zijn. Het heeft bij mij een jaar geduurd voordat de politie eindelijk toegaf, dat ze misschien wel fout waren geweest. Maar dit is in Belgie, misschien dat ze daar wat verstandiger zijn.........................
 
Alleen als ik het volume van mijn radio echt hard aanzet, dan hoor ik de sirene niet... En als je de sirene hoort dan is het al zaak om natuurlijk (nog) wat rustiger te gaan rijden om te kunnen anticiperen op wat er komen gaat. Volgens getuigen reed de bestuurder van de Audi met hoge snelheid het kruispunt op.
 
Ik heb zelf ook een keer de ervaring gehad dat een politie auto vanuit rechts een kruispunt opkwam zonder zwaailichten en sirene. Ik reed door groen dus hun moeten wel door rood zijn gereden. Als je dan een aanrijding heb probeer dan je gelijk maar eens te halen het is hun woord tegen het jouwe.
 

Rallye

Forumguru
De bestuurder van het politievoertuig was er het ergste aan toe. Zijn vrouwelijke collega en de bestuurder van de tegenpartij konden op eigen kracht uit hun voertuig geraken en kregen ter plaatse de eerste zorgen.
Brandweer en medische diensten ontzetten de zwaar gewonde agent uit het voertuig. Hij verkeerde even in levensgevaar, maar zou nu aan de beterhand zijn.

De rechterkant (dus waar de bijrijder zit) van de Skoda is er het meest ernstig aan toe, terwijl de bestuurder van de Skoda het meest ernstig gewond is? Zou hij geen gordel omgehad hebben?
 

MarcoO2

Forumguru
Als de klap van recht kwam, kan hij ook hard met zijn hoofd tegen het raam/ de dakrand geklapt zijn. Of misschien had hij ernstig nekletsel, kan van alles zijn waardoor je er ineens veel erger aan toe bent. Hoeft dus niet persé dat hij zijn gordel niet om had., maar kan wel natuurlijk.
 

Ronnie

Forumguru
Bij enige vorm van nek/rugletsel wordt de auto al opengeknipt......

Duits: Jeder Raudi faehrt ein Audi........
 

Vacaro

Senior Member
Heb ooit in een ver verleden toen ik nog 19jaar was ook een aanrijding met een politievoertuig gehad. Ik veranderde van rijstrook en zij haalde mij in bebouwde kom(Italiëlei te A'pen) en knalde zo in mijn zijkant. Ondanks dat ik richtingaanwijzer gebruikte en zij met te hoge snelheid zonder alarmlichten en/of sirene reden ben ik in mijn fout gesteld.
Ik kon niet bewijzen hoe hard zij reden en ik voerde een manoeuver uit volgens de rechter, dus ik in fout.
 

Porettuhcs

Senior Member
Bij enige vorm van nek/rugletsel wordt de auto al opengeknipt......

Duits: Jeder Raudi faehrt ein Audi........

Dat is een protocol dat iig in Nederland wordt toegepast.... aanrijding met een vermoeden van meer dan 50 km/h .... dus bij een kans van een hoog- energetisch trauma.... dan wordt het dak er afgehaald en wordt het slachtoffer middels een plank gestabiliseerd en uit het voertuig gehaald

Of de belgen met een soort gelijk protocol werken weet ik niet....
 

Porettuhcs

Senior Member
Heb ooit in een ver verleden toen ik nog 19jaar was ook een aanrijding met een politievoertuig gehad. Ik veranderde van rijstrook en zij haalde mij in bebouwde kom(Italiëlei te A'pen) en knalde zo in mijn zijkant. Ondanks dat ik richtingaanwijzer gebruikte en zij met te hoge snelheid zonder alarmlichten en/of sirene reden ben ik in mijn fout gesteld.
Ik kon niet bewijzen hoe hard zij reden en ik voerde een manoeuver uit volgens de rechter, dus ik in fout.

Je hoeft ook niks te bewijzen ... jij veranderd van rijstrook en dat betreft een bijzondere manouvre en (het veranderen van rijstrook)
Als jij een veranderd van rijstrook dan moet je het overige verkeer voor laten gaan....

ennuh.... een richtaanwijzer is geen dwangmiddel dat jij voorgelaten moet worden .... alhoewel er genoeg mensen dat wel denken en daarnaar handelen
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik heb zelf ook een keer de ervaring gehad dat een politie auto vanuit rechts een kruispunt opkwam zonder zwaailichten en sirene. Ik reed door groen dus hun moeten wel door rood zijn gereden. Als je dan een aanrijding heb probeer dan je gelijk maar eens te halen het is hun woord tegen het jouwe.

Bij wie heb je je gelijk willen halen dan ? .... is de "zaak" voor geweest bij de rechter .... of heeft jouw verzekeringsmaatschappij er niet alles aangedaan om te kunnen cq willen uitkeren?

Ik heb de ervaring dat de grootste oplichters danwel graaiers de verzekeringsmaatschappijen zijn.

Elke aanrijding wordt veroorzaakt door een verkeersovertreding. Een verzekeringsmaatschappij gaat nav die overtreding geld proberen te halen bij de veroorzaker... als jouw verzekeringsmaatschappij dat niet heeft gedaan moet je je richten tot de verzekeringsmaatschappij en niet tot de politie.
 

Porettuhcs

Senior Member
Alleen als ik het volume van mijn radio echt hard aanzet, dan hoor ik de sirene niet... En als je de sirene hoort dan is het al zaak om natuurlijk (nog) wat rustiger te gaan rijden om te kunnen anticiperen op wat er komen gaat. Volgens getuigen reed de bestuurder van de Audi met hoge snelheid het kruispunt op.

Los daarvan... het is ook aan de bestuurder van het politievoertuig om "rustig" over de kruising te rijden.

Het voeren van zwaailicht en sirene is geen ontheffing om roekeloos te rijden danwel het overige verkeer in gevaar te brengen. Het geeft de bestuurder alleen ontheffing van verkeersregels van het RVV 1990....
 

Huyzen

Lid
ennuh.... een richtaanwijzer is geen dwangmiddel dat jij voorgelaten moet worden .... alhoewel er genoeg mensen dat wel denken en daarnaar handelen

Eens! Maar dit wordt vaak in de hand gewerkt doordat veel weggebruikers aardig willen zijn er spontaan naar links gaan als er iemand wil invoegen, terwijl dit helemaal niet nodig is. Ik probeer het wel eens uit door gewoon rechts te blijven rijden als en voor en achter mij voldoende ruimte is om in te voegen. Veel invoegers hebben daar erg veel moeite mee en kijken je dan boos aan: "ga eens aan de kant joh, je ziet toch dat ik wil invoegen". Moeilijk hoor, de regels toepassen.
 
Eens! Maar dit wordt vaak in de hand gewerkt doordat veel weggebruikers aardig willen zijn er spontaan naar links gaan als er iemand wil invoegen, terwijl dit helemaal niet nodig is. Ik probeer het wel eens uit door gewoon rechts te blijven rijden als en voor en achter mij voldoende ruimte is om in te voegen. Veel invoegers hebben daar erg veel moeite mee en kijken je dan boos aan: "ga eens aan de kant joh, je ziet toch dat ik wil invoegen". Moeilijk hoor, de regels toepassen.

Qua regelgeving heb je inderdaad gelijk, daar is geen speld tussen te krijgen. Je kunt het elkaar wat makkelijker maken door wel even naar de linker baan te gaan om alles soepeltjes te laten verlopen. Elkaar wat gunnen is wat moeilijk lijkt het soms
 

Michel

Forumguru
Qua regelgeving heb je inderdaad gelijk, daar is geen speld tussen te krijgen. Je kunt het elkaar wat makkelijker maken door wel even naar de linker baan te gaan om alles soepeltjes te laten verlopen. Elkaar wat gunnen is wat moeilijk lijkt het soms

Waarmee dan vaak helaas de verwachting wordt gewekt dat iedereen bij het invoegen voor jou wel aan de kant gaat, ook als je niet voldoende snelheid opbouwt. Vaak lukt het ook niet om "even" een baan op te schuiven, dus ik blijf dan meestal wel rechts rijden, tenzij bijvoorbeeld een zwaar beladen vrachtwagen langzaam snelheid kan maken. Maar dan moet er links natuurlijk wel ruimte zijn.

Als er onderling voldoende afstand wordt gehouden, kan een invoeger vóór of achter je invoegen, zonder dat je elkaar in de weg gaat zitten. Het is aan de invoeger, die zoals eerder is gesteld een bijzondere manoeuvre uitvoert, om daarop te anticiperen. Dat kan en mag je van zo iemand ook verwachten. Hij/zij moet jou daarbij niet in de weg zitten, want je rijdt dan al op de autosnelweg.
En vergeet niet: als je zelf voor een invoeger naar links gaat, dwing je jezelf automatisch ook tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre.
 
Bovenaan Onderaan