Politie-O2 aan barrels

Vacaro

Senior Member
Ik had ni echt zoiets van ik pink dus laat mij ertussen, ik was reeds half op het vak toen de politie te snel kwamen aanrijden en niet meer tijdig konden afremmen om mij niet te raken.
Als ik 50km/h rij en een ander voertuig komt er met 100km/h aanvliegen, ik kon deze dus ni zien aankomen of juiste snelheid inschatten, rekening houdend met situatie aldaar.

Ik zal zeker geen voorrang afdwingen en al zeker gene nemen waar ik geen voorrang heb.
Ben vrij hoffelijk in verkeer maar laat ook ni met me sollen.

Verzekering heeft volgens mij ni genoeg moeite gedaan om mijn recht te halen.
 

___JC___

Forumguru
Ik had ni echt zoiets van ik pink dus laat mij ertussen, ik was reeds half op het vak toen de politie te snel kwamen aanrijden en niet meer tijdig konden afremmen om mij niet te raken.
Als ik 50km/h rij en een ander voertuig komt er met 100km/h aanvliegen, ik kon deze dus ni zien aankomen of juiste snelheid inschatten, rekening houdend met situatie aldaar.

Ik zal zeker geen voorrang afdwingen en al zeker gene nemen waar ik geen voorrang heb.
Ben vrij hoffelijk in verkeer maar laat ook ni met me sollen.

Verzekering heeft volgens mij ni genoeg moeite gedaan om mijn recht te halen.


Uhhm, maar als je schade in de zijkant hebt dan ben je dus opzij gegaan terwijl ze al naast je reden. Das jou fout dan toch lijkt me? Niet goed in de dode hoek gekeken?
 

WillemJan

Forumguru
Qua regelgeving heb je inderdaad gelijk, daar is geen speld tussen te krijgen. Je kunt het elkaar wat makkelijker maken door wel even naar de linker baan te gaan om alles soepeltjes te laten verlopen.(...)

Hoi,

Niet helemaal mee eens. Het naar links gaan voor iemand die wil gaan invoegen, werkt oo files in de hand. Je gaat naar links, iemand die op de linkerbaan rijdt moet afremmen, remlichten gaan branden en daar reageren anderen dan ook weer op.
Ik heb dit niet zelf bedacht, maar ooit eens gezien bij Blik op de weg.

Sinds dat verhaal blijf ik gewoon in de rechterbaan rijden, en laat ik de invoeger maar anticiperen. Tenzij de weg helemaal leeg is.

(...)Elkaar wat gunnen is wat moeilijk lijkt het soms

Ik gun je geen files.......

For my few cents... Willem-Jan
 

Constant

Erelid
Kan toch ook best zijn dat ie de sirene van de politieauto niet gehoord heeft of te laat gemerkt waar het vandaan kwam. Hebben jullie dat niet, dat je een sirene hoort maar dat je geen idee hebt van welke kant het geluid komt.
De Audi bestuurder zal vast schuldig verklaard worden maar om zo maar de conclusie trekken dat er roekeloos gereden is...
Ik hoorde een keer een sirene terwijl ik een kruising naderde, waarvan het echt leek alsof het voertuig met sirene van achter kwam, dus ik reed door (en mijn verkeerslicht was groen) om het kruispunt vrij te houden. Bleek het geluid door de hoge gebouwen weerkaatst oid te zijn, want de ambulance kwam van links keihard de kruising over en passeerde me rakelings van achter (liep gelukkig goed af). Dus het kan inderdaad een verkeerde inschatting geweest zijn van de Audi.

In Nederland rijden veel politie auto's zonder sirene, mag niet maar anders horen ze het radioverkeer niet meer. Bij botsingen ga ik daarom niet direct uit van een fout van de burger, ook niet als ze in een agressief type auto rijden.

Ik weet niet hoe de verkeerswet in België is, maar in Nederland blijft de bestuurder van de politie auto wettelijk verantwoordelijk voor het ongeluk ondanks licht- en geluidssignalen.
 

Constant

Erelid
Als ik 50km/h rij en een ander voertuig komt er met 100km/h aanvliegen, ik kon deze dus ni zien aankomen of juiste snelheid inschatten, rekening houdend met situatie aldaar.
Ik ben tot mijn verrassing in 2005 met mijn Golf schadevrij uit Italië teruggekomen, het zeer agressief rijden is cultuur in Italië.

Overigens komen dit soort situaties ook in NL voor en dan is degene die van strook verandert meestal de klos omdat het heel moeilijk is te bewijzen dat de wederpartij veels te hard reed. Ik had een jaar terug in NL een vergelijkbare bijna botsing met een hardrijdert, ik reed netjes 120 waar je 100 mocht, komt er toch iemand bijna in m'n kofferbak gereden (vermoedelijk was hij even te voren van strook verwisseld, want hij kwam vanuit het "niets").
 

Porettuhcs

Senior Member
In Nederland rijden veel politie auto's zonder sirene, mag niet maar anders horen ze het radioverkeer niet meer.



Ik weet niet hoe de verkeerswet in België is, maar in Nederland blijft de bestuurder van de politie auto wettelijk verantwoordelijk voor het ongeluk ondanks licht- en geluidssignalen.

Je gaat wel heel erg kort door de bocht.... wat betreft het radioverkeer en het voeren van geluidsignalen.... soms is het handiger om zonder geluidsignalen te rijden om bv toch te proberen die inbreker, verkrachter, berover of kinderlokker etc etc te pakken...

Op een autosnelweg kan het voeren van zwaailicht en sirene juist een negatief effect hebben op het overige verkeer... het kan namelijk ook een soort onrust geven en diverse bestuurders weten niet hoe ze moeten reageren op een voorangsvoertuig met de meest verschrikkelijke acties tot gevolg....

Ook de uitlating met betrekking tot de "wettelijke verantwoording" vind ik je erg kort door de bocht gaan... zoals jij het weergeeft is elke bestuurder van een voorangsvoertuig al bij voorbaat al verdachte bij een aanrijding :crazy:
 

Constant

Erelid
Ik geef geen waarde-oordelen, ik geef slechts de problematiek weer van de agenten die enerzijds het radioverkeer willen horen anderzijds geen aanrijdingen willen veroorzaken danwel onschuldige passenten willen doodrijden.

Overigens is de wet heel duidelijk, zij mogen de geluidsignalen niet uitzetten.

En de wettelijke verantwoordelijkheden dat spoedsignalen de dienders niet ontheffen van de gevolgen van aanrijdingen, die staan gewoon in de wet, daar kan ik niets aan veranderen. Dat is ook geen oordeel, dat staat gewoon in het wetboek.
 

Ronnie

Forumguru
Ik kan je in ieder geval verzekeren dat het rijden met voorrangsvoertuigen nogal wat haken en ogen heeft.......
Ik heb beide moeten halen ( zowel "zwaar" als "licht"), Compleet opnieuw je rijbewijs halen voor zwaar (C) en licht (BE).
Teven moet je tijdens het rijden met toeters en bellen overal op verdacht zijn!!
Hier krijgt de uitdrukking "anticiperend rijden" zijn volle betekenis!
En...... de chauffeur is altijd verantwoordelijk voor z'n rijgedrag (en eventuele gevolgen), Soms moet je de raarste capriolen uithalen om slapende automobilisten te kunnen ontwijken.
Vergeet niet dat een beetje compleet brandweervoertuig zo'n 15 Ton weegt.
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik geef geen waarde-oordelen, ik geef slechts de problematiek weer van de agenten die enerzijds het radioverkeer willen horen anderzijds geen aanrijdingen willen veroorzaken danwel onschuldige passenten willen doodrijden.

Overigens is de wet heel duidelijk, zij mogen de geluidsignalen niet uitzetten.

En de wettelijke verantwoordelijkheden dat spoedsignalen de dienders niet ontheffen van de gevolgen van aanrijdingen, die staan gewoon in de wet, daar kan ik niets aan veranderen. Dat is ook geen oordeel, dat staat gewoon in het wetboek.


Ik snap je bedoeling ook wel maar dit is iets van de klepel de klok en het luiden enzo...

Vroeger zat de sirene voor de geluidssignalen boven op het dak... dat gaf toen nogal eens een nadelig effect op het ontvangen van de berichtgeving voor de bemanning van het politievoertuig wat reed met geluid- en lichtsignalen.
Dat is al lang niet meer het geval. De sirene zit nu ergens voor onder de motorkap van het politievoertuig...

Natuurlijk wil de bestuurder van een ... laten we het algemener houden.... een voorrangsvoertuig geen aanrijding veroorzaken. Helaas denken sommige ... en dan bedoel ik een hele kleine groep ... dat ze indien ze rijden met optische en geluidsignalen dat ze onschendtbaar danwel onverwoestbaar zijn... helaas hebben deze bestuurders ook maar een minimum aan rij-opleiding genoten en wordt deze opleiding niet elk jaar opgefrist. ( komt nog om de hoek kijken dat bijna iedereen zich een uitstekende mischien wel de beste chauffeur vind... en toch zit ik soms met kromme tenen naast mijn vrouw :winkie: )

Tevens spelen er ook emotionele invloeden mee. Kijk bv eens naar de aard van de meldingen die de bemanning krijgt. Een inbraak waar de inbrekers zijn overlopen of een en melding van een brandend huis waar nog mensen in de woning zitten. Of een automaische brandmelding die niet binnen twee minuten en terugmelding geeft.... of een kind wat van 3 hoog uit een raam is gevallen....

De wet spreekt niet over het uitzetten van de geluidssignalen. De wet spreekt over voorangsvoertuigen. Dat zijn voertuigen die optische en geluidsignalen voeren. Dus dat houdt in dat je alleen een voorrangsvoertuig bent als de combinatie gevoerd wordt. Dan heb je bepaalde privileges.

Houdt niet in dat je altijd rekening dient te houden met het kapstok artikel van de wegenverkeerswet 1994 en dat is artikel 5. Grof gezegd het niet ingevaar brengen van het overig verkeer....

Ga er maar vanuit dat alle bestuurders van de voorrangsvoertuigen rijden met de beste bedoelingen.... de voornaamste is het helpen van anderen en daarvoor zich zelf en de rest van de bemanning soms erg kwetsbaar opstellen door met hogere snelheid rijden dan ze misschien zelf aankunnen danwel het voertuig waar in ze rijden... (oke behalve dan het patatje wat net gehaald is bij de snackbaar die warm moet worden opgegeten :grin:)

Indien je een politievoertuig ziet rijden wat een roodverkeerslicht negeert met alleen optische signalen... dan doet die het in 99 van de 100 gevallen niet zo maar ... maar dan is hij echt wel opweg naar een bv inbraak of diefstal heterdaad of dergelijke...

Ook kan het zijn dat een melding wordt onderbroken... een brand in een motorvoertuig waar de brandweer voor met optische en gluidsignalen rijdt dat bij aankomst van een politievoertuig bv blijkt dat het slechts een kokende motor betreft wordt doorgegeven aan de alarmcetrale.... de burgers zien bv eerst een brandweerwagen met optische en geluidsignalen rijden.... gaan door rood de kruising over ( de alarmcentrale informeert op dat moment de brandweerwagen) en de optische en geluidssignalen worden uitgezet en de branweerwagen gaat uit zicht.. wat zullen de burgers denken? (lees: oordelen)
 

Porettuhcs

Senior Member
dat dacht ik eerder van jou, na al je inhoudelijk sterke posts! :xyxthumbs:

bedankt :grin: ..... maar JC heeft wel gelijk...

JC :xyxthumbs:

Het is zo makkelijk om de schuld bij de ander in de schoenen te schuiven.... en makkelijk om te oordelen

maar feiten liegen niet en om skoda4x4 zijn aanrijding te beoordelen... ik ga er van uit dat hij dezelfde richting op reed als de politieauto op een rijbaan die bestaat uit meerdere rijstroken...
Hij rijdt 50 km/h... kijkt... geeft richting aan ...veranderd van rijstrook en volgens wordt hij in de zijkant (flank) aangerden door een politieauto.
Dit terwijl hij al halverwege de rijstrook was ingevoegd....
Volgens zijn zeggen reed de politieauto 100 km/h... ik neem aan dat dat de verklaring was van de bestuurder van de politieauto... want het is toch verdomd (sorry voor mijn taalgebruik) moeilijk om via je spiegels in te schatten hoe hard iemand rijdt... (je kunt wel inschatten of hij langzaam, normaal, hard of heel hard of heel erg hard komt aanrijden)... dan ben ik van mening dat skoda4x4 toch iets beter had moeten spiegelen...

sorry maar helaas...

trouwens Marco.... komt je deze situatie niet bekend voor maar dan met twee dames :shocked:
 

Vacaro

Senior Member
Mss dat mijn inschattingsvermogen toen minder was dan nu, is reeds 20jaar geleden (Ik met corolla 1.2 van 1979 en politie een Ascona, kan je nagaan hoelang).Was toen pas 19 en 1jaar in bezit van mijn rijbewijs.
Sindsdien kijk ik steeds even over linker schouder alvorens van vak te veranderen.
Vertrouw niet meer blind op spiegels. Was trouwens mijn enige ongeluk waarbij ik in fout werd gesteld. Nadien nog twee gehad maar zonder twijfel tegenpartij in fout en deze niet met de politie, schade uitgekeerd binnen de maand.
 

MarcoO2

Forumguru
trouwens Marco.... komt je deze situatie niet bekend voor maar dan met twee dames :shocked:

Ha ha ha.... ik dacht al dat je daar mee zou komen... :grin: alleen was het snelheidsverschil gelukkig een stuk kleiner en krijg ik heel wat liever twee dames naar binnen dan een paar agenten in het buitenland! ;)
 

Porettuhcs

Senior Member
Is niet op de universiteit, vandaar mijn opmerking. Mensen van de universiteit beweren nogsteeds dat alleen daar gestudeerd wordt.

Huh !?....

Als ik mijn buurmeisje moet geloven doen ze daar hele andere dingen hoor...

Ik geloof dat het iets te maken heeft met bier....
 

higgy

Forumguru
Overigens mag de bemanning van een politievoertuig niet meer de sirene en/of het zwaailicht aanzetten zonder vooraf toestemming te hebben gevraagd aan de centralist.
Of ze dat ook daadwerkelijk doen is nog maar de vraag.
 
Bovenaan Onderaan