Ik geef geen waarde-oordelen, ik geef slechts de problematiek weer van de agenten die enerzijds het radioverkeer willen horen anderzijds geen aanrijdingen willen veroorzaken danwel onschuldige passenten willen doodrijden.
Overigens is de wet heel duidelijk, zij mogen de geluidsignalen niet uitzetten.
En de wettelijke verantwoordelijkheden dat spoedsignalen de dienders niet ontheffen van de gevolgen van aanrijdingen, die staan gewoon in de wet, daar kan ik niets aan veranderen. Dat is ook geen oordeel, dat staat gewoon in het wetboek.
Ik snap je bedoeling ook wel maar dit is iets van de klepel de klok en het luiden enzo...
Vroeger zat de sirene voor de geluidssignalen boven op het dak... dat gaf toen nogal eens een nadelig effect op het ontvangen van de berichtgeving voor de bemanning van het politievoertuig wat reed met geluid- en lichtsignalen.
Dat is al lang niet meer het geval. De sirene zit nu ergens voor onder de motorkap van het politievoertuig...
Natuurlijk wil de bestuurder van een ... laten we het algemener houden.... een voorrangsvoertuig geen aanrijding veroorzaken. Helaas denken sommige ... en dan bedoel ik een hele kleine groep ... dat ze indien ze rijden met optische en geluidsignalen dat ze onschendtbaar danwel onverwoestbaar zijn... helaas hebben deze bestuurders ook maar een minimum aan rij-opleiding genoten en wordt deze opleiding niet elk jaar opgefrist. ( komt nog om de hoek kijken dat bijna iedereen zich een uitstekende mischien wel de beste chauffeur vind... en toch zit ik soms met kromme tenen naast mijn vrouw :winkie: )
Tevens spelen er ook emotionele invloeden mee. Kijk bv eens naar de aard van de meldingen die de bemanning krijgt. Een inbraak waar de inbrekers zijn overlopen of een en melding van een brandend huis waar nog mensen in de woning zitten. Of een automaische brandmelding die niet binnen twee minuten en terugmelding geeft.... of een kind wat van 3 hoog uit een raam is gevallen....
De wet spreekt niet over het uitzetten van de geluidssignalen. De wet spreekt over voorangsvoertuigen. Dat zijn voertuigen die optische en geluidsignalen voeren. Dus dat houdt in dat je alleen een voorrangsvoertuig bent als de combinatie gevoerd wordt. Dan heb je bepaalde privileges.
Houdt niet in dat je altijd rekening dient te houden met het kapstok artikel van de wegenverkeerswet 1994 en dat is artikel 5. Grof gezegd het niet ingevaar brengen van het overig verkeer....
Ga er maar vanuit dat alle bestuurders van de voorrangsvoertuigen rijden met de beste bedoelingen.... de voornaamste is het helpen van anderen en daarvoor zich zelf en de rest van de bemanning soms erg kwetsbaar opstellen door met hogere snelheid rijden dan ze misschien zelf aankunnen danwel het voertuig waar in ze rijden... (oke behalve dan het patatje wat net gehaald is bij de snackbaar die warm moet worden opgegeten :grin
Indien je een politievoertuig ziet rijden wat een roodverkeerslicht negeert met alleen optische signalen... dan doet die het in 99 van de 100 gevallen niet zo maar ... maar dan is hij echt wel opweg naar een bv inbraak of diefstal heterdaad of dergelijke...
Ook kan het zijn dat een melding wordt onderbroken... een brand in een motorvoertuig waar de brandweer voor met optische en gluidsignalen rijdt dat bij aankomst van een politievoertuig bv blijkt dat het slechts een kokende motor betreft wordt doorgegeven aan de alarmcetrale.... de burgers zien bv eerst een brandweerwagen met optische en geluidsignalen rijden.... gaan door rood de kruising over ( de alarmcentrale informeert op dat moment de brandweerwagen) en de optische en geluidssignalen worden uitgezet en de branweerwagen gaat uit zicht.. wat zullen de burgers denken? (lees: oordelen)