Politie-O2 aan barrels

Porettuhcs

Senior Member
Overigens mag de bemanning van een politievoertuig niet meer de sirene en/of het zwaailicht aanzetten zonder vooraf toestemming te hebben gevraagd aan de centralist.
Of ze dat ook daadwerkelijk doen is nog maar de vraag.

Deels waar maar daar zitten ook weer uitzonderingen op

Als bij de politiemeldkamer een melding binnen komt dan wordt deze aangenomen door een centralist... deze beoordeelt de melding en geeft mee of de collega's van het des betreffende politievoertuig die de melding krijgen... toestemming krijgt... dit houdt in dat ze met optische en geluidsignalen naar die melding mogen rijden...

Indien de bestuurder van een politievoertuig vind dat hij met zwaailicht en sirene moet rijden blijft het zijn verantwoording...

Bijvoorbeeld de bemanning van een politievoertuig ziet een gestolen voertuig rijden en zetten de achtervolging in dan zal de bestuurder gelijk de optische en geluidsignalen aanzetten...

De mobilofonist kan dan wel de achtervolging afblazen indien de gevaarzetting te groot is cq wordt... bv een gestolen auto achtervolgen in een woonwijk op een mooie woensdagmiddag

Er is sinds kort wel en extra regeling inwerking getreden... dat is de regeling Optische en Geluidsignalen 2009.... daar staat grofweg in dat indien er een overschrijding is van een bepaald aantal km/h binnen danwel buiten de bebouwde kom dan moet de bemanning aangeven dat ze deze regeling gaan overschrijden... ook staat er geschreven met welke snelheid een kruising moet worden benaderd danwel worden overgestoken en hoe hard er over de vluchtstrook gereden mag worden door een voorrangsvoertuig.

Maar in elke politieregio wordt daar anders mee omgegaan danwel geinterpreteerd
 

Constant

Erelid
Sindsdien kijk ik steeds even over linker schouder alvorens van vak te veranderen.
Vertrouw niet meer blind op spiegels.
Bij mijn rij-examen (1996?) was het verplicht om in de dode hoek te kijken alvorens van strook te veranderen. Overigens merk ik bij mijn Octavia met z'n kleine zijspiegels dat de dode hoek akelig veel groter is dan bij mijn Golf (bijna geen dode hoek).
 

EdK

Forumguru
Sterker nog, als je niet voldoende spiegelde en overdreven opzij keek was je gezakt !
 

Constant

Erelid
Bij Amerikaanse auto's staan altijd van die disclaimers in de spiegels dat je er niet op kunt vertrouwen, moeten ze ook in Europa doen.
 

EdK

Forumguru
Bij Amerikaanse auto's staan altijd van die disclaimers in de spiegels dat je er niet op kunt vertrouwen, moeten ze ook in Europa doen.

Bij de motorfietsen trouwens ook hoor ! mar dat heeft meer te maken met je indekken mbt op claims van miljoenen dan jou informeren !
Typical USA
 

bwman

Lid
In België is het zo dat hulpverleningsvoertuigen die met optische signalen en geluidssignalen rijden steeds moeten vertragen tot stoppen als ze een kruispunt naderen waar het licht op rood staat om het verkeer dat groen heeft kans te geven om het kruispunt vrij te laten, er word gevraagd ( of men dat altijd doet is een ander) om het kruispunt (rode kant v/h licht) niet sneller dan 30 km/h over te steken.
 

TL@

Forumguru
Bij mijn rij-examen (1996?) was het verplicht om in de dode hoek te kijken alvorens van strook te veranderen. Overigens merk ik bij mijn Octavia met z'n kleine zijspiegels dat de dode hoek akelig veel groter is dan bij mijn Golf (bijna geen dode hoek).

Ik heb nog een Golf II gehad, met spiegels zowat halfweg de deur (zoals ze ook op de Golf I stonden), daar had je pas een dode hoek (kon een hele vrachtwagen in), heb dus al snel geleerd om opzij te kijken. De kleine spiegels van de O2 storen mij dus helemaal niet :1819:

In België is het zo dat hulpverleningsvoertuigen die met optische signalen en geluidssignalen rijden steeds moeten vertragen tot stoppen als ze een kruispunt naderen waar het licht op rood staat om het verkeer dat groen heeft kans te geven om het kruispunt vrij te laten, er word gevraagd ( of men dat altijd doet is een ander) om het kruispunt (rode kant v/h licht) niet sneller dan 30 km/h over te steken.

Als ze worden geflitst bij door het rood rijden, moeten ze de boeten ook betalen, lichten en sirene of niet. Daarom dat roodlichtcameras bij ons niet werken als je trager als 30km/u rijdt.
 

Constant

Erelid
Ik had op mijn Golf III van een parabolische linkerspiegel, vandaar dat er vrijwel geen dode hoek inzat.
 
Bovenaan Onderaan