Powerbox-ervaring voor de geïnteresseerden

Pedro

Lid
JC heeft helemaal gelijk voor wat betreft de PD techniek.
Er zijn ook genoeg powerboxen die werken op PD motoren, of je dat wilt is een tweede.

Ik ben (begrijpelijk) geen fan van deze manier van fantasieloos opvoeren en ben er 100% van overtuigd/weet dat een goede tuning betrouwbaarder, sterker, zuiniger is en een betere motorloop geeft.

___JC___

Forumguru
Ach, ik ben ooit een keertje een middagje bij Pedro langs geweest.
Dan steek je een hoop op he..
;)

Beetle

Nieuw lid
ik ben het volledig met de schrijver van dit stukje eens dat de powerbox een zeer goed alternatief is voor de chip tuning, zeker voor de lease rijders onder ons.
Ik ben zelf in het bezit van en rapport van TNO waarin diverse soorten van tuning zijn onderzocht met betrekking tot prestaties en de invloed van het tunen op het millieu.
hierin zijn getest een zogenaamde goedkope powerbox een speedbuster en het chippen zelf. En tot verbazing van TNO blijkt een goede, met de nadruk op goede, tuningbox op vele fronten beter te scoren dan chiptuning.
Het fabeltje dat een powerbox dus niet goed zou zijn of werken blijkt hiermee volledig te zijn ontkracht.
Het boxje met de beruchte weerstand die als het ware je sensor van de motortemperatuur nept, blijkt zeer slecht te zijn voor zowel de motor als het millieu.
Wel blijkt dat met de zogenaamde chip op maat er meer vermogen uit de motor kan worden gehaald.
tNO heeft dit onderzoek gedaan in opdracht van de overheid om de schadelijkheid van het tunen en de invloed op het millieu te bekijken.
Daarin blijkt dat een goede tuningbox of goede chiptuning geen tot nauwelijks invloed heeft op de uitstoot.
:koffie:

cvegreen

Forumguru
Het heeft toch geen zin om een 90pk op te voeren , je bent zo al snel genoeg . Je mag toch niet harder dan max 120 en oh god wat maakt het uit of je nu na 8 sec aan 100 zit of na 7 sec aan 100 zit , op het einde van de rit maakt dit geen minuut voordeel uit . De enige reden waarom je het zou kunnen overwegen is het verbruik. Het is geweten dat een motor die opgevoerd is minder verbruikt en met het dure goedje kan je als je al heeeel veel kilometers maakt misschien het verschil er wel uithalen . Maar om sneller weg te zijn , dat is iets voor mensen die denken dat ze slim zijn . Mijn hyundai had een 3 cilinder met 82 pk en ik reed de straatstenen er mee uit straat en dat voledig standaard . Ik heb hem jammer genoeg tegen een geparkeerde vrachtwagen geknald met alle gevolgen vandien. Heb nu een skoda fabia gekocht 1.2 6V en die gaat me ook overal brengen waar ik moet zijn . Ga ik daarom treurig zijn omdat hij trager is dan mijn hyundai ? Denk het niet .

Psioneer

Actief lid
Snelheid begint pas te tellen bij grote afstanden. Jaren geleden heb ik dat wel eens gedaan op een ritje Parijs - Maastricht. Een collega die zich redelijk aan de maximum snelheid hield, ik het hele traject plankgas (met toenmalige auto 170 op de teller). Scheelde uiteindelijk 55 minuten. Maastricht - Den Haag heb ik ooit op zondag ochtend op een uur en 25 minuten gedaan. Maar ja, dat was nog in de tijd voor de traject controles, dat de pakkans bepaald klein was en ik nog jong en zonder angst.

Ik geef je dus op alle punten gelijk. Je bent niet sneller van A naar B en als je wel sneller bent dan gaat het om minuten, niet eens kwartieren. Die winst is dus verwaarloosbaar.
Maar autorijden op zich vind ik wel leuk. En de sensatie van snelheid en dan vooral accelereren vind ik erg leuk. Een duw in je rug is toch anders dan een sprintje van 0 tot 100 dat je met een kalender kunt meten. Mensen staan niet voor niks een uur in de rij van de achtbaan. Als je een soortgelijk effect, G-krachten, gewoon met je auto kunt ervaren vind ik dat prachtig. Maar ja, 500+pk is weer wat duur. En toch...

Het beetje vermogen dat je erbij krijgt is eigenlijk gewoon een gadget die verder niks oplevert.
Ook het lagere verbruik gaat uiteindelijk niet om maandsalarissen, ook niet op jaarbasis. Toch vind ik het leuk om er een sport van te maken het gemiddelde verbruik op de boordcomputer zo laag mogelijk te houden ondanks dat brandstof in het lease contract zit en het me dus geen cent kost noch opbrengt.

Je betaalt dus gewoon een paar honderd euri voor een PB of chip waarvan je van tevoren al kunt voorspellen dat de opbrengst verwaarloosbaar gaat zijn zowel in tijd als in geld (als je het geld er al ooit uit haalt). Honderd euri voor een heel klein beetje meer sensatie. Veel geld.

Dit is mijn persoonlijke mening. Ik ben wel benieuwd hoe anderen erover denken en of er mensen zijn die wel geldelijk rendement eruit halen. Of mensen die elke avond als een weekend ervaren omdat ze sneller van het werk naar huis rijden met een getunede auto. Misschien dat een spoiler van een halve vierkante meter ook wel helpt om 0,023 seconden sneller het stoplicht aan het einde van een afrit van de A2 te kunnen bereiken. Op de A2 gaat het namelijk nooit veel harder dan 40 als ik naar huis ga van laten we zeggen Zoetermeer tot Maastricht om een uur of half 5.

Groeten,

Psioneer

Dutch4x4

Senior Member
Het heeft toch geen zin om een 90pk op te voeren , je bent zo al snel genoeg .​

Niet alles hoeft een nut te hebben. Een snelle auto is leuk en geeft een fijn gevoel, punt. Daar valt niet tegenop te beargumenteren voor mensen die datzelfde gevoel er niet bij krijgen. En omgekeerd kan ik mensen niet op andere gedachten brengen die een snelheidssensatie niks zegt.

Ja, misschien één argument: een krachtigere motor rijdt ook 'lui' veel ontspannener. Juist omdat je veel reserve hebt, rijdt het ook zonder doortrappen relaxter. 120 km/u in een 1.2 is toch anders dan 120 km/u in een 2.4. De laatste rijdt verfijnder, gladjes, veel minder 'hijgerig'.

Arne

Lid
In een golf 5 1.9TDI 105pk heb ik een korte tijd met powerbox ( weerstandje met schroef) gereden.

Het ding ging als een dolle! Verbazingwekkend hoe hij aan het gas hing.
Nadeel was dat bij gas los het ook echt meteen gas los was.
Daardoor was rijden in de file geen pretje, door de klappen op de aandrijving bij zowel heel klein beetje gas, als direct gas los.

Dit heeft mij uiteindelijk doen besluiten het ding weer in te leveren.
Het kon gewoon niet goed zijn voor zo'n auto.

Maar het ging wel echt hard!!!

een pb vind ik persoonlijk egt troep wat doet die meer brandstof inspuiten en brandstof druk opvoeren.

wat doe je met chiptuning verhogen van branstofdruk,turbodruk,meer lucht dus meer brandstof.

en met chiptuning heb je als je file rijd geen last van als je het gas los laat dat je meteen een klap krijg en het gaat net zo hard.

volkswagen kan slecht tegen een pb vooral bij de pompverstuiver motoren,
kortom ik chip mijn auto wel.
miss wel een paar euro meer maar wel beter voor je motor.

gr jeroen

joergarms

Senior Member
Voor zover ik weet kun je met een PB de brandstofdruk niet opvoeren.
Wel verleng je de openingstijd van de verstuivers waardoor er meer brandstof wordt ingespoten.
Maar de brandstofdruk wordt mechanisch opgebouwd d.m.v. de opvoerpomp en daarna de lijnpomp o.i.d., die is niet electronisch te beinvloeden voor zover ik weet.

een pb houd in je normale regelapperaat voor de gek als jij normaal bij 2000 toeren (bij een diesel) een 1200 bar leverd zegt de pb dat die bijvoorbeelt 1000 bar levert dus kort om hij levert die 1200 bar wel maar je regel apperaat zet er nog 200 bar boven op,

dus kom je op 1400 bar dus meer vermogen meer brandstof.

dus veel kans op motorschade door het voor de gek houden van je motor.

gr jeroen

Ik lees hier zo over of het nou goed of slecht is voor je motor, maar zijn er ook mensen daadwerkelijk de motor in de soep hebben laten lopen door een Powerbox???

Psioneer

Actief lid
Niet onder de PB gebruikers die ik ken. Het is mij persoonlijk wel ooit gelukt de soep (olie) uit de motor te krijgen op een niet-geëigende plaats maar dat was zonder PB in een 80pk Astra. Hij wilde nooit zo hard bergop als ik en heeft uiteindelijk de geest gegeven.

TL@

Forumguru
Niet onder de PB gebruikers die ik ken. Het is mij persoonlijk wel ooit gelukt de soep (olie) uit de motor te krijgen op een niet-geëigende plaats maar dat was zonder PB in een 80pk Astra. Hij wilde nooit zo hard bergop als ik en heeft uiteindelijk de geest gegeven.

:1819::1819: Geweldig. Mijn oude Astra wilde zich niet gewonnen geven en heeft dan spijtig genoeg nooit de geest gegeven, wat een rot auto was dat zeg. Ik had ook een 80pk diesel (break), was echt niet vooruit te branden.

Ik ben nu aan het twijfelen om een powerbox te kopen, maar twijfel nog omdat het een leasewagen is en ik niet graag zou hebben dat er iets aan komt door die PB.
Bij Te Koop staat er hier een tweedehandse die van een O2 komt (net zoals de mijne 1.9TDI DSG) voor een redelijke prijs, misschien dat ik die neem, twijfel nog.

Bakkertje

Forumguru
Om toch nog even op opels en koude motoren terug te komen.. De gasklep van een astra diesel is eletronisch. Deze gaat (echt heel) langzaam open. Met een koude motor vol gas wegrijden is erg lastig, tuurlijk kun je hem helemaal door jakkeren in de toeren, maar het begin gaat geleidelijk.

Verder zijn er verschillende powerpoxen voor de PD motoren, varierend van een simpele weerstand (zelf te maken voor 10 a 25 cent!) tot volledige kernveldaanpassingen (die boxen zijn over het algemeen ook even duur als chiptuning!)

De simpele boxen neppen de brandstoftemperatuur (waarbij de iets geavanceerde dit pas doen als de motor op temperatuur is) waardoor de ECU meer in gaat spuiten = meer vermogen. Verwacht daar geen wonderen van, bij warm weer schijnt dit echt maar een paar procent te zijn. Bij koud weer zo'n 10% (is toch nog steeds 10 pk voor een 105 pk TDI of 14 pk voor de 140 pk uitvoering).

Met de geavanceerde powerboxen kunnen dezelfde resultaten geboekt worden als met echt chiptuning, maar deze zijn ook erg kostbaar.

Nog een tip om de kosten te drukken van het tunen, gewoon meerdere offertes opvragen en geduld hebben, dan kom je rond de 300 euro uit. Bij de dealer zullen ze hier niks van merken en aan het eind van je leasecotract kun je meestal kosteloss de originele software terug laten plaatsen.

Bij de dealer zullen ze hier niks van merken en aan het eind van je leasecotract kun je meestal kosteloss de originele software terug laten plaatsen.

Is dit niet simpel uit te lezen als je voor een onderhoudje komt?
Je gaat helemaal nat als het uit komt....

Bakkertje

Forumguru
Dealers gaan echt geen kernvelden controleren, daar hebben ze geen verstand van. Het enige wat een dealer kan zien is of ie door abt getuned is of niet.. Je kunt wel de pech hebben dat ze er nieuwe software overheen schrijven.

Psioneer

Actief lid
Bij deze nog wat achtergrondinformatie over tuning welke ik heb geleend van een bekend 4x4 forum in België:

SPELEN MET DE TURBO
Die turbodruk is een belangrijke parameter bij het tunen. De software bepaalt in de meeste gevallen wanneer de wastegate van de turbo opengaat. Bij de meeste dieselmotoren ligt de turbodruk tussen 0,7 en 1,2 bar. De eenvoudigste manier om een turbomotor op te voeren, bestaat erin die laaddruk te verhogen. Maar ondanks de eenvoud van het principe is het ook veruit de tuningmethode waar de meeste risico's aan vasthangen. Als je de turbodruk verandert, zijn er nog andere aanpassingen nodig die je niet met chips kunt bewerkstelligen. Om te beginnen, vergt een verhoogde turbodruk een aangepaste compressieverhouding. Een tweede belangrijke consequentie is de motortemperatuur die zal veranderen. Want de intercooler is aangepast aan een zeker luchtdebiet. Naarmate dat groter wordt, zal het volume inlaatlucht onvoldoende gekoeld (en verkleind) zijn, wat een hogere motortemperatuur met zich meebrengt.
Tuning is dus een heel gevaarlijk spelletje dat meer gevolgen heeft dan men aanvankelijk wil geloven.

EXTRA TURBODRUK
Ook de constructeurs weten dat je met een hogere turbodruk het vermogen maar in het geval van een diesel in de eerste plaats het koppel stimuleert. Vandaar dat bij een aantal motoren een tijdelijke overboost wordt getolereerd. De Smart is hier een goed voorbeeld van. Om met de kleine cilinderinhoud van 600 cc aan voldoende reserve voor een inhaalmanoeuvre te komen, laat het motorbeheer gedurende maximum tien seconden een hogere laaddruk van 2.0 bar in plaats van de gebruikelijke 1.8 bar toe.
Ook Ford past dit principe in de gloednieuwe Mondeo toe. In de Mondeo huist de 115 pk sterke tweeliter diesel die we ook al in de Transit zagen. Bij normaal gebruik staat er 280 Nm aan trekkracht paraat, maar bij vollast wordt er tijdelijk een overboost toegelaten, wat het koppel voor korte tijd tot 310 Nm laat oplopen.

HOE ARMER, HOE WARMER
Een tweede luik van de tuning is het aanpassen van de dieselinspuiting. De belangrijkste ingreep wordt gevormd door de verandering van het tijdstip van de inspuiting. Afhankelijk van het toerental van de motor zal die timing worden vervroegd of verlaat. De hoeveelheid brandstof wordt ook aangepast en raar maar waar, soms wordt het mengsel zelfs armer. Prima zou je denken, een getunede motor is zelfs zuiniger! Klopt, maar een armer mengsel impliceert ook een hogere verbrandingstemperatuur wat op zijn beurt nefast is voor de levensduur van de motor. Het andere uiterste is ook mogelijk, want bij vollast zal er uiteraard meer brandstof worden ingespoten, wat er dan weer voor zorgt dat het koelwater onder de ideale bedrijfstemperatuur blijft. Een vaak voorkomend verschijnsel is het verlengen van de opwarmtijd van de motor en het is uitgerekend op dat kritische moment dat de meeste hoogpresterende diesels finaal in de vernieling worden gereden. Felle acceleraties met een koude motor zijn sowieso uit den boze bij een moderne diesel. Een verlengde opwarmtijd en een overijverige motor vormen een gevaarlijke combinatie. Een opgefokte diesel is dus uiterst kwetsbaar bij koude motor en vergt een bestuurder die de opwarmtijd van het koelwater en de olie respecteert.

TWEE SOORTEN TUNING
Je hebt de doe-het-zelf markt en je hebt de tuners die de wagen liever zelf onder handen nemen. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen: een hoger vermogen. De bijwerkingen van de DHZsystemen zijn echter legio. De kits die op deze markt worden verkocht, zijn doosjes die je tussen de originele bedrading en de drukleiding van de turbo plugt. Moeilijk is het niet, je volgt gewoon de handleiding en binnen het half uur heb je de auto opgefokt. In principe moet je de originele bedrading nergens doorknippen; je kunt de auto desgewenst bij de doorverkoop weer in zijn originele staat herstellen.
Het tweede systeem vind je bij professionele tuners. Wij gingen even langs bij enkele tuners in België. Deze zweren bij maatwerk dat wil zeggen dat zij een bepaalde chip in de stuurdoos vervangen. Het is niet omdat de TDi-motoren er hetzelfde uitzien en evenveel vermogen leveren, dat de software dezelfde is. Per uitvoering heb je immers een andere programmering. De aanwezigheid van een airco of een automatische versnellingsbak kan al het verschil maken. Denk daarbij nog aan de continue wijzigingen die worden doorgevoerd om de uitstoot te verbeteren. Er bestaan enkele honderden verschillende stuurdozen voor een 1.9 TDi.
Bij een professionele tuner vonden wij ook een variante op dit tweede systeem. Hier moet men niet langer de chip verwisselen, maar kan men de softwareveranderingen via de OBD-stekker invoeren. Zo hoeft de chip niet meer van de printplaat te worden verwijderd.

PRECISIEWERK
Bij de bekende tuners wordt de originele chip gelezen en aan de hand van die gegevens wordt de software herschreven. De originele noodprogramma's blijven behouden, voor het geval er toch iets zou misgaan. Daarbij komt dat men de chip kan programmeren aan de hand van de pedaalstand. Zo zal een wagen die bij een professionele tuner buiten rijdt, zo worden getuned dat de modificaties uitsluitend werken bij halfgas en vollast. Wanneer men rustig rijdt en het gaspedaal bijvoorbeeld maar voor één derde indrukt, gebruikt men opnieuw de originele VW-software; dat geldt uiteraard ook voor het stationaire toerental. Op die manier wordt de motor wat ontzien en hoeven de extra pk's (en Nm's!) niet altijd te worden aangesproken, wat de levensduur van de motor ten goede komt. Doe-het-zelftuningen kunnen daar niet altijd rekening mee houden; er is wel sprake van een vermogenswinst, maar nevenwerkingen als slechter starten, een onregelmatig stationair toerental en rookkentwikkeling zijn schering en inslag. Bij dergelijke kits die toch behoorlijk werken, voel je vaak een schokje bij het toerental waarop de tuning in actie schiet. Als je toch zo'n doehet-zelf-kit zou kopen, zorg er dan voor dat hij zo specifiek mogelijk is, want de software van een bijna twee ton zware Sharan TDi verschilt fundamenteel van die van een amper een ton wegende Skoda Fabia TDi. Hoed je echter voor de instelbare tuningen. Het zijn ook doosjes die je tussen de originele bedrading monteert, maar ze hebben een regelschroef om één en ander op punt te zetten. Dergelijke dingen zijn vaak moordend voor de motoren. Er zijn ons zelfs gevallen bekend waarbij de zuigers gedeeltelijk weggesmolten waren ten gevolge van een veel te hoge motortemperatuur. Tunen is immers een complexe materie waarbij men zich niet moet blindstaren op de vermogenscurve. Alles dient nauwlettend in de gaten te worden gehouden, ook de motortemperatuur en de samenstelling van de uitlaatgassen.

Bovenaan Onderaan