Prijzen Rapid bekend

Noord26

Forumguru
Ik ben mij zeer bewust wat een auto kost per jaar in totaal. Er staan er 2 voor de deur en een motorfiets. Alles is afhankelijk van wat de toekomst gaat brengen. Financieel, kroost; en je leeft maar 1 keer.. Nu weet de lokale dealer in ieder geval waar mijn voorkeur naar uit gaat. En dat is geen Rapid.

Het is een prima auto, zeker voor iemand die iets zoekt met veel waarde voor het geld. Maar voor iemand met een Fabia van een paar jaar oud, zie ik de vooruitgang er niet in.
 

Skoody Boo

Actief lid
Volgens mij is de vooruitgang t.o.v. de Fabia: voor ongeveer dezelfde aanschafprijs toch wel meer ruimte. Niet dat je daarvoor gaat inruilen, maar voor mensen die nu gaan kopen gaat de Rapid daarmee vooral een grote concurent voor de Fabia worden.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur en smaak, maar als je het mij vraagt is de werkplek in de rapid er toch wel op vooruit gegaan:
Skoda-Rapid_2013_800x600_wallpaper_1c.jpg
vs
Skoda-Fabia_2011_800x600_wallpaper_2c.jpg

Qua afmetingen is de Rapid toch wel fors groter dan de Faab en denk ik ook niet dat je die 2 met elkaar kunt en mag vergelijken:
Skoda-Rapid_2013_800x600_wallpaper_32.jpg
vs
Skoda-Fabia_2011_800x600_wallpaper_3d.jpg
vs de Octavia
Skoda-Octavia_2005_800x600_wallpaper_35.jpg

Met z'n lengte van 4483 zit de Rapid dichter bij de Octavia dan bij een fabia.
De nieuwe Octavia gaat komend jaar ook weer groeien en zal 4,67 m lang zijn, wat zeg maar 10 cm meer is dan de huidige Octavia..
 

Noord26

Forumguru
Persoonlijk vergelijk ik natuurlijk met een Fabia Combi. Rapid is qua ruimte idd vergelijkbaar met een Octavia sedan. Maar ik zie nog steeds de vooruitgang in het interieur niet. Kijk eens naar het stuur. En de DVD navigatie in de Rapid tov een basic radio in de Fabia is ook appels met peren vergelijken. Wat zie ik verder over het hoofd op de foto's?
 

jalex_h

Forumguru
Ik heb vorige week zowel in de Rapid als in de Octavia gezeten.
Qua been- & hoofdruimte doet de Rapid weinig onder voor de Octavia, maar in de breedte is hij toch wel een maatje kleiner. Niet dat je in een Rapid nu knus bij elkaar op schoot zit, maar er is een duidelijk verschil.
Qua materiaalgebruik en beleving (ik had een basisuitvoering van de Octavia te leen) deden ze weinig voor elkaar onder.
 

Canon-Eye

Forumguru
In ieder geval is, zo te zien, die hoek van de middenconsole verdwenen waar ik nu steeds met m'n knie tegenaan zit.
Da's alvast winst...
 

Darkside

Forumguru
Als ik het vlug bekijk is de rapid meer voor de consumenten markt bedoeld en voor diegene die en nieuw en niet te veel uit willen geven.
Een 14% megane kan je ook naar de 30k configureren. En met een rapid scheelt dat dan toch 10k (en ja ook uitrusting).
Maar 10k is een behoorlijk bedrag. En je krijgt er toch geen verkeerde auto voor terug.

Ikzelf ben een zakelijke rijder, en niet aan het kijken voor de rapid, maar denk dat hij zakelijk toch wat ontrekkelijk is.
Ik heb nog geen leaseprijzen gezien om eea wat nauwkeurig te berekenen. Maar ik ben iemand die graag DSG wil, maar heb niet noodzakelijk de 1.4 TSI nodig.
Ben uitermate tevreden over mijn 1.2 met DSG nu.
Hierdoor, en door de 25%, wordt het een relatief dure auto. Dan zou ik nog eerder voor de eerder genoemde Megane gaan. Dan maar geen automaat, maar wel een rijkere uitrusting.

Nogmaals ik wacht nog wat lease prijzen af om configuraties te vergelijken. Maar denk dat hij relatief duur word.
 

Bakkertje

Forumguru
Wat zie ik verder over het hoofd op de foto's?

De opbouw van het dashboard. In de rapid heeft het meer weg van een Superb met de uitstroom openingen.
Chromen versiersels
Andere portiergrepen, luxer afgewerkt dan de kunststof greep bij de Faap

Dat er een andere radio inzit zie ik ook wel, heb de plaatsjes ook maar geleend op netcarshow..
Maar nogmaals of iets een verbetering is, hangt natuurlijk af van je persoonlijke voorkeur. Ik vind die van de Rapid duidelijk mooier, maar nogmaals ik denk niet dat je de auto's met elkaar moet vergelijken.

Speciaal voor jou ook nog even de afmetingen van een Faab combi..
Skoda-Fabia_Combi_2011_800x600_wallpaper_19.jpg
 

Skoody Boo

Actief lid
Toch vind ik de Rapid vooral aan de buitenkant mooier dan de Fabia.

't Is dat "eend" al is gereserveerd voor een ander autootje, maar een Fabia heeft eigenlijk gewoon een rare snavelvoorkant. De Rapid is wat normaler.
 

mikehotel

Actief lid
Voor de grap heb ik de maten van de Rapid eens naast die van de oer-Octavia (uit 1997) gezet en dan zie je pas goed waarom de Rapid is ontwikkeld.
De Rapid is maar 3 cm korter dan de Octy I, terwijl de wielbasis 9 cm groter is. Ook is de bagageruimte van de Rapid maginaal groter (550 lrt versus 528 ltr) ten opzichte van de Octy I.
 

Noord26

Forumguru
Al bij de dealer bekeken idd. Verschil met de normale versie zou alleen een navigatie-systeem zijn?
 

peperskoda

Forumguru
Ik meende gezien te hebben dat de bussiness uitvoeringen ook voorzien waren van PDC, maar helemaal zeker ben ik daar niet van..
 

Bakkertje

Forumguru
Ik meende gezien te hebben dat de bussiness uitvoeringen ook voorzien waren van PDC, maar helemaal zeker ben ik daar niet van..

De elegance business heeft ze standaard (alleen achter) voor de Ambition is het een meerprijs van 330 euro, staat overigens gewoon in de prijslijst ;)
 

jalex_h

Forumguru
Het is toch wel raar dat Pon wel alles op alles gaat zetten om de Octavia III wel in de 14% te krijgen. Daarmee wordt de Octavia in de Greenline-uitvoering een regelrechte concurrent voor de Rapid.

Reken maar mee:koffie:: een Rapid kost als 1.6D Ambition Greentech € 23.190,00. Dat betekent dat er bijtelling geheven wordt over 20% * € 23.190,00 = € 4.638,00. Een Octavia die 14% bijtelling heeft, mag dan € 4.638,00/0,14 = €33.128,57 kosten en dan heb je dezelfde bijtelling. Daar heb je onderhand een Superb Greenline voor, dus een leuk aangeklede Octavia III moet voor dat geld zeker lukken (wat je uiteindelijk aan belasting betaalt, hangt natuurlijk weer af van de schijf waar je in valt).
Zelfs als je de Rapid 1.2 TSI neemt, is een Octavia III straks, als het om bijtelling gaat, al snel een leuk kostenneutraal alternatief.
Uiteraard zullen de meeste zakelijke rijders ook nog gebonden zijn aan zoiets als een leasebudget, maar het geeft wel te denken.

Ik denk dat Peperskoda gelijk heeft met zijn opmerking dat de Rapid toch vooral bedoeld is voor de particuliere rijders.
 

AGTon

Forumguru
Ik denk dat Skoda een mindere marge maakt op de Rapid dan op de Octavia. Als een Rapid de lease in gaat heb je altijd te maken met de lease bedrijven die zo scherp mogelijk inkopen en scherpe onderhoudsprijzen wil hebben. Als er al weinig marge op de Rapid zit, dan blijft er helemaal niks meer over.

Dus ik zeg dat de Rapid voornamelijk voor de particulier bedoeld zal zijn. Maar ze zullen net zo goed geleased worden.
 

peperskoda

Forumguru
Je moet het ook internationaal bekijken. Wat is het doel van de Rapid? De Rapid is bedoeld om consumenten te weerhouden de overstap te maken naar budgetmerk Dacia. Op de NL-markt zal het ding geen zakelijke potten breken omdat de OctaviaIII, wanneer deze in de 14% bijtellingscategorie gaat vallen, maandelijks minder zal kosten of maar weinig meer als een veel minder mooi afgewerkte Rapid. De Rapid straalt vooral robuuste degelijkheid uit en dat iets waar een heel groot deel van de kopers in het oosten van Europa en misschien ook wel in het zuiden van ons continent warm van worden. Ook in NL zal de Rapid vooral gekocht worden door mensen die ook kijken naar Dacia. Dan wordt de Rapid ineens een fraai alternatief met inmiddels een goede naam. Particulier gaat de Rapid potten breken, daar ben ik wel van overtuigd, zakelijk zal er niet veel van te verwachten zijn hoewel de Rapid wel de kwaliteiten heeft om een zakelijke inzet te rechtvaardigen. Daarvoor gooit het NL belastingstelsel teveel roet in het eten.
 

jalex_h

Forumguru
@AGTon: de meeste Skoda's die geleased worden, zijn bussinesslines. En of daar nu Raip of Octavia (of willekeurig welk ander model) voor staat, daar zit zo weinig marge op dat er nog nauwelijks korting op valt te geven.
 

vinshi

Lid
ik vind de rapid vooral veel te duur worden als je de prijzen met een beetje opties pakt. Dan zit je al snel op 20 a 21.000 euro daar vind ik de auto niet goed genoeg afgewerkt van binnen te veel plastic. daarom maar voor een jonge 2de hands octavia combi ambition businesline gegaan. zaterdag kunnen wij hem ophalen.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik vind de rapid vooral veel te duur worden als je de prijzen met een beetje opties pakt
Staar je niet blind op de aanschafprijs, maar kijk ook naar de vaste kosten op jaarbasis en het brandstofverbruik voordat je besluit om een grotere/zwaardere auto aan te schaffen "omdat die net zo duur is".
Eerst alle aspecten vergelijken en dan pas kiezen, dan valt het achteraf niet tegen...
 
Bovenaan Onderaan