Problemen met DSG 7 (1.8TSI)

greentsi

Nieuw lid
Sinds februari rij ik in een O2 combi (getuned) met DSG 7. Inmiddels al 18.000 km. Maar bij het wegrijden en overschakelen schokt de auto alsof de versnellingsbak niet goed overpakt. Dit was niet zo bij het exemplaar waar ik in Leusden mee heb proefgereden. De dealer is van geen problemen op de hoogte. Heeft iemand hier ervaring mee ?
En volgende week ga ik op vakantie met een caravan achter de auto. Er zijn inmiddels hulpveren gemonteerd maar hoe moet ik met de versnellingen omgaan ? Bij mijn vorige auto (BMW X5) werd mij aangeraden om zelf de versnellingsbak te locken in plaats van dit door de automaat te laten gebeuren. Dit was beter voor het behoud van de automaat.
Verder twijfel ik er erg sterk aan of de door PON uitgevoerde ABT tuning gedaan is. De auto is even snel als een Audi A4 combi met dezelfde configuratie (1.8 TSFI + multitronic) die niet getuned is. Ook in het onderhoudsboekje staat niets vermeld van de uitgevoerde tuning. De topsnelheid blijft hangen op de 220 km/uur. Volgens de garage kan dit niet uitgelezen worden. Wie heeft een ander idee dan tegen betaling op een rollenbank zetten ?
Jammer genoeg heb ik de auto voor aflevering laten tunen, nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
 

VEEJAY

Forumguru
Je moet een stempeltje hebben van ABT, evt een logo. Via vagcom kan uitgelezen worden of ABT getuned heeft zover ik weet wordt dat met een code weggeschreven. -> http://www.gerritspeek.nl/vag-com_abt-tuning.html.

Je moet wel op zijn minst iets sneller zijn dan een niet gechipte auto, bij een 80-160 vergelijk moet het verschil wel duidelijk zijn.

Ik heb al eens eerder van dichtbij gezien dat een Skoda dealer een auto niet bij PON laat chippen maar ergens anders. (overigens wel de PON prijs rekenen..). Ik geloof dat hier op het forum nu ook een lijst is met VAGCOM mensen. Succes!
 

RogerS

Forumguru
Je hebt de 1.8 TSI met een DSG nog laten chippen? De gebruikte DSG kan toch maar een koppel van 250 NM aan terwijl de motor dit al standaard over een relatief groot bereik levert.
 

greentsi

Nieuw lid
ja, ik vond het vermogen wat te weinig in vergelijking tot de vorige. Een paar jaar eerder heb ik ook al een Octavia 1.9 tdi 130 pk gehad en deze ook laten chippen. En dat was mij bijzonder goed bevallen. Het vermogen zou volgens de dealer rond de 200 pk komen.
 

Falcon

Donateur
Volgens mij zit de DSG al op zijn maximale koppel, dus is een 1.8TSI met DSG niet te tunen zonder de DSG bak problemen te krijgen..

En zo te zien lijkt dit bij jou nu het geval te zijn.
 

MarcoO2

Forumguru
Er zou meer in moeten zitten na tuning. Ik heb mijn 1.8TSI laten tunen door JD, levert nu zo;n 230 PK en 350 Nm, en da's een wereld van verschil met de standaardsituatie (die al niet slecht is). Ik heb een andmatige 6-bak, misschien dat jouw versie met DSG inderdaad minder heftig is getuned (om de bak heel te houden)?
 

RogerS

Forumguru
Volgens mij zit de DSG al op zijn maximale koppel, dus is een 1.8TSI met DSG niet te tunen zonder de DSG bak problemen te krijgen..

En zo te zien lijkt dit bij jou nu het geval te zijn.

Dat dacht ik ook. Ik heb zelf ook nog even, maar dan ook heel even, getwijfeld of maar niet voor een handbak zou moeten gaan en de motor laten tunen.
 

sitechris

Donateur
Verder twijfel ik er erg sterk aan of de door PON uitgevoerde ABT tuning gedaan is. De auto is even snel als een Audi A4 combi met dezelfde configuratie (1.8 TSFI + multitronic) die niet getuned is. Ook in het onderhoudsboekje staat niets vermeld van de uitgevoerde tuning. De topsnelheid blijft hangen op de 220 km/uur. Volgens de garage kan dit niet uitgelezen worden. Wie heeft een ander idee dan tegen betaling op een rollenbank zetten ?
Jammer genoeg heb ik de auto voor aflevering laten tunen, nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal.

Dit verhaal komt me heel bekend voor. Abt plaatst een stempel in je onderhoudsboekje. Heb je die niet, mag je aannemen dat je dealer je aan het flessen is en je auto bij een bevriende handelaar laat tunen en idd wel de volle prijs rekenen.

Laat ik eens open kaart spelen, een verkoper van mijn dealer (ik twijfel nog even of ik naam van dealer actief op internet plaats) was zo onverstandig om het hele verhaal in geuren en kleuren te vertellen aan een medeforummer die het mij een tijdje terug vertelde.

Kort het verhaal: in de tijd dat ik mijn 2.0 TDI met roetfilter aanschafte (najaar 2006) heb ik Abt tuning aangeschaft. Abt bood toen tuning met roetfilter nog niet aan. De dealer heeft toen mijn auto door hun eigen huistuner laten tunen. Direct na de tuning had ik al twijfels. Geen stempel in boekje, geen Abt logootje erbij. Geen enkel bewijs van tuning. Ik had dealer direct gevraagd om dit alsnog op te vragen, maar tot mijn groeiende verbazing gaf die maar niet thuis (achteraf logisch). Ook over de prestaties had ik mijn twijfels. Ik had het geluk dat we toen een meeting hadden met een aantal andere gechipte Octavia's en een niet gechipte Audi A3. En wat bleek, mijn Octavia was hopeloos de langzaamste. Genoeg reden dus om terug te gaan en nieuwe tuning te eisen.

Dealer is na lang tijdrekken (nu snap ik waarom, ze moesten wachten totdat Abt eindelijk kon tunen) en juridische dreigtaal uiteindelijk overstag gegaan en heeft auto laten tunen bij Abt. Nu wel met stempel en logootje. En gelijk het verschil, auto presteerde eindelijk goed. Ook op rollerbank gezet bij JD. Uiteindelijk 176 pk/390 nm. Niet slecht dus.

Moraal van het verhaal: ik voel me (met terugwerkende kracht) flink genaaid. Je koopt privé een auto van je dure geld, je betaalt voor kwaliteit (Abt) maar dealer plaatst je auto bij een kwalitatief minder bedrijf (hun eigen huistuner) met minder ervaring gaat aan de slag met je auto. En steekt de extra betaalde centjes in eerste instantie even lekker in de eigen zak!

En het zet je aan het denken: is de dealer zo eerlijk om de kosten op haar rekening te nemen als je net na je garantieperiode je turbo kas rijdt? Of houden ze dan strak de kaken op elkaar? Ik denk het antwoord wel te weten.

Kortom, ik adviseer je om direct actie te laten ondernemen. Je hebt recht op bewijs dat de auto is getuned. Voor hetzelfde geld heeft de dealer gewoon je 1250 euro in de zak gestoken en de auto niet eens laten tunen.

Andere tip: zoek even een andere 1.8 TSI rijder op (doe een oproep) en doe samen een paar tussensprints. Kijk dan even wat de verschillen zijn. Meet ook een paar tussensprints op je stopwatch en vergelijk die eens met tijden van anderen.

Het spreekt voor zich dat ik met deze Skoda dealer in de toekomst geen zaken meer zal doen. Mijn lease Octavia doe ik er zeker ook niet meer in onderhoud.
 

andrehj

Forumguru
Er zou meer in moeten zitten na tuning. Ik heb mijn 1.8TSI laten tunen door JD, levert nu zo;n 230 PK en 350 Nm, en da's een wereld van verschil met de standaardsituatie (die al niet slecht is).

Heb je hier een (rollenbank) bewijs van? En zo ja, zou je dat plaatje hier eens willen posten? Ik ben nl. erg benieuwd naar de behaalde koppelkromme na tuning.:24:
 

Sand3r

Senior Member
Die topsnelheid is erg laag. Ik heb ervaring met de 1.8 TSI handbak en DSG. Beiden gaan er ruim overheen.
Elders staat ook een topsnelheid topic en er is ook een topic voor acceleratie metingen.

Die kan je eventueel vergelijken.
Maar 220 max voor een ABT 1.8 TSI is erg mager.
 

Captain Hook

Forumguru
En het zet je aan het denken: is de dealer zo eerlijk ...
Wederom blijkt; niet dus. :mad:

Wanneer leert de autobranche het nou eens af? Van niet-uitgevoerd onderhoud, kunstmatig verhoogde rekeningen, als-je-het-niet-ziet-laten-we-de-schroefjes-weg, tot aan malversaties met zogenaamd tunen toe.
Goh, waar zou dat slechte imago nou vandaan komen? En waarom vertrouw ik ze nooit... :crazy:
 

andrehj

Forumguru
@ andrehj: ja hoor, zie dit topic. Om hier niet teveel OT te gaan, heb ik 't hier neit nogmaals gepost.

Hm, dat ziet er goed uit :24:. Gezien het hoge koppel reeds af fabriek van rond de 275 Nm: heb jij wel eens zo'n curve van een 1.8 TSI met dsg gezien? Want dat zou betekenen dat de DSG eigenlijk altijd al 275 Nm voor zijn kiezen krijgt... Of leveren de 1.8 TSI's met een DSG standaard minder vermogen?
 

greentsi

Nieuw lid
Ik heb inmiddels bericht van de leasemaatschappij ontvangen. De auto schijnt door OCT getuned te zijn. Echter helemaal geen bewijzen dat dit ook gebeurd is. Na mijn vakantie ga ik er nog maar eens achteraan, maar ik voel mij nog steeds behoorlijk genaaid.
Maar in ieder geval, als ik nu doorrij zoals ik nu doe gaat de auto er na net geen 2 jaar weer uit.

Ik kwam op een ander topic tegen dat een andere O2 rijder ook problemen had met zijn DSG. Nu was dat ergens diep in de discussie en kan het niet meer terugvinden. Ook hier ga ik na de vakantie hard achteraan. Ben benieuwd hoe de combinatie in de bergen rijdt, ga dat in Frankrijk uitproberen.
 

MarcoO2

Forumguru
@ andrehj: nee, die heb ik nooit gezien. Ik weet wel dat de meeste TSI's meer vermogen leveren dan de fabrieksopgave. En die 250 Nm die de DSG aankan, is ook ruim genomen hoor... die draait niet in de soep van een paar Nm meer.
 

VEEJAY

Forumguru
Staren jullie jezelf niet blind op aantallen newtonmeters, belangrijker dan die waarde is hoe (hard) het erin komt, hoelang het vastgehouden wordt. Als je bijvoorbeeld vaak launch control (wat Skoda niet heeft) zou gebruiken en je ramt alle NM's in 1 keer op de aandrijflijn jha dan moet je uitkijken denk ik.

Bij mijn DSG worden de NM pas hoger in de toeren losgelaten dan bij een handbak, hierdoor is de auto lekker rijdbaar gehouden voor in de file. Ook wordt de DSG hiermee gespaard. In de zesde versnelling was er een trilling merkbaar als ik vanuit laag in de toeren volgas gaf (teveel koppel?) en dit is daarna door JD afgesteld en niet meer aanwezig. Ik heb een DSG 6 maar denk dat hetzelfde voor DSG 7 geldt.
 

Bart_G

Lid
Nou ben ik natuurkundeleraar en kan ik prima krachten ontbinden, maar wat heeft dat met dit topic te maken? Van je hele reactie kan ik trouwens geen chocola maken...
 

bobby45

Actief lid
Bart_G zei

Nou ben ik natuurkundeleraar en kan ik prima krachten ontbinden, maar wat heeft dat met dit topic te maken? Van je hele reactie kan ik trouwens geen chocola maken...

Dan licht hier en schone taak voor U.:)
 
Bovenaan Onderaan