Problemen met DSG 7 (1.8TSI)

Bart_G

Lid
hoezo? Ik geef geen Nederlands ;)

Dat linkje is het probleem niet. Da's gewoon eerstejaars calculus.

Monteurtje

Forumguru
Volgens mij is bij ABT/PON, tuning voor de 1.8 TSI met 7 traps DSG niet vrijgegeven. Laat je het ergens anders doen. Fabrieksgarantie...???? Hopen dat je geen ernstige problemen krijgt. PON kan soms heel lastig doen qua motorschades. Soms moet de complete historie getoond worden.

Abt doet het nu ook tot 210 pk. Ik heb ook een 1.8 tsi met een 7 dsg bak. Heeft 224 pk en 322 nm. Standaard rijdt de auto volgens fabrieksopgave 223 km dus moet het na tuning zeker harder rijden. Verschil na tuning is enorm groot. Heb alles bij JD laten doen en die geven aan dat de 7 dsg dit wel aankan. Heb zelf alleen een soort gierend geluid als ik rustig rijdt en hij overschakelt van 1 naar 2 en naar 3????
Verder geen problemen. Met caravan en in de Bergen zou ik adviseren zelf te schakelen. Succes...

andrehj

Forumguru
Abt doet het nu ook tot 210 pk. Ik heb ook een 1.8 tsi met een 7 dsg bak. Heeft 224 pk en 322 nm. Standaard rijdt de auto volgens fabrieksopgave 223 km dus moet het na tuning zeker harder rijden. Verschil na tuning is enorm groot. Heb alles bij JD laten doen

Heb jij ook zo'n mooie vermogens-koppel curve van JD gekregen en zo ja, zou je die hier willen posten? (Zie als voorbeeld van wat ik bedoel deze post)
Ik ben nl. erg nieuwsgierig naar de koppelkromme's van 1.8 TSI motoren zoals die door VAG worden geleverd met een DSG en wat JD hiervan maakt.

andrehj

Forumguru
Nee op dit forum moet je bij tuning kijken. Staat JD tussen met mijn uitdraai e.d.

Hoi Gerard, zou je toch een link willen plaatsen of, als dat niet lukt, mij stap voor stap willen uitleggen hoe ik daar dan kom, want ik kan aan de hand van deze aanwijzing die grafiekjes echt niet vinden (en ik ben er nog steeds erg benieuwd naar).

RogerS

Forumguru
Tja ik heb ook intensief gezocht maar kon ze ook niet vinden.:smiley29:
Een directe link zou handig zijn... :xyxthumbs:

andrehj

Forumguru
Gevonden!

Heb na lang zoeken de posting met de grafiek van een 1.8 TSI icm DSG-7 gevonden. Koppel en vermogen zien er goed uit, al zou ik zelf het piekje van 320 Nm nog wat af willen vlakken naar 300 ivm de levensduur van de DSG. Topvermogen is met 224 pk ook niet onaardig:1761:

@Gerard: pm hoeft niet meer...

greentsi

Nieuw lid
Zit nu op de camping in Frankrijk. Na het rijden van ongeveer 500 km bij het parkeren vandaag van de auto en caravan (37,5 graad) kwam de melding dat de motor direkt uitmoest in verband met verhitte dsg versnellingsbak. Zat de eerste helft wel in de Vogezen, maar ben nu onder Parijs op het platte land. Er was ook geen lucht van verbrande koppelingsplaten oid.
Er werd verwezen naar het instructie boekje, waar natuurlijk niets over in staat, hele boekje en surplus doorgelezen. Leuk als je een DSG 7 hebt, wordt niets over vermeld. Vervolgens de auto een uurtje of twee rust gegeven en nu doet hij weer `normaal`. Maar ja, ik ga het niet nog even met de caravan proberen.
Nergens op Internet kan ik iets vinden over deze melding.

Heeft iemand al eerder deze melding gehad (Voordat iemand dat zegt, de caravan weegt 1287 kg, dus niet te zwaar).

corsaar

Senior Member
1.8 Tsi = trekgewicht 1800 kg Hellingen tot 12 %
12 % = 21,26 graden 1287 kG 2/3 van het trekvermogen.
Zou dus net binnen de norm moeten vallen.

ECV

Nieuw lid
Lijkt me dat de koppeling dan toch teveel moeite heeft gehad. Er staat in het instructieboekje wel dat je de auto nooit met het gaspedaal tegen een heling op stil moet houden, omdat de auto dan met slippende koppeling op de plaats wordt gehouden. Vandaar de standaard hill hold wegrijhulp.
Het lijkt me dus zaak om altijd vlot weg te rijden, dan slipt je koppeling ook niet te lang, daarbij komt er immers hitte vrij.
Ik denk ook dat met caravan het "kruipen" (zonder gas en rem rijdt de auto in z'n D langzaam) veel stress voor de koppelingen geeft.

corsaar

Senior Member
Ik denk dat ik de melding van green TSI verkeerd begrepen
heb hij bedoelt de temperatuur 37.5 graad ik dacht dat hij de helling bedoelde.

greentsi

Nieuw lid
Ik heb hem vanavond nog even goed uitgeprobeerd, alleen de auto. De top wordt nog 'gewoon' bereikt. Ook snel optrekken in de sportstand (en ook meerdere malen) gaf geen problemen.
Over 4 dagen weer terug naar huis, met de caravan. Ik denk geen problemen meer te krijgen.

Bovenaan Onderaan