Hallo beste Leden,
Nou mijn eerste berichtje.
Ik lees geregeld met plezier dit forum door en wil eigenlijk ook mijn verhaal even kwijt, zo kort en bondig als mij dat lukt.
Ik rij al bijna 10 maanden mijn Skoda Citigo 75pk 3deurs, uitvoering Arctic Air (Elegance) 2013.
Maar niet altijd met plezier.
Mijn auto lijkt twee gezichten te hebben.
Als alles normaal is schakelt hij bijna geluidsloos en de motor klinkt laag (brommend) en voelt vloeiend aan.
Maar als hij kuren heeft veranderd het hele mechanische systeem lijkt wel.
Wat doet hij als hij kuren heeft?
1) Stotteren in de 1e en 2e versnelling bij het gas loslaten/uitrollen.
2) Veel geluid bij schakelen vooral van de 1 naar de 2, krassend geluid, wat hij dus niet doet als hij 'normaal' is.
3) Zoem geluiden onder de motorkap welke gelijk loopt aan de toeren, dus hogere toeren des ze hoger en harder het zoem geluid.
4) Tikkend/ratel geluid uit de motor bij gas geven.
5) Licht vermogen verlies lijkt het.
Ofwel het loopt dan helemaal niet soepel, en heb echt het gevoel dat ik iets aan het slopen ben.
Wanneer treden deze problemen op?
1) Als je veel hebt gereden, meerdere keren op een dag of een lange afstand.
Dan komt hij in die andere 'staat' en kan je daar zo een aantal dagen mee rondrijden.
2) Als je wat lomp hebt geschakeld/opgetrokken, wat erg gemakkelijk voorkomt.
3) Als je wat hoger in de toeren hebt gereden, of sneller dan 'normaal' (niet overdreven) hebt opgetrokken.
4) Dit alles met een warme motor, en problemen kunnen dagen aanhouden vanaf het opstarten.
Ik weet niet zo goed wat ik met bovenstaande aanmoet.
Een collega rijdt een Seat Mii en kan zich totaal niet vinden in mijn problematiek.
Heb zelf het idee dat het iets met de bak is, en vooral onstaat bij de eerste en tweede versnelling.
De dealer waar ik hem gekocht heb kan volgens hen niets raar vinden.
Ligt het aan mij? Mijn dealer zegt; een auto is mechanisch of hij doet het of hij doet het niet.
Daar zit wat in, maar toch heb ik mijn twijfels.
En de andere dealer waar ik een mail aan heb gestuurd en online mee heb zitten chatten belt mij niet terug, die denkt bekijk het maar, hier niet gekocht.
Skoda Nederland meerdere keren gebeld, en die verwijst mij naar de dealer.
Je begrijpt misschien dat het plezier van een nieuwe auto snel wat verdwenen omdat ik dit 'probleem' al vanaf het begin heb.
Zit een beetje met mijn handen in het haar, hoe nu verder?
Bedankt voor het lezen!
Met vriendelijke groet,
Nebelung
PS: Oh ja nog een paar minpuntjes:
1) Het slechte radio ontvangst.
2) Beide stoelen het zogenaamde Easy Entry systeem, maar als ik iemand achterin heb gelaten mag ik zowel de bestuurdersstoel als de bijrijders stoel helemaal opnieuw instellen. Voel mij hierdoor aardig genept.
Nou mijn eerste berichtje.
Ik lees geregeld met plezier dit forum door en wil eigenlijk ook mijn verhaal even kwijt, zo kort en bondig als mij dat lukt.
Ik rij al bijna 10 maanden mijn Skoda Citigo 75pk 3deurs, uitvoering Arctic Air (Elegance) 2013.
Maar niet altijd met plezier.
Mijn auto lijkt twee gezichten te hebben.
Als alles normaal is schakelt hij bijna geluidsloos en de motor klinkt laag (brommend) en voelt vloeiend aan.
Maar als hij kuren heeft veranderd het hele mechanische systeem lijkt wel.
Wat doet hij als hij kuren heeft?
1) Stotteren in de 1e en 2e versnelling bij het gas loslaten/uitrollen.
2) Veel geluid bij schakelen vooral van de 1 naar de 2, krassend geluid, wat hij dus niet doet als hij 'normaal' is.
3) Zoem geluiden onder de motorkap welke gelijk loopt aan de toeren, dus hogere toeren des ze hoger en harder het zoem geluid.
4) Tikkend/ratel geluid uit de motor bij gas geven.
5) Licht vermogen verlies lijkt het.
Ofwel het loopt dan helemaal niet soepel, en heb echt het gevoel dat ik iets aan het slopen ben.
Wanneer treden deze problemen op?
1) Als je veel hebt gereden, meerdere keren op een dag of een lange afstand.
Dan komt hij in die andere 'staat' en kan je daar zo een aantal dagen mee rondrijden.
2) Als je wat lomp hebt geschakeld/opgetrokken, wat erg gemakkelijk voorkomt.
3) Als je wat hoger in de toeren hebt gereden, of sneller dan 'normaal' (niet overdreven) hebt opgetrokken.
4) Dit alles met een warme motor, en problemen kunnen dagen aanhouden vanaf het opstarten.
Ik weet niet zo goed wat ik met bovenstaande aanmoet.
Een collega rijdt een Seat Mii en kan zich totaal niet vinden in mijn problematiek.
Heb zelf het idee dat het iets met de bak is, en vooral onstaat bij de eerste en tweede versnelling.
De dealer waar ik hem gekocht heb kan volgens hen niets raar vinden.
Ligt het aan mij? Mijn dealer zegt; een auto is mechanisch of hij doet het of hij doet het niet.
Daar zit wat in, maar toch heb ik mijn twijfels.
En de andere dealer waar ik een mail aan heb gestuurd en online mee heb zitten chatten belt mij niet terug, die denkt bekijk het maar, hier niet gekocht.

Skoda Nederland meerdere keren gebeld, en die verwijst mij naar de dealer.
Je begrijpt misschien dat het plezier van een nieuwe auto snel wat verdwenen omdat ik dit 'probleem' al vanaf het begin heb.
Zit een beetje met mijn handen in het haar, hoe nu verder?
Bedankt voor het lezen!
Met vriendelijke groet,
Nebelung
PS: Oh ja nog een paar minpuntjes:
1) Het slechte radio ontvangst.
2) Beide stoelen het zogenaamde Easy Entry systeem, maar als ik iemand achterin heb gelaten mag ik zowel de bestuurdersstoel als de bijrijders stoel helemaal opnieuw instellen. Voel mij hierdoor aardig genept.
Laatst bewerkt: