Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

Tees

Donateur
Ik zou zeker even met je monteur contact opnemen dat er na die reparatie aan de ventilator nu de regelmotor kapot is (of in ieder geval niet doet wat 'ie moet doen). Het kan natuurlijk toeval zijn, maar het kan ook zijn dat zij inderdaad ergens een foutje gemaakt hebben met het monteren.
Voor het vervangen van die klep of motor zal helaas wel het dashboard eruit moeten (dat is tenminste wat ElsaWin vertelt).
 

Cordoba

Forumguru
Bij de Fabia I is het meestal dat de kunststof overbrenging achter de motor versleten is (waardoor de motor soms het mechaniek niet meeneemt), en moet het complete dash eruit. Er zijn een aantal monteurs die het kunnen zonder het complete dash los te halen, maar dan moet je het al een aantal keren gedaan hebben, omdat je dan namelijk op gevoel de boel moet demonteren en de nieuwe plaatsen. Bij de Fabia I ben je voor het vervangen van de stelmotor (incl. kunststof mechanisme) echt een aantal uren bezig. Ik durf niet te zeggen hoe dat met de Fabia II zit die jij hebt. Prijs indicatie voor een nieuwe stelmotor (zonder arbeid) is zo'n 130 euro.

Als je aangeeft in welke regio je ergens woont, kunnen we je misschien ook helpen met een gespecialiseerde garage (bijv. Vag-specialist) die hebben veel meer kennis en ervaring op dit gebied dan algemene garages en zijn goedkoper dan dealers, omdat ze niet aan allerlei verplichtingen van Pon hoeven te voldoen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Antera

Donateur
Dank je wel voor de tip, ga het nakijken! Iemand anders die nog geld wilt verdienen en tijd over heeft komend weekend? ;D

contact me even op onderstaand nummer heb zaterdag morgen nog wel een plekkie vrij. Kunnen dan eens kijken of basis instellingen het oplost na het uitlezen op fouten enz
 

Tees

Donateur
0615228709 staat er. Dat zie je alleen niet als je de mobiele versie van t forum bekijkt (wel desktopversie). Zal wel te maken hebben met het besparen van ruimte voor op een mobiel.
 

Bou

Lid
Dank allemaal, ik heb een te grote mond gehad met ik rijd overal naar toe in dit weekend. Mijn kleine moet voor Breda wel erg lang bij mijn vrouw alleen zijn wie nu 37 weken zwanger is.

Dat risico ga ik nu even niet nemen, ik wacht even af tot mijn monteur dat weekend daarna naar mij komt. Excuus voor de dubbele vragen wat ik niet kan waarmaken.
 
Toch handig om soms nog even een oplossing te posten mocht er iemand tegen aan lopen in de toekomst. Het heeft even geduurd maar vandaag uiteindelijk tijd om even naar de verwarming te kijken. Het probleem was dat de staalkabel die vanuit de knop naar de klep loopt was los geschoten. Deze er weer op gezet en nu werk de standen schakelaar ook weer.

Helaas kon ik er geen foto's van maken omdat alles onder het dashboard zit. Dit was gelukkig zo op te lossen zonder dat het hele dashboard er uit moest. Nogmaals bedankt voor jullie input :dankje:
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan je constateren dat het de kachelaanjager is of de weerstand? Ik heb een aantal jaar geleden de weerstand wel eens vervangen maar als de auto nu aangaat dan hoor je best wel een herrie. Als ik dan wat gas geef dan verdwijnt het vaak. Nu heb ik ook een koppeling die vervangen moet worden, maar ze begonnen ook over die kachelaanjager... Dus ik hoop eigenlijk dat ik dat evt zelf weer met zo'n weerstand op kan lossen...

Koppeling zou 1300 zijn en die aanjager iets van 600 ofzo. Wordt wel gortig weer :-P Hopelijk komt die schadeclaim van derclaim.nl erdoor, kan die 3000 wel gebruiken, of in ieder geval alles wat daar uit voortkomt!
 

Tees

Donateur
De weerstand maakt geen geluid, die doet het of die is doorgebrand. Als het geluid van de ventilatie komt, dan is t de aanjager. Bij mijn F1 maakte de aircopomp trouwens ook geluid bij lage toeren, dat verdween als ik de airco uitzette (en bleef dan meestal weer even weg als ik m daarna weer aanzette). Op die manier kan je dus de aanjager van de aircopomp onderscheiden.
 

pbroek

Nieuw lid
Hi,

Ik moet de kachelweerstand van onze Fabia Artic uit 2013 vervangen.
Het probleem is: Ik kom niet bij de 3 torx voor de airbag.

Wij hebben een dashboard met bovenop een open dashboard kastje, dit was volgens mij de basis uitvoering artic. Er zit een soort plastic kap voor waar je een pen in kan klemmen maar weet niet hoe ik die netjes los krijg om bij de rest te kunnen.

Wie iemand wellicht hoe ik dat kapje eruit kan krijgen? Van boven los klikken gaat niet, lijkt alsof het van de onderkant moet?

bvd,
Patrick
 

MacManiac78

Forumguru
Airbag moet daarboven zitten. Kap verwijderen, contact UIT. (Ook sleutel verwijderen! Nog beter, massa kabel van accu LOS halen) airbag module verwijderen, laat de kabels zitten, leg het geheel op een doek tegen krassen. Schroeven zitten mogelijk vanuit open dash naar boven toe. Dat loshalen en naar voren trekken. Anders even foto's maken, dan kunnen we meekijken.
 

pbroek

Nieuw lid
Hi Macmaniac78,

Zie foto. In het open dashboard bakje zit een kapje waar een pen? in kan. Ik heb hem al van de bovenkant geprobeerd los te klikken maar hij komt niet los. Van onder lukt bijna niet, daar heb ik geen gereedschap voor wat er tussen past.
 

Bijlagen

  • FCEFA5B3-9A02-48DB-BE2E-89CB5AB0D4CF.jpeg
    FCEFA5B3-9A02-48DB-BE2E-89CB5AB0D4CF.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 10

pbroek

Nieuw lid
Ik heb de kachelweerstand vervangen. Loshalen van het kapje wat toegang gaf tot de schroeven van de airbag was nog het lastigste. Daarna ging alles eigenlijk volgens alle informatie die ik heb gelezen en ontvangen. Het onderdeel heeft mij 10 euro gekost, en 10 euro verzendkosten. Niet slecht.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan