Cordoba
Forumguru
Ik heb zelf destijds de ES680 gekocht voor mijn Fabia I, maar het gebruik is niet ingewikkeld. Stekker in de OBD poort steken (met contact aan) en dan kun je zelf de verschillende hoofdstukken door om te kijken of er foutcodes in staan. Het systeem is wel behoorlijk langzaam, maar het werkt.
Foutcodes kun je ook nalezen op de site van Gerrit Speek (foutcodelijst in VCDS-gedeelte), daar staat bij veel foutcodes ook wat er echt aan de hand kan zijn (en niet alleen de omschrijving van VAG) en hoe je dat kunt verhelpen.
Bijvoorbeeld foutcode 01271, omschrijving:
Stelmotor (V68) van de Temperatuurregelklep
Mogelijke verschijnselen:
Mogelijke oorzaken:
Bovenstaande is een voorbeeld van een foutcode zoals je die terug vindt op de site van Gerrit Speek.
Foutcodes kun je ook nalezen op de site van Gerrit Speek (foutcodelijst in VCDS-gedeelte), daar staat bij veel foutcodes ook wat er echt aan de hand kan zijn (en niet alleen de omschrijving van VAG) en hoe je dat kunt verhelpen.
Bijvoorbeeld foutcode 01271, omschrijving:
Stelmotor (V68) van de Temperatuurregelklep
Mogelijke verschijnselen:
- De regeling temperatuur werkt niet of vertraagd
Mogelijke oorzaken:
- Fout in bedrading / aansluitingen van/naar de Temperatuurregelklep
- Motor (V68) voor Temperatuurregelklep is kapot
- De Temperatuurregelklep is kapot, zit vast of beweegt te stroef
- Check de Motor (V68) voor de Temperatuurregelklep
- Check meetwaardeblokken
- Doe een Output Test in [Module 08] in de hoop dat de klep los schiet
- Doe een Basic Setting
- Check / repareer bedrading en aansluitingen. Controleer alle bedrading die naar die motor lopen. Hangen ze tegen bewegende delen? Ook kortsluiting of een open circuit kan deze foutcode veroorzaken
- Vervang de Motor (V68) voor de Temperatuurregelklep
- Vervang de Temperatuurregelklep
- Het bleek de sensor te zijn die de fan doet aanslaan. Mijn fan sloeg dus nooit aan, dus ging mijn clima flipperen. Sensor vervangen, fans werken weer, clima ook
- De kleppen van het climatronic-systeem willen wel eens klemmen of vastzitten. Eerst alle foutcodes wissen, dan een stukje rijden. Tijdens die rit moet je zelf de kleppen van je luchtbehandelingssysteem regelmatig bedienen. Dus de lucht naar alle kanalen leiden, maar vooral warme en koude lucht. Geef die kleppen wel de kans hun uiterste positie te bereiken, dus niet te snel de standen wisselen (wacht 10 sec.). Komt de fout niet terug dan is het een tijdelijk iets geweest, het kan zijn dat er iets tussen de kabels en stangen gezeten heeft waardoor de kleppen niet geheel konden sluiten of openen. Ter voorkoming van toekomstige problemen: herhaal deze actie (handmatig openen en sluiten van het luchtbehandelingssysteem) een paar keer per maand.
- Indien aangetroffen in een VW Polo: negeer de fout zolang er geen merkbare problemen zijn. In de Polo's geven deze clima-motoren vaker deze foutcodes. En die clima-motor wil je niet wisselen, want dan moet de hele midden-console eruit
- Als je gelukt hebt dan schiet de klep weer los. Als je pech hebt dan moet de hele clima-regeling worden uitgebouwd.
Bovenstaande is een voorbeeld van een foutcode zoals je die terug vindt op de site van Gerrit Speek.