Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

Henri2500

Nieuw lid
Nu wel?

lwtimjl.png
 
Bedankt voor jullie reacties, ik heb even op de site gezocht maar kan volgens mij niet echt het type vinden wat ik heb. Gezien het paneel lijkt het op onderstaande foto, is het dan zo dat ik een combinatie heb van beide onderstaande foto's ? Dus temperatuur is elektronisch aangestuurd met een motortje en de klep positie werkt met een kabel ?

NUBzjrC.jpg


gDZqZZk.jpg
 

spaarder

Nieuw lid
De ventilator van mijn Fabia Mk2 was defect, dus deze heb ik m.b.v. de excellente aanwijzingen op dit forum succesvol vervangen.

Nu alles weer netjes terug in elkaar zit blijkt de regelknop voor de ventilatie (defrost, voorste roosters, benedenroosters etc.) niet meer te werken.
Als ik het middenrooster er uit haal (bij mij zijn er geen 8 saté prikkers nodig, met wat wrikken kwam hij er gewoon uit) voel ik een flexibele kabel achter de knop zitten die netjes meedraait met de knop.

Vermoedelijk heb ik bij het naar voren trekken van het dashboard de verbinding tussen die flexibele kabel en de unit die de kleppen bedient, verbroken.

Heeft iemand een idee hoe ik daar bij kan komen, c.q. waar die unit zit? Als ik de passagiers-airbag verwijder kom ik er niet bij, ik stoot tegen iets van plastic aan. En langs onder, het voeteneinde bij de passagier, kom ik er ook niet bij.
Moet de middenconsole kap misschien verwijderd worden (hoe?), het onderste dashboard-kastje kan volgens mij (en velen op dit forum) niet verwijderd worden), wat is de gemakkelijkste manier om de aansluiting van die flexkabel te controleren/aan te sluiten.

Bij voorbaat dank!

EDIT: na het opnieuw losmaken van het dashboard zie ik door wat gaten heen een grijze bus aan het uiteinde van de flexible kabel zitten, en die zit los; de grote vraag is nu: waar moet die op vastgemaakt?
Als ik naast het pollenfilter voel, voel ik een tandwiel dat ik met de hand kan draaien; moet daar ergens een koppeling op zitten?
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Wat ik uit bijgevoegd bestandje kan halen, zouden er twee kabels naar je centrale unit onder het dashboard gaan.
1 aan elke kant.
Mogelijk dat 1 van de 2 is losgeraakt, of in het ergste geval de bevestigingsplaats is afgebroken.
Hoe er bij te komen heb ik nog geen idee van.
 

Bijlagen

  • Kachelkabels Fabia 2.pdf
    62,3 KB · Weergaven: 13

Hakar

Donateur
Nog even wat gezocht, en officieel zou je het dashboard moeten ontmantelen.
Zie bijgevoegde bestandjes in volgorde
 

Bijlagen

  • 1 Kachelkabels Fabia 2 uitbouwen.pdf
    70,6 KB · Weergaven: 26
  • 2 Kachelkabels Fabia 2 Centrale buis dashboard uit- en inbouwen.pdf
    118,8 KB · Weergaven: 19

spaarder

Nieuw lid
Heel, heel, heel hartelijk dank Hakar!

Aan de bestuurderszijde van het pollenfilter voelde ik een tandwiel, en dat bleek de eenheid van tekening 2 te zijn; dankzij de tekening wist ik nu waar de flex-kabel ongeveer aan moest sluiten, en na de middenconsole verwijderd te hebben kon ik voelen waar de kabel zat, en het pinnetje waar hij op moest.

Natuurlijk zat de knop nu 180 graden verkeerd (Murphy), maar dankzij de beschrijvende tekst bij je tekening kwam ik daar snel genoeg achter om de fout te corrigeren. Toen het busje eenmaal in de goede positie zat, was wat lichte druk voldoende om 'm vast te laten klikken.

De rechterzijde van het dashboard had ik al los (cm of 5), maar volgens mij kan het, met veel geduld en gevoel, ook zonder het dashboard te demonteren.

Nogmaals dank!
 

Srananmang

Senior Member
Even inbreken op dit topic, vraag sluit misschien wel aan.

Heb me kachelweerstand eruit gehaald, die deed het niet op stand 1 2 3 wel op 4.
Maar zonder kachelweerstand werkt het nogsteeds hetzelfde 1 2 3 niks en 4 wel.

Moet ik alsnog de kachelweerstand vervangen of ergens anders kijken?

En hoe zie ik of de weerstand goed is?

***mocht ik toch hiervoor nieuw topic moeten aanmaken laat het me even weten. Dacht heb nu zoveel topic open:D DSC_1736.JPG
 

VAG-man

Forumguru
Dat is nou juist de functie van de weerstand. Als deze kapot is werkt deze alleen op de hoogste stand. Dus ja die van jou is kapot.
 
Dag allen!

Ik ben nieuw op dit forum en na een ochtendje lezen al een stuk wijzer geworden, dank daarvoor.

Sinds twee dagen werkt onze airco (maar ook blower in het algemeen) alleen in stand 4. Inmiddels door oudere berichten op dit forum redelijk overtuigd geraakt dat het probleem zit in de kachelweerstand en dat deze vervangen kan worden. Ook inmiddels al wat handleidingen gevonden.

Nu is het zo: ik heb nog nooit aan auto's geklust. Maar misschien wordt het maar eens tijd. Denken jullie dat dit met genoeg voorbereiding en geduld een haalbare klus kan zijn? :-)

Ik heb al verschillende handleidingen gevonden, met een verschil of het een handmatig gestuurde of een automatische regelaar is. Ik kan niet een temperatuur instellen in mijn auto en dat het dan op die temperatuur blijft: dit betekent neem ik aan dat het een handmatig gestuurde aanjager is: klopt dit?

Ik vond in een ander topic deze link: https://www.carpartsdirect.nl/febi-bilstein-34370-kachel-voorschakelweerstand.htm Om er een te bestellen. Echter staat er in die lijst van 'toepasbaarheid' geen Fabia van 2012 tussen. Ik weet dus niet of ik deze wel moet hebben. Is hier iemand die me daar wat over kan vertellen?

Misschien wat ongebruikelijke vragen, maar ik moet ergens beginnen haha. In elk geval erg bedankt voor jullie tijd en mogelijk advies.

Groeten, Tess
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Welkom Tess! Een goed klusje om zelf te doen, ik heb exact hetzelfde gedaan als eerste klusje aan mijn Fabia1! Daar was de voorregelweerstand te bereiken van achter het handschoenenkastje (die dus weghalen). Was wat krap, maar zelfs met mijn grote handen was t wel te doen. Als jouw Fabia via dezelfde route kan, dan is dat zeker goed te doen. Je moet alleen een torx-schroevendraaier hebben voor zover ik me herinner.

Wat je beschrijft is inderdaad het karakteristieke probleemgeval van de voorschakelweerstand. Het onderdeel waar je naar linkt is de correcte, het typenummer komt overeen met ETKA (de digitale onderdelen catalogus van VAG, zie https://ifinterface.com/page/page3.php?langid=1)
Ik koop zelf overigens liever spullen van Bosch, meestal een paar euro meer en iets betere kwaliteit dan Febi (heb ik t idee iig).

En je hebt zo te horen inderdaad de handmatige variant, de climatronic regelt zelf de temperatuur op basis van een temperatuur die je instelt.
 
Laatst bewerkt:

AGTon

Forumguru
Hoi Tess,

gewoon zelf doen. Ga jij een hoop geld mee uitsparen. Ik heb dit afgelopen voorjaar ook zelf gedaan.
Bestudeer de documenten en gebruik je verstand en heb geduld. Gaat helemaal goedkoper.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens loop je bij het vervangen van alleen de voorschakelweerstand goede kans, dat het binnen afzienbare tijd opnieuw mag gebeuren: die voorschakelweerstand gaat vaak kapot doordat de kachelmotor te veel stroom trekt, en dat komt nog al eens door een versleten lager van de kachelmotor. Als jouw kachelmotor hoorbaar kabaal maakt (het lager), dan zou ik eerst de kachelmotor vervangen.

Bij een handmatige airco stel je ook een temperatuur in, maar de temperatuur van de lucht die naar binnen wordt geblazen, een climatronic/ automatische airco heeft in het interieur ook sensoren en die regelt naar een interieurtemperatuur toe. Bij een handmatige airco staan er geen getallen (alleen bij de allereerste Fabia's heb ik dat wel eens op foto gezien), maar grofweg betekent de temperatuur naar links (dus iets hoger dan minimum) 18 graden inblazen, helemaal naar boven 24 en naar rechts 27 graden, om een idee te krijgen van de temperatuur instelling.
 

Tees

Donateur
Goed punt Cordoba! Al heb ik dik 3 jaar geleden de mijne vervangen (toen las ik ook dezelfde waarschuwing) en die doet het nog altijd zonder enige problemen. Een kachelmotor is een stuk duurder (en meer werk) dan een voorschakelweerstand, dus ik heb indertijd (terecht blijkt nu) de gok genomen alleen de weerstand te doen.
 
Hoi @Tees, dank voor je berichtje. Vorige week heb ik het onderdeel ontvangen. Vanochtend vooral de handleiding door genomen en nu toch wel wat koudwatervrees. Ik zag in jouw bericht dat je het via het handschoenkastje gedaan hebt. Voorkom je daarmee dat je je hele stuur/dashboard los moet halen? Bijgevoegd een plaatje uit de handleiding...

 

Tees

Donateur
Ik heb het inderdaad bij mijn auto gedaan door het handschoenenkastje los te halen. Dat is niet de 'officiele' manier, dat is inderdaad door het dashboard te demonteren (monteurs houden niet van door kleine kiertjes werken), maar werkt wel. Maar ik heb een Fabia I, jij een II, dus ik weet niet zeker of de weerstand op precies dezelfde plek zit en op dezelfde manier benaderbaar is.

Ik snap je koudwatervrees (zeker als je die foto inderdaad zie, dat wil je als beginner echt niet doen), had ik toen ook, ook nog via de handschoenenkastje-route. Maar ik vond het via deze weg echt heel goed te doen. Zie ook dit topic, ik heb het op basis van de informatie daarin gedaan, en zelf indertijd nog wat foto's bijgeplaatst ter verduidelijking. Je zou nog even wat op YouTube kunnen zoeken naar hoe de vervanging bij de F2 in z'n werk gaat, en of het via dezelfde route kan (zoeken op heater resister fabia oid, en dan even kijken of ze dan een F2 doen). Of, als je je koudwatervrees even overwint ;), kan je gewoon het handschoenenkastje eruit halen en kijken of je m kan zien en erbij kan. Handschoenenkastje eruit halen is echt niet meer dan 15 min werk.

Edit: paar YouTube filmpjes die laten zien waar 'ie zit in de Roomster of Fabia 2: hier of hier. Ben er even snel doorheen gevlogen, dat 2e fimpje ziet er echt goed en instructief uit. Ik zie dat je voor de F2 wel de airbag eruit moet halen, dus haal alstjeblieft echt de minpool van je accu los, doe nooit iets met een airbag als er nog spanning op staat! En als je geen schade aan je dashboard-onderdelen wilt, kan je een stukje stof om een schroevendraaier draaien, of (zoals ik later nog eens gedaan heb, toen ik langzaam besmet werd met het zelf-reparatie-virus), via Ali of eBay een setje kunststof gereedschap voor het verwijderen van dashboardonderdelen kopen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan