Project Led

Dewinteb

Actief lid
Had t toen op Briskoda gelezen; zie foto's. Wsl is het nvt op de nieuwere generatie leds, maar zou zonde zijn als de lampbehuizingen verkleuren in n nieuwe S3. Puntje om even in de gaten te houden.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    207,7 KB · Weergaven: 148
  • image.jpg
    image.jpg
    173,6 KB · Weergaven: 141

EdK

Forumguru
Heren realiseren jullie je niet dat een halogeenlamp heter word in zijn geheel dan een Ledlamp ..?

andrehj

Forumguru
Inderdaad. Het is niet voor niets dat al dat gepruts met die weerstanden nodig is om foutmeldingen te voorkomen. Die weerstanden worden enkel gemonteerd om het stroomverbruik te verhogen. Dat betekent ook direct dat een groot deel van het vermogen nu niet meer in de lamp vrijkomt, maar in de weerstand. De lamp als geheel zal dus koeler blijven.

oco1979

Forumguru
Inderdaad. Het is niet voor niets dat al dat gepruts met die weerstanden nodig is om foutmeldingen te voorkomen. Die weerstanden worden enkel gemonteerd om het stroomverbruik te verhogen. Dat betekent ook direct dat een groot deel van het vermogen nu niet meer in de lamp vrijkomt, maar in de weerstand. De lamp als geheel zal dus koeler blijven.

Wil dan zeggen dat je leds steekt voor beter licht en niet voor verbruik,aangezien er door de weerstand in warmte word omgezet.

Dewinteb

Actief lid
Heb nog verder gezocht, de smeltende fittingen waren bij de S2 gloeilampen gevuld met een gas van de fa mtec; ze brandden feller, ginger snel stuk en bij sommige autos gesmolten fittingen.

Vwb leds, blijft t een discussie, ja minder stroomverbruik, maar ja warm of zelfs heet worden ze toch, tenslotte hebben de meeste leds niet voor niets een 'heatsink' die de warmte kan afvoeren.

Of het kwaad kan in de S3 is dan ook afhankelijk van het type lamp denk ik.
Maar zeker waard om in de nieuwe s3 even te 'monitoren' dunkt me, le(d)t wel, ik wil straks ook wat leds gaan plaatsen.

In mijn s2 had ik de 5w5 lampjes voor ledjes vervangen die op een rijtje gesoldeerd zaten,
En had binnen een week een soort van waas op de reflector in de koplamp, meteen leds verwijdert.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    209 KB · Weergaven: 45

CDK

Forumguru
een slagje draaien van de led is soms al voldoende overigens om die verkleuring van de reflector niet te verergeren of te voorkomen.

superbia

Forumguru
Ik heb de leds binnen en dacht die jas ik er zo even in, maar ik strand al vrij vroeg in het stappenplan...

Remove the protective grille and headlight
  • Insert your fingers into opening A. -> Gelukt :tegek:
  • Release the protection grill by pulling in the direction of arrow 1. -> Fail... :shutup:

Ik heb de plastic randen nog in mijn vingers staan en de grill buigt enorm, maar er zit echt geen enkele beweging in. Heeft iemand zoiets eerder gedaan, ik heb geen idee hoe hard ik moet trekken maar dit voelt niet goed.

Help! :rockon:

Joske

Forumguru
Ik heb de plastic randen nog in mijn vingers staan en de grill buigt enorm, maar er zit echt geen enkele beweging in. Heeft iemand zoiets eerder gedaan, ik heb geen idee hoe hard ik moet trekken maar dit voelt niet goed
niet op een S3.. wel op een O3.. en daar was bij mij de verlossende tool, dit:

HTB1s9dNGXXXXXbRXFXXq6xXFXXXZ.jpg

Ik trek de grill deels open en stop er deze vervolgens voorzichtig in. Beetje wrikken en de grill kwam los. En dit in de richting van de mistlamp, ik vermoed dat dit bij een S3 niet veel anders zal zijn.

Mistlampen vervangen.jpg

Ik heb de leds binnen en dacht die jas ik er zo even in, maar ik strand al vrij vroeg in het stappenplan...

• Insert your fingers into opening A. -> Gelukt :tegek:
  • Release the protection grill by pulling in the direction of arrow 1. -> Fail... :shutup:
Ik heb de plastic randen nog in mijn vingers staan en de grill buigt enorm, maar er zit echt geen enkele beweging in. Heeft iemand zoiets eerder gedaan, ik heb geen idee hoe hard ik moet trekken maar dit voelt niet goed.

Help! :rockon:

http://skoda-auto.cm/en/mini-apps/o...OwnersManualEditionDate=05-2015#!pageId=00662

Replacing the bulb for the fog light
B3V-0185

Fig. 273 Remove the number plate light / replace the bulb

First read and observe the introductory information and safety warnings in Introduction.

• Insert your fingers into opening A.
  • Release the protection grill by pulling in the direction of arrow 1.
  • Remove the headlight in the direction of arrow 2.
Replacing the light bulb
  • Press the latch on the connector in the direction of arrow 3.
  • Remove the key in the direction of the arrow 4.
  • Pull the lamp holder until it stops in the arrow direction 5.
  • Remove the lamp holder in the direction of the arrow 6.
  • Insert the new bulb into the headlight and turn counter to the direction of arrow 5 as far as the stop.
  • Attach the connector.
Refit the headlight and grille
  • Replace the fog light by inserting it in the opposite direction of the arrow 2 Fig. 273 and tighten.
  • Insert the protective grille and carefully press it in.
The protective grille must engage firmly.

superbia

Forumguru
Done! :yeehaa:

1. Before.jpg 2. After.jpg 3. Change.jpg 4. Done.jpg

Was inderdaad een eitje, nadat ik die grill los had.
Tip 1: Onbehouwen hard trekken! Eerst een stukje frustratie opbouwen en als het niet lijkt te lukken nog 1x heel hard trekken, ik zat letterlijk op mijn kont met de grill in mijn hand. :D
Tip 2: Er zitten hele kleine krasjes op de bumper, wellicht dat een klein stukje tape extra bescherming biedt. Het zijn echt haarfijne krasjes en de bumper is daar chronisch vies dus ik denk niet dat ik het ooit nog zal zien.

En inderdaad plug & play! Ik had 1 stekkertje niet goed aangesloten daar gaf hij een melding over maar daarna zijn alle meldingen weer verdwenen.

Mooi spul!

superbia

Forumguru
Helemaal niet !!
Want hij heeft nu wel krasjes op de bumper !!
En bij goed doen heb je die niet......
Haha als ik ze niet benoemd had, zou jij ze niet gezien hebben wed ik, zo klein zijn ze. De tip is puur voor de volgende, als je zand oid op de lip ervoor hebt zitten gaat het geheid mis!

Bovenaan Onderaan