Update.
Het raammechanisme is inmiddels gerepareerd.
Wat was er gebeurd? Het geleidingsstuk was geknapt zoals ik al had gezien. Hier de overblijfselen van de oude en de nieuwe naast elkaar:
Dat leek het vooralsnog het enige dat er stuk gegaan was. Nadat het raam in de deur verdwenen was, had ik nog wat wanhopig op het knopje zitten klikken. Dat had ik beter niet kunnen doen. In de zwarte plastic behuizing zit een grote spoel die op de motor aangesloten zit. Daar zit de ijzeren kabel omheen gewonden, maar was helemaal in de war gegaan (er trok immers geen gewicht meer aan de kabels) Ik heb de zwarte behuizing open geschroefd en de spoel opnieuw opgewonden. Er was niets stuk gegaan gelukkig en heel ingewikkeld is het niet. Je moet even de logica uitzoeken hoe het werkt. De uiteindes van de 2 kabels verankeren in de poelie, en vervolgens is voor beide kanten genoeg ruimte om ze op te winden op het wiel. Ik heb er helaas geen foto van genomen, maar op internet zijn er wel plaatjes van te vinden.
Toen ik het interne mechaniek opnieuw opgewonden had, zat ik met het volgende probleem zoals hier al eerder vermeld: de kabel lijkt te kort. Dat is in werkelijkheid niet zo, maar is gewoonweg geen speling genoeg op de kabel om hem gemakkelijk te spannen:
Hoe het moet: steek de uiteindes van de kabels in het (nieuwe) geleidingsstuk. Wip vervolgens de kabel over de kleine poelie, bovenaan de geleider. Dat moet officieel met een VWM100 tool op deze manier:
Ik ben dus maar even langs ex-Skoda dealer en LADA specialist garage Diamant in Amsterdam Zuidoost gereden in de hoop dat zij die hebben, of een andere oplossing weten. Daar werken wat oudere monteurs, en die wisten me zo te helpen. Met een borgveertang lukte het in één keer om de kabel over het geleidingswiel te wippen! Ze smeerden nog een beetje vet op de rails en klaar is kees. Zeer aardige monteurs daar. Zij vertelden me ook direct dat zij ook altijd het
complete mechanisme vervangen. Omdat dit teveel gedoe is en het opwind-machaniek vaak ook stuk is. In mijn geval was dat dus niet zo, ik had 'm alleen maar opnieuw hoeven routeren/geleiden. Ik heb een fooitje achter gelaten voor de heren, want dit was geheel service ik hoefde niets te betalen.
Hier een foto van de actie, even voor de foto, want toen was het al gelukt. Maar om een idee te krijgen hoe je die tang erop zet (in de uitsparingen van het wieltje) en dan draaien maar!
Vervolgens even getest aan de stekker, nog zonder het mechaniek in de deur te schroeven: hij deed het!
Helaas liep het geleidingsstuk er in de bovenste en onderste positie een stukje van de rails af. Dit komt omdat er bovenaan geen raam zat die het mechaniek stopt. En onderop het mechanisme bleek de stop of eindstop op de rails, ook gebroken te zijn. Dat zal gebeurd zijn toen het raam met grote vaart naar beneden donderde in de deur. Ik vroeg we wel even af of nu al het werk voor niets was geweest, want dat zou alsnog een compleet nieuw mechaniek betekenen.
Thuis gekomen het mechanisme in de deur geschroefd met hulp van de stand-by service van
@memoscan die dit al menig keer gedaan had. Ik had geen idee hoe dat moest en daar heb ik nog wel even over gedaan. Ik kon niet goed zien hoe het raam precies in het nieuwe geleidingsstuk klikt. Dat moet vanaf de zijkant, dus je moet het mechanisme links van het raam met een beweging naar rechts erin schuiven.
Daarvoor moeten het geleidingsstuk op de rails én het raam wel op precies de goede hoogte zitten. Dat was even uitvogelen wat die positie moest zijn. En je moet telkens het raam goed vasthouden / vastplakken met duct-tape. Bij mij stond het geleidingsstuk op de rails helemaal naar boven, dat was te hoog. Ik heb 'm aangesloten op de stekker en héél kort even naar beneden laten rollen. Vervolgens het raam ook iets laten zakken (ik denk dat die 1cm open stond, om een idee te krijgen) en toen lukte het om het aanhechtingsstuk van het raam en het geleidingsstuk op de rails op gelijke hoogte te krijgen en ze in elkaar te klikken. Vervolgens het mechanisme in de deur vastgeschroefd en getest. In de meest lage / onderste positie kraakte het geheel nog 2 keer en knapte er weer iets. Ik dacht: daar gaan restanten van de afgebroken 'stop', maar ik kon het niet goed zien. Gelukkig glijdt het geleidingsstuk niet van de rails af aan de onderkant, het blijft goed gaan gelukkig.
Al met al is mijn advies om dit niet meer te doen: koop gewoon een nieuw mechaniek.
Waarom? Naast dat het reviseren bloed zweet en tranen kost, zit je met falende onderdelen op dat mechaniek. De grote spoel kan stuk gaan (de tandwielen), de kleine spoel kan knappen, de kabel(s) kan knappen (de eindstukken waren in mijn geval aan het roesten bijvoorbeeld), de eindstop kan knappen, etc. Ga zo maar door. Op een nieuw mechaniek zijn al die onderdelen vers en nieuw en is de kans het grootst dat je daar weer 5 tot 10 jaar mee vooruit kan. Plus het demonteren van de deur bekleding is geen gemakkelijke klus (risico op knappen van al het plastic)
Dus ik heb mijn les geleerd, de volgende keer bestel ik een compleet mechaniek.
Inmiddels heb ik een nieuw plastic voor de deur af te plakken bij de dealer besteld, dat koste nog geen 7 euro. Daarvoor ga ik niet zelf zitten klooien. En het is zeker geen misbaar onderdeel; want ik heb al diverse plasjes op de dorpelbekleding zien liggen van regenwater dan van buitenaf de deur binnen sijpelt. Het is telkens niet veel, maar op de lange duur zal je maar vocht plekken krijgen. Is toch jammer.
Hiervoor moeten wel alle clips voor de bevestiging verwijderd worden, ook dat is geen handige stap. De lak beschadigt snel, en het dunne plaatstaal verbuigt bij elk gat ietsje onder de grote kracht die nodig is om de clips eruit te trekken:
Die heb ik een voor een weer terug gebogen dmv tikken met een hamer en een stukje hout.
Een tip voor volgende keer: laat het plastic ZITTEN. En snij er een omgekeerde grote 'U' uit met een scherp mes. Er hangt dan een grote flap open en je kan overal bij. Vervolgens kan je deze flap na werkzaamheden weer terugplakken met breed en stevig plakband. Dat houdt prima, want het gaat met name om de onderkant van de deur en het hoeft geen liters water tegen te houden. Het gaat om het beetje water wat naar binnen sijpelt langs het raam, van buitenaf.
Het reeds eerder geknapte clipje van de stekker heb ik geborgd met duct-tape en een ty-wrap. Beetje provisorisch
hoop dat het goed blijft zitten.