Raam in deur gevallen (reparatie raammechanisme)

Cordoba

Forumguru
Jammer dat ik de nieuwste perikelen met het raam pas nu lees. Het warmmaken van het plastic/lijm is niet zo'n goed idee. Die kunststoffolie is een zacht plastic, en door de spons met heet water wordt het plastic warm en zal oprekken/scheuren terwijl de lijm nauwelijks beinvloed wordt door de warmte. De truc is met dat plastic om als je eenmaal een begin hebt, het folie onder de juiste hoek los te trekken, en gewoon zo'n plakrand een heel stuk volgen (lostrekken) voor je op de volgende plek verder gaat. De juiste hoek voor het lostrekken is vaak een soort haarspeldbocht: de ene poot van de bocht is het materiaal dat nog vast op de deur zit, de andere poot van de bocht daar trek je aan (dat stuk bevindt zich dan dus op dezelfde hoogte als materiaal dat nog vast zit. Om een begin te maken, kun je het beste in een hoek beginnen, en eventueel met behulp van zo'n stuk kunststof interieurgereedschap of een plamuurmes, het eerst stukje lostrekken. Gereedschap/plamuurmes hou je tussen de deur en een los stukje plastic, en met behulp daarvan trek je het eerste stukje plastic loodrecht van de deur af, tot je voldoende speling hebt om het met de hand te doen.

Bij mijn Cordoba zat indertijd alleen zo'n stuk plastic, en ook bij de Golfjes die ik had. Door daar voorzichtig mee om te gaan, kon ik het gewoon weer terug plakken.
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba aha. Nou ja, kan ik die kennis mogelijk meenemen naar de linker deur (die ga ik nl. ook maar meteen doen uit voorzorg)

Wat het feitelijk onmogelijk leek te maken om het plastic er zonder kapot te maken af te krijgen, waren de plastic bevestigingsclips die over het plastic heen, in de deur zitten. Ik durfde ook niet om die clips heen te snijden, bang dat ik de lak zou beschadigen en daar vervolgens roest een kans gaat krijgen.

Ben er inmiddels wel achter dat dit plastic een zeer belangrijke functie heeft, dus ik moet er tzt wel een goede vervanging voor zien te regelen: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=67663

Dit is het onderdeel in ETKA maar dan van de voordeur:
beschermfolie.png
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik geloof er geen barst van dat een plastic folie echt het water tegen moet houden. In een grijs verleden had je alleen handbediende ramen (raamslinger), een metalen buitenkant van de deur, binnenwerk van de deur (raammechanisme, deuropeningsmechanisme enz.) een plastic folie over het metaal geplakt, en daarover heen de bekleding. In die tijd was het wel zo dat pakweg de onderste 15 cm van een deur aan de binnenzijde gewoon metaalplaat was in de lakkleur, en verder naar boven zat de bekleding en het gat dat met folie was afgedicht. In die tijd werd bijvoorbeeld na een schade door sommige (professionele) bedrijven de folie gewoon weggelaten. Ook uit de link die je geeft blijkt uiteindelijk de folie het water niet te hoeven keren. Ik kan me wel voorstellen dat de folie moet helpen om de bekleding van de deur droog te houden als er regelmatig water in de deuren staat (anders wordt de deurbekleding vochtig door de waterdamp). Wat die plastic clips betreft: bij de Fabia kun je die voorzichtig lostrekken met behulp van interieurgereedschap, maar in het algemeen is het handig om bij dergelijke klussen een paar clips op voorraad te hebben als er eentje sneuvelt.

Een folie dat het water in de deur tegen moet houden, kom bij mij over als een onderzeeër waarbij de raampjes niet van glas zijn, maar daar een boterhamzakje overheen is geplakt.:nailbiting:
 

turboturbo

Forumguru
Ook uit de link die je geeft blijkt uiteindelijk de folie het water niet te hoeven keren. Ik kan me wel voorstellen dat de folie moet helpen om de bekleding van de deur droog te houden als er regelmatig water in de deuren staat (anders wordt de deurbekleding vochtig door de waterdamp)
In het verhaal van die link wordt afgeweken van de Ovtavia en gesproken over hoe het bij de Fabia zit. Ik dacht, misschien is dat nog wel verschil? Immers wordt bij de Fabia vooral met afdichtingskit gewerkt? De stalen plaat loopt bij deze deur nl. ook niet tot de bodem van de deur, zoals die dat dacht ik wel bij de Fabia doet (als ik de plaatjes goed herinner)

Nuja, ik weet het ook niet hoor. Het is in ieder geval heel stevig plastic, ik denk dat het zeker wel een paar liter water tegen kan houden!

Aangezien het toch wel een rottige klus is om het deurpaneel te demonteren, en ik over dat plastic verder niet echt informatie kan vinden (hoe belangrijk het nu is dat het er wel of niet zit) dacht ik het maar beter weer netjes af te dichten zoals het zat.

Bedankt voor de tip over die clips losmaken! Ik ga eens kijken of ik vast een paar reserve op internet kan bestellen (of misschien even langs de dealer rijden, zal wel centenkwestie zijn)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Raamgeleiders los vervangen?

Zo even een update van dit klus avontuur.

Op advies van ben toch ik een poging aan het wagen de raamgeleiders los te vervangen. Voor minder dan 15 euro heb ik een setje raamgeleiders voor alle deuren besteld. Onderdeelnummers: 1U0837584 (zakje van 3 stuks) en 1U0837583 (wederom 3 stuks). Alle geleidingsstukken zijn onderling verschillend, dus ik vermoed dat het gaat om een setje per kant van de auto: 1 stuks voor de achterdeur, 2 stuks voor de voordeur. Totaal 3 voor elke kan.

Vanmorgen het raammechanisme uit de deur geschroefd en die daarna nog 2 keer terug moeten zetten omdat de kabel aan één zijde te kort was (toen natuurlijk een clipje gebroken van de stekker unit :cry:) Helaas deed het mechanisme niet wat ik wilde en moest de boel met de rolgeleider etc open schroeven. Ik zag dat de kabels helemaal in de war zaten dus dat moest toch opnieuw gebeuren.

Wat me opviel, is dat het hele gebeuren gort droog is. Het dus plastic op plastic en plastic op ijzer tijdens het glijden. Moet straks dus allemaal weer goed ingevet worden.

In ieder geval. Het zijn dus van die nieuwe plastic clipjes. Helaas bestaat er geen verbeterde, metalen variant voor de Octavia (had ik nl. over gelezen)

Inmiddels ben ik een paar uurtjes verder. Ik snap nu heel goed waarom men een compleet nieuw mechanisme koopt. Bij het los vervangen van bijv. rollen, kabels of zoals in dit geval de geleidingsstukken, moet je de kabels in de sponning zien te krijgen en op z'n plek. Het hele mechanisme staat flink op spanning en daardoor lukt het me niet om de kabel in het geleidingsstuk te krijgen. Teveel pogingen kan ik ook niet wagen, want de kabel (soort remkabel zoals op je fiets zit) vind het niet leuk om door een tang beetgepakt te worden. Op andere VAG fora lees ik helaas niet anders (tot nog toe geen oplossing gelezen)
Uit de vele YouTube filmpjes word ik ook niet veel wijzer; die handelen meestal over het compleet vervangen van het mechanisme. En als het wel om een revisie set gaat, trekken ze die kabel zó pardoes op z'n plek. Gewoon met de handjes :banghead:
Wellicht zijn die kabels ietsje langer...

Kortom; dit is geen aanrader. Ik blijf het komende dagen af en toe nog eens proberen. Maar als het zo lastig gaat, zie ik er niet veel voor om de andere deur(en) ook preventief aan te pakken :wavecry:. En voor deze deurbestel ik misschien toch maar een nieuw mechanisme.
 
Laatst bewerkt:

memoscan

Senior Member
Was heel benieuwd hoe je het er van af zou brengen, was al bang dat het problemen zou opleveren, je moet wel heel technisch zijn en veel geduld kunnen opbrengen om deze klus te klaren vandaar dat ik al vele malen heb gekozen om gewoon een raammechanisme te bestellen en de motor over te zetten het is simpel te doen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik begrijp die keuze nu volkomen.... @memoscan :cry:
Had je hulp nog niet ingeroepen, daar ik gelezen had dat jij een compleet mechanisme hebt gebruikt.

Wist ook niet dat dit op spanning brengen van de kabels zo'n crime zou zijn zeg :angry: Volgens mij zit er honderden kilo's trekkracht op als het systeem eenmaal op spanning gebracht is. Geen wonder dat zo'n stukje plastic dan een keer knapt. Immers trekt de kabel aan een klein hoekje van een stukje plastic :tegek: En dan is die motor ook nog eens zo krachtig dat die er nog eens flink aan kan sleuren als het geleidingsstuk als tegen de maximale uitslag zit.

Ik kan maar niet verklaren waarom er 5mm kabel te kort kan zijn... Puzzelt me.

Vraagje: nu zag ik al dat als je de motor wil verwijderen om over te zetten op een ander mechanisme, eigenlijk ook het rolmechanisme moet losmaken. Anders kom je niet bij één van de vier schroeven die de motor op z'n plek houdt. Een stuk staal van het mechaniek zit daarvoor in de weg. Bij het losmaken van het rolmechanisme springt echter ook de poulie (waar de kabels opgerold zitten) bij mij open, waarbij je dan praktisch met hetzelfde probleem te maken kan krijgen: mag je weer de kabels op spanning brengen.

Hoe hebben jullie dat destijds gedaan, @memoscan en @Theo 4 ? Of zijn bij die nieuwe sets de kabels redelijk zelf op spanning te brengen, mocht eea los springen?
 

Cordoba

Forumguru
Peter ik heb het idee dat je iets niet helemaal goed doet, of in de juiste positie hebt zitten. Is het missschien mogelijk om de kabel verder uit te rollen en dan later alles op spanning te zetten als alles in de juiste positie zit?

Wat de smering betreft: als je de juiste combinatie van kunststof en metaal hebt, dan glijdt dat heel makkelijk over elkaar (principe van een glijlager). Dan heb je ook geen vet nodig als smering, en dat kan op de lange duur zelfs averechts werken: stof, vuil, zand blijft plakken in het vet, en kan zorgen voor zwaarder bewegen en overmatige slijtage aan het glijlager.
 

turboturbo

Forumguru
Hm wat die smering betreft; zo had ik er nog niet naar gekeken. Goed punt.

Wat je mee denken over het op spanning zetten van de kabels; ik heb het al een beetje als een puzzel benaderd. Verschillende posities en mogelijkheden geprobeerd. Feitelijk zijn er 4 volgordes waarop je beide kabels op spanning kunt zetten. Plus natuurlijk wat te doen met het geleidingsstuk zelf. Ik heb diverse mogelijkheden geprobeerd, zoals bijv de poelie als laatste pas doen. Of het geleidingsstuk helemaal boven, onder, of juist in het midden. Of bijv als laatste pas de kabel op een geleide wieltje te wippen... Vele manieren geprobeerd.

Hier een voorbeeld van een ander forum waar het 'te korte kabel probleem' ook wordt beschreven:
http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php/118328-TIP-Window-Regulator-(replacing-cable) De tip is om de kabel als laatste over een geleide rol / poelie te trekken. Zo ver was ik inmiddels ook dat dat de meest geschikte manier moet zijn. Tot nog toe is me dat nog niet gelukt alleen.
Elders lees ik dat deze horror, helaas klopt: http://newbeetle.org/forums/new-bee...air.html#/forumsite/20963/topics/57246?page=1

Ik zal Tom nog eens vragen hoe hij het altijd gedaan heeft, misschien heeft hij een tip.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of er bij de Octavia I ook gaatjes in het staal zitten, om de ruit los te schroeven van de houder/geleider, en welke stand van het raam dat is. (dat kan bijvoorbeeld een stukje er tussen in zijn) Het lijkt me niet onlogisch als dat ook de beste positie is om het systeem weer in elkaar te zetten. Ander punt: als je de motor electrisch ontkoppelt, of er vanaf schroeft voor het samenstellen van het gereviseerde mechanisme, kun je dan iets makkelijker werken?

(het zijn maar gedachtenspinsels, ik heb in het verleden ooit een mechanisme vervangen, maar nooit geprobeerd om een revisie te doen, omdat ik toen vooral horrorverhalen over revisie tegenkwam)
 

turboturbo

Forumguru
Meedenken wordt zeker gewaardeerd! :thumbsup:

Er lijkt geen marketing oid zichtbaar van zoiets.

En motor los geschroefd heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik nog wel proberen. Echter volgens mij kan dat ook niet, want dan kan je later niet bij een van de schroeven meer om 'm vast te zetten. Demontage volgorde is: behuizing van poelie/rol mechanisme los schroeven. Dan komt dat vrij te liggen van het geraamte en dan kan je bij de schroeven van de motor op het mechanisme.

Ik heb wel iets gevonden wat misschien kan leiden tot een oplossing.
In dit topic op het new beetle forum lees ik dat er speciaal gereedschap nodig om de kabel op z'n plek te krijgen, geïllustreerd met plaatjes en al: http://newbeetle.org/forums/697128-post8.html#/forumsite/20963/topics/47020?page=1&postid=697128
Heel interessant forum waar iemand ook alle 'technical bulletin's' heeft geupload, waar zeer waardevolle informatie te vinden is.

Zo zie ik heel simpel hoe VW het draad spant met hun specialized tool.

Idealiter heb je dus deze tools nodig:

VAG 1739
(soort kabeltrekker)
en
VWM100:
VWM100.jpg


Die VWM100 zet je gewoon op de pully, kabel eromheen. En draaien maar totdat de kabel om de poelie snapt! (althans, het ziet er simpel uit) Zo'n ding kost tussen de 79 en de 125 dollar als ik het internet zo bekijk.... Ik ga denk ik maar een rondje langs garages of de dealer of die zo'n ding hebben en het voor me willen doen.

Overigens wordt ook geadviseerd om 'sunroof grease' (lees je mee @Cordoba :) ) op de geleider te smeren (artikel nr. G00045002 'Keep your sunroof sliding quietly')
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Update.

Het raammechanisme is inmiddels gerepareerd.
Wat was er gebeurd? Het geleidingsstuk was geknapt zoals ik al had gezien. Hier de overblijfselen van de oude en de nieuwe naast elkaar:
raam1.jpg

Dat leek het vooralsnog het enige dat er stuk gegaan was. Nadat het raam in de deur verdwenen was, had ik nog wat wanhopig op het knopje zitten klikken. Dat had ik beter niet kunnen doen. In de zwarte plastic behuizing zit een grote spoel die op de motor aangesloten zit. Daar zit de ijzeren kabel omheen gewonden, maar was helemaal in de war gegaan (er trok immers geen gewicht meer aan de kabels) Ik heb de zwarte behuizing open geschroefd en de spoel opnieuw opgewonden. Er was niets stuk gegaan gelukkig en heel ingewikkeld is het niet. Je moet even de logica uitzoeken hoe het werkt. De uiteindes van de 2 kabels verankeren in de poelie, en vervolgens is voor beide kanten genoeg ruimte om ze op te winden op het wiel. Ik heb er helaas geen foto van genomen, maar op internet zijn er wel plaatjes van te vinden.

Toen ik het interne mechaniek opnieuw opgewonden had, zat ik met het volgende probleem zoals hier al eerder vermeld: de kabel lijkt te kort. Dat is in werkelijkheid niet zo, maar is gewoonweg geen speling genoeg op de kabel om hem gemakkelijk te spannen:
raam2.jpg

Hoe het moet: steek de uiteindes van de kabels in het (nieuwe) geleidingsstuk. Wip vervolgens de kabel over de kleine poelie, bovenaan de geleider. Dat moet officieel met een VWM100 tool op deze manier:
VWM100.png

Ik ben dus maar even langs ex-Skoda dealer en LADA specialist garage Diamant in Amsterdam Zuidoost gereden in de hoop dat zij die hebben, of een andere oplossing weten. Daar werken wat oudere monteurs, en die wisten me zo te helpen. Met een borgveertang lukte het in één keer om de kabel over het geleidingswiel te wippen! Ze smeerden nog een beetje vet op de rails en klaar is kees. Zeer aardige monteurs daar. Zij vertelden me ook direct dat zij ook altijd het complete mechanisme vervangen. Omdat dit teveel gedoe is en het opwind-machaniek vaak ook stuk is. In mijn geval was dat dus niet zo, ik had 'm alleen maar opnieuw hoeven routeren/geleiden. Ik heb een fooitje achter gelaten voor de heren, want dit was geheel service ik hoefde niets te betalen.

Hier een foto van de actie, even voor de foto, want toen was het al gelukt. Maar om een idee te krijgen hoe je die tang erop zet (in de uitsparingen van het wieltje) en dan draaien maar!
raam3.jpg

Vervolgens even getest aan de stekker, nog zonder het mechaniek in de deur te schroeven: hij deed het!
raam4.jpg
Helaas liep het geleidingsstuk er in de bovenste en onderste positie een stukje van de rails af. Dit komt omdat er bovenaan geen raam zat die het mechaniek stopt. En onderop het mechanisme bleek de stop of eindstop op de rails, ook gebroken te zijn. Dat zal gebeurd zijn toen het raam met grote vaart naar beneden donderde in de deur. Ik vroeg we wel even af of nu al het werk voor niets was geweest, want dat zou alsnog een compleet nieuw mechaniek betekenen.

Thuis gekomen het mechanisme in de deur geschroefd met hulp van de stand-by service van @memoscan die dit al menig keer gedaan had. Ik had geen idee hoe dat moest en daar heb ik nog wel even over gedaan. Ik kon niet goed zien hoe het raam precies in het nieuwe geleidingsstuk klikt. Dat moet vanaf de zijkant, dus je moet het mechanisme links van het raam met een beweging naar rechts erin schuiven.

Daarvoor moeten het geleidingsstuk op de rails én het raam wel op precies de goede hoogte zitten. Dat was even uitvogelen wat die positie moest zijn. En je moet telkens het raam goed vasthouden / vastplakken met duct-tape. Bij mij stond het geleidingsstuk op de rails helemaal naar boven, dat was te hoog. Ik heb 'm aangesloten op de stekker en héél kort even naar beneden laten rollen. Vervolgens het raam ook iets laten zakken (ik denk dat die 1cm open stond, om een idee te krijgen) en toen lukte het om het aanhechtingsstuk van het raam en het geleidingsstuk op de rails op gelijke hoogte te krijgen en ze in elkaar te klikken. Vervolgens het mechanisme in de deur vastgeschroefd en getest. In de meest lage / onderste positie kraakte het geheel nog 2 keer en knapte er weer iets. Ik dacht: daar gaan restanten van de afgebroken 'stop', maar ik kon het niet goed zien. Gelukkig glijdt het geleidingsstuk niet van de rails af aan de onderkant, het blijft goed gaan gelukkig.

Al met al is mijn advies om dit niet meer te doen: koop gewoon een nieuw mechaniek.

Waarom? Naast dat het reviseren bloed zweet en tranen kost, zit je met falende onderdelen op dat mechaniek. De grote spoel kan stuk gaan (de tandwielen), de kleine spoel kan knappen, de kabel(s) kan knappen (de eindstukken waren in mijn geval aan het roesten bijvoorbeeld), de eindstop kan knappen, etc. Ga zo maar door. Op een nieuw mechaniek zijn al die onderdelen vers en nieuw en is de kans het grootst dat je daar weer 5 tot 10 jaar mee vooruit kan. Plus het demonteren van de deur bekleding is geen gemakkelijke klus (risico op knappen van al het plastic)

Dus ik heb mijn les geleerd, de volgende keer bestel ik een compleet mechaniek.
:D

Inmiddels heb ik een nieuw plastic voor de deur af te plakken bij de dealer besteld, dat koste nog geen 7 euro. Daarvoor ga ik niet zelf zitten klooien. En het is zeker geen misbaar onderdeel; want ik heb al diverse plasjes op de dorpelbekleding zien liggen van regenwater dan van buitenaf de deur binnen sijpelt. Het is telkens niet veel, maar op de lange duur zal je maar vocht plekken krijgen. Is toch jammer.

Hiervoor moeten wel alle clips voor de bevestiging verwijderd worden, ook dat is geen handige stap. De lak beschadigt snel, en het dunne plaatstaal verbuigt bij elk gat ietsje onder de grote kracht die nodig is om de clips eruit te trekken:
raam5.jpg
Die heb ik een voor een weer terug gebogen dmv tikken met een hamer en een stukje hout.

Een tip voor volgende keer: laat het plastic ZITTEN. En snij er een omgekeerde grote 'U' uit met een scherp mes. Er hangt dan een grote flap open en je kan overal bij. Vervolgens kan je deze flap na werkzaamheden weer terugplakken met breed en stevig plakband. Dat houdt prima, want het gaat met name om de onderkant van de deur en het hoeft geen liters water tegen te houden. Het gaat om het beetje water wat naar binnen sijpelt langs het raam, van buitenaf.

Het reeds eerder geknapte clipje van de stekker heb ik geborgd met duct-tape en een ty-wrap. Beetje provisorisch :bloos: hoop dat het goed blijft zitten.
raam6.jpg
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Heeft even wat tijd gekost maar probleem opgelost. Ik weet wel als me raam dondert dat ik een compleet nieuw raammechaniek koop ipv die plastic dingen met daarna veel ergenis en gevloek :-)

Knap dat je het voor elkaar hebt gekregen
 
Bovenaan Onderaan