Raam in deur gevallen (reparatie raammechanisme)

Cordoba

Forumguru
Heeft je een hoop tijd en energie gekost Peter, maar aan de andere kant heeft het relatief weinig geld gekost, en heb je weer veel geleerd over je auto.
Andere optie die ik in het verleden ook wel heb gebruikt: een mechaniek op de sloop halen, daar krijg je altijd een aantal maanden garantie op, en in de praktijk gaat het vaak jaren goed.
 

turboturbo

Forumguru
De tijdsinvestering is zo langzamerhand absurd veel aan het worden. En heel veel geld heeft het me nu ook niet per se bespaard (zeker niet als binnen afzienbare tijd een volgend onderdeeltje op het mechaniek besluit de geest te geven. En het complete mechaniek alsnog vervangen moet worden)

Maar inderdaad ik vind het 'leuk' (op het moment zelf vaak iets minder ;)) dat ik dit nu zelf gedaan heb (zonder de hulp van forumleden en de hulp van garage Diamant in Amsterdam Zuid Oost was het absoluut niet gelukt!) en dat ik er nu veel van geleerd heb.

Ik maakte vroeger vaak apparaten die ik in bezit had open (vaak audio apparatuur die ik 2e hands, al dan niet met een defect kocht) Ik bestudeerde hoe het eruit zag, hoe het mechaniek van binnen werkte, en evt repareerde ik iets simpels (denk aan een lampje vervangen, vastgelopen mechaniek CD speler gangbaar maken) etc. Nu weet ook wat er aan de 'binnenkant' van de deur zit. Vindikleuk :)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Hobby's kosten tijd en geld, daar zijn het nou hobby's voor.
En techniek is en blijft een mooi iets, van simpel tot zeer geavanceerd
 

Tachi

Actief lid
Dit had ik eerder moeten lezen. Ik heb via een webshop een raammechanisme gekocht van Qualite Parties en dat vond ik degelijker uitzien dan het origineel. Bij mij was ook het plasticje tussen de rails afgebroken, maar was ook de kabel in spoel/trommel helemaal in de war.

Raammechanisme werd in zo'n stand aangeleverd dat je door bepaalde gaten in de deur je schroevendraaier hoefde te steken om de boel vast te kunnen zetten.

Edit: Ik moest wel de raammotor overzetten. Niet noemenswaardige klus
 

turboturbo

Forumguru
@Tachi de kabel in de spoel/trommel was bij mij ook in de soep gedraaid (had ik zeer waarschijnlijk zelf gedaan doordat ik vol ongeloof nog wat met het knopje bleef spelen nadat het raam in de deur gevallen was :) ) Ik kon 'm na demontage weer opnieuw in elkaar zetten en opwinden.

Hoe dan ook, ik denk dat het complete raammechanisme vervangen de verstandigste keus is gezien de faulty-rate (noemt men dat zo?) van de overige onderdelen op het oude raammechanisme.

Lukte het overzetten van het motortje bij jou dan zonder de trommel / spoel te demonteren? Dat leek mij onmogelijk omdat een van de vier schroeven niet toegankelijk is door een uitsteeksel van een stuk staal.
 

Tachi

Actief lid
^^ Ja, je koopt namelijk dit. Ik denk dat hiermee je vraag beantwoordt is :)
eng_pl_Window-lifter-left-front-Skoda-Octavia-1U0839461B--622_1.jpg
 

Tachi

Actief lid
Ja en ja. En wat ik al eerder schreef, het mechanisme wordt in zo'n stand aangeleverd dat je het raam door de gaten in de deur aan de raamhouder klem kan schroeven.
 

turboturbo

Forumguru
Laatste update / slot-epistel :)

Het nieuw bestelde stuk plastic tegen spatwater binnenin de deur en de deurbekleding is weer terug op z'n plek.
Bij het terugmonteren van het deurpaneel heb ik voornamelijk deze how-to omgekeerd gevolgd: http://www.briskoda.net/forums/topic/81773-octy-1-vrs-removing-rear-door-trimpanel/

Deze laatste stap viel (wederom) niet mee. Eerst plakte het plastic nauwelijks. Ik bedacht me dat de lijm misschien warm gemaakt moest worden voordat het zou plakken. Dat leek inderdaad het geval. Met een natte spons met heel heet water in een zakje, duwde ik tegen de lijmranden aan terwijl ik het plastic tegen de deur hield. Ik zag de witte belletjes verdwijnen en de plakstrook werd netjes helder en het plakte beter.

Alle kabeldoorvoeren / gaten in het plastic zitten er al in (zie gele cirkels) voor de speaker kabels, de raambediening unit, de stift van het slot en het kabeltje voor de handgreep. Gek genoeg was er één doorgang thv van de motor van het raam mechanisme waarvan ik niet kon bedenk waar die voor was. Ik hoop maar dat ik niet iets over het hoofd gezien heb of iets vergeten ben.

raamfolie.jpg raamplastic.jpg

De volgende stap was vooral een puzzel: hoe ik de deurbekleding clips nu precies terug moest plaatsen. Elke clip bestaat uit 2 delen, maar niet alle delen pasten zonder meer op elkaar. En ik wist niet goed meer hoe het gezeten had. Goddank had ik de oude in elk geval nog bewaard. Ik had nl. nieuwe besteld, maar van de dealer kreeg ik een verkeerd setje. Toen ik die kwam ruilen zei de magazijn medewerker dat hij niet wist wat hij dan moest bestellen. Hij kon ook niets met het voorbeeldje dat ik bij me had - begon een beetje moeilijk te doen: 'andere bestaan er niet hoor voor jouw Skoda'. Goed - dan niet. Gelukkig geen probleem, want de clips waren weliswaar allemaal verbogen tijdens het demonteren, maar ze lieten zich eigenlijk heel goed terugbuigen in de juiste vorm. Ik kon ze dus prima hergebruiken! De clips gingen ook prima terug in de deur - ik moest ze zelfs aantikken met een houtje en een hamer - ze zitten muurvast (wel even een sneetje maken in het plastic op de plek van het gat)

Er zijn van de 7 clips 2 clips afwijkend van vorm en die hebben ook hun eigen 'dop' die in de deur steekt. Verder bestaat elke clip dus uit 2 delen: een schuifje en een dopje:

bekleding_clip6.jpg

Onderaan vind je het artikelnummer, bovenaan een telling 'TRW' met daarachter geen getal 1-7 (er zijn immers 7 clips) Maar feitelijk zijn er maar 2 afwijkend van de rest. Die missen een extra randje en horen helemaal onderin de deur. Dat zie je vanzelf als je ze allemaal naast elkaar legt.

Qua montage:

Hoe het moet:
bekleding_clip2.jpg bekleding_clip1.jpg bekleding_clip3.jpg

Het het niet moet:
bekleding_clip4.jpg bekleding_clip5.jpg

Hier een plaatje van hoe het eruit moet zien eenmaal teruggeplaatst:
(nb. je klopt eerst het ronde dopje in de deur, daarna schuif je de clip eraan)
bekleding_clip7.jpg bekleding_clip8.jpg bekleding_clip10.jpg

Vervolgens moeste de deurpaneel weer teruggezet. Hierbij stuitte ik op het volgende probleem: ik begreep maar niet waarom de kabel voor de handgreep (gele cirkel meest rechtsboven in de eerste foto in deze post) telkens uit het heveltje vloog. Hij leek te lang. Dus ik dacht dat ik de kabel verder terug in de deur moest duwen. Totdat ik zag dat ik daarmee een stukje van de mantelbescherming van de kabel te ver achter een scherpe rand had geduwd. Na verloop van tijd zou dit gaan schuren en de mantel van de kabel stuk raspen. Om dat weer te herstellen, moest ik er dus weer bij. Even een stukje in het maagdelijke plastic open gesneden :( met een stanley mes en daarna meteen weer dichtgeplakt met extra brede tape.

Maar waarom vloog de kabel er toch telkens af?

Even het online foto album van forumlid @Theo 4 er weer bij gepakt (nuttig foto's uploaden! :thumbsup:).
Ik was vergeten dat de kabel door een soort gleufje gestoken moet (gele markering) zodat de kabel zichzelf spant. En het oogje niet meer uit het heveltje vliegt. Aan het eind van de kabel zie je een metalen stop, die past precies in een uitsparing in het gleufje (links op de foto, rode pijlen)

bekleding_clip9.jpg

Tot slot - eindconclusie.
Doe jezelf een plezier en laat het plastic en de deur bekleding clips gewoon zitten! En koop een compleet raammechnisme. Dan doe je deze klus in een 1/4 van de tijd die ik eraan besteed heb (exclusief het hier op het forum posten ;)) heb je het minste gedoe en een vers mechanisme.

Snij gewoon soort omgekeerde 'U' uit het plastic. Je vouwt dan het stuk plastic open en kunt er prima bij voor het raammechanisme. Daarna plak je het plastic weer dicht met goede brede tape.

plastic_snijden.jpg

Dank voor 't lezen :lezen: hoop dat iemand anders er nog eens wat aan heeft.
 
Laatst bewerkt:

memoscan

Senior Member
duidelijke beschrijving denk dat lezers hier wat mee kunnen, wel sportief van je om fouten toe te geven en om ervan te leren hoe het beter kan, het kan geen kwaad om eens lekker op je [sorry voor woordgebruik] bek te gaan, heb ook in mijn favoriete hobby dit meermalen meegemaakt, sucses met andere projecten !
 

turboturbo

Forumguru
Hmm, dat zal het inderdaad zijn @Cordoba !

Ik had helaas geen foto van het oude plastic dus ik kon het niet vergelijken met de de situatie hoe het zat.

Maar idd dat gat zit eigenlijk precies op de plek waar een raamslinger zou moeten zitten, kan haast niet anders. Dus het plastic zal wel universeel voor alle uitvoeringen gemaakt zijn.

sportief van je om fouten toe te geven en om ervan te leren hoe het beter kan
Ik vertel niet alles hoor.... Bijvoorbeeld dat ik me een tijdje heb staan afvragen waarom het raam tijdens het testen niet reageerde op de bedieningsknoppen en ook de deur niet open ging bij het trekken aan de deurhendel (ook nadat ik me ervan had vergewist dat ik de kabel dit keer goed had)
Antwoord was gelukkig erg simpel en duurde ook niet te lang. Ik had de kinderbeveiliging nog geactiveerd staan zowel voor het openen van de deur van binnenuit, als de bediening van het raam op de deur zelf.... :facepalm: :uitlachen:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Geen monteur is foutloos, en degene die dit wel beweert is één van die stuurlui aan de wal of is een robot.
En van fouten leer je, helemaal van die van een ander...... of was het nou van je eigen fouten..??
 
Bovenaan Onderaan