Radeloze rijder vraagt hulp

annekew

Nieuw lid
Laat de wagen eerst goed uitlijnen!
Je kunt wel rijden, vaak zitten er kleine verschillen in.. Maar dat zie je pas als je de uitlijngegevens naast elkaar legt.

Maar als na het uitlijnen van de wagen de wagen nog steeds trekt en dit veranderd na het wisselen van de wielen dan zit het probleem in de banden!! Draaien van de band op de velg is dan de mogelijke oplossing. Anders is vervangen de oplossing..

Als ik het zo lees is het probleem ook gekomen na het monteren van de banden.

Laat dan ook meteen een fatsoenlijk a-merk monteren....

Deze banden zaten er onder toen ik de auto kocht. Ik heb er geen verstand van. Je bent er van overtuigd dat het in de banden zit? En wat kan ik het beste voor banden kopen als het in de banden zit? Bepaalde merken ? En all season of beter zomer banden?
 

Spierings

Forumguru
Als je de waarden voor en na bekijkt kun je ook zien dat ze nauwelijks iets versteld hebben. Ze hebben hooguit de storing een paar minuten gedraaid.

En dat is nauwelijks iets, 60 minuten is 1 graad..
 

Spierings

Forumguru
Als het trekken veranderd van richting als je de wielen van links naar rechts legd kan dit alleen in de banden zitten!! Als dit niet in de banden zou zitten, zou het wisselen niks uit mogen maken..

Met een goed merk bedoel ik continental, Michelin dunlop etc. Een goede banden leverancier zou hier goed advies in kunnen geven. Zelfde voor het type auto band...
All season heb je vooral als je in de winter niet wil wisselen en toch meer grip in slecht regen en sneeuw weer wilt hebben
 

Spierings

Forumguru
Sorry maar ik begrijp niet wat je bedoelt.
Wil alleen geven dat de verstelling zeer minimaal is en je geen zorgen moet maken.

Simpele uitleg: je weet wat 1 graad van een cirkel is.. Cirkel is 360 graden... Bij uitlijnen is 1 graad onderverdeeld in 6o minuten (cijfers achter comma en niks met tijd te maken) . dan is de verstelling zoals je begrijpt minimaal..
 

annekew

Nieuw lid
Als het trekken veranderd van richting als je de wielen van links naar rechts legd kan dit alleen in de banden zitten!! Als dit niet in de banden zou zitten, zou het wisselen niks uit mogen maken..

Met een goed merk bedoel ik continental, Michelin dunlop etc. Een goede banden leverancier zou hier goed advies in kunnen geven. Zelfde voor het type auto band...
All season heb je vooral als je in de winter niet wil wisselen en toch meer grip in slecht regen en sneeuw weer wilt hebben
Ja dat wisseling t probleem juist naar de andere kant zei de buurman ook van dat dat banden zou kunnen zijn.
Maar ze zeiden bij profile dat ze ook van achter naar voor hebben gewisseld. Dus eerst links naar rechts. Toen van achter naar voor. Niet kruislings. Ik ben vooral ongerust dat monteur begon over stuurhuis enzo. Maar ze gingen bijna dicht vanmiddag en had een beetje t gevoel dat ze haast hadden.
 

Spierings

Forumguru
Laat er een goede monteur naar kijken, blijkbaar heeft hij er weinig verstand van..

Meestal wil je niet van voor naar achter wisselen maar als het trekken van richting veranderd bij wisselen L <> R en het dus in de banden zit moet je iets om het te verhelpen.. Het is gewoon. Even puzzelen wat de beste Combi is om het trekken zo min mogelijk te krijgen.. Soms helpt het om een band op de velg te draaien maar dan moet het wel kunnen (draairichting en inside/outside moet goed zitten anders afkeur)
 

annekew

Nieuw lid
Laat er een goede monteur naar kijken, blijkbaar heeft hij er weinig verstand van..

Meestal wil je niet van voor naar achter wisselen maar als het trekken van richting veranderd bij wisselen L <> R en het dus in de banden zit moet je iets om het te verhelpen.. Het is gewoon. Even puzzelen wat de beste Combi is om het trekken zo min mogelijk te krijgen.. Soms helpt het om een band op de velg te draaien maar dan moet het wel kunnen (draairichting en inside/outside moet goed zitten anders afkeur)
Het was een jongen van denk ik 18 of 19 jaar die nogal laconiek deed. En inderdaad als je al de verkeerde auto selecteert dan is dat best slecht.
 

Cordoba

Forumguru
Eerst van links naar rechts en dan van voor naar achter, is uiteindelijk kruislings, alleen met een tussenstap. Banden van voor naar achter en omgekeerd wisselen is niet zo'n probleem (wel vanwege de veiligheid op de achterwielen het meeste profiel, hoewel vaak ten onrechte het omgekeerde wordt beweerd), wisselen van links naar rechts bij voorkeur niet, omdat je dan de draairichting van de banden verandert, en dat betekent in het begin veel extra slijtage, omdat de banden precies andersom belast worden, en zich opnieuw gaan zetten.

Wat de banden betreft: er zijn veel discussies over merken, en de zin van winterbanden. Als je weinig km's maakt, kies je óf voor all season banden, óf voor zomerbanden als je in de winter niet in landen komt waar banden met een goedkeuring voor de winter verplicht zijn. Als je kiest voor de bekendere merken, zul je nooit een echte miskoop hebben. Die zogenaamde A-merken zijn o.a. Michelin, Continental en er zijn nog tal van merken die daar heel dicht bij komen of volgens anderen gewoon bijhoren (Bridgestone, Goodyear (heeft de laatste jaren veel last van cuppen, zou ik even niet doen), Vredestein, Pirelli en ik zal er beslist een paar gemist hebben).
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus eerst links naar rechts. Toen van achter naar voor. Niet kruislings.
Als ze eerst links en rechts omwisselen en vervolgens achter en voor, dan is je linker achterband via rechtsachter uiteindelijk rechtsvoor terechtgekomen. Een soortgelijke redenering geldt voor de andere drie banden.
Het eindresultaat noemen we "kruislings gewisseld"... :pardon:
 

annekew

Nieuw lid
Als ze eerst links en rechts omwisselen en vervolgens achter en voor, dan is je linker achterband via rechtsachter uiteindelijk rechtsvoor terechtgekomen. Een soortgelijke redenering geldt voor de andere drie banden.
Het eindresultaat noemen we "kruislings gewisseld"... :pardon:
Nee ze hebben alleen voor links en rechts gewisseld daarna dus voor en achter. Achter zijn ze niet links en rechts gewisseld.
 

Canon-Eye

Forumguru
Half-kruislings dan toch - het oorspronkelijke linkervoorwiel zit nu via rechtsvoor op rechtsachter en het rechter voorwiel is via rechtsachter naar linksachter gegaan.
Blijft al met al een rare excercitie.

Ik zou zeggen: zoek een goeie bandenboer annex uitlijner en ga voor 4 Michelin CrossClimates (tenzij je naar de wintersport wilt natuurlijk). Voor de Nederlandse klimatologische omstandigheden ben je dan goed toegerust en geen gedoe meer met zomer/winter wisselen.
 

annekew

Nieuw lid
Half-kruislings dan toch - het oorspronkelijke linkervoorwiel zit nu via rechtsvoor op rechtsachter en het rechter voorwiel is via rechtsachter naar linksachter gegaan.
Blijft al met al een rare excercitie.

Ik zou zeggen: zoek een goeie bandenboer annex uitlijner en ga voor 4 Michelin CrossClimates (tenzij je naar de wintersport wilt natuurlijk). Voor de Nederlandse klimatologische omstandigheden ben je dan goed toegerust en geen gedoe meer met zomer/winter wisselen.

Ja zit al te kijken wat een goed bedrijf is in de regio. Ze hebben hier kwik fit, misschien ook wel andere.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet in welke regio je zit @annekew Het is niet zo dat je overal bij dezelfde keten moet zijn: in regio 1 ben je bijvoorbeeld beter af bij keten X, in regio 2 bij keten Y en in regio 3 bij keten Z. Over het algemeen zijn Kwik Fit (ook wel bekend als Quick Shit) en Euromaster de mindere ketens, en is Profile iets beter, maar zoals gezegd kan dat per regio verschillen. Daarnaast zijn er goede uitlijners/bandenbedrijven die niet tot een keten behoren. Over het algemeen is het zo, als een uitlijner veel garages als klant heeft, dan levert ie goed werk. Voor een echt goed bedrijf moet je misschien wel tientallen km's rijden, maar goed werk is hier heel belangrijk (scheelt onnodige bandenslijtage, en geeft extra veiligheid door beter weggedrag van de auto na uitlijnen)
 

annekew

Nieuw lid
Ik weet niet in welke regio je zit @annekew Het is niet zo dat je overal bij dezelfde keten moet zijn: in regio 1 ben je bijvoorbeeld beter af bij keten X, in regio 2 bij keten Y en in regio 3 bij keten Z. Over het algemeen zijn Kwik Fit (ook wel bekend als Quick Shit) en Euromaster de mindere ketens, en is Profile iets beter, maar zoals gezegd kan dat per regio verschillen. Daarnaast zijn er goede uitlijners/bandenbedrijven die niet tot een keten behoren. Over het algemeen is het zo, als een uitlijner veel garages als klant heeft, dan levert ie goed werk. Voor een echt goed bedrijf moet je misschien wel tientallen km's rijden, maar goed werk is hier heel belangrijk (scheelt onnodige bandenslijtage, en geeft extra veiligheid door beter weggedrag van de auto na uitlijnen)
Ik zit in omgeving doetinchem. Ik zal eens rondkijken
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb in elk geval niet direct een goed uitlijnadres in die regio bij de hand, maar misschien dat er andere forummers uit die regio zijn met goede ervaringen bij een uitlijnadres.
 

BeeJee

Actief lid
Zelf ooit goeie ervaring gehad met Rozeboom banden Doetinchem en tevens met Euromaster in Doetinchem, hopelijk is het probleem snel achterhaald en opgelost suc6
 

miles

Senior Member
Bij profile wordt (meestal) goed werk geleverd. Ik ken de vestiging in Geldermalsen https://www.profile.nl/vestigingen/geldermalsen/bosmanskamp-22-24 ( uurtje rijden vanaf Doetinchem ) en daar hebben ze verstand van banden.
Maar denk eigenlijk dat een profile vestiging in of rond Doetinchem dit probleem ook op kan lossen. Mocht het nou zo zijn dat geen enkele bandenhandel de uitlijning goed krijgt ( hetgeen ik betwijfel overigens ) dan kan je altijd nog naar Friesland rijden http://www.uitlijnspecialist.nl/
 

annekew

Nieuw lid
Bij profile wordt (meestal) goed werk geleverd. Ik ken de vestiging in Geldermalsen https://www.profile.nl/vestigingen/geldermalsen/bosmanskamp-22-24 ( uurtje rijden vanaf Doetinchem ) en daar hebben ze verstand van banden.
Maar denk eigenlijk dat een profile vestiging in of rond Doetinchem dit probleem ook op kan lossen. Mocht het nou zo zijn dat geen enkele bandenhandel de uitlijning goed krijgt ( hetgeen ik betwijfel overigens ) dan kan je altijd nog naar Friesland rijden http://www.uitlijnspecialist.nl/

Ok dank je. Ik wil best naar Friesland rijden. Maar vind het vreemd dat de monteur het had over een defect stuurhuis?
Hij adviseerde eerst vier nieuwe banden te kopen en als dat niet helpt het stuurhuis. Maar ik weet niet wat te doen
 
Bovenaan Onderaan