Radeloze rijder vraagt hulp

Cordoba

Forumguru
Heb je nog een reservewiel met dezelfde bandenmaat?

Omdat de huidige achterwielen uiteindelijk kruislings zijn gewisseld, verwacht ik dat in één van de achterbanden het probleem zit. (De auto trekt nu tenslotte naar de andere kant) Probeer één van de achterwielen te wisselen met het reservewiel (mits dezelfde maat) en kijk welk effect dat heeft. Maakt dat niet uit, probeer dan het andere achterwiel te vervangen door het reservewiel. Het verhaal over het stuurhuis van de monteur is nogal vreemd: dan zou niet na wisselen van de banden het stuur de andere kant op trekken.

Andere mogelijkheid is dat er een verkeerde velg onder ligt (zeker bij een stalen velg, mag je dat niet uitsluiten): als er een stalen velg met afwijkende ET-waarde tussen zit (bijv. doordat ooit een kapotte velg vervangen is door een andere velg met andere ET-waarde) dan staat het betreffende wiel iets meer naar buiten of juist naar binnen afhankelijk van het verschil in ET-waarde, en dat kan ook het 'scheef marcheren' verklaren.

Het lastige is dat je heel erg weinig technische informatie geeft (bandenmaat, bandentype, welke velgen enz) waardoor het heel lastig is om de juiste oorzaak te vinden, zonder de auto te zien.
 

EdK

Forumguru
Andere mogelijkheid is dat er een verkeerde velg onder ligt (zeker bij een stalen velg, mag je dat niet uitsluiten): als er een stalen velg met afwijkende ET-waarde tussen zit (bijv. doordat ooit een kapotte velg vervangen is door een andere velg met andere ET-waarde) dan staat het betreffende wiel iets meer naar buiten of juist naar binnen afhankelijk van het verschil in ET-waarde, en dat kan ook het 'scheef marcheren' verklaren.
Maar goed cordoba ik denk dat je met dit verhaal iets te ver doordraait daar de TS in eerste instantie nergens last van had en dat het opeens is begonnen zonder wisseling / stoeprandrijden etc.

Mijn vermoeden is dan ook dat meerdere zeggen dat het gewoon in de kwaliteit van de banden zit !
En een second opinion zou ik dan ook zeker doen maar niet bij zo'n Kwikpit / eurolaster en profile gebeuren.

Mijn ervaring is dat een lokale bandenboer beter weet waar hij mee bezig is dan de bovenstaande zaken met hun scholieren.....

Kom zelf bijvoorbeeld bij http://www.bandenservicevandenenghel.nl/contact.html , die stukken goedkoper vaak zijn dan de zogenaamde goedkope kwikpit etc toko's en personeel hebben rondlopen die weten waar ze mee bezig zijn en goed opgeleid zijn.
@Rosinfield komt ook bij v Enghel en ik weet van hem dat hij ook zeer is te spreken over deze tent.
En weet zeker dat in de regio Doetichem er ook van dit soort zaken zijn....
 
Ok dank je. Ik wil best naar Friesland rijden. Maar vind het vreemd dat de monteur het had over een defect stuurhuis?
Hij adviseerde eerst vier nieuwe banden te kopen en als dat niet helpt het stuurhuis. Maar ik weet niet wat te doen

Hi Anneke,

veel dichter bij jouw huis zit een goed adres ook voor het onderhoud, Vruggink in Halle.
Ik heb begin deze week 2 Hankook's laten monteren, op aanraden van de service man na goede testresultaten!
http://banden.autoweek.nl/bandentests/autoweek-zomerbandentest-2016/

Tot nu toe bevallen ze zeer goed!
 

Cordoba

Forumguru
@Welmert: er is eigenlijk geen enkele dealer die de apparatuur en de kennis heeft om een auto goed uit te lijnen, zeker niet als er mogelijke problemen zijn. Als je goede uitlijn-ervaring bij een dealer hebt, betekent dit normaal, dat de dealer de auto naar een goed uitlijnbedrijf heeft gebracht.
 
@Welmert: er is eigenlijk geen enkele dealer die de apparatuur en de kennis heeft om een auto goed uit te lijnen, zeker niet als er mogelijke problemen zijn. Als je goede uitlijn-ervaring bij een dealer hebt, betekent dit normaal, dat de dealer de auto naar een goed uitlijnbedrijf heeft gebracht.

Hi Cordoba,

misschien was mijn bericht wat te kort voor de bocht.
Persoonlijk zou ik nooit/niet snel in de auto stappen en 2 uur gaan rijden naar een onbekende specialist/garage, terwijl je totaal geen idee hebt van 1) wat er exact mis is, 2) wat het gaat kosten en 3) hoelang het gaat duren.

Om eerst een (oud) Skoda dealer in de buurt te raadplegen lijkt me de eerste juiste stap. Vandaar de hint dat ze het dichterbij huis ook kan proberen! (Halle ligt op max. 15-20 min rijden vanaf Doetinchem).

Mijn ervaring; Zelf heb ik mijn vorige auto (Volvo) laten uitlijnen bij de Volvo dealer in Deventer (nadat ze deze eerst zelf verkloot hadden na een reparatie aan de achterwielophanging.... :mad:), onder het mom klaar terwijl u wacht. Ik had zeker gemerkt als ze dit extern hadden gedaan.
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba dat is wel de grootste onzin die er is...

Er zijn gewoon dealers met goede uitlijnapperatuur, deze hebben in tijden zoals nu het meer en meer nodig.. Met bijvoorbeeld acc, lane assist etc. Is dit nodig bij het afstellen van de sensor, officieel moet dit zelfs iedere keer bij uitlijnen...
Er zijn juist maar weinig andere bedrijven die hier de apparatuur voor hebben!!

Heb in het verleden heel erg veel uitgelijnd bij een dealer met het oplossen van probleem gevallen. Er was er geen een die naar een extern bedrijf toe ging...
In vroegere tijden is er zelfs een terugroepactie geweest op spoorstangkogels bij VW en audi en kon je 8 keer op een dag uitlijnen...


Slechte ervaringen kun je bij ieder bedrijf krijgen, het is maar net wie de werkzaamheden uitvoert... De een heeft er altijd meer verstand van als de ander.. Daarnaast is het werk bij dealers vaak erg op niveau ingeschaald en zijn de betere monteurs vaak druk met echt specialistisch storing zoeken..
Ikzelf ben behoorlijk kritisch en het moet goed zijn, andere zijn soms makkelijker. Maar dat heb je bij ieder werk, Córdoba ik neem aan dat jij misschien ook collega's hebt waar je minder over te spreken bent? En liever niet aan jouw eigen spullen laat werken..

Maar er is wel een betere reden om niet naar de dealer te gaan en dat is het uur tarief..
Zeker dit soort dingen zijn kostbaar, het uitlijnen zelf zal al een stuk duurder zijn als bij een bandenspecialist en als er daarna ook nog diverse keren wielen gewisseld en proefrit gemaakt moet worden loopt het aardig in de papieren met een uurtarief van rond de €100. Ook de aanschafprijs van banden zijn er vaak een stuk hoger...
 
Laatst bewerkt:

peperskoda

Forumguru
Een beetje uit de buurt van de Doetinchem, maar zeker een bedrijf met verstand van uitlijnen en banden is Balde Ermelo. Deze mannen doen niets anders dan banden, uitlijnen en balanceren. Ze geven je een goed advies en zijn erg vakkundig, ik rij er nog altijd naar toe als ik mijn voertuig uitgelijnd wil hebben of voor het balanceren.
Dus mocht het in jouw omgeving niet lukken......

Daarnaast denk ik ook dat het in je banden zit, Landsail is nu niet direct een kwaliteitsband(eigenlijk zijn het gewoon dropveters....). Een goede keus zou ook Hankook kunnen zijn, dit merk speelt de laatste jaren mee in de hoofdklasse. Ze kunnen goed meekomen met de A-merken, maar passen vaak iets beter bij de portemonnee.
 

Noord26

Forumguru
Waar komt de TS vandaan? Voordat ik mijn to-go adres voor banden/uitlijnen op tafel gooi lijkt mij dat wel van toepassing.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba dat is wel de grootste onzin die er is...

Er zijn gewoon dealers met goede uitlijnapperatuur, deze hebben in tijden zoals nu het meer en meer nodig.. Met bijvoorbeeld acc, lane assist etc. Is dit nodig bij het afstellen van de sensor, officieel moet dit zelfs iedere keer bij uitlijnen...
Er zijn juist maar weinig andere bedrijven die hier de apparatuur voor hebben!!

OK, dan zijn ze er blijkbaar wel, maar persoonlijk heb ik bijvoorbeeld bij een dealer nog nooit moderne uitlijnapparatuur met lasers gezien, wel dealers met uitlijnapparatuur met lijntjes. Mijn opmerking was beslist niet bedoeld in de zin dat een monteur bij een dealer er geen verstand van zou kunnen hebben. Wel de ervaring dat het weinig gebeurd bij dealers, en in combinatie met (naar mijn ervaring) verouderde apparatuur dus minder vakkundig werk. Maar laten we terug on topic gaan.
 

EdK

Forumguru
verouderde apparatuur dus minder vakkundig werk

Mwah gaat ook niet geheel op !
Tis de persoon die het in handen heeft of die er mee kan omgaan !!

Motortijd moest me ST1100 nieuwe voorband hebben, me vaste dealer had hem niet dus naar een ander toe met hele dure balanceermachine, rij weg en hobbelde zowat het wegdek af, dus terug en hun weer geballanceerd en was al stukken beter.
Maar was nog steeds niet 100%, dus doorgereden naar me vaste dealer die geen balanceermachine heeft maar een bok met een as en daar gaat je wiel in.
Hij geeft een slinger met de hand en laat hem uitdraaien en plakt op gevoel lood aan bovenste punt en geeft nog een slinger en nog klein stukje erbij en hup werd in me vork gemonteerd en no problems meer....
Maw verouderde spullen uit jaar krik kunnen soms effectiever zijn dan al die dure elektronische spullen, alleen de monteur erachter bepaald of het wel of niet goed gaat !!
 

Spierings

Forumguru
Uitlijnapperatuur met lijntjes?? Vraag me af wat je bedoeld.
Bij mijn oude baas hadden we 20 jaar geleden al een Hunter met lasers.
Deze werken net zo goed als de nieuwe echter is het allemaal wat makkelijker geworden..

Maar dealers worden verplicht dat ze het speciaal gereedschap/afstelgereedschap hebben om de werkzaamheden te doen..
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings: touwtjes die van vooraf van de brug (uitlijnapparaat) langs de auto naar de 'klem' op de wielen werden geleid, en via een gewichtje dat er naast het wiel hing werden ze strak gehouden. Ik kan me niet meer precies voor de geest halen, hoe het nu precies werkte.
 

hemi24

Forumguru
@Spierings: touwtjes die van vooraf van de brug (uitlijnapparaat) langs de auto naar de 'klem' op de wielen werden geleid, en via een gewichtje dat er naast het wiel hing werden ze strak gehouden. Ik kan me niet meer precies voor de geest halen, hoe het nu precies werkte.
Was die dealer ook stratenmaker?!?

Zo doen we dat al enkele decenia niet meer, zelfs niet in de landbouwmechanisatie..!
 

Skoda-MAN

Forumguru
touwtjes die van vooraf van de brug (uitlijnapparaat) langs de auto naar de 'klem' op de wielen werden geleid, en via een gewichtje dat er naast het wiel hing werden ze strak gehouden. Ik kan me niet meer precies voor de geest halen, hoe het nu precies werkte.
Was die dealer ook stratenmaker?!?

Zo doen we dat al enkele decenia niet meer, zelfs niet in de landbouwmechanisatie..!
Wij deden dat met strak gespannen vissnoer om 4 en 5 assers uit te lijnen.
Een strak touw is net zo recht als een laserstraal namelijk en de rest komt op vakmanschap aan.
Tegenwoordig is het makkelijker geworden omdat die apparatuur nu bestaat en betaalbaar is.
 

Cordoba

Forumguru
Rechtheid van strak gespannen lijntje en laserstraal is het zelfde, maar het aflezen maakt toch het verschil. (het is dat er nog geen uitleenapparaten zijn met braille-uitlezing, anders zou zelfs letterlijk een blinde het kunnen doen ;))
 

hemi24

Forumguru
Sporing instellen is natuurlijk één ding, met moderne apparatuur stel je iets meer in...
 
Bovenaan Onderaan