Rammelend geluid

Foppurb

Actief lid
Ik haak hier even op in:

Heb sinds een kleine week een Superb 2 06-2012 met goed 150k op teller, motorcode CAYC.

Bij stationair toerental hoor ik een metalen rammel en trilt de motor iets. Hij loopt bij mij rond de 750rpm stationair.
Trap ik de koppeling in is het rammelen voor 90% weg en hoor ik alleen de motor.
Als ik de koppeling meerdere keren achter elkaar intrap merk ik dat het rammelen de ene keer wel terug komt, de andere keer niet of nog wat harder. Het viel mij ook op dat het toerental een keer omhoog schoot naar ca 1000rpm maar kwam meteen terug op 750rpm.

Het klinkt als een kapotte 2m vliegwiel maar dat verhoogde toetental kan volgens mij ook richting de verstuivers wijzen. Deze kunnrn uiteindelijk ook een kapot vliegwiel veroorzaken als ze niet goed zijn.

Ik laat hem van de week eerst even uitlezen en een rijdende log maken en hoop in tussentijd op wat reacties/ervaringen van jullie ;).

Foppurb

Actief lid
Hej Martijn, nee, de schadehersteller heeft erg goed werk afgeleverd ;). Ook leuk om jou hier te zijn, altijd fijn een goed doordachte mening van jou te ontvangen.

Jij ook Skoda?

De mijne heeft ook vreemde ratel geluiden. Heb ook een filmpje toegevoegd. Geluid is weg bij intrappen van de koppeling, vreemde is dat het niet altijd te reproduceren is. Dealer heeft filmpjes ook doorgestuurd naar pon.

Foppurb

Actief lid
Rammel lijkt wel op de rammel bij de mijne. Het is bij mij iig niet het 2m vliegwiel aangezien ik een vast vliegwiel heb.

Het geluid doet mij een beetje denken aan het rammelen van het krukas lager van mijn Malaguti brommer. Deze was gaar en rammelde ook zo...

Ik hoop op een drukgroep/koppeling maar het kan ook de bak zijn. Het lijkt mij alleen dat, omdat het toerental-afhankelijk is, het niet in de bak zit. Deze wordt toch losgekoppeld door het intrappen van de koppeling, of blijft er iets mee draaien?

Wat is je motorcode?

@Foppurb , waar kan ik de motorcode vinden ?
Bij stationair rammelt hij, maar bij meer gas wordt het geluid erger. Soms is het ook weg na het indrukken van de koppeling en het weer op laten komen ervan.
Ik ga de dealer deze week/begin volgende week bellen met vraag om de status. Als het goed is hebben ze het filmpje naar pon gestuurd.

Foppurb

Actief lid
Voor in je onderhoudsboekje zit een sticker met allemaal getalletjes, cijfer en afkortingen. Anders op een sticker op de B-stijl tussen de portieren of anders op een sticker in de kuip bij je reserve wiel.

Ik vond onderstaand bericht op een ander forum...

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    110,6 KB · Weergaven: 40
Misschien 2 zaken dan bij de mijne of zou het druklager ook geluid kunnen maken bij het stationair rijden in 1,2 e versnelling, dan hoor je een schavend geluid.

Zal morgen de motor code opzoeken en in bericht zetten

Jacco

@Joske , daar heb je helemaal gelijk in. De eerste keer dar dat gebeurde verschoot ik er wel van, dacht dat er iets met de motor aan de hand was.

Hallo, ter info.
Garage had nog niks vernomen van pon ivm met de gemaakte meldingen over de geluiden van de versnellingsbak.
Nu gaan ze de bak enz uitelkaar halen op 22 oktober.

Foppurb

Actief lid
Ik ben benieuwd. Aankomende woensdag zie ik toevallig iemand die versnellingsbakken reviseert. Of hij aan de buitenkant een conclusie kan trekken weet ik niet maar in ieder geval een expert die er even naar kijkt.

Als daar iets uitkomt hoor je het.

D

Deleted member 17627

Ik herken dit lawaai helemaal, bij 2000km was het er al. Er is een nieuwe koppeling ingezet, omdat men dacht het druklager etc. Maar geluid is weer terug, en ik volg dit met belangstelling , want het komt uit de bak c.q. vliegwiel. Q3 1.6 tdi greenline 30.000 km nu.

Bovenaan Onderaan