fireben
Forumguru
ja idd dat vind ik dus ook maar het kan gewoon nietWel bizar eigenlijk. Als ik op smartlink sta dan geeft de Mib2 ga naar je dealer....
ja idd dat vind ik dus ook maar het kan gewoon nietWel bizar eigenlijk. Als ik op smartlink sta dan geeft de Mib2 ga naar je dealer....
nee dat niet kan altijd vragen maar is niet echt in de buurt hahahaAl eens contact met vagtechniek te neunen opgenomen ?
Die gasten kunnen een heleboel dingen waar de dealers en de importeur het laten afweten met de tekst "het kan niet"
ja dat kan idd wel bij de FABIA maar niet bij RAPIDDit verhaal had ik dus ook maar dan met een Fabia.
Ik heb Smartlink laten activeren ook al staat het op de webshop dat het niet kan.
Het is een software key wat je nodig hebt.
Het is puur het ontkoppelen van software door een key zoals het wel vaker gebeurd. Dit heeft helemaal niks met hardware te maken.
Ik constateer het volgende:
- bij een Amundsen is het in principe mogelijk om Smartlink/Carplay achteraf te laten activeren;
- als je de activeringscode bestelt wordt consequent de Rapid niet genoemd als auto waarbij activering mogelijk is, hoewel ook de Amundsen in de Rapid een menupunt Smartlink heeft;
- ook voor de andere auto's wordt gewaarschuwd dat de ingebouwde modules kunnen voorkomen dat Smartlink wordt geactiveerd (kan per land verschillen, zie https://www.skoda-sonneberg.de/product-page/smartlink-aktivierungssoftware );
- de dealer van @fireben danwel Pon zegt dat activering achteraf bij een Rapid niet kan.
Volgens mij is het wel mogelijk om af-fabriek een Rapid met Amundsen (of Bolero, zie het filmpje hierboven) van Smartlink te voorzien.
Mijn conclusie is dan dat specifiek in de Rapid zonder af-fabriek geactiveerde Smartlink iets aanwezig is dat activering onmogelijk maakt. Dat lijkt die module te kunnen zijn. Wat dus uitgezocht moet worden is welke module in een Rapid zit die af-fabriek Carplay geactiveerd heeft en welke in een Rapid zonder af-fabriek Carplay. Als daar een verschil in zit, zou de oplossing kunnen liggen in het vervangen van zo'n module, waarna activering wel mogelijk zou zijn. Daar wordt het geheel niet goedkoper van (geen idee wat zo'n module zou moeten kosten). Zou er een overzicht zijn van welke modules allemaal worden ingebouwd in de verschillende versies van de Rapid?
@serviesAls toevoeging, mogelijk was ik niet duidelijk. Het lijkt niet te gaan om modules van de Amundsen, maar om de BCM-module, dus naar ik aanneem een onderdeel van de Rapid, niet van de Amundsen zelf. Citaat van de door mij aangehaalde website:
"Bitte beachten Sie, dass die Software nur an Fahrzeugen mit deutscher Spezifikation verwendet werden sollte. Bei Fahrzeugen mit anderer Länderspezifikation sind ggf. andere BCM-Steuergeräte verbaut, mit denen die Maßnahme-Codes nicht kompatibel sind!"
ja leuk maar dat kan niet hahaIk heb zaterdag mijn Rapid opgehaald en daarbij vertelde de verkoper dat ik het wel kon laten activeren. Volgens hem was het niet echt heel boeiend dus ik heb het zo gelaten. Maar het kon wel.
Laat het resultaat alsjeblieft weten en mocht het toch niet gaan dan ook de reden die wordt opgegeven omdat het naar mijn idee niets anders dan een software sleuteltje is...Ik heb zojuist gebeld met de dealer die over drie weken mijn Rapid Joy gaat afleveren (via Lease). Ik heb hem gevraagd of ik op eigen kosten smartlink geactiveerd kon krijgen. Hij gaf aan dat het geen probleem was om het te activeren. Ik krijg een rekening opgestuurd en de auto zal over drie weken bij mij voor de deur afgeleverd worden voorzien van een geactiveerde smartlink. Ik mag dus hopen dat het werkt anders ben ik ruim 200 euro lichter voor niets.
Zodra de auto is afgeleverd controleer ik het en horen jullie het.Laat het resultaat alsjeblieft weten en mocht het toch niet gaan dan ook de reden die wordt opgegeven omdat het naar mijn idee niets anders dan een software sleuteltje is...
Het mooie is dat mocht het niet lukken dat het je niets kost...
De onze moet binnen een paar maanden naar de dealer voor de 1e beurt en dan wil ik het ook laten activeren...
Ik heb niets betaald.Jammer voor je! Ik neem aan dat je ook niets betaald hebt?
Zoals hierboven gesteld: aan de Amundsen zal het niet liggen, maar puur aan de ingebouwde module(s?). Iets voor een echte hobbyist om uit te zoeken wat je moet vervangen om Smartlink toch aan te kunnen krijgen. Beginnen met de verschillen tussen af-fabriek met Smartlink geactiveerd en niet-geactiveerd. Zijn de moduleversies met VAG-com of VCDS te zien?