Ratel bij optrekken en olieverbruik

joba

Nieuw lid
Hallo,

In onze meivakantie in Italie hadden we met onze Skoda Superb 1.8 TSI plots een veel hoger olieverbruik. Daarnaast kregen we bij het optrekken bij lage toeren een korte maar duidelijke ratel. Op de terugweg leek dit verdwenen en leek ook het olieverbruik weer redelijk normaal te zijn. Maar de ratel is weer terug en het olieverbruik baart me nog steeds zorgen. Ik schat dat we ongeveer 1 liter per 1500 km verbruiken. In Italie is er denk ik 4 liter doorheen gegaan op ca 4000 km.

Vandaag dus de auto naar de garage gebracht. Blijkt dat de motor op 3 cilinders loopt. Bobine is het probleem niet, garage verwacht dat het roet is op de kleppen, waarschijnlijk veroorzaakt door het hoge olieverbruik. Ze gaan de boel open maken en eventueel schoonmaken a anderhalve dag arbeidsloon.

Ik ben niet zo technisch en twijfel of we nu de oorzaak te pakken hebben. Is dit een logisch verhaal? Kan het uitvallen van 1 cilinder de ratel verklaren? En ik neem aan dat na het schoonmaken we nog steeds een hoog olieverbruik hebben. Dat betekent dat de boel weer net zo hard gaat vervuilen en we weer terug bij af zijn. Ik denk dat er nog iets fout is waardoor we plotseling veel hoger olieverbruik hebben en daardoor dus een versnelling van de vervuiling.... Graag jullie advies!
 

andrehj

Forumguru
Wat is de kilometerstand en het bouwjaar? Want over het algemeen duidt een dergelijk olieverbruik bij deze motoren op vervuilde oliekanalen in de zuigers. Elke VAG-dealer of -specialist kent dit probleem en weet precies wat er nodig is.
Alleen kleppen schoonmaken is over het algemeen niet voldoende!
Google maar eens op "olieverbruik 1.8 tsi" of "olieverbruik 2.0 tsi".
 

turboturbo

Forumguru
Wat hierboven al gezegd is.

Sowieso zou ik dan voor zo'n grote klus / anderhalve dag arbeid :nailbiting: (is het trouwens bij de dealer dat jullie het laten doen?) en voor zo'n specifieke klus overwegen de auto dan liever naar een van de hier bekende VAG specialisten, bekend met het bekende 1.8TSI olieverbruik probleem (HBT Techniek, JD, Hartog Tuning, etc - weet niet van welke regio je bent?) te brengen om evt. het probleem van vervuilde oliekanalen uit te sluiten danwel meteen goed te laten diagnosticeren...

Praktisch probleem voor dit moment is dat de vakantie voor de deur staat en deze kleinere zaken waarschijnlijk tot na de zomer vol zitten (ik kon zelf iig niet meer terecht bij 2 uit het rijtje vóór september)
 

Monteurtje

Forumguru
Als ze voor schoonmaken al 1,5 dag rekenen kun je beter de auto ergens naartoe brengen die vaker deze motoren gereviseerd hebben. Want schoonmaken heeft geen zin. Revisie is enigste oplossing.
 

Spierings

Forumguru
Zoals monteurtje al aan geeft, is er maar een oplossing.. en dat is niet schoonmaken... andere zuigers, mogelijk een nieuwe distributie kettingset en dan alles schoon maken zal eerder de oplossing zijn...
 

joba

Nieuw lid
Ok duidelijk. Straks naar de garage om maar even te overleggen. Ik denk dat ik dan maar offerte vraag voor revisie en ook elders ga kijken. Vakantie is wel echt een probleem, want zuid Frankrijk met caravan lijkt me met deze auto geen optie. Wordt vervolgd!
 

reeseend

Forumguru
Succes :shutup: en dat is niet lullig bedoelt. Ik hoop voor je dat ze nog ergens tijd hebben voor je motor op te lappen:cry:
 

Spierings

Forumguru
@joba kijk eens op de site van Hartog tuning... deze reviseren hem en modificeren hem ook gelijk zodat het probleem niet meer terugkomt... heb hier ook goede verhalen van op het forum gelezen
..
 

reeseend

Forumguru
Technisch Service Center in Geldermalsen heeft ervaring en tijd. 1850 excl btw. Zelfs op tijd klaar voor de vakantie die voor ons 15-7 begint. Iemand ervaring met hen?

Zie http://www.technischservicecenter.nl/olieverbruik-vag-tfsi/

Hartog Tuning zal ik straks nog even bellen.
Top forum dit trouwens, helpt me heel erg bij het maken van de juiste keuzes. :cheers:
Ziet er goed en betrouwbaar uit. Belletje doen en wat steekvragen stellen en wat de ervaringen inmiddels zijn bij dit bedrijf. Blijft een hoop geld natuurlijk, maar je hebt er geen andere/nieuwe auto voor.
 

Spierings

Forumguru
Ik vraag me alleen af wat voor onderdelen er daarvoor in gaan.. als je 20 a 25 werkuren telt a €50 (wat aan de goedkope kant is) blijft er nog maar 600-850 voor onderdelen over...

Als je weet wat een goed merk distributie set en koppakkingset kost blijft er erg weinig geld over voor goede zuigers...
 

joba

Nieuw lid
Eigenaar had een goed verhaal, en ik zie alleen maar positieve reviews op internet. Ik wacht nog even af of ik een reactie van Hartog Tuning krijg, ze nemen de telefoon niet op.
 

Spierings

Forumguru
Ik zou duidelijk vragen wat er bij hun veranderd wordt, weinig info op de site...

Ook zou ik navragen of jouw (cilinder) kop dan ook gereinigd/nagekeken wordt.. zal denk ik gewoon meerprijs zijn...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: joba

joba

Nieuw lid
Het wordt TSC De Betuwe in Geldermalsen. Hartog Tuning zou pas oktober kunnen (!).

Reinigen van kleppen etc is idd evt meerwerk, maar TSC verwacht dat dat niet veel hoeft te zijn. Boel ligt dan al uit elkaar. Het gaat me inmiddels ook niet alleen meer om de totale kosten, moet gewoon goed gerepareerd worden en voor de vakantie. En TSC heeft in ieder geval voor de zuiger revisie al een hele nette prijs. Mn eigen garage rekent 5000 euro, maar dan inclusief hele nieuwe cilinderkop. Volgens TSC is dat zeer waarschijnlijk niet nodig.

Met de reparatie (zuiger revisie plus eventueel reinigen van kleppen / bougies / ...) gaat dus als het goed is (fingers crossed) olieverbruik verhelpen en zorgen (met eventueel wat meerwerk) dat ie weer netjes op vier cilinders loopt.

Blijf ik met een onzekerheid zitten over de ratel, bij het optrekken. Kansje dat dat ook automagisch verholpen is (distributie wordt ook bij de revisie vervangen). Maar hebben jullie enig idee? Het is een lichte ratel, heel kort (enkele seconden), bij het optrekken in lage toeren.
 
Bovenaan Onderaan