Hallo,
In onze meivakantie in Italie hadden we met onze Skoda Superb 1.8 TSI plots een veel hoger olieverbruik. Daarnaast kregen we bij het optrekken bij lage toeren een korte maar duidelijke ratel. Op de terugweg leek dit verdwenen en leek ook het olieverbruik weer redelijk normaal te zijn. Maar de ratel is weer terug en het olieverbruik baart me nog steeds zorgen. Ik schat dat we ongeveer 1 liter per 1500 km verbruiken. In Italie is er denk ik 4 liter doorheen gegaan op ca 4000 km.
Vandaag dus de auto naar de garage gebracht. Blijkt dat de motor op 3 cilinders loopt. Bobine is het probleem niet, garage verwacht dat het roet is op de kleppen, waarschijnlijk veroorzaakt door het hoge olieverbruik. Ze gaan de boel open maken en eventueel schoonmaken a anderhalve dag arbeidsloon.
Ik ben niet zo technisch en twijfel of we nu de oorzaak te pakken hebben. Is dit een logisch verhaal? Kan het uitvallen van 1 cilinder de ratel verklaren? En ik neem aan dat na het schoonmaken we nog steeds een hoog olieverbruik hebben. Dat betekent dat de boel weer net zo hard gaat vervuilen en we weer terug bij af zijn. Ik denk dat er nog iets fout is waardoor we plotseling veel hoger olieverbruik hebben en daardoor dus een versnelling van de vervuiling.... Graag jullie advies!
In onze meivakantie in Italie hadden we met onze Skoda Superb 1.8 TSI plots een veel hoger olieverbruik. Daarnaast kregen we bij het optrekken bij lage toeren een korte maar duidelijke ratel. Op de terugweg leek dit verdwenen en leek ook het olieverbruik weer redelijk normaal te zijn. Maar de ratel is weer terug en het olieverbruik baart me nog steeds zorgen. Ik schat dat we ongeveer 1 liter per 1500 km verbruiken. In Italie is er denk ik 4 liter doorheen gegaan op ca 4000 km.
Vandaag dus de auto naar de garage gebracht. Blijkt dat de motor op 3 cilinders loopt. Bobine is het probleem niet, garage verwacht dat het roet is op de kleppen, waarschijnlijk veroorzaakt door het hoge olieverbruik. Ze gaan de boel open maken en eventueel schoonmaken a anderhalve dag arbeidsloon.
Ik ben niet zo technisch en twijfel of we nu de oorzaak te pakken hebben. Is dit een logisch verhaal? Kan het uitvallen van 1 cilinder de ratel verklaren? En ik neem aan dat na het schoonmaken we nog steeds een hoog olieverbruik hebben. Dat betekent dat de boel weer net zo hard gaat vervuilen en we weer terug bij af zijn. Ik denk dat er nog iets fout is waardoor we plotseling veel hoger olieverbruik hebben en daardoor dus een versnelling van de vervuiling.... Graag jullie advies!