Ratel bij optrekken en olieverbruik

andrehj

Forumguru
Update!
Auto is weer terug, een dag eerder dan beloofd. Extra kosten: nieuwe bougies en koppeling (was bijna versleten), keurig in overleg.
Mooi dat ie weer gefixed is.
Dus de ratel is nu ook weg (door vervanging van de distributie)?
En weet je toevallig hoe je inlaatkleppen er uit zagen? Waren die nog zwaar vervuild? Zeker geen foto van gemaakt?

Noord26

Forumguru
Even een update, zeker 3000 km verder.

Ik heb geen druppel olie hoeven bij te vullen, en ratel is door vervanging van distributie inderdaad verdwenen. Kortom, erg happy, auto rijdt weer als een zonnetje !

Wat was je nu eigenlijk in totaal kwijt met nieuwe koppeling en bougies? Evt per PM?

Spinal

Forumguru
Wat ik me afvraag, wat voor soort gemodificeerde zuigers zijn gebruikt? Vanuit de fabriek zijn er ook vanaf een bepaald bouwjaar gemodificeerde zuigers gemonteerd maar ook daarvan raakte de olie afvoer kanaaltjes verstopt met uiteindelijk hetzelfde resultaat. Dat duurde wel wat langer dan bij het oude type zuigers maar ook die raakte dus verstopt.
Volgens mij is Hartog de enige die echt goede (door hun zelf)gemodificeerde zuigers plaatst, en daarin zal denk ik ook het prijsverschil zitten.

EDIT:
dit bedoelde ik;

Klopt het dat de 2012 + modellen geen olieverbruik meer hebben?

Dat is wel de bedoeling geweest, men heeft de olieschraapveer groter gemaakt om het probleem te verhelpen, daarom gebruikt men bij dealers en bedrijven die de bestaande zuigers aanpassen ook de 2012 + zuigers.

Helaas blijkt dat het in de praktijk niet afdoende werkt (het is wel iets beter, het olieverbruik begint bij hogere km.standen), de eerste motoren die al eens aangepast zijn met originele zuigers door dealers en andere bedrijven staan hier al regelmatig voor een 2e aanpassing, ook enkele 2012 motoren zijn door ons al aangepast ondanks het feit dat ze met de nieuwe zuigers uitgerust waren.

Medio 2016 is er bij Audi weer een nieuwe zuiger als vervanging gekomen, deze keer heeft Audi net als wij gekozen voor een type olieschraapveer met wafelstructuur voor een betere afvoer. Dus alle reparaties vanaf ~2016 en alle motoren geproduceerd vanaf deze tijd zullen waarschijnlijk geen versnelde problemen meer krijgen.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Medio 2016 is er bij Audi weer een nieuwe zuiger als vervanging gekomen, deze keer heeft Audi net als wij gekozen voor een type olieschraapveer met wafelstructuur voor een betere afvoer. Dus alle reparaties vanaf ~2016 en alle motoren geproduceerd vanaf deze tijd zullen waarschijnlijk geen versnelde problemen meer krijgen.
Dit laatste is erg interessante info voor diegene die zijn zuigers laat reviseren! Sta erop dat ze dit type zuiger monteren, en niet oude voorraad op gaan maken!

Bovenaan Onderaan