Rdw terugroepactie

Roedie76

Senior Member
Ook ik heb de brief inmiddels binnen.
Denk dat ik het ook maar laat voor wat het is.
Zit ook niet te wachten op een hoger verbruik en meer kans op egr problemen.
 

hars73

Nieuw lid
Hier de brief afgelopen zaterdag ook ontvangen voor mijn GL 1.2tdi.

Wat mij betreft wacht ik dan ook nog maar even. Wil geen gedoe, heb mn auto pas een paar maanden.

Is de terugroepactie trouwens een onderdeel van de APK? Of is het slim om de APK niet bij de dealer te doen.
 

Greenliner

Senior Member
Nee, het is geen onderdeel van de APK. Als je geen prijs stelt op de update kun je dat bij de dealer aangeven. Die voert dat in het systeem in en dan is het klaar.
 

Gerjo

Senior Member
Ik wil even de advocaat van de duivel spelen. Het radar fragment stelt dat 'slechts' een kwart problemen ondervindt. Dat suggereert dus dat 3/4 er geen hinder van ondervindt.

Vanuit die optiek, wat is er dan op tegen?
 

CDK

Forumguru
Wel als jij dat nu eens gaat testen @Gerjo en je bevindingen hier wekelijks gedurende een jaar in dit topic post, lijkt je dat wat?
Bij de tuners komen momenteel veel probleemauto's door de software-update. De dealer kan in zo'n geval niets meer voor je betekenen, ze kunnen namelijk geen lagere versie terugschrijven.
 

bobracing

Forumguru
Ik heb de brief ook gehad en laat hem gewoon uitvoeren.
Bekijk het eens zo.
Een bedrijf als VW heeft nu al een slechte naam gekregen door dit, als zij nu weer door de update een slechte naam krijgen kunnen zij zich niet verantwoorden.
Echt ik denk ook dat vele mensen dit aangrijpen om hun probleem dat er al is aan te doen kaarten of het is domme pech!

Mijn vorige fabia 2010 gl 1.2TDI 220.000km had ik in 2014 tot 2016, dus nog voor de update, daarvan ging de EGR ook kapot! Deze vervangen en weer prima erna.

Huidige fabia EGR nog nooit vervangen! 163.000km en is van 2013. Ik laat de update uitvoeren komende week, geloof je nu zelf dat als de EGR kapot gaat hierna een keer dat dit door de software komt ?!? nee dat is gewoon domme pech omdat die dingen toch kapot gaan en met al 163.000km met 1 egr is het gewoon een kwestie van tijd.

Zal allemaal wel meevallen en het verbruik ook wel.

Mvg
Marcel
 
Toevallig moet mijn 2010 Fabia 1.2TDI binnen een paar honderd KM voor een beurt. Heb met 125000KM nog geen ERG problemen gehad (misschien vorige eigenaar.....). Ik twijfel wel over de update. Het doet iets met het computer management en heeft dus een impact op iets in de auto (vermogen, verbruik of iets anders).

Wat zal de update mij ten positieve brengen?
 

bobracing

Forumguru
Ik weet zeker dat als men de update al geplaatst had bij de meeste maar niks hadden gemeld dat niemand deze problemen had of gelinkt had aan de update.
Soort van placebo effect zeg maar, men weet dat er iets is aangepast en ineens ga je dingen voelen en horen en link je alles aan de update.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar VW is echt niet zo dom om 2x kosten te maken hierin. Laat bv een tuner of iets dergelijks de software uitlezen en vergelijken met de oude ofzo dan weet je precies waarin het zit en doet, nu is het voor iedereen een gok.

Als je hem niet uitvoert heeft dit ook gevolgen voor je garantie e.d. is mij zojuist nog verteld.
Zal vrijdag wel posten of de wagen nog rijdt :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je hem niet uitvoert heeft dit ook gevolgen voor je garantie e.d.
Ik heb mijn F2c GL 6 jaar geleden nieuw gekocht en hij loopt nu tegen de 145k km. Geen last meer van garantie dus, tot heden ook nog niet van EGR-problemen trouwens.
Ik denk dat ik het maar even aankijk totdat er wat ervaringen bekend zijn...
 

Gerjo

Senior Member
Mijn octavia gaat naar de 210k. Ik zal vragen of ze de EGR-klep kunnen nakijken. Er moet toch een nieuwe distributie in, dus de boel ligt al open dan.
 

EdK

Forumguru
Als je hem niet uitvoert heeft dit ook gevolgen voor je garantie e.d. is mij zojuist nog verteld.
Dat stond bij VW nergens in de brief toen ik werd opgeroepen voor zakelijke Caddy met 1,6TDI blokkie.
En wat betreft de rij eigenschappen merk ik eigenlijk niets voor en na de update.
Kwa verbruik lijkt hij wel wat dorstiger geworden te zijn... maar doordat ik het niet bijhoud zoals met mijn privewagen is dat gevoelswerk, dus iets tussen de oren.

Maar dat het niet zonder consequenties is die update dat is al boven water gekomen en is al door Tros radar opgepakt.
en word weer opgepakt op de VAG ? PON manier van ontkenningsfase, maar goed dat hebben kleuters ook een bepaalde periode....
 

MacManiac78

Forumguru
In de brief noemen ze de VCA, in Nederland is het de RDW die de typegoedkeuring doet.
Ik laat de update niet uitvoeren. Bij bosjes komen de auto's binnen met defecte EGR's. "Downgrade" zorgt voor het langer openen van de EGR klep, met als gevolg sneller aankoeken van roet op de klep. Defecte klep betekend DAG +/- 500 euro!
Leuk dat de auto nu wel aan de norm zal voldoen.
Alleen...... betalen we deze "update" niet alsnog aan extra brandstof en snellere DURE reparaties?

Update = vaker en langer openen van EGR klep = meer roet aan de EGR klep (= sneller defecte klep) = meer roet in DPF = vaker regenereren = meer brandstof verbruik.
 

octavia99

Senior Member
laatst inderdaad ergens een filmpje gezien hierin werd aangegeven dat de EGR zwaarder uitgevoerd had
moeten worden. De EGR zou nu te zwaar belast worden doordat deze langer open staat.
 

surow

Senior Member
Ik heb ook brief binnen voor een "UPDATE" pff vergeet maar.
Ik ga ook niet doen als die niet verplicht wordt!
 
Bovenaan Onderaan