Lodewijk, de diesel waar ik vorige week een dag in reed had het niet, maar die had niet de 18". Ik denk dat zij de oorzaak zijn van het doorgeven van het geluid aan het onderstel en dat de auto dan idd als klankkast fungeert.
Bekend verhaal... Het lijkt me duidelijk wat de oorzaak van de resonantie is: De 18" velgen. Hoe groter de velg des te dunner de band. Hierdoor worden oneffenheden en trillingen veel meer doorgegeven aan de wielophanging en de carroserie. Carroseriedelen, panelen etc gaan dan meetrillen, en dat hoor en voel je. Met 16" velgen heb je dikkere banden en dus minder doorgifte van trillen.
Dus, grotere velgen zien er mooi uit, maar hebben wel een negatief effect op het comfort.
Vandaar dat ik toch voor de 16" velgen heb gekozen.... Sterkte ermee...
P.S. Het is ook nog eens zo dat resonantie nogal wisselend kan zijn, dus afhankelijk van merk van de band, vuldruk en vooral de belading van de auto. Des te groter de belading des te kleiner de kans op resonantie.