Ik heb met Skoda en Seat een testrit gemaakt, met de 1.4 TSI CNG motor. Mijn gevoel, opinie:
Pro Seat:
- iets leuker dashbord
- sportievere look
Contra Seat:
-kleinere ruimte achteraan, met 2 grote volwassenen op de achterbank is dit verschil dadelijk zichtbaar. Het dak is lager door de sportievere looks en het ruimtegevoel is dan minder. Qua afmeting in de breedte was het exact evenveel (heb het metertje meegenomen :-))
- zetels voorin gaven minder zijdelingse steun, dus zitcomfort in mijn geval vond ik minder
Pro Skoda:
- Betere zetels voorin met voldoende zijdelingse steun
- Ruimtegevoel op de achterbank was beter
- Kofferruimte in de hoogte slechts 4 cm hoger (CNG-versie)
Contra Skoda:
- Amundsen GPS = cheap plastic
VW: Niet mee gereden, enkel in showroom bezocht. Zeer vergelijkbaar met Skoda voor mij, iets beter standaard uitgerust dan de Skoda en Seat (oa adaptieve CC en noodstop) en GPS op dashbord is niet zo plasticachtig.
Prijs was 2000 euro duurder voor een vergelijkbare wagen en dan zat de trekhaak er nog niet bij, dus +/- 3000 euro duurder dan Seat en Skoda.
Wat was voor mij belangrijk?
Voldoende ruimte op de achterbank (Skoda +1)
Zitcomfort voorin (Skoda +1)
Zuinige wagen (Alle wagens hebben dezelfde motor en +/- hetzelfde verbruik)
Budget: Max. 23.000 euro all in (dus met inruilwaarde eigen wagen en volgende opties: CNG-wagen, Cruise Control, trekhaak, GPS, getinte ruiten achteraan, DAB-radio, lichtmetalen velgen, parkeersensoren)
Deze bovenstaande opties moest ik hebben, als er iets anders bij zat, dan was dat leuk meegenomen :-)
Prijs Skoda: 22.300 €
Prijs Seat: 22.500 € (zonder DAB en zonder trekhaak)
Prijs VW Golf (excl Trekhaak): 24.000 €