Rode diesel is geen apk-keurpunt. Ik heb heel wat apk's gedaan, in een landelijke. boomkwekersomgeving dus mogelijkheid genoeg voor rode diesel.
Het is inderdaad bij controle tot erg lang terug te zien of je, er ooit mee gereden hebt, en dan ben je flink zuur.
Verder is de samenstelling niets anders dan gewone diesel, het is alleen de kleur die het onderscheid maakt. Want als jij een nieuwe moderne diesel koopt voor op je eigen terrein, en dus zonder kenteken rijdt, mag je gewoon rode diesel tanken.
Wat Zonnebloemolie betreft, kan prima, mijn vader met een vw polo 1.9tdi en mn broertje met een seat cordoba 1.9tdi, beide de 130 pk versie, hebben er heel veel mee gereden. Je moet alleen in de winter de verhouding aanpassen, anders wordt het te stroperig.
Mensen die op rode diesel willen rijden; je moet het helemaal zelf weten, je neemt een risico, maar als je het lang genoeg volhoudt, dan zou je er een beetje mee kunnen besparen, wordt je snel gepakt, dan zit je op de blaren:grin:.
De ene tankt rode diesel, de andere gooit 5 jerrycans vol met benzine uit Luxembourg, tsja ieder z'n ding. Ik doe geen van beide!