Rode diesel

EdK

Forumguru
Werktuigen die rode diesel mogen gebruiken, rijden normaal gesproken niet op de openbare weg. Dit soort voertuigen, bijvoorbeeld tractoren, maakt eigenlijk alleen van de openbare weg gebruik om van de ene naar de andere werkplek te rijden. De voertuigen rijden niet om goederen of personen te transporteren.

Hoe zit het nu met vaartuigen ??? Dus elk vaartuig op het water mag rode diesel gebruiken ?? :koffie: :ahum:
 
@Fred
Daar snap ik niks van. Ik ben zelf APK keurmeester, en heb er nog nooit van gehoord. Uiteraard ook diverse keren een steekproef gehad van de RDW, en deze steekproefcontroleurs heb ik er ook nog nooit over gehoord!
Ik ga dit de eerst volgende keer zeker eens navragen!
 
Ben vaak bij controles geweest waar ook mensen van invoerrechten en accijnzen bij waren. Het komt niet héél veel voor, maar er wordt toch met enige regelmaat iemand gepakt voor het rijden met rode diesel. Dan zijn de rapen echt gaar hoor! De narigheid houdt niet met een paar honderd euro boete. Het kan echt zwaar in de papieren gaan lopen. :1884:
 

Constant

Erelid
Dan hoeft de douane geen moeilijke testen te doen, de snackbarlucht verraad je meteen :grin: En svp niet gebruiken bij injectiemotoren, want die injectoren zijn zeer gevoelig en megaduur :1884:.

Wat dacht je van greedliners :D
+1 voor LenK.
 

Noord26

Forumguru
Doet ie ut ook goed op frituurolie? Dan betaal je geen belasting....:uitlachen:

Volgens mij heb aan de binnenkant van de tankdop gelezen dat er alleen normale diesel in mag en geen koolzaad olie oid.

Heb ook wel eens iemand gesproken die een minimale hoeveelheid afgewerkte olie bij de rode diesel deed om het te verdoezelen. Maar dat was in een oude 1.8D escort..
 

FredV

Banned
@Fred
Daar snap ik niks van. Ik ben zelf APK keurmeester, en heb er nog nooit van gehoord. Uiteraard ook diverse keren een steekproef gehad van de RDW, en deze steekproefcontroleurs heb ik er ook nog nooit over gehoord!
Ik ga dit de eerst volgende keer zeker eens navragen!
Oke:) ben benieuwd, anders licht de overheid dus verkeerd voor.
Je hebt de link naar het bewuste artikel toch?
 
Grappig. Vorige week toen ik aan het terrein rijden was met mijn Chevrolet Blazer 6.2l diesel ben ik daar 's-middags even mee de openbare weg opgegaan om wat boodschappen te halen.
Ik was in de Belgische Ardennen.
Wordt ik toch ineens staande gehouden. Oeps... zag pas later dat het Douane was, maar dat was toch ff schrikken.
Beetje uit de kluiten gegroeide auto met wel honderd kilo modder eraan, ziet er zeker niet legaal uit(al is tie dat wel hoor...)
Het ging enkel alleen om een rode diesel controle.
Voor het eerst van mijn leven en dat met een auto waar je het eigenlijk wel mee aan zou durven. Blij dat ik dat toch nooit gedaan heb.
 

peperskoda

Forumguru
Rode diesel heeft een veel hoger zwavelgehalte als normale diesel en is derhalve niet geschikt voor moderne diesels. Daarnaast is het zo dat de wetgever in ons kikkerland de zaak goed heeft dicht getimmerd, immers er staat in de wet beschreven dat je als brandstof voor voertuigen alleen die soorten mag gebruiken die belast zijn met accijns. Dus zelfs op frituurolie of zonnebloemolie mag je niet rijden, al zijn deze brandstoffen nog zo milieuvriendelijk.
 

joergarms

Senior Member
Rode diesel is geen apk-keurpunt. Ik heb heel wat apk's gedaan, in een landelijke. boomkwekersomgeving dus mogelijkheid genoeg voor rode diesel.
Het is inderdaad bij controle tot erg lang terug te zien of je, er ooit mee gereden hebt, en dan ben je flink zuur.
Verder is de samenstelling niets anders dan gewone diesel, het is alleen de kleur die het onderscheid maakt. Want als jij een nieuwe moderne diesel koopt voor op je eigen terrein, en dus zonder kenteken rijdt, mag je gewoon rode diesel tanken.
Wat Zonnebloemolie betreft, kan prima, mijn vader met een vw polo 1.9tdi en mn broertje met een seat cordoba 1.9tdi, beide de 130 pk versie, hebben er heel veel mee gereden. Je moet alleen in de winter de verhouding aanpassen, anders wordt het te stroperig.

Mensen die op rode diesel willen rijden; je moet het helemaal zelf weten, je neemt een risico, maar als je het lang genoeg volhoudt, dan zou je er een beetje mee kunnen besparen, wordt je snel gepakt, dan zit je op de blaren:grin:.
De ene tankt rode diesel, de andere gooit 5 jerrycans vol met benzine uit Luxembourg, tsja ieder z'n ding. Ik doe geen van beide!
 

FredV

Banned
Rode diesel is geen apk-keurpunt. Ik heb heel wat apk's gedaan, in een landelijke. boomkwekersomgeving dus mogelijkheid genoeg voor rode diesel.
Grappig dat dit in het voorlichtingsblad vande rijksoverheid staat:
"De Douane houdt regelmatig controles op onterecht gebruik van de goedkopere rode diesel. Controle vindt ook plaats bij de jaarlijkse Algemene Periodieke Keuring (APK)."
Bron:
http://www.rijksoverheid.nl/documen...#anker-controle-onterecht-gebruik-rode-diesel

En benzine in jerrycans tanken in Luxemburg is natuurlijk heel iets anders dan rode diesel tanken.
 
Zou het niet zo zijn dat de rijksoverheid door dergelijke berichten op hun site te vermelden, mensen wil afschikken voor het gebruik van rode diesel? Zo op een manier van: LET OP! Het wordt jaarlijks tijdens de APK gecontroleerd!
Terwijl dit helemaal niet waar is, toevallig nog met een paar collega's (ook keurmeester) over gehad, en hun hadden er ook nog nooit van gehoord!
 

FredV

Banned
Zou het niet zo zijn dat de rijksoverheid door dergelijke berichten op hun site te vermelden, mensen wil afschikken voor het gebruik van rode diesel? Zo op een manier van: LET OP! Het wordt jaarlijks tijdens de APK gecontroleerd!
Terwijl dit helemaal niet waar is, toevallig nog met een paar collega's (ook keurmeester) over gehad, en hun hadden er ook nog nooit van gehoord!
Lijkt me onzinnig dat de overheid bewust verkeerde informatie op de site zet.
Zou dus wel een misverstand ergens kunnen zijn.
Reden om de RDW maar eens te contacten..
 

Constant

Erelid
Als het eerdere bericht klopt dat rode diesel meer zwavel bevat, dan zouden bij de APK test toch alarmbellen moeten afgaan?
 

andrehj

Forumguru
Rode diesel heeft een veel hoger zwavelgehalte als normale diesel en is derhalve niet geschikt voor moderne diesels.
Dit verhaal is achterhaald. Tegenwoordig zijn tractoren ook gewoon met common-rail motoren uitgerust en die hebben dus dezelfde brandstof nodig als auto's. Je kunt dus op moderne rode diesel prima rijden. Dat dat van de douane niet mag is een ander verhaal....
 

hemi24

Forumguru
Sterker nog, moderne tractoren zijn net als vrachtwagens uitgerust met SCR catalysatoren, iets wat in de automobielindustrie nog zijn intrede moet doen...

Sinds de komst van commonrail motoren in (land)bouwmachines, is men hier grotendeels overgegaan op de Diesel EN-590 Rood, wat weinig meer of minder is dan de reguliere diesel met ULZ zoals deze aan de pomp wordt getankt voor personenvoertuigen.
 

robbiebee

Actief lid
Rode Diesel is niet toegestaan, het feit dat de GL belasting vrij is wil nog niet zeggen dat ze ook belastingvrij mogen tanken... Helaas. Enne bij het keuren kunnen ze niet zien of je rode of normale diesel gereden hebt. Wel met de ouderwetse monstername uit de tank..
 

Wallie

Lid
Wekt bij mij wel een vraag op: stel je koopt een tweedehands diesel waarbij de vorige eigenaar rode diesel heeft getankt... dan kunnen ze dit dus schijnbaar nog lang zien in de tank waar jij inmiddels mee rond rijdt. Kan je hier dan onderuit komen?
 
Bovenaan Onderaan