Roestige remschijven

De Stip

Forumguru
Het valt mij op, dat mijn remschijven zo lelijk verroest blijven. Ook bij het normale gebruik van de auto en niet wanneer hij lange tijd stil staat.
Volgens de dealer komt het omdat ik weinig rem.... Veel auto's die weinig gebruikt worden zouden dit beeld vertonen. Hij liet me een verhuur Octavia zien en deze had gewoon blinkende schijven.
Het beeld vertoont zich met name bij beide achterste schijven, maar ook de voor remschijvne zien er niet altijd even blank uit.
Om het te tonen, zal ik twee foto's toevoegen en hoop dat een van jullie weet wat eraan scheelt en wat eraan te doen is.

Overigens vind ik de remprestaties van de auto tegenvallen, ten opzichte van andere door mij gebruikte auto's.

foto 1-1.JPG foto.JPG
 

Wesly

Senior Member
Het valt mij op, dat mijn remschijven zo lelijk verroest blijven. Ook bij het normale gebruik van de auto en niet wanneer hij lange tijd stil staat.
Volgens de dealer komt het omdat ik weinig rem.... Veel auto's die weinig gebruikt worden zouden dit beeld vertonen. Hij liet me een verhuur Octavia zien en deze had gewoon blinkende schijven.
Het beeld vertoont zich met name bij beide achterste schijven, maar ook de voor remschijvne zien er niet altijd even blank uit.
Om het te tonen, zal ik twee foto's toevoegen en hoop dat een van jullie weet wat eraan scheelt en wat eraan te doen is.

Overigens vind ik de remprestaties van de auto tegenvallen, ten opzichte van andere door mij gebruikte auto's.

Bekijk bijlage 18779 Bekijk bijlage 18780
Ik zou dit eens lezen:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4502516
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb er ook last van bij mijn Fabia. En die staat geregeld 2 of meerdere dagen stil. Twee (of 3?) jaar geleden kreeg ik ze op den duur niet meer schoon geremd, en remmen begon steeds meer herrie te maken. De schijven zijn toen op advies vervangen (hoefde nog niet per-se qua APK) Dat was een hele opluchting. Schone schijven en blokken erop en de auto remde weer heerlijk (stil)

Nu doe ik minimaal wekelijks op hetzelfde stukje (waar het veilig kan) een flinke rem actie van 120 km/u naar bijna stilstand (voet daarna direct weer van de rem, om de schijven te laten koelen ook op de plek waar de blokjes zitten, om te voorkomen dat ze krom trekken) , om ze goed schoon te remmen. Echter merk ik dat ze telkens sneller weer beginnen te roesten, zeker als het vochtig weer is (geweest) en wacht ik het moment af dat ik ze steeds slechter schoon geremd krijg en weer steeds meer herrie gaan maken....
 

Spierings

Forumguru
Dit zie je ook wel veel bij wagens waar nieuwe remblokken op oude schijven gemonteerd zijn icm weinig hard remmen. De blok heeft dan weinig tijd om zich in te slijten waardoor de roest al begint te pitten.

Enigste manier om dit op te lossen is door de remmen goed schoon te remmen en dit regelmatig te doen.

Voor APK mogen ze max 50% verroest zijn, daarboven is het afkeur.
 

michelover

Forumguru
Ik heb hetzelfde met mijn Superb de achter remschijven zijn verroest. De linker achter schijf zelfs zo erg dat hij er niet mee door de APK komt. Heb er nu Brembo schijven op liggen, maar dat is meer voor het oog. Bij mijn vorige VAG auto's die allemaal voor en achter remschijven hadden is mij dit nog nooit overkomen. Begin een beetje het gevoel te krijgen dat er een ander soort staal gebruikt wordt?? En het kan toch niet zo zijn dat ik verplicht wordt om een keer per week een noodstop te maken om mijn remmen in goed conditie te houden.
 

Spierings

Forumguru
Kan ook andere oorzaken hebben als alleen korte stukjes rijden, kan ook gewoon komen doordat de remblokken vast op de geleiders klemmen, reinigen is dan de oplossing.

Maar als je gewoon te weinig rijd om ze schoon te remmen, is meer remmen de enigste oplossing.
 

Ronnie

Forumguru
Bedenk wel dat de voorste remmen 8 keer zo hard aangrijpen dan de achterremmen(deze schijven zijn ook veel kleiner) Om eventueel vliegroest op de achter schijven te verwijderen zou je tijdens een normale rit gedurende een paar minuten (ligt natuurlijk aan de snelheid) de handrem (mechanische bedrijfsrem op de achterwielen) iets aan kunnen trekken. Niet te benauwd zijn hiermee, want remmen verbranden niet zo 1-2-3......
Natuurlijk ook niet zolang dat je de schijven er roodgloeiend onder hebt staan....
 

Wesly

Senior Member
Zou idd kunnen dat er een andere fabrikant gekozen is voor de schijven ( Chinees staal ? ). Hierin kunnen de prijsverschillen zitten tussen bijv. VW en Skoda, maar hoe gaat het met de vervangende schijven die je nu hebt op de superb? Ik zag gisteren ook een foto van een uitlaatdemper waarover ik zo m'n twijfels heb. Bij mijn huidige auto ( Renault ) is de demper na 5 jaar nog steeds helemaal schoon, nog geen puntje roest te zien.
 

ertromp

Forumguru
Probleem (had) ik ook met mijn Octavia. Na klein beetje van de achterste schijven afdraaien is de schijf weer mooi.
Ook de dealer gaf de tip van Ronnie (post #7) en nu blijven ze goed.
Had dit ook nog nooit eerder ondervonden.
 

De Stip

Forumguru
Dinsdag gaat de auto voor een zomer beurtje naar de dealer en zal er nog eens met de chef werkplaats over hebben.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval en blijf aub tips & tools posten. Die van de handrem, daar zou ik nooit opgekomen zijn. Het doet wel geweld aan mijn gevoel voor zuinig zijn op het materiaal en techniek, maar a la, wie weet helpt het.
 

michelover

Forumguru
@Wesly dat denk ik dus ook, mijn vorige Skoda een Octavia RS had dit probleem niet en ik rij niet minder kilometers of kortere ritjes. En ik kan me vergissen maar tips als wat harder remmen/vaker remmen, handrem aantrekken die heb ik "vroeger" nog nooit gehad van de dealer. Mijn nieuwe remschijven blijven mooi schoon, dus ik denk dat het op de huidige Skoda's ook een gevalletje van pisbakkenstaal is wat er gebruikt wordt.
 

De Stip

Forumguru
Rijden met de handrem erop, heeft eigenlijk niet echt veel verandering gebracht. Ietsje is eraf, maar zeker niet de zo gewenste blanke schijven als resultaat. Jammer :(
 

Spierings

Forumguru
Je zal flink wat meer moeten remmen om alles eraf te krijgen , komt omdat het bij jou geen oppervlakte roest meer is, op de foto's is duidelijk te zien dat de roest al ingevreten in de velg is (gepit). Als dat niet helpt is vervangen de oplossing
 

CDK

Forumguru
ik zou voor Lambo gaan ipv Brembo, zie foto.... die roesten niet hoor! :)
bemy8yge.jpg
 
Bovenaan Onderaan