Roestige remschijven

michelover

Forumguru
Dan zijn Brembo schijven toch goedkoper, kosten bijna hetzelfde als de originele. En je ben niet verplicht om er een paar vrachtwagen velgen bij te kopen zoals op dat golfje.
 

Joske

Forumguru
Vrachtwagen?

Lamborghini maakt toch ook tractoren?? DAAR komen die velgen dus vandaan! :D


lambo_crash.jpg
Gelukkig kreeg ie bijstand van een Skoda-driver :deuk:
 
Roestige remschijven voor is kwestie van schijven goed warm remmen dan zijn ze schoon.
Achter lukt het vaak een stuk lastiger. Soms gebruik ik tijdens auto wassen iron X en dan is de schijf ook schoon.

Net als jij vond ik remkracht minder. Dit heb ik opgelost door standaard schijven te vervangen door brembo oem schijven en als remblok ferodo ds 2500. Deze op de juiste manier in geremd (opbouwend).
Nu heb ik geen klagen meer. Zeker als ze warm zijn bijten ze echt.

Nadeel je indicator dat je blokken op zijn werkt niet. Dit vang ik op door regelmatig visueel te inspecteren.
 

Spierings

Forumguru
Zal waarschijnlijk gewoon via een automaterialenzaak zijn besteld, dus niet orgineel OEM.

Iedere automaterialenzaak welke A merken levert zal brembo kunnen leveren, naast de sport remmen leveren ze namelijk ook het standaard type schijf
 
Ik heb ze niet via de dealer.


Heb ze via een webshop besteld die gespecialiseerd is in remmen.
Waarna ik ze zelf heb gemonteerd.
Origineel of niet, ze zaten netjes in een brembo doos :)
 

De Stip

Forumguru
Vandaag is de O-2 bij de dealer geweest en men heeft er nieuwe schijven + blokken opgezet. Ondanks een raar advies (ik zou vaker moeten remmen...), zou dit de oplossing moeten zijn. Of het tijdelijk is, dat zal moeten blijken. In ieder geval zou de auto met de huidige schijven en blokken, niet door de APK komen. Slechte reclame voor een auto van deze leeftijd en klasse....
Eerder heb ik het nooit met een van m'n vorige auto's aan de hand gehad en ik heb vandaag alle auto's bij ons in de straat bekeken. Van de meest luxe, tot de meest truttige. Maar geen enkele had het euvel waar mijn O-2 last van had :(

Blijft een raar verhaal!

O ja, er zitten duurdere onder. Ze schijnen van een RS te zijn. Niet dat die beter zijn, maar men had alleen deze op voorraad. Ik kreeg ze voor de "normale" prijs geleverd. €295,- inclusief BTW en montage.
 

CDK

Forumguru
ik denk wel dat er kwaliteits verschil is tussen de normale en RS remmen.... een RS heeft meer vermogen dus ook meer remvermogen nodig, als ik kijk wat voor enorme schijven ze er bij mij onder geschroefd hebben... zijn ze bij jou ook niet een maatje groter nu?
wel mooi dat je ze voor de "normale" prijs kreeg :)

greetz Corné
 

De Stip

Forumguru
Ik moet wel zeggen, dat de auto beter remt nu. Ik zal er eens naar kijken en mocht ik er iets bijzonders aan zien, dan laat ik het even weten.
 

Wesly

Senior Member
Lijkt mij sterk dat de schijven groter zijn want dan kunnen de klauwen helemaal niet meer passen toch?
 

Joske

Forumguru
klopt Wesly, dan zouden ze het remzadel ook moeten vervangen hebben en dan kom je er niet voor €295 bij de dealer ;).

een standaard remschijf voor de O2 zou 288mm*25 zijn en die voor een RS 312mm*25 moeten zijn. Afhankelijk van het systeem (EVES of LUCAS) kan het ook nog 280mm zijn als standaard remschijf, maar dan zou ik wat meer info over de O2 van Supersjors nodig hebben voor te kunnen zoeken in ETKA.
 

De Stip

Forumguru
Geen idee mannen, dit is wat ze me bij de garage vertelden. Ze moesten er speciaal voor een ritje Nieuwegein doen :pieker: Op de bon zie ik niets bijzonders staan.

Wat wil je nog meer weten over m'n O-2, behalve wat in de handtekening staat?
 

ertromp

Forumguru
klopt Wesly, dan zouden ze het remzadel ook moeten vervangen hebben en dan kom je er niet voor €295 bij de dealer ;).

een standaard remschijf voor de O2 zou 288mm*25 zijn en die voor een RS 312mm*25 moeten zijn. Afhankelijk van het systeem (EVES of LUCAS) kan het ook nog 280mm zijn als standaard remschijf, maar dan zou ik wat meer info over de O2 van Supersjors nodig hebben voor te kunnen zoeken in ETKA.

Inderdaad vreemd dat de garage het heeft over RS schijven. Want die zijn wezenlijk anders van afmeting en de klauw van de RS is wezenlijk anders dan de lichter gemotoriseerde Octavia II's
Wellicht had er op kosten bespaard kunnen worden door de achterste schijven iets af te draaien mits dat nog mogelijk was.
Belangrijkste is dat je het weer voor elkaar hebt voor een goede prijs!
 

Joske

Forumguru
Geen idee mannen, dit is wat ze me bij de garage vertelden. Ze moesten er speciaal voor een ritje Nieuwegein doen :pieker: Op de bon zie ik niets bijzonders staan.

Wat wil je nog meer weten over m'n O-2, behalve wat in de handtekening staat?
Bouwjaar, want vind je motorcode niet in ETKA (EBL veronderstel ik toch?) of kW's dan vind ik hem normaal ook wel.
 

Pendragon

Donateur
Apart iets. Ik heb nu mijn 7e Skoda en heb dit nog nooit gehad. Rij nu een Superb 2 en ook daar gewoon schone schijven. Alleen de trommel roest een beetje, maar dat zie ik bij andere merken ook.
 

Wesly

Senior Member
Apart iets. Ik heb nu mijn 7e Skoda en heb dit nog nooit gehad. Rij nu een Superb 2 en ook daar gewoon schone schijven. Alleen de trommel roest een beetje, maar dat zie ik bij andere merken ook.
Haal jij de skoda altijd onder de wasstraat door of was je hem met de hand? Dezelfde vraag zou ik aan Supersjors willen stellen.
 

Pendragon

Donateur
Ik was de auto altijd met de hand, maar in een wasbox, dus er komt genoeg water op de schijven tijdens het wassen met de hogedrukspuit. Ik zie wel eens als ik een paar dagen niet gereden heb dat er wat roest op zit, maar na een ritje is dat zo weer weg.
 

Wesly

Senior Member
Idd, ik zat nl te denken dat het misschien iets met pekel oid te maken zou kunnen hebben. Als de auto met de hand word gewassen en alleen wordt afgespoeld met de tuinslang loop je het risico dat het zout gewoon op de schijven blijft zitten en dat dit blijft aanvreten
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de auto met de hand word gewassen en alleen wordt afgespoeld met de tuinslang loop je het risico dat het zout gewoon op de schijven blijft zitten
Maar dan spuit je de wielen toch ook schoon - en daarbij gaat er vast ook wel een boel water langs de schijven?
(Op zichzelf weer een goeie reden om na het wassen de boel even droog te rijden en te remmen)
 
Bovenaan Onderaan