Roestige remschijven

De Stip

Forumguru
Meestal gaat de auto door de wasstraat. Een enkele keer (als ik tijd heb), doe ik hem met de hand. In de winter zitten de stalen velgen eronder en dan zouden de schijven erg vuil kunnen blijven met bijvoorbeeld zout, omdat er dan moeilijker bij de schijven te komen is.
Maar alle theorien ten spijt, de dienstauto waarmee ik rijd, is een Peugeot 308. Deze heeft stalen velgen met doppen, gaat sporadisch door de wasstraat en heeft altijd blinkende schijven, alsof ze van zilver zijn.

Kijk voor de aardigheid maar eens een beetje rond, bijna nooit zie je geroeste schijven. En al helemaal niet, in de staat waarin die van mijn auto waren.

Overigens is er contact geweest via de dealer met de importeur, omdat ik heb aangegeven dat ik het bezopen vind, dat er in zo'n korte tijd al een dergelijke kostenpost ontstaat. Hopelijk snaait de importeur dat ook en geven ze coulance.

Keep you posted!
 

turboturbo

Forumguru
Ik kan hier nog op aanvullen; vorige week kreeg ik een oude Felicia mee van de dealer als leenauto. Zowel bij vertrek vanaf de dealer die ochtend, als bij vertrek bij mij thuis de volgende ochtend hoorde ik geen enkel bijgeluid toen ik mijn straat uit reed en remde voor de eerste kruising. Wat bij mijn eigen Fabia toch echt wel effe anders is (word met de tijd langzaamaan erger)

De Felicia remde gewoon muisstil, terwijl je bij mijn Fabia met inmiddels 3 jaar oude schijven en blokken behoorlijk (weer) wat schuif en schuurgeluiden hoort. Ik kan me ook niet herinneren dat eender welke auto die ik ooit gereden heeft, zulke luidruchtige remmen heeft. N.b. ik bedoel dus ook na het 'schoon' remmen hoor ik best wel wat schuivend/schurend kabaal tijdens het remmen. Misschien heeft het wel te maken met het soort onderstel ofzo dat het geluid zo goed doorgegeven wordt....
 

guitar_billy

Senior Member
Leuk een feliciaatje als leenauto, zie ze in NL bijna niet meer.

Bij voorgaande Octavia's (tweemaal O1) met handbak ook problemen gehad met roestige schijven, vooral achter. Een keer zelfs meer dan 50% verroest (APK afkeur). Waarschijnlijk omdat ik maar 15000/jr met relatief veel snelweg rij, niet elke dag rij, en als het niet nodig is niet hard op de remmen stamp.

Inmiddels alweer meer dan drie jaar in een O2 met DSG automaat en heb ik dit probleem niet. Wat me wel opvalt is dat de DSG lang in de hoge versnellingen blijft hangen en daardoor minder afremt op de motor. Ook is de O2 een paar honderd kilootjes zwaarder dus ik rem toch wat meer/harder (ook wel na het meemaken van de verroeste schijven op de O1).

Nog over de remprestaties waar TS het over had; De O2 remt idd zeker niet aggressief. Dit ligt mij wel. Heb bij voorgaande auto's wel anders gevoeld. Bij een Fiat Punto moest je het pedaal zachtjes aaien anders hing je in de gordels... :)
 

Joske

Forumguru
Ja dat idee heb ik ook wel met mijn O2, remt zeer "zachtjes", soms denk ik wel dat mijn Fabia harder/sneller kan remmen (stoppen) maar heb nog geen noodstop moeten uitvoeren met de O2. Denk dat de remafstand met 4 remschijven wel wat korter zal zijn dan mijn Fabia bij dezelfde snelheid ;)
 

De Stip

Forumguru
Klopt, ik rij ook voornamelijk op de snelweg en dan zo'n 20.000 per jaar. Maar nog moet het mijns inziens niet kunnen en is het te wijten aan goedkopere materialen/onderdelen. Iets wat ik in m'n achterhoofd hou, bij de aanschaf van een volgende auto.
 

skodaboy

Forumguru
je ben niet verplicht om er een paar vrachtwagen velgen bij te kopen zoals op dat golfje.

ik was vandaag bij ons in de carrosserie afdeling,daar stond een superb (mooi) verlaagd met 19" velgen.
hoe breed de velgen juist zijn weet ik niet..ze hebben er 225/40/19 banden op gemonteerd en de banden 'breed' getrokken.

enig nadeel van de combinatie verlaging en velgen is dat de voorste velgen in de wielkasten schuren en al schade veroorzaakt hebben aan de spatborden,hier door zijn deze 'bol' gaan staan.
je ziet ook duidelijk aan de velgen (schade) dat deze schuren als je af draait.

als het mij morgen lukt zal ik proberen er een foto van te maken..
 
Bovenaan Onderaan