Roetfilter Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDI

Bij regeneren loopt de motor ook iets minder mooi (armer mengsel) en is het stationair toerental ook hoger dan normaal (ca 1000 rpm), let maar eens op!
De stank was alleen de eerste paar duizend km. Nu niets meer van te merken.
Auto is nu net een jaar oud en 50.000 km gedraaid. Maar die stank had wel beschreven morgen worden cq. verteld mogen worden bij aflevering. Ik kan me voorstellen dat mensen schrikken als ze dat de eerste keer ruiken.
Ik kan me herinneren dat ik ook gelijk onder de kap ben gedoken de eerste keer!
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Fabianen,

Langs deze weg zou ik graag willen weten of er al alternatieven zijn om dure vervanging of reparaties van EGR en Roetfilter te voorkomen voor de 1,2 diesel Greenline. De mijne is van 11-2010. Ergens heb ik gelezen dat die er zijn, maar weet niet meer waar. Oja...en als ze er zijn ... hoe, waar en kosten.
Alvast bedankt voor de te nemen moeite. Fabia, Fabelhaft, Famulous, Fantastisch!
Groeten van Helmond 42, Joop.
 

Havana

Forumguru
Normaal gezien zou dat geen probleem moeten zijn. Roetfilter eruit slopen, EGR afdoppen of verwijderen en software aanpassen zodat je geen storingen hebt en er niet meer geregenereerd wordt en de boel niet in noodloop

MAAR je hebt pech. De computer van de 1.2 TDI is door tuners niet te kraken. Met een externe ECU kun je wel tunen maar volgens mij kun je dan geen EGR/DPF uitprogrammeren. Van dat laatste ben ik niet geheel zeker!
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is maar wat je pech noemt. Ik ben eigenlijk wel tevreden met mijn relatief schone greenline en heb in ruim 92k km nog geen van deze problemen (EGR, roetfilter) ondervonden.
Wel de voordelen: het ding is redelijk zuinig (overall gemiddelde 7,0 eurocent/km aan brandstof) en ik mag ermee in alle milieuzones. :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Exhaust Gas Recirculation was toch bedoeld om resterende brandbare fracties in hun 2e run alsnog te verbranden? Vollediger verbranding geeft meer energie vrij, maakt schoner en (iets) zuiniger.

Roetfilter houdt veel van het fijnstof tegen - maakt misschien niet zuiniger, maar wel aanmerkelijk schoner.
Ben ik ook blij mee; ik ben niet zo van die quasi-stoere 'kan mij niks schelen' houding ;). Anders had ik heus wel voor iets zwaarders en snellers gekozen... vind ik namelijk wel leuk om te hebben, hoor.
 

Havana

Forumguru
Zonder EGR zuigt de motor schonere lucht aan met minder NOx. Bovendien veel minder vervuiling van de motor. Beetje vestzak-broekzak verhaal. Bovendien dragen al die kapotte EGR kleppen ook niet bepaald bij aan een schoon milieu...

Zuiniger met EGR klep is niet mijn ervaring, ik merk geen enkel verschil.
 

Kogamyata

Senior Member
Als ik het goed begrijp dan zijn er weinig mogelijkheden. Toch als je bij de tuners terecht komt zit er 'n site bij die iets zegt over demonteren en onder hoge temperaturen (oven) laten schoonbranden. Het is bij mij nu nog niet aan de orde na 150.000 km maar het zou zomaar kunnen en dan is het prettig en misschien voordelig als je weet waar je moet zijn. Graag zou ik dan ook weten of iemand daar ervaring mee heeft. Immers 'n gewaarschuwd mens telt voor 2 en op je quivive zijn lijkt me niet verkeerd, nietwaar? groeten 4x F. Fabia, Fabelhaft, Famulous, Fantastisch. Joop.
 

kansberg

Forumguru
EGR, roetfilter, allemaal prachtige zaken die het milieu moeten ontzien, maar dragen in werkelijkheid weinig bij aan een schoner er beter milieu. Een EGR klep per definitie niet. En een roetfilter ach, als burger wordt je verplicht zo'n ding in je auto te hebben maar in vele auto's van overheidsdiensten wordt het roetfilter verwijdert om problemen te voorkomen.
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Guru's,

Dat weet ik allemaal wel. Maar wat te doen als het kapot gaat.Hebben jullie tip's. Dat ik naar de garage kan dat weet ik ook al. Alleen Havana had 'n tip, maar misschien zijn er nog meerdere. De alternatieve wereld zal toch niet stil zitten?
Havana alvast bedankt met BÜchli, maar ken jij Fabianen die daar ervaring mee hebben of misschien jijzelf en weet je iets over kosten? Zodra ik ergens 'n tip heb laat ik 't meteen weten. Zie mijn topic over "Binnenventilator en kosten".
Ben benieuwd.
Groeten Helmond42, Joop.
 

kansberg

Forumguru
@Helmond42 : Ik ben geen Fabiaan maar heb wel ervaring met Buchli, dat is ècht een specialist. Zeker niet goedkoop maar wel errrug goed. Destijds had ik een probleem met m'n XM, deze walmde af en toe, met name op de snelweg bij gas los. Door diverse garagebedrijven bekeken maar zonder resultaat. Buchli heeft de pomp toen gereviseerd en opnieuw afgesteld, wat een heel nauwkeurig werkje is, en het probleem was verleden tijd.
 
Mijn vrouw stond vandaag ineens stil bij het stoplicht toen ze optrok in de 3e versnelling, dom ook, maar de motor sloeg af en kon daarna niet meer gestart worden. Ik kan me eigenlijk ook niet herinneren dat ik ooit zoiets meegemaakt heb (zo'n uitstoot van roet of een verbranding / regenedinges inclusief de stank) in al die km's die ik al gereden heb. Mijn vrouw rijdt er nu 2x in de week mee naar den haag vanaf amersfoort en 2x een wat korter stuk dus ook lange stukken worden prima gemaakt. Maar in al die jaren dat ik van den haag naar utrecht bijv reed is het mij ook nooit opgevallen.

Nu dus mogelijk verstopt en zou het 1200 euro kunnen gaan kosten, maar wat is de garantie op zo'n sensor? En zoiets moet toch wel uitgelezen kunnen worden dat er een sensor eventueel stuk is of wat? Heb laatst een grote beurt gehad, dan neem ik aan dat er toch wel het een en ander gecontroleerd wordt? En als die sensor een jaar geleden bijvoorbeeld stuk gegaan zou zijn en hij is bij de laatste onderhoudsbeurt niet gecontroleerd dan kan het toch niet ineens in 10.000 km helemaal verstopt zitten?
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
garantie op zo'n sensor
over welke sensor heb je het? Is er reeds een bepaalde diagnose gesteld? Dat de roetfilter dicht zit? Hebben ze dan niet proberen manueel, geforceerd te regenereren om zo het roetfilter leeg te krijgen? Trouwens, als deze dicht zat zou er reeds voorafgaand een melding op het dashboard gekomen moeten zijn dat de filter geregenereerd dient te worden.

iets in het genre van:

roetfilter_problemen.jpg
 
over welke sensor heb je het?
Het aansturen van het regenereren van het roetfilter wordt verzorgd door de sensor G450, een differentiedruksensor welke geplaatst is tussen de inlaat en de uitlaat van het roetfilter. Wanneer de uitlaatgasdruk aan de voorzijde van het filter te hoog oploopt t.o.v. de uitlaatzijde zal de sensor "opdracht" geven aan het motormanagement magerder te gaan lopen, d.w.z. minder diesel in te spuiten en meer lucht bij te mengen, zodat de uitlaattemperatuur oploopt tot zo'n 600-650 gr.C. Stond op pagina 1 uitgelegd. Die sensor bedoel ik.

Ik heb overigens dat plaatje nooit gezien bij de lampjes. Maar de zaken die omschreven stonden in vorige posts over stank of andere zaken is mij dus ook nooit opgevallen. Kan prima zijn dat dat gebeurde terwijl ik op de snelweg reed en het dan dus minder opvalt.

Het is nog niet geconstateerd, alleen er werd aangegeven dat het een mogelijkheid zou zijn. Dus ik zou dan op mijn beurt zeggen dat als dat wel het geval is en normaal schoonmaken kan niet (wat dus eigenlijk nooit echt hoeft omdat het dus zelfgeregeld zou moeten zijn) dan ga ik even kijken of de dealer dit niet had moeten opmerken.
 

Joske

Forumguru
Even voor alle duidelijkheid, 1200 eur voor de differentieelsensor te vervangen is wel bijzonder buitensporig! Dat is volgens mij de prijs voor een nieuwe roetfilter!

Over wat heeft de dealer het nu eigenlijk gehad, een kapotte sensor of een dichtgeslibte roetfilter?
 
Nogeen keer ter verduidelijking :)

Ik heb de dealer zelf niet gesproken, maar wat ik er van begreep is dat de auto op dit moment niet goed uitgelezen kon worden, ook niet door de anwb. Dat kan meerdere oorzaken hebben werd verteld maar een ervan zou kunnen zijn dat het roetfilter nu vol zou kunnen zitten.

Daar ben ik dus op gaan zoeken of zoiets "vervangen" moet worden of schoongemaakt moet worden na zoveel km en kwam dus dit wat verouderde topic tegen en las dat het in principe dus zelfregulerend is en je er eigenlijk geen omkijken naar hebt. Maar dat schoonmaaksysteem reageert natuurlijk op basis van een sensor. Als die sensor stuk zou zijn en het systeem het dus niet om de zoveel km schoonmaakt dan kan dat natuurlijk. Alleen vraag ik me dan af, als je een kapotte sensor hebt, dan moet dat toch kenbaar gemaakt worden op het moment dat je zo'n systeem uitleest. Dus ik zeg dus niet dat zaken zo zijn, ik probeer alleen nu vast verder te denken over wat mogelijkheden kunnen zijn wanneer het dus inderdaad het roetfilter zou zijn.

Ik ben dan namelijk van mening dat er bij groot onderhoud zoiets naar boven moet komen dat bijv die sensor stuk is en dat dat gerepareerd had moeten worden. Als dat dan verzaakt wordt en dit het gevolg er van is, in hoeverre kan je dan iemand de schuld geven, dealer bijvoorbeeld. Dat is zeg maar mijn punt. Natuurlijk geven ze maar x jaar garantie op een auto, maar ik vind dat als je onderhoud laat plegen het wel er bij hoort dat je dingen uitleest ter preventie voor andere zaken. Tenzij dat dus achtergehouden zou worden.

Dus hopelijk hoor ik morgen meer of anders maandag over wat de oorzaak is / was en dat de kosten dus mee zullen vallen :) Want heb dus nu geen zin om 1200 euro daar aan uit te geven :)
 

Monteurtje

Forumguru
Als de verschildruksensor defect is. Dan gaat het storingslampje branden.
Maar de auto is nog niet uitgelezen wat er precies aan de hand is???
 
Bij de garage nog niet zover ik weet en de ANWB had iets geprobeerd maar was er dus in ieder geval niet wijzer op geworden.
 
Bovenaan Onderaan