[weer ff een update]
Weer wat maanden later met deze verschrikkelijke saaie auto.
Nu ook weer; barre omstandigheden, arctische nachttemperaturen, opgewaaide sneeuwduinen over sommige polderwegen. En daar waar het wel geruimd is, krijg je een compleet pekelbad over je heen.
Ik dacht eerst nog, met die bijna 11 jaar oude originele accu erin, zal die Roomster zometeen wel niet meer starten. Maar zelfs dat is geen probleem. En hopsakee, bij ons de oprit af, de straat in, na eerst wat geploeter met de verfoeilijke 4-seizoens bandjes van Vredestein die gewoon door de sneeuwprut/-brokken de Skoda keurig recht de straat uit sjorren. Maar idd, met nog net aan 5mm profiel op de voorbanden is het bijna tijd om die quatracs te gaan vervangen.
Maar olie drinken doet 'ie ook al niet. En een rammelende ketting heb ik ook nog niet gehoord.
En dan die 'beroerde' ongetunede DQ200 die maar blijft schakelen zonder te protesteren. Ook dat schijnt een zeldzaamheid te worden. Vanmiddag nog ff een verlaten polderweg met open terrein opgezocht. En dan is nog best wel lastig om de Skoda een rondje rond z'n as te laten draaien. Maar op een verijsde vlakte lukt het wel. Wel ASR uitzetten en ff meehelpen met de (handbediende!) handrem. Maar al heel snel merk je dat ESP en ABS hard hun best doen om de chauffeur z'n foute gedrag te corrigeren. En dat is goed zo!
Op een polderweg, die half/half maar geveegd was, aan één kant voorzichtig de berm ingestuurd en de andere wielen op het asfalt. En zelfs dan blijft dat gewoon goed gaan. Uiteraard wel goed je stuur vasthouden en je verstand er bij. Maar bij 60-70km/h kon ik zelfs nog uit de berm sturen, zo de weg weer op.
En nee, in de verste verte was er geen boerentrekker te bekennen. Hooguit een overstekende buizerd, maar die trekken ook snel op.
In de verte zag ik een haakse bocht opdoemen die verdacht lag te glimmen in het zonlicht. En ja, een flinke plak ijs. Dan voel je uiteraard de auto wel wat glijden en verdacht licht sturen. Maar ook hier weer, anticiperen, ver vooruit kijken en dan weet je dat je die plak ijs niet met overmoedige snelheid moet proberen te meesteren.
Is er dan nog iets te mekkeren? Jawel, doordat het zo koud is en hard waait, is het verbruik wat toegenomen. Van de laatste paar keer van een keurige 1:18 naar 1:16. Ook niet echt schokkend.
Oh ja, en na anderhalf jaar wegteren in de blakende zon en stromende regen zijn de ruitenwisserbladen aan vernieuwing toe.