Roomster populairder dankzij Yeti?

Neptukker

Forumguru
De Yeti is voor Skoda een succes ondanks het gegeven dat je niet meer echt over een budget model kunt spreken. Nou wil het zo zijn dat ik behalve veel Yeti's de laatste tijd ook een aantal (facelift) Roomster's tegenkwam op de weg. Mijn volgende theorie komt puur uit die waarneming zonder verkoopcijfers erbij te nemen (niet opgezocht).
Algemeen kan volgens mij gesteld worden dat de Roomster in nederland niet het succes is geworden wat Skoda er van hoopte. Ondanks dat lijkt de verkoop weer te lopen.

Mijn theorie is dat de Roomster aangeschaft wordt door mensen die naar de dealer gaan om een Yeti te bekijken/kopen. Ze komen erachter dat de uitvoering die ze wensen boven het budget valt en worden door de dealer op de Roomster gewezen. Oogaanschijnlijk net zo ruim maar geen (bluf-)SUV en wat goedkoper. Uiteindelijk wordt na lang wikken en wegen de Roomster besteld en heeft de dealer er weer een klant bij want ik vermoed dat het mensen betreft die van een ander merk komen.
Iemand dezelfde danwel een andere mening toegedaan?
 

corsaar

Senior Member
Je zegt budget is bepalend, ik denk dat je daarin gelijk heb.
Maar het aantal Yeti, s , 1320 vanaf de start is ook nog niet erg hoog.
Als een yeti net te duur is en men wil een iets forsere auto dan misschien
de Roomster. Maar men hopt toch makkelijker over naar de Fabia II combi
kijk eens naar die schrikbarende aantallen. En de voordelen.
 

LenK

Forumguru
Roomster is met 38 stuks in juli is niet bepaald een succesnummer. En dat er in 1 maand meer verkocht wordt, daar kun je niet meteen een conclusie aan verbinden. Zeker niet als de maand daarvoor een dieptepunt was met 6 stuks.
Als het al een conclusie is dan zou ik eerder aan de facelift denken.
Er zullen best liefhebbers van het 1e uur zijn die nu met de facelift hun 2e Roomster kopen. Of een logistieke reden. Dat Roomsters langere levertijd hadden ten faveure van de FII greenline en daardoor juni minder en juli meer was.

De Yeti verkoopt een stuk beter dan de Roomster, maar ook daar hoeft de vlag nog niet echt voor uit. 1222 stuks dit jaar. De 3 jaar oude Qashqai zit al op 2943 (net een facelift versie gekregen dus die gaat ook nog weer stijgen in markt aandeel imho), IX35 2255 stuks en de veel duurdere Tiguan zit al 1600.
 

piair1982

Forumguru
de roomster was, is en blijft een ondergewaardeerde auto. Hij rijdt beter dan een fabia maar is een door zijn design beperkt aansprekend model voor jan modaal. En als de media hem toen al pausmobiel noemde, tsja dan is het in nederland al gebeurd. Net zoals het verhaal buckler bier. De facelift is in mijn ogen een verbetering. Maar of dat nou tot meer verkopen leidt?
 

Captain Hook

Forumguru
Hij rijdt beter dan een fabia
Nu word ik nieuwsgierig... :smiley29:

In wat voor een opzicht is de Roomster beter dan een Fabia, qua rijgedrag? Zijn ze niet op hetzelfde platform c.q. onderstel gebaseerd? (als je het vergelijkt met de meest recente Fabia II FL)

ps: en zelf heb je (volgens je handtekening) een Fabia besteld...(?)
 

LenK

Forumguru
Wielbasis is bijna 20cm langer. Heeft ws positieven invloed op rijgedrag.
Behalve vormgeving probleem is ie nog aanzienlijk duurder dan een Fabia, dus zal daardoor al geen alternatief voor Fabia kopers zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Wielbasis is bijna 20cm langer. Heeft ws positieven invloed op rijgedrag.
Hmmm, je brengt me op een idee. :koffie:

Idd, fors grotere wielbasis. Houdt meestal in, meer comfort, stabieler weggedrag. Qua prijs ligt de Roomster tussen de Fabia Combi en de O2 Combi in. Wordt lastig kiezen. :ahum:
 

Wallie

Lid
Yup, lees je vaak over de Roomster, dat ze hem prijzen voor z'n rijgedrag, kan hem hard een bocht in smijten. De wielbasis achter is ook breder als voor, zorgt ook voor meer stabiliteit in de bochten.
 

piair1982

Forumguru
Het is heel simpel, voorste gedeelte onderstel is Fabia II en achterste deel is Octavia I. Dus auto ligt als een kart op de weg
 

Captain Hook

Forumguru
Heb nog wat technische details opgezocht van de Roomster, Fabia II versus de O2.

En dan blijkt ook waarom de O2 een stapje hoger qua prijsstelling zit.
Roomster en Fabia hebben beide een starre achteras, de O2 een veel gecompliceerdere achterwielophanging.
Alleen wat merk je daar nou van in de dagelijkse praktijk?
 

Neptukker

Forumguru
de O2 een veel gecompliceerdere achterwielophanging.
Alleen wat merk je daar nou van in de dagelijkse praktijk?
Had voorheen een Seat Toledo II met sportonderstel en heb nu een OII met onafhankelijke achterwielophanging. Bij het van A naar B verkeer in nederland vallen de voordelen niet zo op. Boeren landweggetjes met veel bochten zoals hier in Twente worden de pluspunten zichtbaar. De auto lijkt makkelijker de hoek om te willen en de wielen lijken een beter comfortabeler contact met de weg te houden.
In haarspeldbochten wordt het helemaal duidelijk. De auto graaft zich minder in in een bocht en het voelt alsof de wielen gelijkmatiger belast worden. Je hebt al met al een groter gevoel van controle en voelt meer balans in het onderstel.
 

piair1982

Forumguru
Heb nog wat technische details ...Roomster en Fabia hebben beide een starre achteras, ...
Alleen wat merk je daar nou van in de dagelijkse praktijk?

Is absoluut geen starre achteras. Het is een semi onafhankelijke torsie as met schroefveren.

In de praktijk merk je wel een verschil met name bochtgedrag. Een O II ligt veel strakker en kleeft meer op de weg.

Maar je moet geen appels met peren vergelijken :winkie:
 

Captain Hook

Forumguru
We zullen het gaan zien (na de proefrit).

Zit erg te twijfelen tussen een Fabia Combi versus een Roomster.
Alhoewel de Roomster net weer een slagje duurder is dan de Fabia, maar toch ook weer een paar duizend eurootjes minder kostbaar dan een O2 combi.

Een Fabia Combi tuti lampioni of een Roomster tuti lampioni zijn nog altijd goeiekoper dan een O2 niente lampioni. En er is toch een grens die ik stel qua financiën. :smiley29:
 

Captain Hook

Forumguru
Opmerkelijk: de Roomster heeft zelfs nog een grotere wielbasis dan de O2. :722:

Krijg steeds meer zin in een proefrit. Jammer dat bij mijn lokale Skoda garage diverse mensen met vakantie zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Heb vanmiddag uitgebreid (samen met mijn dochter) de Roomster van binnen en van buiten bekeken, bevoeld en besnuffeld.
Da's niet verkeerd! :super: Heerlijk die ruimte, zowel voor je hoofd als de rest van je lijf. Voelt heerlijk 'luchtig' aan en achterin is het zicht voor de medepassagiers helemaal toppie dankzij die hogere zit. M'n dochter was helemaal blij. Vooral dankzij die iets schuin naar het dak weglopende achterramen heb je uitstekend zicht naar buiten.
Ook de vierkante kofferbak in combinatie met die universeel (ver)plaatsbare achterstoelen ziet er ideaal uit!
Dit oogt echt als een auto die waar voor je geld biedt. Daarnaast voelt het allemaal degelijk en betrouwbaar aan.
Een auto volgens mijn definitie van een auto; ruim, overzichtelijk, praktisch ruimte voor mens en spullen, redelijk geprijsd, goed voorzien van allerlei toeters en bellen, maar geen blingbling fratsen.

Volgende week een afspraak voor een uitgebreide proefrit.
Nu nog ff afwachten of de Skoda dealer een interessant financieel voorstel wil doen. :koffie:
 
Bovenaan Onderaan