Om terug te komen op het verschil tussen Roomster en Yeti.
Heb al eens eerder gereden in de Yeti (ook tijdens de speciale open dagen bij Pon). En gisteren een halve dag een Roomster meegehad.
Kan ik de auto's vergelijken? Ja en nee.
Motorisch heb ik beiden met de 1.2TSI gereden en dat voelt in de Roomster een stuk vlotter aan dan in de Yeti. Logisch want de Yeti is een stuk zwaarder. Qua topsnelheid en verbruik komt de Roomster ook gunstiger naar voren, mede dankzij de gunstigere cw-waarde en het lagere gewicht.
Wat betreft binnenruimte ontlopen ze elkaar niet zo veel. Allebei zijn ze praktisch, klein plusje voor de Roomster, die vind ik nog 'luchtiger' en ruimer overkomen (vooral achterin) dan de Yeti.
Wegligging is niet verkeerd van de Roomster! Mede dankzij die grote wielbasis ben ik positief verbaasd. Ook over het comfort. Yeti wegligging (2WD) is ook prima, voelt wat massiever aan, komt uiteraard door het nieuwere onderstel en (wederom) het hogere eigengewicht.
Mooi? Tja, wat is mooi? De Yeti vind ik idd mooier, het is meer één geheel. Vanaf de B-stijl oogt de Roomster als een ander model wat er tegen aan geplakt is. Zoals al eerder genoemd, ik koop geen auto voor alleen het uiterlijk.
Afwerking is bij beiden keurig. Als ik het b.v. vergelijk met een Toyota (in de dezelfde prijsklasse) is een Roomster/Yeti heel wat 'volwassener'.
Terreincapaciteiten. Ja, een Yeti met Haldex aandrijflijn is uiteraard superieur aan de Roomster. Maar dan praat je eigenlijk over een totaal andere auto en prijsklasse. De Roomster is er gewoonweg niet met 4x4 aandrijving.
Prijstechnisch vind ik dat de Yeti veels te snel erg duur wordt, voor wat je in z'n totaliteit krijgt. Daarnaast zullen de gebruikskosten (verzekering, MRB, brandstof) hoger uitpakken.