Roomster versus Yeti ???

Muug

Senior Member
Misschien haal ik nu ouwe koeien uit de sloot en is dit jaren geleden al uitgebreid besproken geweest, maar kan iemand me even uitleggen hoe de Roomster en de Yeti van elkaar verschillend zijn? Ze lijken zo hard op elkaar dat ik niet begrijp waarom het twee modellen zijn. Waarbij de Yeti wel duidelijk duurder is dan de roomster...
 

MaxN

Donateur
Persoonlijk vind ik ze totaal niet op elkaar lijken en er zitten toch echt grote verschillen in de auto's.
De Yeti is een Crossover en de Roomster meer een MPV.
Kijk ook maar naar onderstaande foto.

skoda-roomster-yeti-vgl-7012259617917186779.jpg
 

Muug

Senior Member
als je de voorkant bekijkt, tot en met de voorste deuren, zie ik toch weinig verschil eigenlijk :D De deurklinken, de spiegels, de vorm van de ruit van de deuren zelfs, de lichten... allemaal voor 90% dezelfde vorm.
Maar misschien heb ik een verkeerde bril op?
 

clapton

Senior Member
Roomster is een derivaat van (achterzijde) O2 en (voorzijde) F2.
Yeti deelt onderstel en aandrijflijn met O2.
 

Muug

Senior Member
Maar wat me het meeste boeit eigenlijk : naar welk soort publiek wordt gemikt? Welk soort mensen wilt de Roomster, en welk ander soort mensen de Yeti? Daar versta ik me niet uit.
 

MaxN

Donateur
De Roomster is volgens mij bedoeld voor de jonge gezinnen. Ruimte.
En de Yeti voor de mensen die een hoge instap willen?
 

Import Yeti

Forumguru
Yeti voordelen uit persoonlijke bevindingen:
-Hoge zit
-Net als Roomster geschikt voor gezinnen met kids (ook uit eigen ervaring)
-Mooiere auto dan Roomster (persoonlijk)
-Ruime en vooral praktische auto (passen 3 mountainbikes recht op in de auto) of met 4 personen en 4 ski uitrustingen in de auto op wintersport (zonder gebruik van dakkoffer)
-Uitgebreider motoren aanbod t.o.v Roomster
-Hoger trekgewicht(caravanrijders)

Nadelen:
-Hoger verbruik
-Geen reservewiel uitsparing in bagageruimte
-Rumoerig onderstel(rolgeluid)
-verder geen nadeel kunnen ontdekken :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Muug

Senior Member
blijkbaar klaagt iedereen over rolgeluiden bij skoda... ik vroeger over mijn fabia, een collega hier over z'n octavia, jij over je yeti... vreemd toch....
 

clapton

Senior Member
Ook hier alleen rolgeluiden van banden hoorbaar. Overigens de banden waar hij mee afgeleverd werd, misschien dat bij verversing een stiller type te kiezen is. Het publiek dat voor een Roomster kiest is n.m.m. practisch toegelegd terwijl de Yeti kopers gevoelig zijn voor lifestyle. Niet voor niets is de verkoop van kleinere SUV's hot momenteel. Voor de rest vind ik dat de Yeti een geweldige wegligging heeft en vooral de hogere zit een aanrader. Ik heb overigens geen ervaring met een Roomster.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Roomster gehad voor 4 jaren en nu de Yeti voor iets meer dan 4 jaren...
Lengte is het zelfde.
verder is de Yeti wat breder en hoger.
Op papier heeft de Yeti meer ruimte, maar in de Roomster kon ik veel meer meenemen dan in de Yeti.
De uitneembare stoelen achter ipv een bank is een ideaal concept wat ze wat mij betreft in alle Skoda's mogen inbouwen.

Roomster rijd zeker niet slecht maar de Yeti rijd als een tank over de weg en pak je de bochten mee of je in een sportwagen rijd.
Stoelen in de Roomster zijn zeker niet slecht maar net ff smaller dan bij de Yeti.
De roomster is zeker luidruchtiger in de cabine dan de Yeti, maar dit heeft hoofdzakelijk te maken met de prijsklasse.

Maar terug naar een Roomster zou ik zeker geen straf vinden, en ben ook nog steeds benieuwd hoe zijn opvolger er uit gaat zien en wat de kosten zullen zijn van dat model
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Muug

Senior Member
en vooral geen Continentals
Die ga ik onthouden. Op mijn Fabia (van 2006) was ik best tevreden van de Continentals, qua grip dan toch, zowel in regen als op het droge. Maar het kan best zijn dat een ander merk stiller is.
 

EdZ

Donateur
Ik heb bij de keuze voor mijn huidige auto, wederom voor de Roomster gekozen. De Yeti wel serieus bekeken, maar die viel af om de volgende 4 redenen:

- Geen reservewiel. En als je die wel neemt hou je maar weinig kofferbak over, want dan komt je bodem 25 cm omhoog. Ik kan nu met 2 grote kinderen op vakantie alles meenemen zonder dakkoffer. Met de Yeti, ondanks dat ie iets breder is, leek dat niet te gaan.
- De ruimte tussen voor- en achterstoelen is aanmerkelijk minder (5 tot 10cm), ook als de achterstoelen in de verste stand staan. Als bij de RR de stoelen vooruit geschoven zijn kan ik nog achter mezelf zitten. Bij de Yeti zat ik klem.
- Yeti is zwaarder
- Yeti is duurder.

Het deed wel zeer overigens. Yeti zat riant en kwam over het geheel genomen volwassener over. Ik heb de keuze voor de RR dan ook puur op binnenruimte gemaakt. De prijs en het gewicht vond ik minder belangrijk, maar telden wel mee.

De Roomster is gezien de reclames gepositioneerd als auto voor jonge gezinnen en ik vind 'm daar ook uitstekend geschikt voor. Helaas zie je vaak juist oudere echtparen erin rijden. En vrouwen met kinderen, als 2e auto. Het is een zwaar onderschatte auto :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
Helaas zie je vaak juist oudere echtparen erin rijden.
Helaas? :sterretjes:

(Wees blij dat er mede dankzij al die "oudere echtparen" nog redelijk wat van verkocht zijn.
Anders was-ie al veel langer uit het assortiment geweest...) ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Import Yeti

Forumguru
Ik heb bij de keuze voor mijn huidige auto, wederom voor de Roomster gekozen. De Yeti wel serieus bekeken, maar die viel af om de volgende 4 redenen:

- Geen reservewiel. En als je die wel neemt hou je maar weinig kofferbak over, want dan komt je bodem 25 cm omhoog.
Reservewiel bij de Yeti is inderdaad een zwaar minpunt. Bij mij in de Yeti ligt deze los achterin de bagageruimte en op vakantie rechtop naast de rechter wielkast vast gemaakt.
 
Bovenaan Onderaan