Roomster versus Yeti ???

Canon-Eye

Forumguru
@EdZ
Aangezien de klant in zijn keuze nu eenmaal per definitie gelijk heeft, moet de conclusie zijn dat er iets is misgegaan tussen de marketing- en de ontwerpafdeling...

Toen de Roomster pas uitkwam (2006 of zo?), heb ik er een proefrit in gemaakt. Het reed prima, maar het model sprak mij niet zo aan, héél mild uitgedrukt. Ik heb er dan ook tweemaal niet voor gekozen (2007 en 2011).
Blijkbaar behoorde ik tot nog een andere doelgroep... ;)
 

EdZ

Donateur
Ik suggereerde 'm ook bij m'n vrouw als volgende auto en ze houd net als ik wel van wat aparte auto's, dus werd ie het *juist*. Ik zou nog in een Multipla rijden, wat dat betreft. Zo vind ik de C4 cactus erg goed gelukt en ken ik wel wat mensen die 'm spuuglelijk vinden.

We zijn overigens zelf best normaal. Gaat alleen op bij auto's
 
Hier werden we een goed jaar geleden geconfronteerd met het feit dat onze vorige wagen er plots de geest aan gaf.
Gezien het budget werd het uitkijken naar een Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Ford Tourneo Connect, enz. Allemaal goede auto's, maar wel allemaal kleine bestelwagentjes. Ook de Roomster passeerde in dit rijtje de revue, maar gezien deze geen schuifdeuren had vonden we dat hij alle nadelen had van zo'n kleine bestelwagen, zonder de voordelen.
Verder vonden we de motorisaties bij deze wagentjes aan de lichte kant.

Dan eerder bij toeval op een Yeti van 2j oud uitgekomen met een 2l diesel en in 4x4. Daarmee een testrit gedaan en direct gekocht en na een goed jaar absoluut geen spijt van onze aankoop. Tot op heden vind ik de Yeti één van de fijnste wagens die we al in ons bezit hebben gehad.

Verder ter info: wij, dat is een kinderloos koppel van 28 & 33 jaar dat er al graag eens op uit trekt ;)
 

Muug

Senior Member
tja, die 4x4 daar ben ik best jaloers op, en zo'n lekker grote diesel is inderdaad ultrazaliglekkersoepelsmeuig. Maar een grote benzine is nog leuker vind ik persoonlijk, zoiets met erg veel cylinders.
 

AGTon

Forumguru
Ik rij nu zelf ongeveer 4 jaar in een Roomster en het is de fijnste auto die ik tot nu toe in mijn bezit heb gehad. Nadat de F1 combi er uit ging op zoek gegaan naar iets anders. Ik ben lang, dus achter mij moest er wel wat ruimte zijn zodat mensen/kinderen niet klem kwamen te zitten. Omdat wij Skoda fan zijn daar eerst gekeken.

Ik hou wel van auto's die apart zijn, anders dan anders. De Roomster sprak mij daarom wel aan. We hebben ook nog even gekeken naar een Octavia, maar die was achterin minder ruim wanneer ik in de auto zat. Zelfde telde voor de Yeti.

De Octavia en Yeti zijn uiteindelijk wel meer "auto", maar kostentechnisch is de Roomster weer een voordelige keuze. Ik ben hoe dan ook blij met de RR. Als de achterstoelen er uit zijn kan je zowat de hele inboedel van je woning meenemen. Ik kijk dan ook met spanning uit naar de volgende versie van de RR, als die komt.
 

EdK

Forumguru
Zou het wel weten hoor !

Gewoon die Roomster nemen, hou je genoeg geld over voor een jaar bier.
 

Muug

Senior Member
hoe zit het trouwens met de koffers ? Bij de Roomster spreken ze van 1780 liter met neergeklapte achterbank, en bij de Yeti spreken ze van 1760 liter met verwijderde achterbank. Moet ik dat letterlijk interpreteren???? Dus dat de yeti zijn koffer pas even groot is als van de roomster wanneer we er alle zetels achteraan uitgehaald hebben????
 

EdZ

Donateur
En de vraag is dan nog: Is het een Yeti met reservewiel + inzet van de kofferbak of niet?
 

EdZ

Donateur
Een soort piepschuim (?) verhoging waarin het reservewiel past en wat opbergvakken zitten. Bij een Roomster ligt het reservewiel in een holte in de bodemplaat, bij een Yeti eróp. Tenminste, voor zover ik heb gezien.
 
B

bijbeuner

Zou het wel weten hoor !

Gewoon die Roomster nemen, hou je genoeg geld over voor een jaar bier.

Dan kun je telkens voor je vertrekt met je roomster een pintje pakken,dat helpt als je met zo één lelijk ding op weg gaat :-)
Ik persoonlijk vind de roomster maar niets.
Maar smaken verschillen
 

Muug

Senior Member
Goed, binnenkort afspraakje maken met die twee eigenaars. Even aan den lijve ondervinden hoe ze voelen en klinken. Ik ben benieuwd naar die koffers in real life, en vooral ook naar de souplesse van de vering en demping. Ergens ben ik bang dat de Roomster nogal hard afgesteld zal staan, en dat je elke bult en put goed gaat voelen én horen. Vooral dat laatste heb ik niet graag, al zéker niet op de autostrade. Als de Yeti daarin veel beter is dan zou de Yeti de winner kunnen zijn, ongeacht de grootte van de koffer.
 

EdZ

Donateur
Ik vind dat bij de Roomster wel meevallen. Stabiliteit vind ik ook goed. Waar mijn Focus bij langsgroeven nogal zenuwachtig werd, blijft de Roomster gewoon de weg volgen.
 

kcj

Actief lid
Wat betreft motorisatie : je gaat appelen met peren vergelijken.

De 1.2 van de Roomster uit 2007 is, dacht ik, een driecilinder die bij een volgeladen Roomster op de snelweg niet aangenaam zal rijden. Dan bedoel ik optrekken, hernemen, inhalen, cruisen op 120 per uur.
Eigenlijk wat te licht voor de auto.
Tenzij je enkel / vooral stadsverkeer doet.
Wegligging van de Roomster is zeer goed (alle motorisaties) : ronde punten, haakse bochten, snelweg hoge (en lage :D )snelheid.
Dat komt, vermoed ik, doordat de achterkant wat breder gespoord is dan vooraan (Fabia 1 of 2 voortrein en Octavia 1 of 2 achtertrein).

De 1.2 Tsi van de Yeti kan je vergelijken met de (oude) 1.6 benzine qua optrekken, vermogen, hernemen, etc.
Als je een 1.6 vindt in een Roomster, dan kun je beter die nemen : die motor (de oude 1.6) is zeer aangenaam in alle omstandigheden.

Koen

Edit : prijs van de Roomster is te hoog. Kijk maar eens in de Autogids wat de prijzen zijn in België.
Zoek anders een benzine Roomster in Nederland : import naar België stelt niks voor.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan