Ruit moeten inslaan: ANWB kreeg (te) goed beveiligde auto niet open

Han

Lid
Ai, vorige week heb ik mijn eigen ruit moeten inslaan (linksachter), omdat ik zo dom was geweest alleen de achterklep open te doen en vervolgens de sleutel erin te laten liggen. De reservesleutel lag 200 km verderop bij mij thuis en mijn huissleutels in de auto...dat schiet dus niet op.

Dus de ANWB erbij, die heeft echt alles geprobeerd: eerst zonder contact de ramen, deuren en het open/dicht knopje op de middentunnel geprobeerd. Toen via de trekhaak het contact aan (lichtjes op dashboard gingen aan), en hetzelfde geprobeerd. Helaas zonder effect (terwijl de beste man aangaf dat dit toch bij de meeste auto's wel werkt).

Wat mij betreft is de Octavia II (2008) dus iets te goed beveiligd. Het is niet alsof een autodief/ inbreker eerst 10 minuten gaat proberen om het contact aan te krijgen, dan een raam een klein beetje open en vervolgens op het knopje voor de ontgrendeling gaat drukken. (En dan heeft ie nog niets, want de startonderbreker werkt nog gewoon).

Ik ben voor beveiliging op de auto, maar dit ging me toch te ver.
 

Desperado

Forumguru
Tja.....je kunt ook gewoon stellen dat je beter op moet letten :smirk:
M.i. is het juist helemaal niet goed dat je via de trekhaak de boel open kan maken.
Als de inbrekers dat een keer door hebben........
 

hekko

Lid
Ik begrijp niks van dat trekhaak verhaal? Hoe krijg je daar het contact mee aan? Daar staat toch alleen wat spanning op voor lampjes achterop??
 

Han

Lid
op de trekhaak staat een vaste spanning voor de koelkast van de caravan. Via een extra spanning via de accu van de anwb man kon hij het contact aanzetten.

Maar de ingang via de trekhaak is niet zo 1-2-3 gemaakt hoor. Als ze erin willen komen ze er toch wel in (desnoods door een ruit in te slaan).

-- tuurlijk moet ik beter opletten, maar deze beveiliging is mijns inziens te veel van het goede, zoals ook boven gezegd: als er iemand in je auto wil, dan lukt het toch wel. Het is juist zaak om te voorkomen dat het in 2 minuten gebeurd is.
 

LenK

Forumguru
Voor het echte gilde geen punt al die beveiliging.
Hier op het forum was toch een RS ongemerkt verdwenen?
En een collega van me is in Tsjechie van zijn Superb verlost. Stond naast het vakantiehuisje. Niks gehoord, maar wel de volgende morgen een lege parkeerplaats.
 

Psioneer

Actief lid
Daarom zit mijn autosleutel altijd in m'n broekzak of in het contactslot en nergens anders.
 

Han

Lid
jaja, dat weet ik ook wel heren, maar dat is niet het onderwerp van discussie...:smirk:
 

bat

Lid
Ik gok erop dat het meer aan het gestuntel van de ANWB-er lag dat de auto niet open te krijgen was dan aan de auto. Echt, ze kunnen bijzonder veel die jongens, maar ze hebben ook wel eens hun dag niet of net niet genoeg kennis.

En dan nog: dit is natuurlijk niet iets waar bij het ontwerpen van de veiligheidsystemen aan gedacht is. Dat je de sleutel in de auto laat zitten overkomt natuurlijk meerdere mensen, maar als je daarmee rekening gaat houden, weet het dievengilde in no time ook de bijbehorende truc. En er zijn plekken waar ze wel ruim de tijd hebben, maar een ruitje intikken niet de beste oplossing is.
 

Fabia

† In Memoriam
Kijk maar naar die gasten van de parkeerpolitie in Amsterdam. Die krijgen echt alles open.
 

remmie

Lid
Die parkeer@^$%$(! in A'dam kunnen helemaal niet veel! Als ze je auto al open krijgen, beschadigen ze hem en zo niet, dan gaat ie gewoon op plateautjes met de achterwielen en de voorwielen in de kraan..

Verhaal ANWB verbaast mij echter...
 
Helaas soortgelijke ervaring

Helaas een soortgelijk ervaring gehad met de "achterbak"-knop en het eruit halen van een kinderwagen, sleutel in de achterbak gelegd (ja, stom, ik weet het inmiddels). Klep dicht, klik, auto dicht.
Natuurlijk gebeurde dit in Italie en lagen de reserve sleutel in Nederland.
De Italiaanse ANWB wist echter met luchtzakje en lange staven de sleutelbos te vinden en de portieren zo te ontgrendelen. (ontgrendelknop in middenconsole blijkt alleen te werken als het contact aan is).
Enige lichte lakschade aan het portier wist men helaas niet te voorkomen.
Ik houd inmiddels ook de sleutels of in het contact, of in mijn broekzak.

Blijf het vreemd vinden dat de achterbak direct weer vergrendeld wordt bij het dichtgooien... :crazy:
 

Fabia

† In Memoriam
Zoiets is me jaren geleden een overkomen met een Swift. Sleutel in de auto en klep dicht gooien. Gelukkig kon ik het rubber bij het portier raam een klein beetje open buigen en toen met een hele lange plastik buis proberen bij de schakelaar op het dashboard van de achterklep te komen. Daarmee kan je de achterklep ontgrendelen. Na heel lang pielen is het me toen wel gelukt. Maar sinds die tijd let ik wel beter op.
 
Aan de ene kant is het normaal is dat de auto niet open te krijgen is zonder sleutel :D.

Aan de andere kant had ik ook eens een keer uit automatisme de auto op slot gedaan toen ik bij iemand iets ging ophalen en mijn vriendin wel in de auto wilde wachten. Nou die was niet blij want dan krijg je de auto NIET meer open! Ook niet met dat knopje inderdaad.
 

bat

Lid
Dit gebeurt alleen wanneer je slechts de achterklep ontgrendelt met de middelste knop van je sleutel
Tsja, ik snap dat hele knopje dan ook niet. Leert je alleen maar verkeerde gewoonten aan... gewoon de hele auto van het slot, ook als je alleen maar iets uit de achterbak moet halen, dat beperkt het risico dat dit je overkomt.

Maar goed, dit is nog het gevolg van iets wat zo bedoeld is.

Bij mijn vorige auto (307) had ik op een gegeven moment dat wanneer ik uitstapte via het bestuurdersportier, dat dan na het weer sluiten van dat portier de hele auto weer gewoon op slot was. En dat was niet de bedoeling!
 

LenK

Forumguru
Deze constructies zijn ontwikkeld als antwoord op criminaliteit (diefstal, overvallen, hijacking). Zo ook het automatisch sluiten van de deuren zodra je gaat rijden.

Sloten alleen maar open (zolang) als het nodig is.
 

Psioneer

Actief lid
Op één van mijn vorige auto's had ik een after market Clifford alarm met alle toeters en bellen. Het systeem was zo geprogrammeerd dat de auto altijd op slot ging na 30 seconden, dus ook met de sleutel in het contact. Kwestie van deur dicht, effe wachten, en klik! Het is mij nooit gelukt om de sleutel aan de binnenkant te hebben terwijl ik zelf aan de buitenkant stond.
Het grappige is wel dat degene die het systeem had ingebouwd, en dus zou moeten weten hoe het werkt, dit wel gelukt is nadat hij klaar was met z'n werk. De gewoonte is immers de sleutel van de auto's van de klant op het dashboard achter te laten zolang de auto binnen staat. KLIK!
Uiteindelijk blijkt een Astra ook niet zo gemakkelijk te kraken door een amateur en ben ik maar even van Eindhoven naar Maastricht gereden en terug om de reserve sleutel te halen.

Ps: heb nog altijd een hele goeie relatie met de mensen van dat bedrijf. Topmonteurs, topkwaliteit in car audio en safety.

Groeten,

Psioneer
 
Bovenaan Onderaan