Ruitenwissers bij contact uit niet naar ruststand..

Beste Allen,

Ik heb een puntje waar ik me al langer aan erger. Als ik thuis kom en de ruitenwissers van de auto moeten weer eens broodnodig hun werk doen (zelfs nu midden in de zomer helaas) en ik zet het contact uit, dan stoppen de ruitenwissers op het punt waar ze op dat moment zijn. Ze blijven met andere woorden, op de ruit hangen. Bij mijn andere auto (leon, 2007), maken de ruitenwissers bij contact uit, hun beweging af en stoppen in de rust stand. Mijn vorige auto's..verschillende passats deden dat ook allemaal, maar mijn huidige superb niet. Baal ik een beetje van. Iemand enig idee hoe en of dit aan te passen is?
 
Klopt..daarom heeft het ook zo lang geduurd voordat ik eindelijk de vraag stel;) Het heeft geen prioriteit..Maar een keer een oplossing, zou aardig zijn:)
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik zou zeggen, gewoon even een andere routine aanleren. Als je een niet al te rigide persoonlijkheid hebt, een fluitje van een cent. En in dit geval ook uiterst simpel: eerst de ruitenwissers uit en dan het contact.
 
Dat snap ik, maar het liefste zou ik mijn sensor gewoon aan laten staan, zodat ik er niet naar om hoef te kijken. Het zou moeten kunnen, gezien vorige soortgelijke auto's..
 
...Til rechterhand iets op...beweeg +/- 10cm naar voren...grijp rechterhendel achter stuur....duw klein stukje omlaag...doe het contact uit....:1761:
 
Ghehehehe, ik kan er wel om lachen...maar zoek nog steeds iemand met een oplossing;) Vagcom? Daar heb ik het ook nog niet in kunnen vinden..
 

Kensel

Forumguru
Als ik mijn ruitenwissers gebruik (bij een O2 PFL) heb ik hetzelfde. Met of zonder regensensor, dat maakt geen verschil.

Is inderdaad in het begin even lastig, maar een andere routine aanleren doet wonderen inderdaad!
En een keer opnieuw contact aan en weer uit zorgt er bij mij ook voor dat de ruitenwissers weer terug naar startpositie gaan..
 

Skoody Boo

Actief lid
Vagcom? Je zult maar Skoda-ontwerper zijn en je het hoofd moeten breken over hoe je zo'n labelveld dan moet noemen....

De "of-de-ruitenwisser-nog-teruggaat-naar-startpositie-of-dat-die-op-de-bewuste-stand-op-het-moment-van-motor-uitzetten-blijft-hangen-functie" >> en dat dan nog in het Tsjechisch, Duits, Engels, etc.

Sorry baartje, maar ik denk dat het er niet in zit - zonder het zeker te weten overigens.
 

SweetRevenge

Actief lid
Ik vind het wel een goeie. Ben ook benieuwd of het kan. Bij mijn laatste auto's was het een standaard feature.
En ja, ik ben me bewust dat je het ook manueel kan (dat doe ik namelijk momenteel ook), maar ik vind het onwaarschijnlijk dat het manueel moet. Beetje domme actie met een regensensor.
 

Ericw

Forumguru
Ben het helemaal met Baartje eens: "stoor" me hier ook (bijna) dagelijks aan......
Inderdaad jammer en zou zeker beter kunnen, want bij veel VAG producten doet dit zich niet voor. Superb 3 waarschijnlijk......
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben eigenlijk niet anders gewend, dan dat ruitenwissers blijven staan in de stand waar ze zijn, als je het contact uitzet. Zelfs af en toe met opzet de ruitenwissers niet in de ruststand, voordeel is dan dat regen, gesmolten hagel/sneeuw dan langs het wisserblad naar beneden lopen, en als het daarna gaat vriezen dat de rubbers niet muurvast op de ruit zitten gevroren.
Of om met JC te spreken:
ieder nadeel heb z'n voordeel
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ergerde me juist aan de regensensor in mijn vorige auto (O2 Combi), aangezien die eigenlijk nooit in staat bleek om de wissers in het juiste tempo te laten werken (bij een licht miezerregentje sloegen ze nogal eens op hol, bij zwaardere regenval duurden de intervallen vaak veel te lang!). Vandaar dat ik die autostand nooit meer gebruikte en prima uit de voeten kon met ofwel de 4 intervalstanden (plus de normale 2 snelheden uiteraard), of in héél lichte gevallen af en toe met de tipstand.

Zo doe ik het nog steeds, want m'n FII heeft gelukkig geen regensensor - en ik vind het juist ideaal dat ik de wisserbladen d.m.v. de contactsleutel in elke gewenste stand kan laten stoppen. Bijvoorbeeld om m'n vorstdekje te kunnen vastzetten.

[OFFTOPIC - maar wel gerelateerd]
Een regelbare intervalperiode op de achterruitwisser (traploos, of zeg 3 standen of zo) zou ik overigens ook wel erg op prijs stellen. Maar dat zal wel weer nèt teveel gevraagd zijn...
 

Skoody Boo

Actief lid
Een regelbare intervalperiode op de achterruitwisser (traploos, of zeg 3 standen of zo) zou ik overigens ook wel erg op prijs stellen. Maar dat zal wel weer nèt teveel gevraagd zijn...
Heeft een fabia dat eigenlijk niet? Niet dat het me uitmaakt hoor, ik wis altijd gewoon een keertje als ik in de binnenspiegel kijk, en verder geloof ik het wel. Maar het stond me bij dat een fabia dit heeft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar het stond me bij dat een fabia dit heeft.
De mijne in elk geval niet - en m'n voorgaande 3 Skoda's (2x Fabia1, 1x O2) ook allemaal niet. Achterruitwisser kan alleen aan met vaste intervalstand, of uit. Of aan+sproeien natuurlijk, dan maakt hij een aantal slagen aaneengesloten na elkaar - maar dat is een andere zaak.

Bij nat wegdek slaat de achterruit van de combi steeds dicht. Als ik te lang wacht met wissen, dan is dat moord op het rubber vanwege alle zand en ander vuil dat er dan op vastgekoekt zit. Daarom zou ik graag de mogelijkheid hebben om het intervaltempo aan de omstandigheden aan te passen.

[/OFFTOPIC]
 

Chatslet

Forumguru
@Canon-eye: Ik herken het probleem. Het lijkt dan ook nog eens zo te zijn dat de interval van de achterwisser aan het aantal slagen van de ruitenwissers voor gekoppeld is. Volgens mij iets van 1 op 4. Een verhouding die dus voor geen meter klopt want als het wegdek nat is maar het niet zo hard regent staat de ruitenwisser voor op interval en is de achterruit bij de 4e keer wissen al drie keer dicht geslagen met bagger.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lijkt dan ook nog eens zo te zijn dat de interval van de achterwisser aan het aantal slagen van de ruitenwissers voor gekoppeld is. Volgens mij iets van 1 op 4.
Dit herken ik niet - maar ik zal hier bij gelegenheid eens op letten!
 
Bovenaan Onderaan