Ruitenwissers bij contact uit niet naar ruststand..

Chatslet

Forumguru
Maar even ontopic voor de TS: Als je nu gewoon precies het contact uit zet wanneer de wissers naar beneden zijn, dan is het probleem toch opgelost? :tongue:
 
@chatslet...haha, klopt, maar dat is hetzelfde als 'beweeg je rechterhand 10 cm naar voren......' En als het heel hard regent word je oplossing toch wel erg moeilijk;)
 

Cyrus

Actief lid
Ik ergerde me juist aan de regensensor in mijn vorige auto (O2 Combi), aangezien die eigenlijk nooit in staat bleek om de wissers in het juiste tempo te laten werken (bij een licht miezerregentje sloegen ze nogal eens op hol, bij zwaardere regenval duurden de intervallen vaak veel te lang!). Vandaar dat ik die autostand nooit meer gebruikte en prima uit de voeten kon met ofwel de 4 intervalstanden (plus de normale 2 snelheden uiteraard), of in héél lichte gevallen af en toe met de tipstand.

De regensensor in o.a. de OII kent 4 standen qua gevoeligheid, welke worden bediend door het tuimelschakelaartje bovenop de ruitenwisserhandle. Dat heeft effect zodra de ruitenwisserhandle één klik naar boven gaat. Er is dus simpelweg geen (variabele) intervalstand op een auto met regensensor, maar de "Auto-stand, waarin je kunt beïnvloeden hoe actief je regensensor is, een continu wissen en snel continu wissen.

Dit werkt trouwens bij de meeste VAG-auto's zo.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn pre-FL O2 (2007, businessline) werkte het toch echt anders - en bepaald niet tot mijn tevredenheid.
Maar die auto heb ik niet meer, dus het boeit me verder ook niet.

Wat mij betreft hoef ik in elk geval nooit meer een regensensor. Ik hou trouwens in het algemeen niet zo van apparatuur die andere beslissingen voor me neemt dan ik op basis van m'n eigen waarnemingen logisch vind.
 

Cyrus

Actief lid
Bij mijn pre-FL O2 (2007, businessline) werkte het toch echt anders - en bepaald niet tot mijn tevredenheid.

Grappig, ik héb een PFL-OII uit 2007 Elegance Business Line en daar werkt het toch beslist zoals ik het beschreef (en zo staat het overigens ook gewoon in de manual). In Golf VI die ik hiervoor reed, idem. Net als vele andere VAG-auto's, met regensensor, van pakweg >2002 die ik gereden heb (veel huurauto's in UK).

Dat doet het vermoeden rijzen dat óf jij dit systeem nooit hebt begrepen, óf met jouw specifieke auto iets niet in orde was.
 

Sparkie

Forumguru
Het 'rare' van het geheel is dat er wel een functie opzit om je ruitenwissers half op de voorruit te laten stoppen (contact uit en dan de wisserhandel een tik omhoog).
Dit is vanwege het feit dat de ruitenwissers in de ruststand niet van het raam opgetild kunnen worden, omdat ze dan onder de motorkap klemzitten.
 

Sparkie

Forumguru
Omhoog, omlaag

Zou goed kunnen C-E. Ik had het niet uitgeprobeerd, maar wist wel dat deze functie erop zit.
Maar waarom dan geen 'terug-naar-ruststand' bij het uitschakelen van het contact?
 

Canon-Eye

Forumguru
Achterruitwisser met variabele interval?

Post #20
Dit herken ik niet - maar ik zal hier bij gelegenheid eens op letten!

Post #19 (Chatslet)
Het lijkt dan ook nog eens zo te zijn dat de interval van de achterwisser aan het aantal slagen van de ruitenwissers voor gekoppeld is. Volgens mij iets van 1 op 4.

Post #16
Achterruitwisser kan alleen aan met vaste intervalstand, of uit.
Ik heb er vandaag eens speciaal op gelet. Uitkomst:
De stand van de intervalschakelaar van m'n Greenline heeft geen enkele invloed op het tempo van de achterruitwisser. Wat mij betreft mogen ze die dus wel met een eigen intervalschakelaartje uitrusten. Zelfs twee standen - nl. de huidige snelheid en een langzamere - zou al helpen...
 

turboturbo

Forumguru
Wat ik hier ondanks de 4 pagina's 'kritiek' op de TS vraag nog niet heb gelezen: er is volgens mij nog een nadeel aan het automatisch in rust laten keren van je wissers na het uitzetten van contact: zodra je de auto de volgende dag weer gebruikt, gaan je ruitenwissers weer aan en moet je die alsnog uit zetten.

Ik zet de wissers ook wel eens express in de verticale stand, zodat allerlei zooi (sneeuw, rommel van bomen) niet op de wissers blijven liggen. Het 'nadeel' daarvan is, dat ik de eerstvolgende keer wel alsnog de wisserstand op neutraal moet zetten.... :smirk:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zet de wissers ook wel eens express in de verticale stand, zodat allerlei zooi (sneeuw, rommel van bomen) niet op de wissers blijven liggen. Het 'nadeel' daarvan is, dat ik de eerstvolgende keer wel alsnog de wisserstand op neutraal moet zetten
Probeer eens om je schakelaar ná het afzetten van het contact (met de wissers rechtop dus) in de "uit"-stand te zetten. Alle kans, dat bij het weer inschakelen van het contact de wissers gewoon rechtop blijven staan totdat je weer aan de hefboom komt (tipstand is dan voldoende om ze naar de ruststand te sturen).
 

Antera

Donateur
Na het topic een te hebben door gelezen of een simpel oplosbaar probleem kom ik tot de volgende antwoorden:

Hoe je het ook went of keer. deze optie bestaat NIET. ik zou wel eens willen dat iemand mij eens een auto aanwijst die dat wel doet????

Je schakeld te spanning af en dus ook van de regensensor als die al aanwezig is en de ruiterwisser motor. Waarom spanning op delen laten staan die niet nuttig zijn. En ja de regensensor blijft nog actief als je hem op de intervalstand te laten staan maar deze word dan gebruikt voor he eventueel aanwezig rainclosing
 
Misschien dat het geen optie is, maar mijn leon en passats die ik gehad heb, daarbij gingen ruitenwissers altijd door tot aan de ruststand als het contact afgezet werd!
 

Sjefke

Nieuw lid
Hoe je het ook went of keer. deze optie bestaat NIET. ik zou wel eens willen dat iemand mij eens een auto aanwijst die dat wel doet????

Ehm... kom eens kijken naar mijn S2 dan...
Ik ga door dit topic voor de grap in dit ^%#&$ weer met de ruitewisser/contact zitten spelen en ik krijg ze alleen maar in ruststand terug.
Dus om misverstanden te voorkomen: ik zet wisser aan (in alle standen geprobeerd), hij wist, ik zet snel contact uit en ruk zelfs snel sleutel er uit, wisser gaat braaf liggen.
(heb wel een keer gedreigd dat ik handmatig bij zou buigen dus de auto luistert goed)

Nou is regensluiting geactiveerd, heeft misschien daarmee te maken. Maar goed; ut bustaat
 
@Sjefke
WTF...echt waar? Toch vreemd, die van jou doet het wel..en alle andere (die ik tot nu toe voorbij heb zien komen) niet. Maar, het is dus wel mogelijk...Nu nog weten waar het hem in zit;)
 

Chatslet

Forumguru
Misschien een VCDS optie?

@Canon-Eye: Ik zal er bij mij nog eens op letten. Wellicht dat er verschil zit in mj 2012 en de modellen daar voor. Ik kan bijvoorbeeld met VCDS ook geen tear wiping en nog wat andere zaken aan zetten en dat kan met de oudere modellen wel. Misschien dat er een andere controle module in zit oid.
 
Bovenaan Onderaan