Ruitenwissers bij contact uit niet naar ruststand..

CharlesTucker

Forumguru
"Standards are great, everybody should have one" (onbekend)
"The nicest thing about standards is that there are so many to choose from" (Andrew Tannenbaum)
 

Est1602

Nieuw lid
Volgens mij is het juist de bedoeling dat ze niet in de ruststand gaan. Want als ze in de ruststand liggen kun je de ruitenwissers niet van je voorruit afhalen zonder dat je tegen de motorkap aankomt. Dus je moet ze juist 'omhoog' hebben staan om ze schoon te maken of te vervangen. Staat ook in de handleiding als ik me niet vergis.
 

Chatslet

Forumguru
Is daar geen "service positie" voor? Contact aan, contact uit, hendeltje indrukken voor tip wissen en ze gaan naar het midden.
 
Klopt... Daar is service stand voor. Contact uit, 1 keer hendel omlaag tikken.. Komen de ruitenwissers vanuit ruststand omhoog en blijven ze daar staan
 

SweetRevenge

Actief lid
Ging dit topic niet over de vraag of het nu net wel kon om de ruitenwissers automatisch weer in ruststand te krijgen bij het uitzetten van het contact?
 

Giant

Forumguru
Ik hoop dat mijn vraag niet te veel off-topic is, maar om er een nieuw draadje voor te starten ging me wat ver. Schijnbaar ineens zonder dat er iets gebeurd is, maakt de achterruitenwisser van mijn combi 1x een slag zodra ik de versnelling in zijn achteruit zet. Ik weet dat er auto's zijn die dat doen als de ruitenwissers voor aan staan, maar dat is bij mij ook niet het geval. En in de MFD de functie 'rear wiper' uit vinken heeft geen zin, want die gaat over het al of niet mee laten wissen van de achter wisser wanneer de voor wissers aan staan meen ik. Waar kan ik die eenmalige keer wissen van de achter wisser na het inschakelen van de achteruit versnelling deactiveren?
 

Giant

Forumguru
Als het regent? Hij doet het ook als er geen druppel valt en de auto droog is. Vreemd dat dit zomaar ineens gekomen is na 65.000 km. Enfin, ik zal de dealer vragen dit bij de volgende beurt te de activeren. Ik ben er niet zo blij mee als de wisser heen en weer gaat met stof en zand op het wisserblad over een droge ruit.
 

Chatslet

Forumguru
Misschien een storing in je licht/regen sensor of misschien dat een vogel daat net op de ruit heeft gescheten oid :)
 

Yargo

Actief lid
Ik had tot vorige week een Astra H van 2004 die ook was uitgerust met een regensensor. Ook hier ging de ruitenwisser terug naar ruststand wanneer het contact werd uitgezet. Ik rij nu sinds een week met de skoda superb combi van 02/2011 en erger me toch ook wel dat de ruitenwissers blijven staan. Bij Opel moet je de hendel 1 keer naar boven duwen om de wissers te activeren maar dan gaat die hendel terug naar de gewone positie. Bij Skoda blijft hij in de eerste stand staan waardoor hij dus opnieuw begint te 'wipen' wanneer je de auto de volgende keer weer start ook al is het droog. Toch wel ambetant want het automatische valt al weg doordat je hem eerst moet aanzetten maar bij Skoda dus ook terug moet uitschakelen :ahum:.Ligt het nu aan mij of maken de wismotoren toch redelijk wat geluid? Of zou het zijn doordat de wisbladen versleten zijn ofzo?
 

Antera

Donateur
dat is normaal niet alle auto's hebben automatisch de ruststand. De auto's waarbij je de wisser een tikje moet geven om de interval stand te activeren kunne dat wel. Degene die je echt een stand omhoog moet zetten niet. Hij onthoud de laatste wis beweging op moment van uit zetten
 
Bovenaan Onderaan