S2 Combi 2011

Het is een herkenbaar verhaal.
Je gaat naar een dealer. Je wordt overladen door mondelinge informatie. Je krijgt een lekker ruikende kleurrijke brochure en een prijslijst met optiepakketten mee. Je maakt thuis na overleg met je wederhelft een weloverwogen keuze op basis van de informatie die je hebt gekregen. Na een succesvolle onderhandeling wordt het koopcontract getekend.

Het koopcontract bevat echter enkel en alleen de naam (comfort, ambition of elegance) van een uitrustingspakket en eventuele extra opties. De extra optie staan zwart op wit. Hier kan de dealer niet omheen.

Wat de inhoud van het "uitrustingspakket" betreft hebben wij als klant geen enkel recht!!! De fabrikant of importeur kan allerlei wijzigingen doorvoeren zonder dat de dealer dit meldt aan de klant. Door de kleine letterjes (zie verder) hebben we geen enkel recht!!!

U denkt misschien dit zal wel meevallen. Nou nee, kan ik u verzekeren.
Op 2 mei 2009 tekende ik een koopcontract (autobedrijf Arnold de Rijk bv Roosendaal)voor een Superb Elegance. Ik was ervan overtuigd dat ik een auto had besteld met een parkeerhulp. Deze optie was echter 1 mei 2009 (een dag voordat de koopovereenkomst werd gesloten) uit het Elegance pakket geschrapt. De dealer (autobedrijf Arnold de Rijk bv Roosendaal) heeft dit niet gemeld!
De auto wordt 4 juli geleverd. Bij thuiskomst merk ik op dat de parkeerassistent ontbreekt. Dit heb ik direct gemeld bij de dealer. Dan begint de ellende pas echt. De dealer (autobedrijf Arnold de Rijk bv Roosendaal) wijst op de kleine lettertjes. Hiermee nam ik geen genoegen. Wij als klanten hebben recht op juiste voorlichting over dergelijke dure koopwaar. Uiteindelijk is de hele zaak uitgedraaid op een rechtzaak, waarbij tot grote verbazing van heel veel mensen de vorderingen:
-ontbinding van de koopovereenkomst
-achteraf plaatsen van een parkeerhulp (niet mogelijk volgens dealer en importeur)
door de rechter zijn afgewezen!!!

De dealer kan ons dus gesteund door de rechterlijke macht appels voor citroenen verkopen. Belachelijk!!!!!!

TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP

Maak bij aankoop van een nieuwe Skoda een kopie van de inhoud van het beoogde pakket en laat dit onderdeel uitmaken van de koopovereenkomst. Deze bijlage ook mede laten ondertekenen door de dealer. Doe je dit niet dan ben je aan de goden overgeleverd!

TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP

(citaat Skodafolder)
Hiermee komen alle voorgaande prijslijsten van de Škoda Superb te vervallen. De importeur behoudt zich het recht voor zonder nadere kennisgeving wijzigingen in
uitvoering(en) en/of prijzen aan te brengen. Alle consumentenprijzen in deze prijslijst vermeld zijn geadviseerde verkoopprijzen in euro’s en zijn geldig voor aflevering
af-importeur Leusden. Ofschoon deze prijs- en specificatielijst met de grootst mogelijke zorg is samengesteld kunnen wij niet uitsluiten dat er eventuele onjuistheden in
de gegevens van deze prijs- en specificatielijst voorkomen, van welke aard dan ook. Bij tussentijdse aanpassingen van specificaties of prijzen kan geen aanspraak worden
gemaakt op hetgeen eerder of hierin is gepubliceerd. Gehele of gedeeltelijke nadruk, in welke vorm ook, is zonder schriftelijke toestemming van de importeur niet toegestaan.​
Getoonde beelden kunnen meeruitvoeringen bevatten.

LenK

Forumguru
Skodafolder zei:
De importeur behoudt zich het recht voor zonder nadere kennisgeving wijzigingen in uitvoering(en) en/of prijzen aan te brengen.
Compleet van de zotte dat dit door een rechter ook op afgesloten contracten wordt toegestaan :mad:

kwaazaar

Actief lid
Goeie tip, helaas wel een pijnlijke les.
Bedankt dat je dit nog met ons deelt. Kan me voorstellen dat je met een flinke kater het hele Skoda flink zat bent. Hopelijk kun je nog wel genieten van je auto!? :s

Ik ben me hier ook nooit zo bewust van geweest, totdat ik er, net op tijd, achter kwam dat Skoda de S2 Combi Comfort zou gaan versoberen (netjes op gewezen door Auto Kokkelink, Baarn). Heeft mij bespaart dat ik zwarte raamlijsten zou krijgen, terwijl ik zo graag chroom wil (nu dus de Ambition besteld). Ik zou echt MEGA balen als ik die niet zou hebben, aangezien dat niet achteraf te monteren is.

Als overigens de prijs gewijzigd was, wat volgens de kleine letterjes blijkbaar ook mag, dan had je sterker gestaan, mag ik hopen...

dvon

Actief lid
Wij zijn bij het bezoek aan de dealer op 3 mei direct keurig gewezen op de verschillen tussen de uitvoering van toen en die van 2011. En zo hoort het ook. Ook wij zijn mede vanwege de chromen raamlijsten naar de Ambition-uitvoering gegaan.
Een goede dealer brengt je uit zichzelf direct op de hoogte van eventuele verschillen. Zijn de chromen raamlijsten echt niet later te vervangen?

Neptukker

Forumguru
Ook ik vindt dit een verwerpelijke gang van zaken en stoor me aan het gebrek van rechten. Mocht mij dit overkomen (en ik ben nu extra gewaarschuwd) dan zou ik me flink gen**id voelen. Het betreft hier niet een net ander motiefje van de bekleding.
Mijn ouders hebben in het verleden bij de aanschaf van hun Nissan Almera *gaap* het geluk gehad dat het uitrustingspakket luxer werd. Behalve de completere uitrusting (o.a. mistlampen extra) werden ze ook netjes geinformeerd door de dealer dat er wat afwijkingen waren doorgevoerd (na de besteldatum).

LenK

Forumguru
chromen raamlijsten
Nu de chrome raamomlijsting in het C segment ook al steeds meer voorkomt kun je het eigenlijk niet meer maken om een D segment auto zonder deze verfraaing uit te leveren. Slechte manier om mensen naar een duurdere uitvoering te duwen.

(Let op: de opmerking hierna is niet bedoeld om mijn eigen merk op te hemelen :D)

Van mijn auto worden alle versies uitgeleverd met LM velgen en chrome raamomlijsting. Dan rijdt er in ieder geval nooit een "ik wil ook" kale crisis uitvoering van rond.

vincefra

Actief lid
Van mijn auto worden alle versies uitgeleverd met LM velgen en chrome raamomlijsting. Dan rijdt er in ieder geval nooit een "ik wil ook" kale crisis uitvoering van rond.

Haha ... heb zelf een peugeot met LM velgen en hierop vijligheidsbouten ... nu dat laatste is meer om de bandencentrale te pesten want denk niet dat ook iemand de LM velgen van een peugeot gaan pikken ...

Nu, LM en chroom, dat kan van goede kwaliteit zijn maar ook van zeer belabberde kwaliteit ... terug over mijn peugeot, die velgen vallen mee (niet top, maar ook niet slecht - op de 407sw), die van mijn vrouw (peugeot 1007) die zijn toch wel beduidend goedkoper gemaakt (sneller vuil, sneller gekrast ... ofwel is mijn vrouw een beduidend slechtere bestuurder ...), die van mijn vader (BMW 530 -alez dat spuuglelijk model) zijn de LM velgen wel zeer kwalitatief (niet snel vuil, beter afgewerkt, ... ). Zelfde geld voor dat chrome ...

Weet eigenlijk niet of de skoda LM velgen / chroom echt kwalitatief zijn ... iemand ervaring?

En skoda is een prijsbreker in (meeste) categorieën ... versta dat ze ergens de kosten moeten drukken en dat kan wel eens zijn door een rgote wagen met toch een iets "oudere" afwerking te maken ... zonder chroom bvb. ... of goedkopere schuimen op dashboard (wat ook zo is), ...

vincefra

Actief lid
Het betreft hier niet een net ander motiefje van de bekleding.

Denk moest je het juist spelen ... dan dien je toch compensatie te kunnen afdwingen daar ze minder leveren dan wat je initieel besteld hebt ... tenminste als de config op datum van bestelling effectief beter was (dus de wijziging van na datum bestelling is ... ). In geval van wegvallen chroom ... dat kan becijferd worden wat de minderwaarde is en dat zou toch afdwingbaar moeten zijn (al is het maar door valse verkoopspraktijken ten nadele van de consumment, ... ).

Moest het met gelijkwaardig materiaal vervangen worden (vesta stofje door ander stofje) dan heb je geen verhaal ...

Nu moest chroom wegvallen en bvb. park assist er nu standaard op zitten, dan zou de fabrikant kunnen aangeven dat de waarde gecompenseert is ... en dan heb je weer geen verhaal. Bij SCII business is wel eerder meer weg gevallen dan bij gekomen (of vervangen) dus is eigenlijk minderwaarde t.o.v. wat je gekocht had ... vragen voor verbreking van contract is onmogelijk (bescherming van fabrikant voor producten van grote waarde ...) ... eisen voor compensatie echter wel (bescherming van consument ... ).

Dit houdt wel in dat je dient aan te geven wat de config. was op dat moment en dat dit ook zo aangeduid staat op de verkoopsovereenkomst, zoals al eerder aangegeven door bvb. de config lijst aan het contract te verbinden.

RogerS

Forumguru
@VinceFra: De 17 inch Cosmos velgen op mijn Peugeot 407 vond ik kwalitatief zeker niet slecht. Ook vond en vind ik het nog altijd mooie velgen (mooier dan de standaard Venus velgen die ik nu erop heb liggen. Maar ik wilde niet nog meer geld aan de auto uitgeven.). Jammer dat de Peugeot velgen niet op een Superb passen want ik heb nu nog een setje 17 inch Cosmos velgen met winterbanden over die ik maar in de verkoop ga doen.

Bovenaan Onderaan