[S2] "Soundsystem" ?

cloink

Actief lid
Ik ben dit weekend gaan testrijden met een S2 full-option en dus zat er ook het zgn. "soundsystem" (10LS) op...

Ik rij momenteel in een Alfa met een Bose-systeem (af-fabriek), dat op zich al niet zo héél speciaal is en ik moet helaas concluderen dat dat van de S2 toch écht nog een pak minder en dus ondermaats is. De speakers geven er bij boven-gemiddelde bass al héél snel de brui aan (gekraak en vervormde sound).

Hebben er hier mensen al wat meer ervaring met dit systeem? Misschien was dat van de demo-wagen (het was een "persauto") stuk? Niet dat me dit zal weerhouden om een S2 te kopen, maar audio vind ik altijd redelijk belangrijk in een wagen (en het is een lease, dus kan ik niet zelf gaan ombouwen) en ik had echt wat meer verwacht van het "soundsystem". :(

breef

Lid
Hoi Cloink,

Ik was zelf ook erg benieuwd naar dit soundsystem want ik had er een hard hoofd in dat dit systeem goed zou zijn voor slechts 500 euro... Ik had gehoopt dat het hetzelfde systeem zou zijn wat VW in de passat propt als je Sound kiest ( geen dynaudio )

Mijn test exemplaar had helaas geen soundsystem

cloink

Actief lid
Ik hoop het evenzeer hoor, dus misschien was er wat aan de hand met dit exemplaar?

Niemand zo'n Soundsystem op zijn S2 zitten die dit wat kan ontkrachten?

Enkhuizen

Senior Member
ik had ergens gelezen in een review dat het juist wel het zelfde soundsystem is als in de passat (-cc)

zal even zoeken welk artikel dat was...

breef

Lid
Bedankt voor de link!

Als je dat verhaal leest zul je toch echt denken dat het een flinke upgrade is!

cloink

Actief lid
Ok, dan ga ik er voorlopig even van uit dat er minstens 1 speaker op het test-exemplaar dat ik had stukgeblazen was ofzo. Zal nog wel eens langs de lokale dealer springen. ;)

___JC___

Forumguru
Ik heb nu het soundsystem op mn O2. Het is een upgrade van de standaardspeakers maar alleen in aantal volgens mij. Wat het grootste probleem is is dat de speakers niet in MDF bevestigd zijn maar gewoon in de deurpanelen waardoor deze meetrillen bij zware basstonen. Jammer want verder is het wel okee.

cloink

Actief lid
Ik heb nu het soundsystem op mn O2. Het is een upgrade van de standaardspeakers maar alleen in aantal volgens mij. Wat het grootste probleem is is dat de speakers niet in MDF bevestigd zijn maar gewoon in de deurpanelen waardoor deze meetrillen bij zware basstonen. Jammer want verder is het wel okee.
Hmm, als dat bij de S2 ook zo is, dan zou dat wel een boel verklaren, want het was effectief het geluid van de bass wat echt enorm vervormd werd tot vervelend getril en gekraak. :(

Enkhuizen

Senior Member
kan ook zijn dat niet alles netjes is weggewerkt in de deuren met wat restanten plastic e.d. als die resten resoneren is het inderdaad geen gehoor.

breef

Lid
Ach ja, de prijs moet ergens wegkomen.. de S2 kost geen drol vergeleken met de directe concurentie :473:

Pendragon

Donateur
Ik heb die optie erbij besteld. Als ik hem heb (ergens in januari 2009 denk ik) zal ik hem eens goed testen en het hier plaatsen.

hbo

Lid
Mooi! Want tegen dan ga ik ongeveer bestellen... :D

Ach... don't worry.. ik heb hem volgende week donderdag met Soundsystem (heb ik nu ook in mijn O2, en dit is echt een aardig geluid)... dus volgende week mijn bevindingen..

Groet,

hbo

cloink

Actief lid
Kan iemand misschien toch nog even zijn bevindingen posten?

Ik ben vnl. geïnteresseerd in de ervaring met wat diepere bass. Is er bv. een subwoofer ergens? Dacht nl. van niet en dat zou meteen een boel verklaren...

Thanks!

octofreak

Actief lid
Kan iemand misschien toch nog even zijn bevindingen posten?

Ik ben vnl. geïnteresseerd in de ervaring met wat diepere bass. Is er bv. een subwoofer ergens? Dacht nl. van niet en dat zou meteen een boel verklaren...

Thanks!

Nee geen subwoofer aanwezig.
Ik ga hem apart plaatsen :680:

breef

Lid
Dit is wat je krijgt volgens het UK forum:

the system has uprated speakers, different crossover points and two extra mid-range drivers in the front doors. You also get a 10-channel amplifier to drive the system (which I believe is mounted under the drivers seat).

Zeer goed te doen!

Het sound system systeem in de nieuwe skoda superb heeft mij blij doen verassen.

Ik ben de laatste 10 jaar gewend om alles wat van de fabriek is er meteen uit te halen. Alle dorpels, plinten, deuren en het dashboard open te halen en nieuwe kabels te trekken, head unit te vervangen en uiteraard speakers in de deuren met een goede versterker, en vergeet de sub uiteraard niet.

Nou, het sounds system is niet van die kwaliteit, maar of je dat mag verwachten, denk ik niet. Mijn systeem uit mijn Golf V kostte nieuw ongeveer 5000 euro.... Dus...

Maar ik moet zeggen, na eventjes de speakers ingespeeld te hebben en met de equalizer en sound stage geprutst te hebben. Komt er zeker zeer respectabel geluid uit. Zo goed zelfs, dat ik heb besloten niets te vervangen en ook geen subwoofer nodig te hebben. Met de equalizer goed afgesteld is er een aardige bas aanwezig. Niets vergelijkbaar met de kracht van een 12" subwoofer, maar toch, zeer aardig.

Super hard kan het niet, maar dat maakt niet zo heel veel uit vind ik. Voor fijn genieten van de muziek, is het prima.

Op dit moment heb ik de bolero radio en ik moet zeggen, wat een geweldig ding. Hij blinkt misschien uit door zijn eenvoud, maar wat het ding doet, doet ie dan ook echt geweldig! Goede interface, perfecte afleesbaarheid, niet te traag met mp3's, etc. Deze gaat nog wel vervangen worden door een columbus vanwege de navigatie.

Verder beschikt dit systeem inderdaad over aparte scheidings filters en het belangrijkste, een eigen versterker. Deze is volgens mij onder de bestuurders stoel aangebracht (passagiers stoel is carkit geloof ik). Ik verwacht dat dit een klasse D versterker is en als je ziet dat ze hier tegenwoordig al zeer goede zuiverheid met grote vermorgens in een klein formaat uit kunnen halen, kan dat wel eens verklaren waarom dit systeem het toch echt best lekker doet. :680:

Ik ben dus tevreden over het hoog, midden en laag. Ook het geluidsbeeld is goed instelbaar. Het is geen audiophile klasse of wat dan ook, maar voor mensen die van wat betere speakers en versterker kunnen genieten, is het zeker aan te raden en ben je 'makkelijk' klaar.:baby012:

___JC___

Forumguru
Goed om te horen! In mijn Octy met Sound System trilt er helaas van alles mee als er een flinke bas bij komt. Maar zoals eerder gezegd, dat ligt volgens mij niet aan de versterker of speakers, maar aan de plaatsing en de deurpanelen. Ik hoop dat ze dat bij de S2 opgelost hebben!

Psioneer

Actief lid
na eventjes de speakers ingespeeld te hebben

Sorry, maar bij dit soort uitspraken gaan bij mij de nekharen overeind staan. Hoe speel je speakers in? Hoe lang dien je dit te doen? Waaraan hoor je dat ze ingespeeld zijn? Kun je ingespeelde speakers in een blinde test onderscheiden?

Een klasse D versterker is een digitale versterker die vooral gebruikt wordt voor subwoofers aangezien kwaliteit daarbij van minder belang is. Het lijkt me stug dat mid en hoog met een digitale versterker aangestuurd worden.

Voor de mensen die gaan voor kwaliteit geldt over het algemeen "less is more". Hoe meer speakers, hoe meer problemen. In dat kader raad ik iedereen aan voor aftermarket te kiezen voor een upgrade van de geluidskwaliteit. Er zijn prima mogelijkheden om versterkers aan te sluiten op het af-fabriek geluidssysteem (ook Columbus) en je hebt dan de mogelijkheid naar persoonlijke smaak een set speakers uit te kiezen die je in de deuren kunt monteren.
Ik heb geen idee wat het Skoda soundsystem kost maar met €500,- kom je een heel eind om een heel behoorlijke sound te creëren.

Persoonlijk vind ik de Nexus in mijn Superb best aardig klinken. Vandaar dat mijn top car audio installatie gewoon op de plank ligt. Scheelt ook nog eens 100kg aan gewicht.

Bovenaan Onderaan