[S2] "Soundsystem" ?

kwaazaar

Actief lid
Ik heb niet voor het soundsystem gekozen en heb exact dezelfde problemen die ik hier ook lees: lager frequenties zijn veel te hard (veel resonantie in de deur), maar veel lager wil je 'm niet zetten, want anders klinkt het midden zo vlak en de hoge tonen zo schel. Voor mij in ieder geval mooi om te horen dat ik die 500 euro nog in mn zak zit.

Bakkertje

Forumguru
Is het met de toonregeling niet op te lossen? Dus de sub het gebied tot 100 hz laten doen, daarvan het volume aardig opdraaien en dan het laag op de columbus wat lager inregen?

Idealiter zou je een hoog doorlaat filter willen hebben voor de speakers in de deuren. Iets wat je wel op een afermarket toestel zult vinden. Je wil mijn JVC KW-NX7000 wel ruilen voor je Columbus ;)

Wat ik nu laat doen bij mijn O2FL is het volgende:

Amundsen vervangen voor Alpine IVA-w502r + Nav unit + BT unit(parrot).
Daarbij heb ik een PXA-H100 gekozen welke ik samen met een microfoon kan gebruiken om het geluid af te stellen.
Daarnaast ligt er straks een Pioneer Ts- WX610A subwoofer in de kofferbak.
Goedkoop is het niet niet met z'n 2000 euro zonder inbouw maar bijna net zo'n duur als een Columbus welke 1800 kost.
Speakers vervangen heb ik nog aan gedacht maar door de gepopnagelde deuren en speaker montage problemen laat ik dat zo.
Maandag 18 oktober kan ik de auto ophalen en laat ik even weten na afstellen hoe het geluid is geworden.

Tevens bied Alpine nu stuurwiel en maxidot integratie met adapters dus daarmee ook geen reden om nog voor af fabriek te kiezen.

Ik zit ook met het probleem van een tegenvallend 'Soundsystem' in de 2006 O2 RS combi die ik nu een paar weken heb. Hoe ik ook mijn best doe en na een lichte opleving toen ik cd's ging draaien ipv radio, het geluid blijft vlak in het midden en hoog, daarnaast wollig in de lage regionen. Vandaag naar de auto-audio inbouwer gegaan die ook mijn vorige auto van mooi geluid heeft voorzien en hem het probleem voorgelegd.

Omdat m'n budget na de aanschaf van m'n auto (nee, helaas geen lease voor mij) redelijk verteerd is en alles vervangen niet echt een optie is, overwegen we het volgende:
- Stream eruit en vervangen voor Alpine iDa X001 headunit uit m'n vorige auto (ipod/radio dedicated)
- GroundZero 4x50W uit m'n vorige auto rechtsachterin het vak bouwen tbv aansturing van
- audiofiele 10" CDT subwoofer in kist (dus geen boom-box)

Omdat de headunit uit 2006 helaas geen highpass filter heeft, willen we de bass daarin iets omlaag draaien, zodat de woofers in de deuren zoveel mogelijk buiten het spectrum worden gehouden. Door de GroundZero, rechtstreeks op de sub-out van de head-unit aangesloten, dan iets op te draaien, hopen we dit te compenseren en via een omweg toch een beter geluidsbeeld te creëren mbt het laag.

De orginele versterker onder de bestuurdersstoel laten we dan zitten tbv de aansturing van de overige speakers. Aangezien de materialen al in mijn bezit zijn, is dit zeker niet de beste en mooiste, maar voor mij wel de meest voordelige oplossing en hopelijk kan ik er een aardige verbeterslag mee maken.

Als er anderen zijn met goede suggesties, dan hou ik mij aanbevolen. Mocht de staatsloterij mij goed gezind zijn, zal ik de standaard 3-weg voor een 3-weg upgraded set van betere kwaliteit vervangen, maar ja... dromen doet leven : )

Bakkertje

Forumguru
@rsinair: gaat dat wel zomaar wat je voorstelt?
Is het niet zo dat de versterker voor het zoundsysteem via CAN wordt aangestuurd? Dan wordt het volgens mij lastig om de originele versterker te laten zitten en die te gebruiken voor de bestaande speakers. Een alternatief zou kunnen zijn om vaste bedrading vanaf de headunit naar de 4 deuren te maken, maar dan zul je ook nog iets met de filtering moeten doen ben ik bang. Ik vraag me sowieso af hoe de scheiding tussen laag, midden en hoog gemaakt wordt bij een soundsysteem?

Wat sowieso gaat helpen (even los van de aansluitingen) is de stream eruit en een aftermarket radio erin. Heb zelf nu een JVC (vanwege de diefstal van m'n Columbus) en die klinkt echt stukken beter. Die heeft ook een meerbands equalizer waarmee het allemaal wat beter naar smaak in te regelen is. Ik heb overigens geen soundsysteem (helaas).

Een sub mis ik persoonlijk niet in de auto, maar dat is een kwestie van smaak. Maar van de andere kant als je de spullen hebt en de ruimte in je kofferbak kunt missen, dan zou ik het ook doen.

Om wat laag weg te filteren uit je speakers kun je ook gewoon een spoel in serie schakelen met je speakers, dan ben je het laag kwijt.

Hai,

Wat je zegt over die CAN kan kloppen, maar daar zijn als het goed is verloopsets voor te krijgen, want een after-market radio inbouwen moet an sich geen probleem zijn in de O2.

Hoe de aansluitingen voor de 3-weg set in de deuren (voor en achter overigens bij Soundsystem) zijn geregeld, is nog niet helemaal duidelijk, maar voor zover we gisteren konden beoordelen, worden deze idd allemaal door de af-fabriek versterker aangestuurd. Waar de filtering zit is nog niet duidelijk. Wieweet komen we daar nog achter of kan iemand dat vertellen. Het zou fantastisch zijn als iemand weet of de woofers bijvoorbeeld wat hoger afgefilterd kunnen worden ??

Heeft sowieso iemand ooit de orginele versterker eruit gehaald of meer info daarover ?

De bedrading blijft dus hetzelfde wat het huidige soundsystem met speakers en versterker betreft. Wat gaat veranderen is dus de headunit. Vanuit de headunit (met sub-out) een directe input naar mijn tweede versterker die in een vakje achterin wordt gemonteerd en waarvoor een separate voedingskabel wordt getrokken. Deze tweede versterker stuurt alleen de sub aan.

Ik hoop dat het vervangen van de headunit inderdaad al een fijne verbetering gaat worden qua geluidskwaliteit en dat de sub dan het laag wat voller kan maken. Ik ben overigens van mening dat je de sub het liefst niet 'hoort', dus echt een mooie integratie maken, daarom is het ook een audiofiel georienteerde sub.

UpDate

Nieuw lid
Sound System zonder Columbus en met 2DIN Pioneer headunit

Hai,

Wat je zegt over die CAN kan kloppen, maar daar zijn als het goed is verloopsets voor te krijgen, want een after-market radio inbouwen moet an sich geen probleem zijn in de O2.

Hoe de aansluitingen voor de 3-weg set in de deuren (voor en achter overigens bij Soundsystem) zijn geregeld, is nog niet helemaal duidelijk, maar voor zover we gisteren konden beoordelen, worden deze idd allemaal door de af-fabriek versterker aangestuurd. Waar de filtering zit is nog niet duidelijk. Wieweet komen we daar nog achter of kan iemand dat vertellen. Het zou fantastisch zijn als iemand weet of de woofers bijvoorbeeld wat hoger afgefilterd kunnen worden ??

Heeft sowieso iemand ooit de orginele versterker eruit gehaald of meer info daarover ?

De bedrading blijft dus hetzelfde wat het huidige soundsystem met speakers en versterker betreft. Wat gaat veranderen is dus de headunit. Vanuit de headunit (met sub-out) een directe input naar mijn tweede versterker die in een vakje achterin wordt gemonteerd en waarvoor een separate voedingskabel wordt getrokken. Deze tweede versterker stuurt alleen de sub aan.

Ik hoop dat het vervangen van de headunit inderdaad al een fijne verbetering gaat worden qua geluidskwaliteit en dat de sub dan het laag wat voller kan maken. Ik ben overigens van mening dat je de sub het liefst niet 'hoort', dus echt een mooie integratie maken, daarom is het ook een audiofiel georienteerde sub.

Voor mij ook relevante vragen.

Heb afgelopen week S2 elegance business edition geleverd gekregen met Sound System en Columbus.

Heb Columbus meteen ingeruild en wil een bestaande Pioneer F20BT gebruiken ivm rijkere functionaliteit (dual zone, etc). De dealer heeft verloopsetjes (van CAN naar ISO, stuurwielbediening, FM-antenne en frontje) geleverd en ik heb alles gisteren ingebouwd. Pioneer werkt, maar geeft geen geluid :( via het Sound System.

Het Sound System heeft digitale aansturing en kennelijk geen default setting voor weergeven van andere geluidsbronnen dan de Columbus. Morgen naar de dealer om het probleem voor te leggen en dan verwacht meer te horen over de combi Sound System en 2DIN Pioneer. Ik hoop dat het Sound System via CAN te manipuleren is, anders moet er alsnog een Columbus in.

Als iemand meer info heeft, graag !

Wow... dat is wel apart inderdaad. Ik heb ook de complete dealerset aangeschaft, maar mijn 1DIN headunit moet binnenkort nog ingebouwd worden.

Het Soundsystem in de S2 is waarschijnlijk weer wat anders dan de O2, maar toch...

Ik ben daarom echt ontzettend benieuwd wat de dealer hierover kan zeggen en zie je posting tegemoet !

UpDate

Nieuw lid
Goed nieuws. Heb het Sound System losgekoppeld en weer aangesloten en toen deed ie het. Prima geluid (ben onversterkt gewend) met deze Pioneer

Ronnie

Forumguru
Ik kwam op een Duits Navi-forum tegen dat de DSP (digital sound processor) eindigende op een serienr. met een A middels VAG-Com/VCDS om te schakelen zijn van MCD/MFD/RNS, naar andere niet can gestuurde radiosystemen.

andrehj

Forumguru
Maar hoe ga je zonder RNS of RCD die equalizerinstellingen van het Sound System aanpassen dan? Want zoals ik het altijd begrepen heb wijzig je op het scherm van je Navi (Amundsen, Columbus of Bolero) niet de equalizerinstellingen van die radio/navi maar van het SoundSystem. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ronnie

Forumguru
Dat stond er niet bij in het andere (VW) forum, het ging hoofdzakelijk om de mogelijkheid om een aftermarketradio als aansturing voor DSP te gebruiken. Waarschijnlijk wordt dan alleen de eindtrap van de versterker gebruikt om zo toch de luidsprekers aan te kunnen sturen. (Dit is immers anders niet mogelijk)

UpDate

Nieuw lid
Equalizerinstellingen van het Sound System kan ik niet direct aanpassen. Toon en fading is echter wel goed in te stellen met de Pioneer.

Ik heb een Chinese RNS op mijn soundsystem (2006) aangesloten. En zoals hier al aangegeven is hier een extra CAN module nodig die via de CAN-bus de versterker inschakelt als de head unit ingeschakeld is. Ik heb een hele tijd zitten zoeken en kwam telkens op dezelfde en vooralsnog enige oplossing uit: de extra module.
Via het Duitse Octaviaforum heb ik er 1 in Duitsland besteld bij iemand die ze zelf maakt. Kost €100,- incl verzending, maar het werkt PERFECT. De aansluiting is eenvoudig en zelf te doen.
Mocht je zo'n kastje nodig hebben: mail Torsten Wolf (towo-gli@web.de), hij maakt ze samen met een vriend van hem Klaus Ellinghaus. Die namen zijn via Google ook terug te vinden op diverse fora.
Ik bedenk me net dat ik het dus wel over een O2 heb en ik dus niet zeker weet of dit ook voor de S2 geldt.

Rallye

Forumguru
Ik weet niet of deze persoon het zo prettig vindt om zijn mailadres op het forum te hebben. Ik kan zou gauw niet zien of hij het ook zelf publiceert. Je zou het ook via een pm kunnen vertsrekken. Kun je je post nog aanpassen?

Hij publiceert het zelf ook in Fora, zo heb ik hem ook gevonden, maar zal toch maar vragen om het te verwijderen. Mocht iemand het willen hebben...zoeken via google, of mij ff een pm sturen.

andrehj

Forumguru
Ondanks dat het Sound System in NL op een S2 bijna niet meer leverbaar is (alleen nog op de Elegance Businessline) wil ik even melden dat de problemen zoals die in 2008, 2009 (en 2010?) speelden met de krakende basluidsprekers in de deuren inmiddels verholpen zijn. Onze nieuwe Superb is namelijk voorzien van het Sound System en ik moet zeggen dat dat erg goed klinkt. Ook bij hoge volumes (veel harder dan goed is voor mijn oren) blijven alle tonen strak, en er kraakt dus niets. Wat mij betreft een aanrader dus.

___JC___

Forumguru
Dr is schijnbaar nu een oplossing, ringen tussen de box en de deuren. Worden er vrijdag bij mij ingezet, ben benieuwd of het verschil merkbaar is...

mikehotel

Actief lid
@JC: Is het verschil merkbaar? ben op dit moment zoekende naar een tweedehands S2C en ik vroeg me af of het met deze update zinvol is om voor een exemplaar met het SoundSystem te gaan...

Bovenaan Onderaan