[S2] "Soundsystem" ?

Err... met de tijd mee gaan?

Euhm, psioneer, ik wens hier geen complete discussie te openen, maar doe het toch eventjes! :722:

Elk mechanisch apparaat welke bewegende onderdelen bevat heeft behoefte aan een vorm van inspelen, inrijden, etc. Net zoals je motor in je superb, ook je speakers.

Een speaker normaal gezien bestaat uit een conus welke in een opgehangen en gespannen constructie zit aan een ring met aan de onderkant een gigantische magneet welke reageert op elektrische impulsen. Het is algemeen bekend dat als de speaker uit de fabriek komt, deze nog geen optimaal geluid produceert. Naar mate deze gebruikt word, komt deze uiteindelijk op zijn optimale positie te zitten vanwege alle onderdelen welke in elkaar bewegen (bij een motor zijn dat bijvoorbeeld de tandwielen, schakelbak, etc.). Hoe dit gedaan word, bepaald bij veel producten ook het functioneren voor in de toekomst.

Ram je alles LOMP in elkaar met takke herrie, is hetzelfde als je motor meteen bij het eerste starten naar de 5500 toeren jagen en zo weg trekken. Alles is nog nieuw en moet eventjes op elkaar ingewerkt worden, goed gesmeerd worden, etc.

Speakers speel je officieel in met witte ruis. Nou doe ik dat zelf ook nooit, maar wel houd ik er rekening mee dat ik ze niet meteen vanaf de eerste seconde heel erg hard zet. Naar mate je speakers meer speel uren hebben, kunnen ze steeds meer volume verdragen. Hoe en wat en hoelang ligt meer aan je gevoel. Maar veel huiskamer speakers van fatsoenlijke klasse hebben hiervoor vaak toch wel 24hr tot 48hr nodig aan speeltijd.

Persoonlijk merk ik het elke keer weer als ik speakers koop, dat het klankbeeld na een tijdje veranderd en ze soepeler beginnen te spelen, de bassen dieper en warmer worden en de hoge tonen minder scherp of schel, maar zachter en gedetailleerder. Kan natuurlijk mijn verbeelding zijn, maar toch.

Ik verwacht dat ze zeker wel te onderscheiden zijn in een blinde test.

Klasse D versterkers alleen voor subwoofers is al een tijdje niet meer zo. Kijk naar bijvoorbeeld http://www.alpine-usa.com/US-en/products/product.php?model=PDX-4.150 . Een mooie 4 kanaals amp welke toch 150 watt per kanaal kan leveren. En dat in de vorm van een A4’tje. Past perfect onder je stoel! In de testen komen ze als geweldig naar voren, en ik heb er ook in het echt ooit 1tje gehoord, en dat klonk zeker niet verkeerd. Maar ook in de huiskamer. Bijvoorbeeld B&O gebruikt in hun high-end luidsprekers dezelfde technologie. Het is dus zeer zeker mogelijk en naar mijn mening zeer aannemelijk dat de versterker onder je stoel een klasse D is.

Daarnaast ben ik echt verrast door wat je zegt. "less is more"?? Kijk, ergens ben ik het met je eens. In mijn huiskamer heb ik electrostaten staan en dan ben ik het met je stelling eens. Deze hebben geen filters of andere storende onzin. Maar in een normale speaker! Uiteraard is een drie weg systeem beter dan een 2 weg systeem. Alles staat of hangt bij de kwaliteit van die speakers natuurlijk, maar een 3 weg systeem is altijd te prefereren boven een 2 weg systeem. Vaak word er zelfs 4 weg van gemaakt middels een subwoofer. Dan kun je soms in de knoei komen met scheiding frequenties en fase verschillen, maar als je dit netjes doet, moet het geen enkel probleem vormen om een uniform geluid te krijgen. :680:

Daarnaast denk ik dat je er met de superb naast zit. Kijk, mijn systeem van 5000 euro klinkt ook beter dan dat van de superb met sound system.... Maar dat is ook niet te vergelijken. Als je zou kijken naar een gemiddeld persoon, welke er zelf geen verstand van heeft. Als deze aftermarket alles zou laten inbouwen, dat is deze voor de inbouw alleen denk ik al 150 tot 200 euro kwijt. Dan blijft er een krappe 300 euro over voor de rest van de spullen. Daar krijg je hier in nederland nog niet eens een fatsoenlijke versterker voor, of echt goede speakers (2 sets uiteraard). Dan moet je nog een sub eigenlijk.

Ook zul je iets moeten kopen om de speaker draden van de originele bolero of columbus af te tappen, aangezien deze GEEN line-out heeft wat de zaken juist weer heel erg moeilijk maakt. Je kunt met een High-In gaan werken, maar dat is eigenlijk wat je NIET wilt, aangezien je dan nog steeds bent overgeleverd aan de grillen van je radio.

Dus ik denk dat voor de gemiddelde huis tuin en keuken persoon, welke er helemaal niet aan wil sleutelen en zijn complete auto open wil gooien. Die 500 goed besteed is aan een prima geluid. Mensen die er wel aan willen sleutelen, die gaan ook geen miezerige 500 euro uitgeven, dus vallen meteen in een andere klasse.

Het enigste uit je post waar ik het eigenlijk echt mee eens ben, is dat het zeker gewicht scheelt!!

(Mijn vorige systeem bestond uit phoenix gold titanium elite speakers, precision power instruments versterker en rockford fosgate stage 3 subwoofer).

Dan, als laatste nog een tip. Audio apparatuur en speakers voor in de auto kopen in Nederland is GRUWELIJK duur. Persoonlijk importeer ik mijn spullen vaak via ebay uit Amerika. Dat kost gemiddeld ongeveer 1/5 van de prijs, inclusief het verzenden er van. En het is gewoon hetzelfde spul. Ongelofelijk maar waar.
 

Psioneer

Actief lid
Ik denk dat wij het deze eeuw niet eens zullen worden over "inspelen" dus laat ik de discussie verder rusten. Wel kan ik je aanraden eens wat stukken te lezen op bijvoorbeeld www.breem.nl. Erg interessant en leerzaam.

Verder blijf ik bij mijn stelling dat je met 500 euri een heel eind komt en less is more! En Alpine is nou niet bepaald het meest aansprekende merk als je in termen van geluidskwaliteit denkt, RF naar mijn mening ook niet overigens (en ja, ik heb ervaring met beiden).
 

servies

Forumguru
Ik denk dat wij het deze eeuw niet eens zullen worden over "inspelen" dus laat ik de discussie verder rusten. Wel kan ik je aanraden eens wat stukken te lezen op bijvoorbeeld www.breem.nl. Erg interessant en leerzaam.
Wat een prutssite... vol met onjuistheden en inkoppertjes... er zijn wel veel betere fora met informatie te vinden...
Overigens, van de site zelf:
Bij sommige (bas) luidsprekers verandert de veerkracht van de ophanging na enige tijd gebruik. M.i. moet de fabrikant dan voor een "intril" periode zorgen.


 
hmm

Ik denk dat wij het deze eeuw niet eens zullen worden over "inspelen" dus laat ik de discussie verder rusten. Wel kan ik je aanraden eens wat stukken te lezen op bijvoorbeeld www.breem.nl. Erg interessant en leerzaam.

Verder blijf ik bij mijn stelling dat je met 500 euri een heel eind komt en less is more! En Alpine is nou niet bepaald het meest aansprekende merk als je in termen van geluidskwaliteit denkt, RF naar mijn mening ook niet overigens (en ja, ik heb ervaring met beiden).

Heb die site eens bekeken, hoop info inderdaad, maar sommige dingen heb ik toch (ook via andere bronnen) mijn twijfels bij. Maar goed, geluid blijft gemeten worden met het menselijk oor, en dat is nou niet bepaald precies te noemen, dus tjah, het zal altijd subjectief blijven.

Wel blijf ik erbij dat een mechanisch apparaat een periode heeft in het begin waarin het anders/minder functioneert dan erna, wanneer alle onderdelen op elkaar ingespeeld zijn. Hetzelfde als een koude speaker anders klinkt dan een warme speaker (kamer temperatuur bijvoorbeeld). Maar goed, dat is mijn overtuiging.

Wat je zegt over alpine en de 500 euro spoort niet helemaal met elkaar. De Alpine versterker die ik je hier liet zien kost bij een random webshop al zo'n 725 euro. http://www.coolsound.nl/product/5081/alpine_pdx_4150 En dan heb je ALLEEN nog maar de versterker, niets anders. En dan kun jij het nog steeds beter. :ahum:

Dat het niet de beste versterkers ter wereld zijn, nee, natuurlijk niet, daar ging dit topic ook niet om. Wel is het een full range klasse D versterker is welke gemakkelijk onder een stoel gebouwd kan worden welke prima kwaliteit levert.

Het ging erom of de 500 euro die het skoda sound system kost het waard is of niet. En ik blijf bij mijn standpunt dat het voor de prijs, helemaal zo slecht nog niet is.

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik ook aardig high-end spul gewend. Dus naar mijn mening kan ik daar vrij aardig een mening over vormen. Alpine is zeker niet slecht, maar zit ook niet in de top. Rockford redelijk hetzelfde, hoewel ik daarvan wel durf te zeggen dat hun woofers het vrij goed doen, ook in het top segment.
Mag ik eens vragen, wat jij dan goede merken en type's vind? Ik heb eerder ook genoteerd wat ik zelf hebben liggen. Ben benieuwd! :aangenaam:
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn oren als relatieve audio-leek klapperen na het lezen van dit topic... :D ben benieuwd naar het vervolg... :crazy:
 

Psioneer

Actief lid
Stelling 1: boxen zijn zo complex als je ze tussen je oren maakt. Voor de rest voldoen ze aan alle elektrische (vooral Ohm) en mechanische wetten. En dat geldt ook voor alle andere audio apparatuur inclusief snoertjes.

Stelling 2: ja, de mechanische eigenschappen van speakers veranderen met de tijd. De grote vraag is echter of je dit kunt horen of niet. Ik hoor het niet. Meetbare verschillen zijn verwaarloosbaar indien aan alle randvoorwaarden voor een dergelijke test is voldaan.

Over Breem: dit is één bron, er zijn er meer. De boodschap is "meten is weten!"

In het wereldje van car- en high end audio heb je grofweg twee soorten deelnemers: believers en non-believers. De eersten geloven in de wetenschap (en daarmee de wet van Ohm), de tweede gelooft naar mijn (en vele anderen) mening in sprookjes.
Dat is de voornaamste reden dat ik de discussie niet aan ga. De non-believers zijn niet te overtuigen en de believers ook niet. Mocht je geïnteresseerd zijn kun je altijd eens even rondneuzen op de diverse audiogerelateerde fora en dan zoeken op termen als interlink, inspelen, blindtest... Letterlijk honderden pagina's zul je er vinden over één en hetzelfde onderwerp met aan de ene kant de wetenschappers (en dan bedoel ik echt onderlegde mensen met een wetenschappelijke opleiding werkzaam in de professionele audio industrie) en aan de andere kant de mensen... vul maar in. Één van de mooiste onderwerpen vind ik nog altijd het demagnetiseren van CD's! Kun je nagaan... Die dingen worden nota bene met licht uitgelezen!
Deze discussies roepen bij mij ook de vraag op waar het nu om gaat: de techniek of de muziek. Persoonlijk krijg ik net zo goed kippenvel bij een goed stuk muziek uit een wekkerradio als uit een zogenoemde high end installatie van 10000 euri. Van die laatste zal ik wel onder de indruk kunnen zijn van de techniek die erin verwerkt is. Boven dat bedrag wordt het weer overdreven mierengeneuk over ontkoppeling en filtering van de troep die volgens velen uit onze wandcontactdozen stroomt en je muziek totaal verneukt.

Het was niet mijn bedoeling de Alpine versterker te relateren aan die 500 euro. Ik heb de webshops niet nagekeken maar ik geloof je op je woord dat ze duurder zijn dan 500 euro.

De stelling dat ik voor 500 euro een heel aardig op weg ben betekent niet dat ik alles nieuw koop. Er lopen in het dure audio wereldje heel veel figuren rond die elke twee maanden een nieuwe install nodig hebben (om wat voor fantastische reden dan ook). Je kunt dus hele goeie en vrij nieuwe spullen kopen tegen gereduceerd tarief. Kwestie van goed zoeken en een beetje geduld. Wil je geen tweedehands; ook nieuw is er voor die prijs een heel aangenaam geluid te creëren dat al heel wat beter klinkt dan standaard radio's.

Waaraan ontleen ik mijn vermeende kennis? 10 jaar car-audio ervaring, diverse installs van diverse merken. Mijn (vorige) auto is buiten competitie door verscheidene officiële juryleden als top of the bill bestempeld met daarbij het verzoek mee te doen in de competitie. Dit heb ik niet gedaan omdat mijn persoonlijke genot niet bekroond hoeft te worden met een beker en niet de hele wereld hoeft te weten wat er zoal uit mijn auto te halen is (niemand zal er iets bij willen leggen en het was mijn daily lease driver). Ik ken de inbouw criteria (handboek Emma) en de criteria waaraan techniek en geluid moeten voldoen op sound quality competitieniveau. Ik weet hoe om te gaan met een spectrum analyser. Voor de niet-kenners: een meetapparaat om het frequentie verloop in een ruimte te meten. Daarmee kun je gratis een goede verbetering van het geluid verkrijgen en een paar honderd euri uitsparen aan technische oplossingen die het signaal verknoeien door aan de daarvoor bestemde knopjes te draaien.
Daarnaast heb ik zelf een wetenschappelijke technische opleiding industriële electronica en ken ik de wet van Ohm. Maar zelfs met de standaard natuurkunde van de MAVO (hoe dat nu heet weet ik niet) kom je een heel eind (net als met gezond verstand overigens).

Wat heb ik zelf op de plank?
2x Audison VRx1.500 incl. de SPL kit
1x Audison VRx4.300 incl. klasse A
2x 15" Ground Zero Plutonium woofer
CDT Eurosport composet (jawel, 2-weg!)
Pioneer DEX p9r incl. DEQ p9r (Burr Brown DA converters)
In totaal zo'n 4500Watt sound quality (heb al een aantal accu's versleten)

De overige onderdelen laat ik voor wat het is maar voor 5000 euro mag je het niet van mijn plank halen laat staan dat je het nieuw zou willen aanschaffen.

De keuze voor deze componenten is vooral gebaseerd op mooie techniek en kwaliteit. Daarnaast klinkt het ook buitengewoon aangenaam.
Heb ik dan geen believer-fouten gemaakt? Natuurlijk, het hele spul is gebalanceerd aangesloten (soort van afscherming van de signaal snoeren voor de niet-kenners). De marketing machine heeft ook invloed op mij. Voor de prijs van die dingen koop je een hele aardige radio (understatement). Het verschil is dat je het aan de radio zult horen, aan de snoertjes zeker niet. Tja, je weet het pas als je de ervaring hebt.

Ps. Het is niet dat ik de discussie niet wil aangaan want ik amuseer me er altijd nog kostelijk mee. Het punt is dat ik dan over drie weken waarschijnlijk forum godfather ben op een autoforum met een audio onderwerp en dan ook nog eens in een autotype-threat in plaats van de daarvoor bestemde Car audio, video, navi,... threat.

Ps2. Voor de mensen die denken dat er in een blinde test onder gelijkwaardige omstandigheden verschil valt te ontdekken in klank tussen versterkers: je kunt er in de VS 10000 dollar mee verdienen! Deze uitdaging staat er al jaaaaaren en het is nog niemand gelukt.

Dit stuk heb ik met plezier geschreven. Mochten er mensen zijn die meer willen weten of de eerder beschreven discussie aan willen gaan; be my guest. Ik doe het graag en uitgebreid maar liefst op basis van feiten.

Groeten,

Psioneer
 

cloink

Actief lid
Euh, dit was niet de bedoeling jongens... :D

Het zit nl. zo: ik heb een leasebak en wil daar absoluut niet aftermarket aan gaan liggen prutsen, want dan maak ik mogelijks dingen stuk en kost het me alleen maar meer geld om het er achteraf nog eens uit te halen, etc.

Dus: af-fabriek wil ik een degelijke sound. Het allerenigste dat ik overweeg om te plaatsen is een actieve sub in de koffer (had vroeger een Infinity die erg beviel!), daar deze wel erg makkelijk te plaatsen zijn zonder brokken te maken. En ik heb zo'n idee dat dat bij het Skoda-systeem wel eens nodig zal moeten zijn om een deftige bas uit het ding te krijgen? Want ja, ik luister graag al eens naar het stevigere werk (techno, drum'n'bass, elektro, etc.).
 

Psioneer

Actief lid
Leasebak is geen probleem. Kun je zonder enige beschadiging inbouwen. Al mijn voorgaande auto's waren ook lease.
Maar goed, dat is een keuze die het niet gaat worden. Blijft over het soundsystem. Persoonlijk kies ik die optie alleen als ik geld over heb. Dat wil zeggen dat de optie onderaan m'n prioriteitenlijstje staat. De standaard sound is geen high end maar voldoet prima.
 

octofreak

Actief lid
Probleem is vaak wel dat zon soundsystem maatwerk is en geen extra aansluitingen bevat voor sub (bijv RCA). De bolero en columbus hebben het iig niet, dus dat betekent de sub op een creatieve manier aansluiten (via achterspeakers of zo).
 

cloink

Actief lid
Probleem is vaak wel dat zon soundsystem maatwerk is en geen extra aansluitingen bevat voor sub (bijv RCA). De bolero en columbus hebben het iig niet, dus dat betekent de sub op een creatieve manier aansluiten (via achterspeakers of zo).
Oh? :eek:oo:

Kan je hier wat meer uitleg over verschaffen? Want ik ben zelf alles behalve handig... Ik las van een versterker onder de bestuurderszetel, kan daar niets op aangesloten worden?

Zou wel een erg grote tegenvaller wezen... :407:
 

octofreak

Actief lid
Oh? :eek:oo:

Kan je hier wat meer uitleg over verschaffen? Want ik ben zelf alles behalve handig... Ik las van een versterker onder de bestuurderszetel, kan daar niets op aangesloten worden?

Zou wel een erg grote tegenvaller wezen... :407:

Ik ga zelf een sub (laten?) inbouwen en heb van de dealer begrepen dat 99% zeker er geen RCA aansluiting erop zit. De versterker zou idd uitkomst kunnen bieden, maar daar moet ik zelf nog naar kijken (ik krijg de auto over 7 dagen :super: ff geduld nog). Ik vermoed ook hier dat alle homemade is.


Toch heeft er ergens op dit forum een foto van de achterkant van een columbus / bolero gestaan. Zal eens zoeken.
 

cloink

Actief lid
Ik ga zelf een sub (laten?) inbouwen en heb van de dealer begrepen dat 99% zeker er geen RCA aansluiting erop zit. De versterker zou idd uitkomst kunnen bieden, maar daar moet ik zelf nog naar kijken (ik krijg de auto over 7 dagen :super: ff geduld nog).

Ok, please keep me up to date, want ik wil dus hetzelfde gaan doen en had eigenlijk graag geweten wat me dat bv. gaat kosten! :D
 
Ok, please keep me up to date, want ik wil dus hetzelfde gaan doen en had eigenlijk graag geweten wat me dat bv. gaat kosten! :D


Ben je al eens naar binnen gestapt bij een inbouwstation ?
Je kan daar ook je eigen spullen laten inbouwen voor ca 200 euro. Dan hoef je niet eerst alles opnieuw aan te schaffen.
 

cloink

Actief lid
Ik ga gewoon aan de dealer vragen mijn sub in te bouwen bij het afleveren van de wagen. Moet hem officieel nog kopen, dus dat kan onderdeel zijn van de onderhandelingen. ;)
 

octofreak

Actief lid
Bij mij is alles van de week ingebouwd. Prima geluid, netjes weggewerkt (subwoofer ligt achter zijklep in kofferbak en afstandbediening met kabel is vakje naast het stuur) en het mooiste...? De dealer heeft het kostenloos gedaan aangezien zij ook een trekhaak moesten installeren met constante stroom kabel....

Kijk, da's service! :489:

Enne... gewoon afgetakt van achterluidsprekers aangezien de subwoofer de electronica en aansluiting aan boord heeft om dit signaal te verwerken naar een gewenst line signaal.
 
Bij mij is alles van de week ingebouwd. Prima geluid, netjes weggewerkt (subwoofer ligt achter zijklep in kofferbak) en het mooiste...? De dealer heeft het kostenloos gedaan aangezien zij ook een trekhaak moesten installeren met constante stroom kabel....

Kijk, da's service! :489:

Enne... gewoon afgetakt van achterluidsprekers aangezien de subwoofer de electronica en aansluiting aan boord heeft om dit signaal te verwerken naar een gewenst line signaal.
Welk type subwoofer heb je?
Wat zijn de specs?
Heb je foto's?
 
Bovenaan Onderaan