S2C 1.8 TSI - H6 1 jaar in gebruik en 32.000 km verder

CDO

Forumguru
@ertromp de goedkoopste die voldoet aan de Skoda / VW specs in het boekje! Vol synteet van valvoline op dit moment.

Maar dat gaat er bij de volgende beurt weer uit en dan komt er Castrol op denk ik.

Tot revisie nog maar een beetje aanknooien.
 

RogerS

Forumguru
@ertromp de goedkoopste die voldoet aan de Skoda / VW specs in het boekje! Vol synteet van valvoline op dit moment.

Maar dat gaat er bij de volgende beurt weer uit en dan komt er Castrol op denk ik.

Tot revisie nog maar een beetje aanknooien.
Voor wanner staat de revisie gepland? Want met dit olieverbruik zou ik niet te lang doorrijden. Kans dat je o.a. de katalysator beschadigd.
 

andrehj

Forumguru
@CDO : Dat ziet er niet best uit. Je zit nu ver over de 1:1000, wat als kritische grens kan worden gezien om de cilinderwanden niet te beschadigen. Als je met dit olieverbruik te lang doorrijdt, zitten de zuigerveren op een gegeven moment zo vast, dat ze de cilinderwand gaan beschadigen en je een complete motorrevisie nodig hebt. Je kan dan dus niet meer volstaan met het uitwisselen van zuigers + zuigerveren.

Hou ons op de hoogte!
 

CDO

Forumguru
@andrehj komt goed. Komende week of de week erop de knoop maar eens doorhakken. Revisie of een schop geven alhoewel ik de auto zelf nog lang niet zat ben en dat is voor het eerst in lange tijd.
 

CDO

Forumguru
en het is ook een beetje afhankelijk van de financiële bijdrage van de importeur. Nu inruilen is ook gelijk 3 tot 4k in de sloot gooien.
 

CDO

Forumguru
Update bij kilometerstand circa 159.900

160.000 km beurt
- 4 nieuwe banden;
- remblokken achter.

En dat was hem dan al weer....

Valt niet tegen (op de olie na dan)
 

CDO

Forumguru
Besluit genomen.

We rijden nog even door dus volgende week krijgt de S2C een open hart operatie om het olieverbruik weer naar normale waardes te krijgen. Zal dan circa bij kilometerstand 161 / 162 K zijn.

Ben benieuwd en zal mijn bevindingen posten.
 

canth

Actief lid
Goedzo, ik vond persoonlijk de 1.8tsi één van de fijnste motoren die ik in een auto heb gehad. Mede geholpen door de DSG, dat dan weer wel. Bij mij liep het olieverbruik ook sterk op na de 150.000 km beurt (tot een 1 op 700 rond de 180.000 km). Omdat het leaseauto was heb ik hem niet (mogen) laten repareren. Als het een eigen auto was geweest had ik ook sterk overwogen om de wagen te repareren, want hij beviel verder uitstekend.
Succes met de reparatie, ik zal dit topic in de gaten houden!
 

CDO

Forumguru
@ertromp bij mijn vaste garagebedrijf waar we de auto's (zowel zakelijk als privé) in onderhoud hebben.
Opname zal een dag of 3 duren, een en ander afhankelijk van hetgeen ze aantreffen. Ik heb buiten het olieverbruik verder geen klachten of rare dingen, dus hopelijk valt het een beetje mee.
 

andrehj

Forumguru
Zuigers eruit, schoongemaakt, nieuwe veren er op na modificatie geloof ik en we gaan maar weer.
Dat snap ik niet. Waar heb je deze reparatie laten doen? Want zowel bij de dealer als bij Hartog krijg je ook nieuwe zuigers (en bij de dealer zelfs ook drijfstangen).
Uit jouw verhaal maak ik op dat de originele zuigers zijn teruggeplaatst.
Aan de andere kant, origineel ging het 120.000 km goed, nu zal het iets beter zijn en wellicht 2 ton goed gaan, en heb je de auto dan nog?

Mag ik vragen wat er precies is aangepast aan de zuigers, door wie, en wat dat heeft gekost? Het zou voor vele andere 1.8 / 2.0 TSI-rijders hier zomaar eens interessant kunnen zijn.
 

CDO

Forumguru
@andrehj bij de garage waar onze zakelijke auto's in onderhoud zijn. Er zijn als ik het goed begrepen heb meerdere opties waar een ieder zo zijn mening over heeft. De specialisten hebben het liefst alles nieuw en dat begrijp ik ook, zou als ik particulier was ook mijn voorkeur naar uit gaan. Ik ga er echter geen jaren meer mee rijden....

Auto is een gebruiksvoorwerp waar ik op basis van economische waarde (afgeschreven) nog een keer naar gekeken heb. Niks doen en inruilen met serieus verlies tov een vergelijkbare niet olieverbruiker of een van de revisie opties. Ik denk dat ik nu met gemodificeerde zuigerveren met aangepaste oliekanalen (niet de originele!!) er wel weer een sloot kilometers bij kan rijden zonder problemen. Bij mij misschien dan nog een 30K daarna kan die naar de volgende gebruiker (in NL of daar buiten) die in ieder geval geen olieverbruik meer heeft. Ik denk dat ie voor de Nederlandse markt dan niet meer interessant is qua kilometers (4,5 tot 5 jaar oud en 200K tot 240K op de teller). Zal wel voor export weggaan dan en ergens opduiken met 100K op de teller:tegek:

Zo heb ik de voor mij meest gunstige uitgekozen op basis van wat ik nog met de auto wil. Ongetwijfeld zal een ander een hele andere keuze maken.
 

andrehj

Forumguru
@CDO : Duidelijk verhaal en ik begrijp je volkomen. Mag ik nog wel vragen wat dit bij jouw garage kost? Dat zou zomaar voor anderen op het forum ook interessant kunnen zijn.
 
Bovenaan Onderaan