Ericw
Forumguru
Rij nu bijna een jaar met veel plezier met m'n SC2 1,6TDI en heb er ondertussen alweer 66000km opzitten, dus inregeden is hij zeker. 
Afgelopen weekend voor het eerste met de caravan aan de haak naar het buitenland (had in NL al met caravan gereden). Bestemming was de Drôme in zuid frankrijk.
De "heuvel van Luik" vormde niet echt een probleem, 85km/h in de 4de versnelling naar boven. Olietemp liep toch wel redelijk op: 128graden.
De rest van de reis verliep probleemloos, tussen de 100 en 110 km/h op de teller. Waardoor het verbruik op rond de 1 op 10,5 uitkwam.
Laaste deel van dag 1 was de col de la Croix Haute, via de A51 net voorbij Grenoble. Toch best een steile klim die lang aanhoudt, buitentemperatuur lag rond de 27 graden.
Snelheid lag tegen de 80 km/h in de 3de versnelling, maar op 3/4 van de klim vond ik alle vloeistof temperaturen toch behoorlijk hoog oplopen: 138 graden voor de olie en 105 graden voor koelwater.....
Heb toen toch de snelheid iets laten zakken zodat ook de temp's weer naar normalere waarden gingen.
Al met al vindt ik de 1,6TDI erg goed trekken, maar heb de indruk dat de warmtehuishouding onder deze belasting toch wat minder is dan de 1,9TDI die ik hiervoor had (Passat).
Hoe is jullie ervaring met vergelijkbare omstandigheden? (Hobby caravan van max 1400kg aan de haak, 2 kinderen achterin en klim van rond de 10%)

Afgelopen weekend voor het eerste met de caravan aan de haak naar het buitenland (had in NL al met caravan gereden). Bestemming was de Drôme in zuid frankrijk.
De "heuvel van Luik" vormde niet echt een probleem, 85km/h in de 4de versnelling naar boven. Olietemp liep toch wel redelijk op: 128graden.
De rest van de reis verliep probleemloos, tussen de 100 en 110 km/h op de teller. Waardoor het verbruik op rond de 1 op 10,5 uitkwam.
Laaste deel van dag 1 was de col de la Croix Haute, via de A51 net voorbij Grenoble. Toch best een steile klim die lang aanhoudt, buitentemperatuur lag rond de 27 graden.
Snelheid lag tegen de 80 km/h in de 3de versnelling, maar op 3/4 van de klim vond ik alle vloeistof temperaturen toch behoorlijk hoog oplopen: 138 graden voor de olie en 105 graden voor koelwater.....
Heb toen toch de snelheid iets laten zakken zodat ook de temp's weer naar normalere waarden gingen.

Al met al vindt ik de 1,6TDI erg goed trekken, maar heb de indruk dat de warmtehuishouding onder deze belasting toch wat minder is dan de 1,9TDI die ik hiervoor had (Passat).
Hoe is jullie ervaring met vergelijkbare omstandigheden? (Hobby caravan van max 1400kg aan de haak, 2 kinderen achterin en klim van rond de 10%)