SC 2 Greenline + caravan

Ericw

Forumguru
Rij nu bijna een jaar met veel plezier met m'n SC2 1,6TDI en heb er ondertussen alweer 66000km opzitten, dus inregeden is hij zeker. :laugh:
Afgelopen weekend voor het eerste met de caravan aan de haak naar het buitenland (had in NL al met caravan gereden). Bestemming was de Drôme in zuid frankrijk.
De "heuvel van Luik" vormde niet echt een probleem, 85km/h in de 4de versnelling naar boven. Olietemp liep toch wel redelijk op: 128graden.
De rest van de reis verliep probleemloos, tussen de 100 en 110 km/h op de teller. Waardoor het verbruik op rond de 1 op 10,5 uitkwam.
Laaste deel van dag 1 was de col de la Croix Haute, via de A51 net voorbij Grenoble. Toch best een steile klim die lang aanhoudt, buitentemperatuur lag rond de 27 graden.
Snelheid lag tegen de 80 km/h in de 3de versnelling, maar op 3/4 van de klim vond ik alle vloeistof temperaturen toch behoorlijk hoog oplopen: 138 graden voor de olie en 105 graden voor koelwater.....
Heb toen toch de snelheid iets laten zakken zodat ook de temp's weer naar normalere waarden gingen. :laugh:
Al met al vindt ik de 1,6TDI erg goed trekken, maar heb de indruk dat de warmtehuishouding onder deze belasting toch wat minder is dan de 1,9TDI die ik hiervoor had (Passat).

Hoe is jullie ervaring met vergelijkbare omstandigheden? (Hobby caravan van max 1400kg aan de haak, 2 kinderen achterin en klim van rond de 10%)

Ik kan geen ervaring met je delen want ik heb niet eenzelfde wagen maar met een trekgewicht van max 1500kg zou je denken dat dit moet kunnen.
Aan de andere kant jouw wagen weegt leeg 1450kg met alle sapjes twee volwassenen, twee kinderen en een giga kofferbak met bagage ga je toch al gauw richting de 1800kg. Dan komt je caravan van 1400kg er ook nog aan te hangen en wil je omhoog rijden. Eigenlijk vindt ik het niet zo vreemd dat een 105pk motor het zwaar krijgt.
Heb je de dealer gevraagd wat voor temperatuur de motor olie mag krijgen. Indien je lang te hoog in temperatuur hebt gereden zou ik het verversen.

Ericw

Forumguru
Het verbaast me ook niet dat hij eraan hard moet trekken, want je hebt gelijk dat het totaal gewicht (auto + caravan) over de 3 ton heen gaat en da\s best veel voor 105Pk.
Daar staat tegenover dat hij 2100kg zou mogen wegen en max 1500kg zou moeten kunnen trekken, daar zit ik ruim onder.
Vroeg me alleen af of meerdere deze ervaring met die temperaturen hebben.

Btw, net voor de vakantie is er verse olie ingegaan, dus zal het na de vakantie (laten) vervangen lijkt me.

hemi24

Forumguru
Btw, net voor de vakantie is er verse olie ingegaan, dus zal het na de vakantie (laten) vervangen lijkt me.

Volgens mij neemt de auto bij variabele onderhoudsintervallen ook de thermische belasting mee in de berekening van de resterende km's dus ik zou gewoon de onderhoudsindicator raadplegen in je maxidot...

Jasper02

Banned
138? Ik zou daar flink bang van worden. Ik heb een 1.8 dsg tsi en bij 38 grsden buiten liep de temp op tot 111 graden. Geen caravan alleen 1 kind achterin en een dakkoffer. Maar 138 vind ik wel erg veel.

CDO

Forumguru
138 lijkt me ook erg hoog. Ik ben met sleurhut erachter niet hoger geweest dan 110 -115 max volgens mij. Volgens mij is boven de 125 / 130 niet helemaal ok

Ericw

Forumguru
Ben toch bang dat het toch niet zo heel bijzonder is voor deze omstandigheden, want samen met ons rden vrienden mee met een Passat 1,6 TDI BM met vergelijkbare caravan (Knaus 1350Kg) en had dezelfde temperaturen......
Maar ben het er mee eens dat het erg hoog is. :(

@Hemi24: ik wist niet helemaal zeker of de thermische belasting ook werd meegenomen in de berekening van de interval. Mocht dit inderdaad het geval zijn, dan zal hij dus (veel) eerder moeten komen.
Zal het in de gaten houden.

hemi24

Forumguru
Vanuit een eerdere auto een Peugeot met 2.0 HDI voorzien van olietemp-meter weet ik nog dat het rode vlak nog boven de 140°C begon, ergens rond de 150°C...

Ben bang dat als Skoda morgen de boordspanning in het maxidot weer gaat geven, iedereen zich zorgen maakt omdat er ineens 13,6V op het 12V systeem staat! ;)

Ericw

Forumguru
@Hemi24: ben met je eens dat extra info via bc niet altijd beter is. Zeker alleen een waarde in graden van de olie zonder schaalverdeling. Het is ook niet dat ik me heel erg zorgen had gemaakt, want realiseer me ook dat dit een behoorlijke opgave voor een 1,6 was....
Was alleen op zoek naar wat feedback. :laugh:

miel

Actief lid
Volgens mij neemt de auto bij variabele onderhoudsintervallen ook de thermische belasting mee in de berekening van de resterende km's dus ik zou gewoon de onderhoudsindicator raadplegen in je maxidot...

Volgens mij niet.... zit nu na 5,5 maand op 30.000 km en mag me morgen melden in de garage... van die 30.000 is er 12.000 op de Autobahn aan 180/200 per uur...(met olietemperaturen van 120 graden en meer...)

dus dat interval is niet aangepast....

Giant

Forumguru
138 graden:tongue:... Als ik op de Autobahn 170 rijd kom ik in de zomer maximaal tot 105 graden en als ik hartje zomer met mijn 140 Pk diesel combi met 5 man, kofferbak vol en een grote volgepakte vouwwagen erachter de Brennerpas neem kom ik op de ooit hoogst gehaalde waarde van 112 graden uit. 138 lijkt me nogal veel van het goede?

By the way: ik kan de olie temperatuur in de boordcomputer aflezen, maar de koelvloeistof temperatuur (zoals je tot op de graad nauwkeurig ook opgeeft) alleen op het analoge metertje met wijzertje op je klokken, toch? Of kan je de koelvloeistof temperatuur ook in je maxidot aflezen? Kan je dat ik de maxidot aan- of uitvinken dan?

andrehj

Forumguru
Volgens mij kun je met VCDS wel de koelwatertemperatuur netjes in graden aflezen, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker. Ik zal mijn vrouw wel weer eens laten rijden, dan kan ik mooi met de laptop op schoot er naast klooien.

Ericw

Forumguru
@Giant: Een 140pk (2L neem ik aan) is niet te vergelijken met een 105Pk 1,6......Daarnaast is een vouwwagen toch echt wat anders dan een 1400Kg zware caravan met een frontaal oppervlakte van 2,3m bij 2,5m.......:(

Watertemp is niet te zien via maxidot, maar redelijk goed af te lezen op temperatuurmeter, vandaar dat ik weet dat het 105 graden was.

Ericw

Forumguru
Terugreis is pefect verlopen: 1200km met een gemiddeld verbruik van 1 op 10,7 (met 1400kg caravan). Geen al te steile hellingen meer gehad zoals de heenreis, dus is de olietemp ook niet boven de 125 graden geweest. :)
Al met al heeft de 1,6 CR TDI me toch positief verrast kwa trekkracht, souplesse, comfort en verbruik!

Snor

Lid
IMG_1210.jpg

3500 km gereden met Greenline + ABT + Dethleffs caravan 1300 Kg (gewogen). Route: Utrecht - Basel - Milaan - Rijeka (Kroatië) - Krk - Salzburg - Wurzburg - Utrecht. Voorheen een Octavia 1.9Tdi en daarna een Superb 1.9Tdi met de zelfde combinatie. Combinatie helemaal prima en geen enkel probleem. Meestal 95-100 op cruisecontrol en in 4 (2250tpm) gereden. Af en toe terug naar 3 als je de zelfde snelheid wilt vasthouden op een helling. Verbruik na 3500 km 1:10.8. Wat mij zeer goed beviel waren de MAD balgen. De 1.6 verschilt eigenlijk niets met de 1.9, probleemloos, stabiel en redelijk zuinig.

Ericw

Forumguru
@Snor: zoals je wellicht gelezen hebt ben ik ook erg tevreden zeker voor een 1,6 TDI, was alleen beneiuwd naar vergelijkbare ervaringen. Maar die van jou is ABT gechiped en dat maakt toch een (heel) verschil t.o.v. een standaard greenline.
Ook ik kwam rond de 1 op 10,7 uit :), gaf alleen aan dat ik zowel de olie als watertemp op zag lopen bij het nemen van een erg lange (14km) en redelijk steile klim (9%). Was benieuwd hoe dit bij vergelijkbare combi's is verlopen.

joergarms

Senior Member
Zijn mooie waarden voor zo'n 1.6 diesel. Qua olietemp denk ik dat het nog prima kan.
Ook is het natuurlijk zo, dat hoe meer info je krijgt, hoe banger je kan worden. Sommige mensen schrikken al als de koelvloeistof temp richting de 100gr gaat, terwijl er dan nog niks aan de hand is.
Mocht je echt twijfelen over die olietemp, dan zou ik gewoon een mailtje naar dealer/importeur sturen met daarin het verhaal. Misschien is het wel mogelijk om een oliekoeler te plaatsen, dat scheelt maar zo een paar graden.

Ericw

Forumguru
Ook is het natuurlijk zo, dat hoe meer info je krijgt, hoe banger je kan worden.
Helemaal mee eens.
Daarom denk ik ook dat alleen maar een olietemp in graden (digitaal) nauwelijks toegevoegde waarde heeft als je er geen schaal bij ziet of als je geen idee hebt van "normale" olietemp waardes.
Uit mijn "GTI-tijd" weet ik nog dat het rood bij 150gr begint, dus maakte me ook niet echt zorgen, maar deze waardes gaven wel aan dat de 1,6 er behoorlijk aan moest trekken :(

Bakkertje

Forumguru
Ik weet nog uit mijn GTI-tijd dat mijn 16v Golf II met airco (ja ik had een hele uitgebreide Wolfsburg Edition) dat als het buiten warm was de auto problemen kreeg met de koeling. Zodra de olie boven de 140 graden kwam, werd de druk te laag en begon ie te zoemen. Uiteindelijk heb ik dat destijds opgelost met een olie koeler van een Golf GTI type 1, die onderin de bumper gemonteerd en de warmte wisselaar (die oorspronkelijk met koelvloeistof koelde) vervangen door een tussenring zodat de olie door de oliekoeler (extra radiateur) ging. Dat werkte perfect, en sindsdien heb ik daar nooit problemen meer mee gehad.
Of die temperatuur een probleem is zal, als je het mij vraagt, voornamelijk liggen aan de olie die erin zit. Als die goed blijft functioneren bij die temperaturen en de druk niet weg valt, lijkt het mij geen probleem. Bij m'n ouwe GTI ging er in ieder geval een zoemer af als het echt niet goed meer was :xyxthumbs:

Ericw

Forumguru
@Bakkertje: Leuk dat jij ook een GTI hebt gehad, leuke tijd :). Maar zo'n 16v draaide max 7200RPM(!) en dat haalt m'n Superb (net) niet..............:):)

Bovenaan Onderaan